• 0

Hoe kan ik een dreigend faillissement van mijn holding voorkomen

Ik zoek advies en zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

 

April 2012 ben in een bestaand bedrijf gestapt.

Mijn compagnon en ik hebben beiden een eigen holding die voor 50% aandelen van de werkmaatschappij bezit.

Het bestaande bedrijf is als het ware op 0 euro gezet bij mijn instap.

 

Nu is het met de werkmaatschappij zeker een jaar slecht gegaan, wij hebben dan ook meermalen besloten om de management fee facturen (van de holdings) niet te versturen (aan de werkmaatschappij)

 

Wij hebben beiden nog facturen open staan aan de werkmaatschappij.

Mijn compagnon heeft ook nog openstaande vorderingen van voor mijn instap open staan.

 

Wat is nu mijn probleem:

 

Ik kan mijn salaris en de btw niet meer betalen (holding)

Mijn compagnon maakt tegoeden over aan zijn holding van de openstaande vorderingen ipv de management vergoeding.

 

Oftewel de werkmaatschappij kan wel een aantal facturen van de holdings betalen maar ik heb geen zeggengsrecht over wat waar naar toe gaat.

 

Detail is ook dat de inkomsten voor 95% binnenkomen via mijn compagnon, terwijl ik juist de verkoop zou moeten doen.

(schuld gevoel te top)

 

De communicatie onderling is niet heel goed, zeker niet als het over geld gaat...

 

2e vraag: Mijn holding bezit de aandelen maar als dit zo door gaat en ik de belastingdienst niet kan betalen, ga ik failliet.

Wat gebeurt er dan met de aandelen, en als ik dan nog openstaande rekeningen aan de werkmaatschappij heb, wordt dat dan daar verhaald.

 

Ik zoek dringend advies mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan je er niet voor zorgen dat de inkomsten substantieel toenemen? Hoe kan het dat jouw compagnon voor 95% van de inkomsten zorgt terwijl jij daarvoor aangesteld was? Waarom was vooraf het idee dat jij voor de grootste inkomsten zou zorgen en waar ligt het aan dat dat niet uitkomt? Zouden jullie wel overleven als jij jouw deel doet en ervoor zorgt dat je 50% van de inkomsten binnenhaalt?

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten komen van bestaande klanten.

Het is niet zo dat hij deze opdrachten actief binnen haalt.

Deze klanten benaderen ons door een defect oud systeem bijvoorbeeld.

 

Zonder mij waren deze opdrachten ook gekomen. Echter zonder hem ook...

 

Ik ben aangesteld als commercieel verantwoordelijke. De producten zijn zeer technisch en

Ik heb dan ook wat tijd nodig gehad om me erin te verdiepen

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten komen van bestaande klanten.

Het is niet zo dat hij deze opdrachten actief binnen haalt.

Deze klanten benaderen ons door een defect oud systeem bijvoorbeeld.

 

Zonder mij waren deze opdrachten ook gekomen. Echter zonder hem ook...

 

Ik ben aangesteld als commercieel verantwoordelijke. De producten zijn zeer technisch en

Ik heb dan ook wat tijd nodig gehad om me erin te verdiepen

 

Mvg

Die klanten komen waarschijnlijk niet voor niks terug en blijven kopen ondanks een defect oud systeem. Dus dan moeten jullie toch iets hebben wat klanten aanspreekt; zij het een betere prijs, beter product, betere service of iets dergelijks. Weet jij waarom die klanten terugkomen, kun je met die informatie niet goed nieuwe klanten werven? Zou het de verkopen helpen als het defecte oude systeem zou worden vervangen door een nieuw systeem, of vergt dat een hele grote investering?

Link naar reactie
  • 0

Het bestaande bedrijf is als het ware op 0 euro gezet bij mijn instap.

 

Wat betekend dat?

 

En waarom zeg je enerzijds:

 

wij hebben dan ook meermalen besloten om de management fee facturen (van de holdings) niet te versturen (aan de werkmaatschappij)

 

en anderzijds:

 

maar ik heb geen zeggengsrecht over wat waar naar toe gaat.

 

?

 

Misschien kun je de problematiek en mogelijk dreigende faillissementen toch bespreekbaar maken. En zoek een fiscaal expert die ervaring heeft met dit soort probleemsituaties. Kost wat, maar kan je hopelijk een drama besparen.

 

Terwijl je probeert de inkomstenkant op te poetsen moet je de kostenkant niet laten versloffen, neem tijdig actie!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Alle machines ed. zijn overgeboekt naar zijn holding.

 

Waarde van de werkmaatschappij was 0 euro toen ik instapte.

 

Hij bepaald wanneer er facturen wel of niet ingestuurd worden en welke betaald worden ja of nee

 

Dan hoop ik dat je de 50% aandelen van die werkmaatschappij ook gratis hebt gekregen. Maar zo is het toch niet verwonderlijk dat je in de problemen komt, zeker als een werkmaatschappij ondertussen ook slecht draait?

 

Betaalt de werkmaatschappij trouwens ook huur voor de machines aan de holding van de compagnon?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mij afvraag is het volgende.

 

Jouw business partner heeft zelf nadelige gevolgen zoals bvb de huur van machines die niet verekend wordt.

 

Alle klanten en dus ook omzet komt via hem (of via de naam die hij in het verleden heeft opgebouwd). Jouw taak is om nieuwe klanten binnen te brengen.

 

De huidige situatie is ontstaan omdat er geen nieuwe klanten binnenkomen. Jij geeft ook aan dat je meer dan een jaar nodig hebt gehad om je te verdiepen in de produkten.

 

Als ik jouw business partner was dan zou ik je inbreng negatief evalueren. Vermits je slechts 1 euro hebt geïnvesteerd, ligt het voor de hand om jou te vragen op te stappen.

 

Zoek een inkomen, ga iets doen wat wel lukt. Betaal je schulden en zeg de samenwerking op. Dit lijkt mij logisch.

 

Maar goed. Je kan ook kiezen voor faillissement of aanmodderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu lijkt het net alsof ik een jaar lang uit mijn neus heb...

 

Ik heb het bedrijf gestructureerd, documentatie, websites gemaakt boekhouding verzorgd, offertes gemaakt, analyses etc.

 

Alleen is het zo dat van actieve verkoop nauwelijks sprake is geweest.

In ons vakgebied is dat ook niet zo verwonderlijk, zeker in deze tijd niet.

 

Maar goed buiten de vraag of hij mijn inbreng wel of niet waardeerd.

 

De vraag is: mag en kan hij de management fee facturen laten liggen om vervolgens openstaande posten van zijn holding betalen?

Link naar reactie
  • 0

De vraag is: mag en kan hij de management fee facturen laten liggen om vervolgens openstaande posten van zijn holding betalen?

 

Of anders gezegd:

 

Heeft de managementfee voorrang op de vorderingen of andersom?

Geen idee! Heb je daar geen afspraken over gemaakt toen je instapte?

 

Wat ik niet begrijp is dat jij je inkoopt voor 1 euro, je schrijft dat de BV 'leeg gemaakt' is en dat er nu toch ineens schulden blijken te zijn van de werk BV aan de Holding BV van hem. Is er een rookgordijn opgetrokken voor je ogen toen je instapte of heb je er zelf niet voldoende aandacht aan gegeven?

 

Die schulden waren van voor jouw instap, dus ergens had je dat kunnen weten.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.