• 0

oude software is ineens niet meer goed genoeg voor Windows

Er zijn vast wel meer ondernemers die geen zin hebben hun software elk jaar te vernieuwen en steeds een nieuwe computer hoeft ook niet, voor gewone administratieve toepassingen.

 

Ik gebruik al jaren de Word Perfect Office suit. Vanaf de dure DOS versie met Shell (wie kent dat nog?) na een aantal updates tot aan Perfect Office Suit 11 voor Windows. Aanvankelijk werkte die software na elke XP update steeds beter, maar later werd het na elke update alleen maar slechter.

De tekstverwerker WordPerfect 11 doet het nog steeds, maar versie 11 werkt na de laatste (Windows XP) updates steeds langzamer als er rekenfuncties in zijn opgenomen.

De spreadsheet Quattro Pro 11, krijgt bij opstarten nu vaak de Windows foutmelding: Geen geautoriseerde Win32 applicatie (of zoiets). Bestanden worden ineens onleesbaar.

 

Het raarst is nog het gedrag van het oude boekhoudprogramma Davilex Club, waarvan ik de account toepassing gebruik. De laatste tijd krijg ik ook bij opstarten daarvan die melding zoals bovenstaand. Nu ook nog meldingen dat er bestanden beschadigd zijn, die gerepareerd moeten worden.

 

Ik vraag me af:

Geautoriseerd, door wie of wat?

Win 32 toepassing, wat is dat? Ik gebruik nog steeds Windows XP.

Of heeft het te maken met het feit dat ik een 64 bit dual processor PC gebruik?

Maar ik heb alles nog steeds op de zelfde computer staan. Ik heb niets gewijzizigd, alleen automatische Windows updates toegestaan. Ik vraag me af, hoe het kan, dat die zelfde software eerst probleemloos werkte op de zelfde computer met het zelfde bedrijfssysteem, maar nu niet meer doet wat het doen moet.

 

Daarom heb ik een vergelijkbare PC met alleen het bedrijfssysteem Windows XP erop gebruikt om mijn administratieve software opnieuw op te installeren. Installatie van de Perfect Office suit ging probleemloos. Maar nu krijg ik weer meldingen dat Quattro Pro bestanden beschadigd zijn.

 

Installatie van het boekhoudprogramma leek ook goed te gaan, maar hier weer beschadigde bestanden die kennelijk niet herstelbaar zijn. Dan maar besloten een nieuwe administratie aan te meken en alles opnieuw in tikken.

Ik installeer op een standaard van bedrijfssysteem voorziene computer.

Ik installeer vanaf originele CD's, die ik ook bij de eerste installatie gebruikte.

Ik heb netjes de licentienummers ingetikt. Het installatiemenu doorgelopen.

 

Maar nu wordt het nog vreemder:

In het menu kan ik kiezen om de voorbeeldbestanden te openen, en die openen dan ook probleemloos. Ik kan ook kiezen om een bestaande administratie te openen en dat werkt dan weer niet.

Maar de menukeuze: Nieuwe administratie aanmaken, is volledig uit het menu verdwenen. Hoe is dat mogelijk?

 

Ik kan een nog oudere computer zoeken, om daar een nieuwe installatie op te proberen. De boekhouding heb ik vroeger ook op een Windows 98 installatie gedraaid. Of de Office 11 op Windows 98 wil draaien, weet ik niet. Maar anders heb ik nog wel een vorige versie op originele CD's liggen. Desnoods installer ik DOS met de oude betroubare WordPerfect 5.1 suite met de Shell. Maar dat wordt toch een beetje gek?

 

Ik begrijp niet hoe precies de zelfde software installatie zo'n raar gedrag kan gaan vertonen. Is er soms zoiets als een beperkte gebruikstijd van de software licensies? Na x aantal jaren verloopt de toepasbaarheid? Dat kan ik me van Davilex nog indenken, maar van Wordperfect niet. Of is het Microsoft, die wil dat ik weer alle software en hardware opnieuw koop?

 

Heeft iemand een idee?

Misschien zelfs een oplossing?

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, een update is natuurlijk wel een verandering in het OS. Kans is groot dat die update niet met iedere legacy software wordt getest en zo kan een wijziging in implementatie tot complicaties leiden.

 

Misschien kun je een virtual machine inrichten (bv. met VM-ware of virtual PC) die niet is aangesloten op internet en daarop een oude Windows XP met bv. SP3 installeren zonder die verder te updaten).

Ook kan ik me vaag iets van een compatibility modus herinneren, maar ik werk nu op een windows 7 laptop, dus kan niet even kijken waar die precies zit.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een fysieke machine ingericht die niet is aangesloten op internet en daarop een oude Windows XP met SP3 geinstalleerd zonder die verder te updaten. Daarmee heb ik hetzelfde uitgangspunt als de eerste keer dat ik de software op mijn gebruikelijke PC zette en probleemloos kon gebruiken. Toch werkt het nu niet. ???

Link naar reactie
  • 0

Die XP is met de update SP3 er al in verwerkt. Hetzelfde als ik aanvankelijk gebruikte toen mijn PC nieuw was en waarop de software goed liep. Misschien heb ik nog ergens een versie met alleen SP2. Ook een Windows 2000 moet ik nog hebben. Morgen even zoeken in de oude schijfjes.

 

Een Windows 98 heb ik ook nog. Daar heeft het boekhoudprogramma ook op gelopen. Jammer dat Microsoft in de tijd van W98 de memory sticks nog niet wilde aansturen. En dan zal ik de datum een paar jaar terugzetten, voor als die software echt tijdgebonden zou zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
De spreadsheet Quattro Pro 11, krijgt bij opstarten nu vaak de Windows foutmelding: Geen geautoriseerde Win32 applicatie (of zoiets). Bestanden worden ineens onleesbaar.

 

Het raarst is nog het gedrag van het oude boekhoudprogramma Davilex Club, waarvan ik de account toepassing gebruik. De laatste tijd krijg ik ook bij opstarten daarvan die melding zoals bovenstaand. Nu ook nog meldingen dat er bestanden beschadigd zijn, die gerepareerd moeten worden.

 

Dit lijkt me toch een hardware fout, misschien is je harde schijf aan het stuk gaan. Zou niet zo gek zijn bij een pc van 11 jaar oud. En de andere problemen kunnen dan best veroorzaakt worden doordat bestanden niet meer goed gelezen kunnen worden van de schijf.

 

 

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

De spreadsheet Quattro Pro 11, krijgt bij opstarten nu vaak de Windows foutmelding: Geen geautoriseerde Win32 applicatie (of zoiets). Bestanden worden ineens onleesbaar.

 

Ik heb regelmatig dergelijke problemen kunnen oplossen door te googelen op de exacte foutmelding. Lijkt me de moeite waard om te proberen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn vast wel meer ondernemers die geen zin hebben hun software elk jaar te vernieuwen en steeds een nieuwe computer hoeft ook niet, voor gewone administratieve toepassingen.

Ik gebruik al jaren de Word Perfect Office suit. Vanaf de dure DOS versie met Shell (wie kent dat nog?) na een aantal updates tot aan Perfect Office Suit 11 voor Windows. Aanvankelijk werkte die software na elke XP update steeds beter, maar later werd het na elke update alleen maar slechter.

De tekstverwerker WordPerfect 11 doet het nog steeds, maar versie 11 werkt na de laatste (Windows XP) updates steeds langzamer als er rekenfuncties in zijn opgenomen.

 

Omdat ik geen zin heb formulieren te converteren, macro's te vertalen en daarbij het onderwaterscherm wel prettig vind, draait ik hier nog steeds WordPerfect, inmiddels versie 15 (X5-suite) en dat werkt prima en stabiel. Ook op enkele Win-XP machines hier draait het als een zonnetje. En DOC-files kun je prima inlezen/schrijven. Ik gebruik WP zelfs soms om DOC-file-formats te converteren omdat Office daar soms moeite mee heeft ;-).

Dus als jij er problemen mee hebt dan zit de oorzaak wellicht elders.

 

Link naar reactie
  • 0

Openoffice is gelimiteerd gratis. Als je de database en functies in de spreadsheet wil gebruiken, moet je ze kopen.

 

Heb je een linkje naar de site waar dit staat, ik kan er namelijk niks over vinden.

 

Dat heb ik een tijd geleden zelf gemerkt toen ik het gebruikte. Vreemd genoeg wordt daar niks over geschreven bij updates e.d.

Link naar reactie
  • 0

Vwb oude software op oude hardware.

Ik ben het met Peter eens, waarom veel tijd investeren in het op gang houden van gedateerde software als je nu al weet dat het steeds problematischer word om hardware te vinden waar XP inclusief programma's nog op kan draaien.

Een virtual machine is een tussenoplossing maar het blijft in mijn ogen uitstel van executie.

 

Dat heb ik een tijd geleden zelf gemerkt toen ik het gebruikte. Vreemd genoeg wordt daar niks over geschreven bij updates e.d.

 

Nou ik merk er niks van, kan er ook niks over vinden op de site van Open Office.

 

Ik heb het net weer even geprobeerd. Je kunt geen volwaardige functies invoeren. BV =sum(F4:F12) gaat niet. Dan moet je elke tussenliggende cel invoeren in de lijst. Werkt dus niet bepaald handig. Neo-Office heeft nog meer beperkingen.

 

Hebben we het wel over hetzelfde programma?

Ik ondervind namelijk geen enkel probleem bij het invoeren van =sum(F4:F12).

Link naar reactie
  • 0

Oude software met nieuwe Windows gaat niet altijd hand in hand helaas.

Wat je zou kunnen proberen is om het desbetreffende programma in Compatibiliteit modus te draaien. Dan reageert het programma als het goed is namelijk alsof het in een oudere Windows omgeving draait.

 

Dit doe je als volgt:

- Klik met je rechtermuisknop op het icoontje dat je gebruikt om het programma op te starten

- In het menuutje dat verschijnt ga je naar "Properties" (of "Eigenschappen" als je een NL Windows gebruikt)

- Klik op het tabblad "Compatibility" (In NL Windows zal het iets dergelijks als "Compatibiliteit zijn")

- Plaats een vinkje in het bovenste vinkvenstertje ("Run this program in compatibility mode")

- Kies vervolgens een windows versie die je wilt simuleren voor het programma (bv Windows 95 of 98 voor hele oude programma's)

 

Dit zou moeten werken. Het is echter geen garantie. Het komt vaak genoeg voor dat het niet werkt. Maar lijkt me het proberen altijd waard. Succes.

 

Ik heb het net weer even geprobeerd. Je kunt geen volwaardige functies invoeren. BV =sum(F4:F12) gaat niet. Dan moet je elke tussenliggende cel invoeren in de lijst. Werkt dus niet bepaald handig. Neo-Office heeft nog meer beperkingen.

 

Hebben we het wel over hetzelfde programma?

Ik ondervind namelijk geen enkel probleem bij het invoeren van =sum(F4:F12).

 

Klopt dit werkt gewoon. In de Nederlandse versie is het overigens "=som" ipv "=sum"

Open Office is verder gewoon compleet gratis totdat het tegendeel bewezen is :)

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken.

 

Ik ben nu even druk met herstel van gegevens, en de belastingdienst moet ook op tijd bediend. Ik zie daar een melding dat eerder dit jaar ingediende aangiften opnieuw gedaan moeten worden, omdat er een fout in de software zat.

 

Ondertussen is mijn internet provider met de bekabeling aan het knutselen, zodat ik weer een zwaar gestoorde internet verbinding heb. (Of niet heb, want de verbinding valt steeds weg.)

 

Later zal ik antwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.