• 0

aangifte ontvangsten paypal

De vraag is simpel, doch het antwoord niet omdat er 2 gedachtegangen zijn om de aangifte in te vullen.

 

Stel: ik verkoop voor € 500 via mijn webshop, dat wordt voldaan door de klant via paypal. Ikzelf krijg echter op mijn rekening niet die € 500 gestort (fee+ % van paypal gaat eraf) dus ik ontvang op mijn rekening € 480.

Heb ik nu een omzet van € 500 of van € 480 gedraaid, alwaar ik BTW op moet afdragen.

 

Gedachtegang 1: het is € 500 omzet, waarop ik BTW moet afdragen, en ik kan € 20 kosten paypal boeken.

Gedachtegang 2: het is € 480 omzet, waarop ik BTW moet afdragen, want dit is het effectief ontvangen bedrag om mijn rekening.

 

Vraagje voor de financiele experts :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Norbert,

 

Dat bericht had ik ook al gevonden, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Want als ik de gedachtegang daar moet volgen zou het antwoord 1 zijn.

Maar als ik aangifte doe, dan bereken ik de omzet door de kasontvangsten+ de bankontvangsten bijeen te tellen.

Gezien de bankontvangsten omhelsen dat ik (zoals in vb) dus € 480 ontvangen heb betaal ik dus BTW op dat bedrag.

Ik kan toch geen BTW doorstorten op iets dat ik nooit ontvangen heb?

BTW wordt toch doorgestort op je ontvangsten??

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp stel je de vraag wel, maar weet je het antwoord ook al?

 

Ik zal proberen het niet al te technisch te maken. Je bent btw verschuldigd over je omzet, niet over je ontvangsten. In jouw geval is je omzet 500,- maar je hebt er voro gekozen om die omzet te ontvangen via een doorgeefluik dat 20,- servicekosten in rekening brengt. Daar wordt je omzet niet minder van, maar je ontvangsten wel.

 

Je kunt heel goed btw afdragen op iets wat je nooit ontvangen hebt. Het is zelfs de bedoeling dat je de btw afdraagt op basis van je verstuurde facturen, ongeacht of ze betaald zijn of niet. Nu zul je daar bij een webshop niet zo veel mee te maken hebben, maar goed.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

jou omzet is gewoon 500 euro en daar moet btw over betaald moet worden. De kosten die paypal in rekening brengt zijn gewoon dat.. bankkosten of transactiekosten.. dat moet je los van elkaar zijn.

 

Het feit dat paypal toevallig de provisie per transactie doorrekend maakt nog niet dat jij je omzet mag verlagen voor dat bedrag.

 

Vergelijk het met Ideal of een creditcard betaling, zij rekenen toch ook kosten per transactie? alleen worden die (meestal) maandelijks achteraf doorberekend, dat boek je toch ook als kosten en niet als vermindering van omzet? Dus waarom zou dat bij paypal opeens wel mogen, enkel omdat deze het per transactie direct verrekenen? dat is een inlogische redenering.

 

kortom jou omzet is gewoon altijd het bedrag waarvoor je een factuur stuurt en daar draag je ook btw over af, en de kosten die je moet maken voor het ontvangen van je geld dat hoort gewoon apart als kosten verantwoord te worden. OF je daar ook btw op kunt terugvragen hangt af van of de geleverde diensten btw belast zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dat bericht had ik ook al gevonden, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Want als ik de gedachtegang daar moet volgen zou het antwoord 1 zijn.

 

Dat is ook het juiste antwoord.

 

Maar als ik aangifte doe, dan bereken ik de omzet door de kasontvangsten+ de bankontvangsten bijeen te tellen.

 

Je hanteert dus het kasstelsel. Je valt met name terug op de volgende zin:

 

U berekent de btw over de inkomsten die in het tijdvak waarover u aangifte doet, daadwerkelijk zijn bijgeboekt op uw bankrekening of ontvangen zijn in uw kas.

 

Deze opmerking is te kort door de bocht en gaat dus niet op als je werkt met paypal. Jij stelt dat er € 480,00 op jouw rekening wordt gestort en dat is dan ook het bedrag dat je hanteert voor jouw aangifte. Deze veronderstelling is niet juist. Wat gebeurt er werkelijk:

 

[*]De klant stort € 500,00 op jouw papal-rekening;

[*]Paypal verrekent € 20,00 aan kosten en keert € 480,00 uit.

 

Boekhoudkundig gebeurt er ongeveer het volgende (BTW buiten beschouwing latend...):

 

[*]Aan omzet: € 500,00

[*]Kosten Paypal: € 20,00

[*]Bank € 480,00

 

Feitelijk ontvang je dus € 500,00 maar verrekent Paypal voor het gemak haar kosten. Het zou hetzelfde zijn als je één maal per maand een rekening van Paypal krijgt voor de gemaakte kosten.

 

Gezien de bankontvangsten omhelsen dat ik (zoals in vb) dus € 480 ontvangen heb betaal ik dus BTW op dat bedrag.

 

Nee dus ;)

 

Ik kan toch geen BTW doorstorten op iets dat ik nooit ontvangen heb?

BTW wordt toch doorgestort op je ontvangsten??

 

Je hebt het wel ontvangen, maar door de directe berekening is het nooit op jouw rekening bijgeschreven.

 

Edit: vrijdagnacht ca. 01.00u drie antwoorden op één vraag, dat kan alleen maar op HL!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je kunt heel goed btw afdragen op iets wat je nooit ontvangen hebt. Het is zelfs de bedoeling dat je de btw afdraagt op basis van je verstuurde facturen, ongeacht of ze betaald zijn of niet. Nu zul je daar bij een webshop niet zo veel mee te maken hebben, maar goed.

 

Dit gaat niet op als je met het kasstelsel werkt, dan is juist het uitgangspunt voor de af te dragen Omzetbelasting het moment waarop de betaling ontvangen is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Dus als ik het goed begrijp stel je de vraag wel, maar weet je het antwoord ook al?

 

Niet echt hoor, want ik vond het niet erg duidelijk. Nu is er veel beter geargumenteerd.

 

Je hanteert dus het kasstelsel. Je valt met name terug op de volgende zin:

Quote:

U berekent de btw over de inkomsten die in het tijdvak waarover u aangifte doet, daadwerkelijk zijn bijgeboekt op uw bankrekening of ontvangen zijn in uw kas.

Dus de bepaling waarover ik BTW moet betalen moet niet gevolgd worden :)

 

Bedankt voor de verheldering, maar dit geeft een behoorlijk probleem om alles juist aan te geven. Nu ga ik om de 3 maanden bij de aangifte met alle bankontvangsten+ kasontvangsten aan de slag om de ontvangsten te berekenen. Dit is vrij simpel. Als ik nu alle afgetrokken commissies erbij moet gaan berekenen van sisow, paypal en de pinautomaat gaat dit een behoorlijk werkje worden.

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu alle afgetrokken commissies erbij moet gaan berekenen van sisow, paypal en de pinautomaat gaat dit een behoorlijk werkje worden.

 

Tja, leuker kunnen we het niet maken...

 

[*]Met de pin zal het wel meevallen;

[*]Krijg je van Sisow en Paypal geen maandelijks overzicht van de ingehouden kosten - gewoon optellen bij je ontvangsten en je bent er al. Bovendien zullen deze partijen vermoedelijk een vast bedrag of percentage inhouden. Op basis daarvan kun je ook vrij eenvoudig de grondslag voor de BTW berekenen.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bij Paypal kan je zonder problemen gewoon 480 euro als omzet rekenen.

De kosten zijn namelijk helemaal niet hetzelfde als ( één maal per maand een rekening van de bank krijgen).

In dat geval zou er wel 500 euro op je rekening komen en maak je echt bankkosten, die je daarna weer in aftrek kan brengen, wat bij paypal niet het geval is. Paypal snoept eerst geld van jou klant af en die hebben weer hun eigen verplichtingen, wat ze daarmee moeten doen (btw afdragen-belasting? geen idee..). Dit is juridisch een heel ander verhaal dan gewone bankkosten.

Als je facturen moet maken voor een klant, dan zet je de 20 euro (paypal) zonder btw.

 

Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij verzendkosten, die je zonder problemen buiten de btw kan houden, als daar geen btw op zit. Maar ook hier zijn de regels, dat het exact de werkelijke verzendkosten moeten zijn, die je op de factuur zet.

 

Zeker bij hoge verzendkosten voor buitenlandse verzendingen kan dit aardig in de papieren lopen als men daar ook nog eens btw over gaat rekenen. De logica is hiermee ook helemaal zoek en de een maakt de ander maar weer eens een hoop wijs.

 

Als je trouwens de juiste pagina's weet te vinden van de Belastingdienst, dan staat dit er ook duidelijk, maar dat zetten ze niet op de hoofdpagina natuurlijk;-).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.