• 0

Foute PR door misleidende presentatie marktonderzoek

 

Ik lees net een citaat in een marktonderzoek:

Global E-mail Encryption market to grow at a rate of 20.3 percent over the period 2012-2016. One of the key factors contributing to this market growth is the increasing number of regulatory policies. The Global E-mail Encryption market has also been witnessing an increasing adoption of cloud-based solutions. However, the availability of open source solutions could pose a challenge to the growth of this market.

 

 

Ik kan me zo boos maken om die "20.3%". Wat ze zeggen is dat ze zeker weten dat de groei in die vijf jaar niet 20.2% is, en ook niet 20.4%, maar precies 20.3%. Dat is natuurlijk de grootste kul, want als je de data van hun onderzoek bekijkt dan vind je iets als "groei tussen de 10 en 40% of waarschijnlijk een nog grotere marge. Maar om vertrouwen en nauwkeurigheid te suggereren, nemen ze gewoon het getal 20.3% dat uit hun spreadsheet rolt. Waar ze aan voorbij gaan is dat iemand die verstand van marktonderzoek en statistiek heeft, gelijk weet dat het onderzoek kul is. Want als je het eind-antwoord niet goed kunt opschrijven, dan denk ik dat je de rest ook zomaar wat gerommeld hebt.

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het werkt ongeveer zo. Je stelt een panel samen van mensen die een grijpstuiver accepteren voor deelname aan onderzoek. Die mensen vraag je: "heeft u het afgelopen half jaar wel eens een patatje met mayonnaise gegeten?" Als de helft positief reageert, kun je stellen dat half Nederland ongezond eet.

 

Of dat 50% zijn smartphone gebruikt om te shoppen....

 

...van 16% die zich orienteert per smartphone, van 43% die een smartphone bezit. Is dus ongeveer 3,5% de afgelopen maand tenminste één keer en wellicht niet meer dan een app heeft besteld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

tja, bij (verkapte) reclame hoort dat er een beetje bij om een punt te maken, maar om je er nou 'zo boos' over te maken is ook weer zo wat.... als ik bijvoorbeeld het bericht bekijk zie ik op de verschillende sites staan

 

TechNavio's analysts forecast the Global E-mail Encryption market to grow at a CAGR of 20.3 percent overthe period 2012-2016. One of the key factors contributing to this market growth is the increasing number of regulatory policies. The Global E-mail Encryption market has also been witnessing an increasing adoption of cloud-based solutions. However, the availability of open source solutions could pose a challenge to the growthof this market

 

In jouw quote is het eerste deel van die zin weg waarin aangegeven wordt dat het een forecast is. Dat wordt dus weggeknipt en je stelt dat zij beweren iets zeker te weten. is 'bijna' hetzelfde principe waar je je zo boos over maakt.

Link naar reactie
  • 0

Christine,

Ik ben het hartgrondig met je eens! Allemaal zogenaamde onderzoeken waarbij sprake is van (vele) aannames worden als zoete koek geslikt door (bijna) de hele bevolking. Echt zwaar irritant dat niemand dit door heeft!

 

Een beetje in dezelfde categorie als de oorsprong van de aarde; wetenschappelijk onderzoek toont aan dat deze 4,6 miljard jaar bestaat. Een collega van hem ontdekt later "ineens" dat ie er 100 miljoen jaar naast zit... kom nou toch! wat een kulverhalen...

Link naar reactie
  • 0

In jouw quote is het eerste deel van die zin weg waarin aangegeven wordt dat het een forecast is. Dat wordt dus weggeknipt en je stelt dat zij beweren iets zeker te weten. is 'bijna' hetzelfde principe waar je je zo boos over maakt.

 

Nee, dat bedoelde ik niet. Het gaat me puur en alleen over die 20.3%. Als ze de standaarddeviatie erbij geven is het 20.3% plus of min 30%. En dat is kul. Die .3 moet er af. Dat die .3 erbij staat, toont aan dat de onderzoeker geen benul heeft van meten en meetresultaten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het beste is al die onderzoeken te negeren.

 

De uitkomsten zijn altijd positief in het voordeel van de opdrachtgevers of wat ze graag willen horen en vaak is er alleen maar deskresearch gedaan.

Zoiets als een winstprognose maken is altijd koffiedik kijken omdat het bedrijf totaal geen invloed heeft op allerlei factoren zoals de crisis etc.

Retail Markt - & BedrijfsAnalist

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.