• 0

Handelsnaam lijkt op die van een ander

Goedeavond,

 

Een handelsnaam die op een andere handelsnaam lijkt kan inbreuk maken op de rechten van een zaak.

 

Ik heb pas een handelsnaam geregistreerd en kvk wijst mij erop dat dit misschien niet slim is om te doen omdat er andere bedrijven ook een naam hebben die er op lijkt. ( zitten in dezelfde branche )

 

Stel dat ik mijn naam toch wil gebruiken kunnen hun dan gelijk naar de rechter stappen en geld vorderen of behoren ze mij op de hoogte te stellen zodat ik nog altijd kan beslissen om de naam ongedaan te maken.

 

Wordt hier meestal heibel over gemaakt of valt dit wel mee?

 

Wat kan ik het beste doen. Is er ook een andere manier dan alleen een andere naam te verzinnen.

 

Alvast bedankt grtz

Mv2k

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Stel dat ik mijn naam toch wil gebruiken kunnen hun dan gelijk naar de rechter stappen en geld vorderen of behoren ze mij op de hoogte te stellen zodat ik nog altijd kan beslissen om de naam ongedaan te maken.

 

Wordt hier meestal heibel over gemaakt of valt dit wel mee?

 

Wat kan ik het beste doen. Is er ook een andere manier dan alleen een andere naam te verzinnen.

 

Hai, mijn antwoord is gebaseerd op ervaring en kennis. Maar check : als je echt verder wilt gaan, zal je iemand moeten vragen die recente kennis heeft over dit soort juridische vragen.

 

De KvK zou al kunnen besluiten om je "gewoon" niet in te schrijven. Daarnaast hoeft de andere partij je niet te waarschuwen : zij kunnen het idee hebben dat jij inbreuk maakt op hun recht. En dan ga je een proces in waar ook de rechter bij te pas kan komen.

Maar zowiezo : je gaat kosten maken en het kan, naast een schadevergoeding voor de andere partij, ook betekenen dat je al je uitingen moet gaan veranderen. En dit laatste is nu misschien nog niet zo erg, maar over 1 a 2 jaar een serieuze kostenpost.

 

Wordt hier heibel over gemaakt ? Geen idee, geen statistieken hierover. Herinner mij wel een aantal rechtzaken : KNP BT versus (de toen nieuwe) KPN; het gebruik van KPN-groen;

 

Maar waarom zou je het risico nemen ?

 

Er zijn diverse manieren om er omheen te kunnen : alles is in principe geoorloofd, mits het maar voor een onpartijdige observator niet meer leidt tot verwarring.

 

Dus : aanpassing van de naam; aanpassing van het logo, de kleur, de branche waarin je werkt, etc.

Voorbeeld : ik heb een luchtvaartmij die ik KLN wil noemen. Geen goed idee. Dus verander ik hem in SLN. Geen probleem meer met KLM. (maar waarschijnlijk weer wel met de SLM)

 

En check natuurlijk ook even bij de KvK zelf : zij zijn meestal zeer bereid om je te adviseren.

Link naar reactie
  • 0

Wordt hier heibel over gemaakt ? Geen idee, geen statistieken hierover. Herinner mij wel een aantal rechtzaken : KNP BT versus (de toen nieuwe) KPN; het gebruik van KPN-groen;

 

Toen PTT KPN werd waren er een paar slimmers die onder de naam PT2 verder gingen in de telecom. Tenminste tot er een brief van een advocaat van KPN op de mat viel.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog eens flink zitten rond neuzen op de site van kvk, als je gaat kijken bij ICT bedrijven met bijvoorbeeld de naam byte of compu etc.

 

Zijn er een heleboel namen die op elkaar lijken, maar het lijkt erop als je hem anders schrijft of er iets voor of achter zet dat het dan wel goed is.

Wie kan dit verklaren.

 

Want ik wil als starter het liefst zoweinig mogelijk risco lopen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gekeken of die handelsnaam is gedeponeerd bij Het Benelux Merkenburo? ( http://www.bmb-bbm.org/ ). Dat is de wettelijk bevoegde instantie die over registratie en deponeren van handelsnamen gaat.

 

Die is helaas niet gratis.:

Hoeveel kost het deponeren van een merk?

 

Het basistarief inclusief het onderzoek (wordt toegestuurd na ongeveer 8 weken) bedraagt € 231.

Het basistarief inclusief het onderzoek via de versnelde procedure (binnen 10 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag en betaling): € 373.

 

 

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

je zou je toch moeten afvragen of het slim is vast te houden aan je gekozen naam. Juist een originele en unieke naam worden door klanten onthouden. Iets dat erg lijkt op wat er al is, blijft niet hangen. Wees creatief, denk out-of-the box, en je komt op een geweldige naam! gebruik om het simpel te checken zonder kosten gewoon de telefoongids of de gouden gids. Succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

je zou je toch moeten afvragen of het slim is vast te houden aan je gekozen naam. Juist een originele en unieke naam worden door klanten onthouden. Iets dat erg lijkt op wat er al is, blijft niet hangen. Wees creatief, denk out-of-the box, en je komt op een geweldige naam! gebruik om het simpel te checken zonder kosten gewoon de telefoongids of de gouden gids. Succes.

 

Ik denk inderdaad dat het slimmer is een nieuwe naam te kiezen heb de hele dag alle liggen te peinzen wat te doen.

 

Maar goed een nieuwe naam is de beste oplossing, ik probeer mijn creativiteit te gebruiken

 

thnx

voor alle reacties

Link naar reactie
  • 0

je zou je toch moeten afvragen of het slim is vast te houden aan je gekozen naam. Juist een originele en unieke naam worden door klanten onthouden.

 

Het is natuurlijk ook zo dat je lastig kunt stellen wie er last van wie gaat krijgen in de toekomst. Je kunt nu bang zijn dat je problemen krijgt doordat jij inbreuk maakt op andermans handelsmerk. Maar het zou ook zo kunnen lopen dat jij uiteindelijk degene bent die schade lijdt door verwarring met het bestaande bedrijf...

 

Heb je al gekeken of die handelsnaam is gedeponeerd bij Het Benelux Merkenburo? ( http://www.bmb-bbm.org/ ). Dat is de wettelijk bevoegde instantie die over registratie en deponeren van handelsnamen gaat.

 

Die wel een erg afzichtelijke website hebben trouwens... straalt niet echt een authoratieve instantie uit...

Link naar reactie
  • 0

Die wel een erg afzichtelijke website hebben trouwens... straalt niet echt een authoratieve instantie uit...

 

Dit biedt toch perspectieven Benm ;). Het kantoorpand ziet er daarentegen zeer gelikt uit, maar dit ter zijde.

 

 

Ook een depot bij het Benelux Merkenbureau biedt nog geen garanties, wees daarvan doordrongen. Een ouder merk kan opositie indienen tegen het depot. Wees je ervan bewust dat een depotprocedure toch al snel enkele maanden in beslag neemt. Als jij de naam alsdan al wel gebruikt en de registratie wordt niet verleend heb jij het nakijken.

 

Als een naam al zoveel in de branche voorkomt, vraag ik mij af wat dan nog het onderscheidend vermogen is. Een kleine aanpassing in de naam maakt deze wellicht uniek, maar onderscheid je jezelf daarmee voldoende? Niet alleen in juridische zin, maar ook feitelijk is het van belang om je te onderscheiden.

 

Gelet op het feit dat een depotprocedure enkele maanden duurt- met alle risico's en kosten van dien -, het risico van een gedwongen naamswijziging meegenomen (denk hierbij ook even aan je kosten voor briefpapier, visitekaartjes en overige drukkosten, administratieve lasten, etc..), geef ik je in overweging om onder een andere naam te starten.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Die wel een erg afzichtelijke website hebben trouwens... straalt niet echt een authoratieve instantie uit...

 

Ook een depot bij het Benelux Merkenbureau biedt nog geen garanties, wees daarvan doordrongen. Een ouder merk kan opositie indienen tegen het depot. Wees je ervan bewust dat een depotprocedure toch al snel enkele maanden in beslag neemt. Als jij de naam alsdan al wel gebruikt en de registratie wordt niet verleend heb jij het nakijken.

 

Als een naam al zoveel in de branche voorkomt, vraag ik mij af wat dan nog het onderscheidend vermogen is. Een kleine aanpassing in de naam maakt deze wellicht uniek, maar onderscheid je jezelf daarmee voldoende? Niet alleen in juridische zin, maar ook feitelijk is het van belang om je te onderscheiden.

 

Bedankt voor de reactie het is goed om te weten dat het Merkenbureau nog geen garanties bied. Ik ga proberen een unieke naam te bedenken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.