• 0

Hoe beschouwt UWV aanschaf bedrijfsauto door BV?

Goedendag,

 

Ik vroeg me af (en ik kan nergens antwoord vinden) hoe het zit met de bedrijfsauto aangeschaft van geld verdient met het bedrijf.

Einde jaar schrijf ik 20% af, maar wat gebeurd er met de overige waarde, word dat gezien als (prive)inkomsten door uwv?

Lijkt me van niet omdat ik er geen eten van kan betalen maar wil dit toch even uitsluiten.

Ik heb namelijk een gedeeltelijke WAO uitkering en vrees dat men dit toch als (potentiele) inkomsten gaat beschouwen waardoor ik problemen krijg met UWV en meer terug moet gaan betalen.

UWV geeft hier geen antwoord op.

ik ben bang dat zij zullen zeggen "je had zoveel kunnen verdienen dus word je wao percentage aangepast" of erger nog zoals ik net zei, nu al voor afgelopen jaar terug betalen.

Dat het percentage aangepast word zou in principe niet zo veel uitmaken maar het belemmerd me wel om door te groeien omdat ik dan dus minder kan investeren in bedrijfsmiddelen.

In het belastingsboek vind ik ook geen duidelijk antwoord.

 

Dank u vriendelijk.

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
word dat gezien als (prive)inkomsten door uwv?

Het UWV volgt de belastingdienst en gaat alleen uit van de winst uit onderneming

 

Einde jaar schrijf ik 20% af, maar wat gebeurd er met de overige waarde

Die staat op jouw balans. De investering zelf zijn geen kosten, alleen de afschrijving.

Het jij dus een winst van 40K en schaf je vervolgens een auto aan voor 40K, dan is 20% daarvan, 8K, kosten en de rest is belastbare winst 40-8=32K.

 

Dat je 40K hebt uitgegeven en er geen geld meer over is is daarbij niet relevant! Je hebt er immers een bezit voor teruggekregen.

 

je had zoveel kunnen verdienen

Als het een zakelijke uitgave is, kan en zal de belastingdienst en UWV die investering niet betwisten.

 

Tip: bespreek met een boekhouder of je de auto niet versneld kunt afschrijven, dat verlaagt de winst

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Het UWV volgt de belastingdienst en gaat alleen uit van de winst uit onderneming

Gezien de topictitel lijkt het om een BV te gaan en is er dus voor het UWV geen sprake van winst uit onderneming maar een korting op basis van zijn salaris binnen de BV en nu een extra korting vanwege de bijtelling. Meen dat de bijtelling sinds kort ook meegenomen wordt bij het UWV voor de kortingen.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de topictitel lijkt het om een BV te gaan en is er dus voor het UWV geen sprake van winst uit onderneming maar een korting op basis van zijn salaris binnen de BV en nu een extra korting vanwege de bijtelling. Meen dat de bijtelling sinds kort ook meegenomen wordt bij het UWV voor de kortingen.

 

My bad :-[, volkomen overheen gelezen. Het enige dat dan nog relevant is - naast bijtelling, is dat ook binnen de BV de investering / cash out zelf de operationele winst niet verlaagt.

Dit kan nog relevant zijn of worden als TS een verzoek heeft ingediend om het gebruikelijke loon DGA te verlagen of tijdelijk niet toe te passen .

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet natuurlijk niet hoe recht of krom zij daar bij UWV denken, maar:

 

De bijtelling voor de auto (voor het privégebruik) komt bovenop je salaris. Dat zit in je loonadministratie en staat dus ook op je loonstrook.

Lijkt mij het handigst om de persoon die je loonadministratie doet (dat doe je toch niet zelf neem ik aan) te vragen wat het effect voor je loon voor de loonheffingen wordt. Is afhankelijk van type auto etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, je zou misschien wel je salaris kunnen verlagen met de bijtelling zodat je op hetzelfde bedrag uitkomt.

 

Dat "recht" heeft iedere DGA binnen de bepaling van het gebruikelijke loon inderdaad.

 

Maar zoals ik al zei: ik zou persoonlijk niet weten wat UWV vindt wanneer je als DGA (bijna) niets verdient zodat er recht op een uitkering blijft bestaan.En ook niet hoe zij tegen salarisverlagingen aankijken.

 

Het lijkt me dat het UWV hier niet anders mag en moet tegen aankijken dan de belastingdienst. In principe geldt de gebruikelijk loon regeling (fiscaal loon, dus inclusief de bijtelling), en als de belastingdienst akkoord is gegaan met het niet of minder toepassen van het gebruikelijk loon dan is dat gebaseerd (geweest) op de daadwerkelijke of te verwachten bedrijfswinst.

 

Omdat topicstarter een WAO-uitkering en geen WIA uitkering heeft is er geen sanctie (vervolguitkering op minimumloonniveau) bij het niet voldoende benutten van de restcapaciteit (dat wordt beoordeeld op het daadwerkelijke inkomen )

 

Binnen de WIA is het daarom juist niet lonend om helemaal geen gebruikelijk loon toe te passen, maar wel om het verlaagd (of bijvoorbeeld part time / pro rata) toe te mogen passen.

 

Enige punt dat dan blijft is dat de belastingdienst akkoord moet gaan met een weinig verdienende DGA, terwijl er wel geld is voor een auto.

 

Het lijkt mij dat de fiscus niet op de stoel van de ondernemer moet gaan zitten om te bepalen waar de inkomsten (niet winst) aan besteed worden . Als een auto een zakelijk doel dient, is het een zakelijke uitgave.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat de fiscus niet op de stoel van de ondernemer moet gaan zitten om te bepalen waar de inkomsten (niet winst) aan besteed worden. Als een auto een zakelijk doel dient, is het een zakelijke uitgave.

 

Als ik een kapitaalmiddel aanschaf, loopt dat via de balans (dus ten koste van mijn opgebouwde reserves of met vreemd vermogen) en gaat de afschrijving ten laste van mijn inkomsten. Als je geen geld wil lenen om die auto te kopen, zul je geld moeten lenen om eten te kunnen kopen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allereerst nog allen dank voor uw moeite en reacties.

 

Vastgestelde DGA norm heb ik nog geen "last" van.

De auto word alleen zakelijk gebruikt , er is dus geen sprake van bijtelling.

 

 

Het is dus een BV die genoeg winst maakt om een bedrijfsauto te kunnen aanschaffen uit opgespaarde reserves maar niet genoeg om zijn directeur een redelijk salaris te betalen die een WAO-uitkering overbodig maakt. Of snap ik iets niet goed?

 

Dat ziet u min of meer correct. Is daar iets mis mee volgens u?

Link naar reactie
  • 0

Vastgestelde DGA norm heb ik nog geen "last" van.

Hoe bedoel je dit? Heb je akkoord van de fiscus om het gebruikelijke loon niet te hoeven toepassen?

 

 

 

Inderdaad, omdat ik enerzijds nog in de startfase zit en anderzijds een urenbeperking heb was dit geen probleem.

 

De ritten worden vanaf begin af aan exact bijgehouden volgens de voorschriften, iedere rit die ik maak leg ik vast met van adres naar adres en met tijdstip van vertrek en aankomst, hier ben ik altijd heel precies in geweest om eventuele verassing met bijtelling te voorkomen. Dit sluit klakkeloos aan met mijn agenda.

Ik zat te denken om een registratiekastje in te bouwen zodat dat me weer werk scheelt maar eigenlijk is het niet zoveel moeite om het zelf gewoon goed bij te houden vind ik, maar ik heb dan ook geen tig bezoeken op een dag.

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad, omdat ik enerzijds nog in de startfase zit ...

 

 

Dus je hebt in je startfase al genoeg geld verdiend met het bedrijf om een bedrijfswagen uit de reserves te financieren. Niet geleased. Niet gefinancierd. Niet geleend. Maar uit de verdiende reserves.

 

Hoe werkt dat door op je balans en op je lopende rekening? Weet je zeker dat je de aanschaf niet naar Verlies & Winst hebt gebracht?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 42 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.