Ga naar inhoud
  • 0

Vragen mbt Ltd samenwerking en aandeelverdeling

  • Translate to English
Newbee     2 0

Beste Higher level leden,

 

ik heb wat vragen mbt de volgende situatie.

 

De situatie:

Ik heb samen met een vriend een product ontwerp bureau (VOF). Nu zijn wij benaderd door een ondernemer die een nieuw product (wereldwijd) op de markt wilt zetten en dit graag met ons in de vorm van een ltd doet. Zijn voorstel is om dit op een 50/50 basis te doen waarbij mijn compagnon en ik dus elk 25% krijgen van de aandelen en de ondernemer 50%.

 

Vragen:

1. Is er bij een ltd ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een winstrecht verdeling van 33.3/33.3/33.3 te doen terwijl de stemrecht verdeling 25/25/50 is? Dit heeft namelijk onze voorkeur.

2. De ondernemer heeft nog een oude ltd die we kunnen gebruiken als we gewoon de aandeelhouders veranderen. Dit lijkt hem eenvoudiger. Is dit verstandig of zitten hier grote risico's aan met bijvoorbeeld betrekking tot eerdere gemaakte schulden/verliezen etc. binnen de ltd?

3. Binnenkort hebben wij het gesprek met de ondernemer waarin we de samenwerking bespreken. Is het noodzakelijk om, voordat we iets op papier zetten/een mondelinge afspraak maken mbt winst en stemrecht verdeling al een adviseur te bezoeken?

 

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

 

Mod edit: nummering aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Vragen:

1. Is er bij een ltd ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een winstrecht verdeling van 33.3/33.3/33.3 te doen terwijl de stemrecht verdeling 25/25/50 is? Dit heeft namelijk onze voorkeur.

 

Natuurlijk kan dat. Het heeft alleen niet de voorkeur van de ondernemer.

 

2. De ondernemer heeft nog een oude ltd die we kunnen gebruiken als we gewoon de aandeelhouders veranderen. Dit lijkt hem eenvoudiger. Is dit verstandig of zitten hier grote risico's aan met bijvoorbeeld betrekking tot eerdere gemaakte schulden/verliezen etc. binnen de ltd?

 

Kan, maar zou zeker niet mijn voorkeur hebben. Als je een nieuwe project start zou je daar gewoon een nieuwe vorm aan moeten koppelen. Voer voor een adviestraject...

 

3. Binnenkort hebben wij het gesprek met de ondernemer waarin we de samenwerking bespreken. Is het noodzakelijk om, voordat we iets op papier zetten/een mondelinge afspraak maken mbt winst en stemrecht verdeling al een adviseur te bezoeken?

 

Noodzakelijk: nee.

Verstandig: zeker! Als je serieus bent van je zaak kun je beter in een zo vroeg mogelijk stadium deskundig advies in winnen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     9 0

Dat is vreemd. Lurk al een tijdje aan dit forum en net op het punt dat ik moet registreren om wat vragen te stellen is er iemand die op hetzelfde moment in het exact zelfde schuitje zit.

 

Ik ben een groentje als ondernemer (ZZP) echter heb ik onlangs een mogelijke zakenpartner gevonden, die dezelfde visie als mij heeft. We complimenteren elkaar en sinds we belangeloos samen werken schiet het project tot grote hoogte. Hoogtes die we afzondelijk nooit zouden kunnen halen.

 

Anyway, de tijd komt om ook de samenwerking aan te gaan administratief en financieel.

 

Daardoor kwamen de dus de exact zelfde vragen omhoog.

 

1) Geen commentaar verder. Daar zijn we over uit.

 

2) Ook bij ons komt ter spraken om de huidige Ltd van de engelse partner te gebruiken. Aandelen verdeling is vrij gemakkelijk en online te regelen. Voor het gemak hebben de naam al een aantal keren gebruikt voor correspondentie met distributeurs en dergelijke en het is makkelijkste om te doen, echter dezelfde vraag komt bij mij boven. De geschiedenis....

 

Dennis (of andere), weet jij of je ook ergens de geschiedenis van een Ltd kan opvragen? Is er een bron waar eventueele zorgwekkende geschiedenis dingen op te vragen is. Als er geen negatieve geschiedenis is, dat is dat wel OK. Ik kan me echter voorstellen dat eventueele finacieele negatieve geschiedenis geregistreerd staat.

 

3) Ik zou graag eens met een specialist hier over willen praten voor wat andere kleinere vragen en advies. Ik ben nog een groentje als het gaat om ondernemen. We hebben echter al toezeggingen voor ons product vanuit meerdere grote wereld wijde distributeurs die een omzet van tegen de 1M aan het eind van het jaar laten zien. De ontvangst van het product is veel groter als we beide in eerste instantie voor ogen hadden. Ik heb dus nogal wat vragen.

 

Eventueel links met goed leesvoer over Ltd is ook al OK. Ga ook hier op Higerlevel eens door de historie lezen over Ltd, maar krijg sterk de indruk dat Ltd voornamelijk gerbuikt werd om de 18k de omzeilen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Moderator     20,4k 37 1727

Www.companieshouse.co.uk is het engelse register waar je in elk geval kunt zien of de jaarcijfers (accounts) tijdig zijn gedeponeerd en of de jaarlijkse bijdrage (return) is voldaan. Webcheck is het onderdeel dat je zoekt.

 

Maar dat biedt weinig houvast. Je hebt geen idee welke corpses in de kast liggen. Persoonlijk zou ik NOOIT in een bestaande LTD stappen. Een nieuwe oprichten kost nog geen 100 pond!

 

Gr. Joost

DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Junior     9 0

Bedankt voor die link, dat is inderdaad wat ik zocht. Had zelf gewoon wat beter moeten zoeken.

 

Ik ben er dan nu wel achter dat ik iets verkeerd begrepen heb. Bij ons eerste contact is al wel een "nieuwe" Ltd. gestart door hem om te kunnen gebruiken voor dit project. Inderdaad de opstart kosten van een Ltd. zijn gewoon te verwaarlozen en het zorgt er in ieder geval voor dat je de juiste aanpak gebruikt.

 

Dus die vraag is beantwoord. Geen lijken in die kast.

 

Als groentje zijn al deze regels en constructies ver buiten mijn confort zone. Dat is ook gewoon een vak apart, waar kan ik het beste advies krijgen. Ik neem aan dat niet zo maar iedere accountant ook de kennis cq. ervaringen heeft met Engelse constructies.

 

Zoals;

- Als ik 40% aandelen krijg.

- Welke route moet ik nemen om mijn maandelijkse rekeingen te betalen

- Salaris, winst, uren chargen vanuit de ZZP.

- Belasting ontduiken doen we niet, wel minimaliseren.

 

Ik heb best veel vragen en moet mijn reis naar de UK plannen, echter wil ik dat pas doen als ik hier mijn advies gezocht heb.

 

@hohner, hoop dat je het niet erg vind dat ik ook op deze manier aktief ben in jouw draadje, maar aangezien de discussie echt 100% gelijk is lijkt het mij het beste als we de informatie delen ;)

Link naar reactie
  • 0
Junior     9 0

Ik kan natuurlijk niet voor de TS praten, dus hier alleen mijn eigen inbreng.

 

Waarom een Ltd.

 

- Zaken partner woont in Engeland en heeft de Engelse nationaliteit

- We doen direct internationaal zaken, met a) een Engelse partij als distributeur voor EU, b) een Amerikaanse partij als distributeur voor Noord, Midden en Zuid Amerika en c) een Russische partij voor Asië

- Punt twee is geen waarom, echter internationaal straalt Ltd. meer uit. (gevoelsmatig)

 

Verder dan dat kom ik ook niet, dat is nou net het probleem. We staan op het punt een samenwerking aan te gaan. Ik ZZP sinds December hij Ltd sinds December. We hadden beide een zelfde idee, maar kwamen beide te kort om het van de grond te krijgen. Sinds 2 maandjes onofficieel samenwerkend hebben we het echter wel in de lucht met [in overeenkomst met boven] a) een LOI van 2000 producten initieel en ~1000-2000 per maand op basis van de markt in Europa. b) een LOI van 500 initieel en een ~1000 per maand op basis de markt in de US. c) Werken we nog aan...

 

Individueel lukt het ons niet om vooruit te gaan, we hebben elkaar nodig, dus zoeken we een rechtsvorm om dat ook goed onder te doen. Gezien we beide net begonnen zijn, kwam het al vrij snel ter spraken om mij in de Ltd te integreren. Vandaar dat ik uiteindelijk weer hier kom. (Echter na eerst te zoeken, zag ik dat TS me net iets voor was)

 

(Als achtergrond informatie, het gaat over een multimedia speler als product, waarbij ik de software ontwikkel en hij de marketing en sales, contacten etc.)

Link naar reactie
  • 0
Newbee     2 0

Beste Dennis, Joost en Marco,

 

Bedankt voor jullie reacties en de waardevolle informatie. Het is mij een stuk duidelijker.

@j1nx: Geen probleem, informatie delen is inderdaad het best!

 

MVG

Hohner.

Link naar reactie
  • 0
Super Senior     177 5

 

Dennis (of andere), weet jij of je ook ergens de geschiedenis van een Ltd kan opvragen? Is er een bron waar eventueele zorgwekkende geschiedenis dingen op te vragen is. Als er geen negatieve geschiedenis is, dat is dat wel OK. Ik kan me echter voorstellen dat eventueele finacieele negatieve geschiedenis geregistreerd staat.

Wellicht dat een kredietinformatiebureau als Graydon iets weet over de financiele geschiedenis van een reeds bestaande ltd. Aangaande de Engelse limited in het algemeen zou ik zeggen; bezoek de website van Companies House. Daar staat erg veel nuttige informatie. En nog een tip, praat eerst eens met jouw bank of ze genegen zijn een zakelijke rekening voor een Engelse ltd te openen. Een nieuwe (flex) bv heb je al voor 300-400 Euro. En je hebt veel minder uit te leggen aan bank, zakelijke relaties en fiscus.

Link naar reactie
  • 0
Junior     9 0

Ik heb even met een accountant gesproken.

 

1) Een Holding BV opzetten zodat ik de 40% aandelen niet persoonlijk bezit.

2) De holding neemt dan de aandelen en ik als DGA dan mijn salaris wat ik nodig heb als managementfee (+kosten)richting de Ltd.

 

Zo kunnen we voorlopig het geld nog in de Ltd laten zitten aangezien we net samen beginnen en de groei niet willen bemoeilijken. Eventueel meer terug vloeing komt dan later wel.

 

Aangezien ik nu part time onderneem en ook nog in loondienst ben. Kan ik via de BV toch mijn premies voldoen in het geval het later toch mis gaat. Ik ga/wil mijn baan opzetten, maar scheit nog steeds een beetje in mijn broek...

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

.Aangezien ik nu part time onderneem en ook nog in loondienst ben. Kan ik via de BV toch mijn premies voldoen in het geval het later toch mis gaat.

 

Ik vermoed dat op basis van deze constructie niet jouw BV maar de Ltd de sociale premies af moet dragen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     9 0

.Aangezien ik nu part time onderneem en ook nog in loondienst ben. Kan ik via de BV toch mijn premies voldoen in het geval het later toch mis gaat.

 

Ik vermoed dat op basis van deze constructie niet jouw BV maar de Ltd de sociale premies af moet dragen.

 

Hoe dat zo?

 

Ik ga niet bij de Ltd in loondienst, maar bij mijn eigen BV als DGA. Je betaald je premies toch vanuit je salaris?

 

Of heb ik het nu weer niet goed begrepen? (kan hoor)

Link naar reactie
  • 0
Moderator     17,5k 28 1875
Ik ga niet bij de Ltd in loondienst, maar bij mijn eigen BV als DGA. Je betaald je premies toch vanuit je salaris?

Nee, je betaalt de loonheffing vanuit de holding waar je in loondienst bent, maar de sociale premies moeten betaald worden door de werkmij; de werkmij is de afdrachtplichtige.

Zelf online je Movir AOV berekenen én afsluiten? -> www.aovzelfdoen.nl 

 

Toch liever advies of vragen over andere risico's en verzekeringen? Mijn collega's van B2Bsure helpen je graag verder.

Link naar reactie
  • 0
Junior     9 0

Ik ga niet bij de Ltd in loondienst, maar bij mijn eigen BV als DGA. Je betaald je premies toch vanuit je salaris?

Nee, je betaalt de loonheffing vanuit de holding waar je in loondienst bent, maar de sociale premies moeten betaald worden door de werkmij; de werkmij is de afdrachtplichtige.

 

OK, duidelijk. Had ik dan inderdaad verkeerd begrepen. Komt de vraag; Kan dat dan ook als de werkmij een Ltd is gevestigd in de UK? Of moet ik dat dan weet niet willen vanwege welke reden dan ook weer.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Kan dat dan ook als de werkmij een Ltd is gevestigd in de UK? Of moet ik dat dan weet niet willen vanwege welke reden dan ook weer.

 

Om de volgende reden:

Kan ik via de BV toch mijn premies voldoen in het geval het later toch mis gaat.

 

HM Revenue & Customs heeft weinig tot niets van doen met de Nederlandse sociale zekerheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.