• 0

Wob-verzoek inzake BBZ-regeling. Welke vragen stel ik?

Naar aanleiding van een aantal topics over het niet altijd juist werken van de bbz regeling ga ik een poging wagen er duidelijk in te krijgen. Er zijn geen landelijke cijfers bekend omtrent aanvragen,goedkeuringen/afwijzingen, hoedkeuringen na hoorzitting enz enz.

 

Nu kan ik de bbz regeling dromen maar vragen stellen aan de gemeente(of 400 gemeenten) die onder een wob verzoek kunnen vallen is nieuw voor mij.

 

Wellicht kan ik hier wat input voor krijgen om mijn ''onderzoek'' een goede start te geven.

 

Ik wil zelf weten:

 

 

[*]aantal bbz aanvragen laatste 5 jaar

[*]aantal afgegeven bbz kredieten laatste 5 jaar

[*]aantal afgewezen door niet levensvatbaar

[*]aantal afgewezen andere reden dan niet levensvatbaar

[*]aantal gebruikte onderzoeksbureaus om levensvatbaarheid te toetsen

[*]gemiddelde hoogte afgegeven bbz kredieten laatste 5 jaar

[*]aantal bezwaren tegen advies onderzoeksbureau laatste 5 jaar

[*]aantal hoorzittingen bij gemeente na afwijzing laatste 5 jaar

 

 

Graag jullie mening over bovenstaande vragen,aanvullingen of dat ik compleet verkeerde vragen stel....

 

Danny

 

 

 

 

 

[titel iets aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Danny,

 

Wat wil je precies onderzoeken? Wellicht dat we dan beter / gerichter mee kunnen denken.

 

Groet,

Jamie

 

(Of wil je statistieken verzamelen?)

 

Statistieken is er een van ja. Latig om een hele concrete doelstelling te formuleren...Ik ben,en meerdere denk ik, benieuwd hoeveel zaken er nu echt uit de hand lopen. Welk percentage van de totale aanvragen. Na afloop kan ik wellicht dieper ingaan op de aanvragen zoals soms op het forum komen. Waarin de ondernemer zich belazerd voelt,niet begrepen en soms zelfs meer dan dat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

misschien iets om het effect van de wob te bekijken ook de vragen hoeveel(procent) van de bedrijven die een BBZ ontvangen hebben daarmee succesvol een (door) start gemaakt hebben en hoeveel er alsnog gestopt zijn (en waarvan geld niet terug gekomen is).

 

Verder hoeveel van de bedrijven die afgewezen zijn

a. daarna ook gestopt zijn

b. tot op heden toch alsnog bestaan

c. na een bezwaar alsnog een BBZ ontvangen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan dus wel door een student of HBO-groepje uitgevoerd worden: de eerste statistische verzameling. Is misschien wel te doen met steun van een landelijke overheid e/o VNG. En zou zelfs een taak van het CBS kunnen zijn.

 

Misschien eerst de grote steden?

 

Heb gelukkig zelf uitstekende stagiaires op kantoor :) Beschik ook over alle email adressen van alle gemeentes in Nederland. Helaas accepteert niet iedereen het wob verzoek per mail,maar uitzoeken wie wel kost meer tijd dan gewoon iedereen het verzoek mailen.

 

Het verwerken van die data kan op kantoor wel.

 

 

Neem eerst ook eens even contact op met het CBS, want ik zie flink wat zoekresultaten op hun website op de term 'BBZ'.

 

Groet,

 

Highio

 

doe ik!

Danny

Link naar reactie
  • 0

 

Heb gelukkig zelf uitstekende stagiaires op kantoor :) Beschik ook over alle emailadressen van alle gemeentes in Nederland.

 

 

Als je goede contacten hebt met een gemeente, kan je daar je vragenlijst mee afstemmen. Welke data zijn simpel te genereren? Welke zijn complex (en dus aanleiding om het geheel op de lange baan te schuiven). Stel een simpele vragenlijst op en begin met de (zeg) twintig grote gemeenten, waar waarschijnlijk de meeste aanvragen zijn. Dat moet al interessante analyses opleveren en kan behulpzaam zijn bij evt dieper of breder onderzoek.

 

Er zal toch al wel iets bekend zijn over het aantal BBZ-aanvragen....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Helaas accepteert niet iedereen het wob verzoek per mail,maar uitzoeken wie wel kost meer tijd dan gewoon iedereen het verzoek mailen

 

Je kan iedereen gewoon een mail sturen.

Je krijgt als het goed is vanzelf bericht van de gemeentes die het niet via de e-mail accepteren en kan die vervolgens alsnog een verzoek per post sturen.

 

Als gemeente niet reageren kan je na week of 6 a 7 ook nog "factuur" van een 1500 euro sturen om boete/dwangsom te innen vanwege telaat/niet reageren

Link naar reactie
  • 0

 

Als je goede contacten hebt met een gemeente, kan je daar je vragenlijst mee afstemmen. Welke data zijn simpel te genereren? Welke zijn complex (en dus aanleiding om het geheel op de lange baan te schuiven). Stel een simpele vragenlijst op en begin met de (zeg) twintig grote gemeenten, waar waarschijnlijk de meeste aanvragen zijn. Dat moet al interessante analyses opleveren en kan behulpzaam zijn bij evt dieper of breder onderzoek.

 

Er zal toch al wel iets bekend zijn over het aantal BBZ-aanvragen....

 

Er zijn mensen die zeer riant verdienen met complexe WOB verzoeken. De boeteclausule is behoorlijk als gemeentes niet tijdig reageren.

 

Ik ga er is een nachtje over slapen!

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Uk zou ook eens vragen naar het resultaat.

Welk deel van de leningen wordt correct afgelost? (en hoe is dat in vergelijking met landelijke gemiddelden)

 

Gemeenten geven bakken met geld uit aan adviesbureau's die ze moeten helpen met het maken van een beslissing, maar wat is het resultaat daarvan? Verschil in resultaat per gemeente/adviesbureau.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de vragen wordt uitgegaan van het mogelijke disfunctioneren van onderzoeksbureaus. Zoals dat in een ander topic "aan de kaak gesteld" werd. De onderzoeksbureaus zouden te streng zijn of marktkennis ontberen. Of zelfs de zaak moedwillig besodemieteren. (motief???)

 

Uit wetenschappelijk onderzoek oa hier blijkt dat het overgrote deel (>50%) van de wel toegekende BBZ regelingen achteraf juist onterecht was.

 

Kennelijk worden er juist veel te veel aanvragen met een positief advies gehonoreerd. Mogelijk, is mijn mening, door geode begeleiding bij het maken van het ondernemersplan zonder dat er sprake is van enige significante ondernemerskwaliteiten. (zie weer onderzoek) Dat is slecht voor de belastingbetaler omdat de leningen niet worden terugbetaald maar ook voor de BBZ ondernemer zelf die na enkele jaren in het overlevingsstadium alsnog kopje onder gaat.

 

Tekenend is ook de jurisprudentie aangehaald in het andere topic. In geen enkel geval is aangetoond dat het advies onterecht was. Logisch want de criteria zijn, zo blijkt uit de praktijk, eerder te slap dan te streng. Wat willen jullie dan nog bewijzen?

Link naar reactie
  • 0

Wat willen jullie dan nog bewijzen?

 

Er is geen 'jullie'. Dit is een forum van talloze deelnemers met uiteenlopende achtergronden en deskundigheid. Er is één deelneemster die in een ander topic de beschuldigende vinger richt op een advieskwestie in ws Amsterdam. Dat roept de vraag op hoe andere BBZ-procedures verlopen. In dit topic wordt de mogelijkheid besproken om te onderzoeken wat bekend is van BBZ-cases bij gemeenten en in de wisselwerking tussen deelnemers komen ideeën aan de orde, onder andere: bestaat er niet reeds onderzoek?

 

In die zin wordt jouw bijdrage dus zeer gewaardeerd.

 

En ik ben het helemaal met je eens. Het uitgangspunt dat er misleid wordt in adviesprocedures kan geen startpunt van onderzoek zijn. Breng eerst maar eens in beeld hoeveel BBZ-zaken de afgelopen jaren behandeld zijn, hoeveel tot een uitkering geleid hebben en wat daarvan de succesratio is. Als dat niet al gedaan is. Neem daarna bv een steekproef van afgewezen cases en probeer na te gaan wat daarmee gebeurd is.

 

Pas daarna zou je kunnen denken aan een beoordeling van gemeenten en evt adviesbureaus door (een steekproef van) BBZ-ondernemers. Maar het is waarschijnlijk lastig om adressen van de populatie te verzamelen. Wellicht met hulp van gemeenten....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bij de vragen wordt uitgegaan van het mogelijke disfunctioneren van onderzoeksbureaus.

 

Denk je? Als er iemand een voorstander is van de bbz regelings is dan ben ik het wel. Ik wil juist het tegenovergestelde bewijzen.

 

 

Uit wetenschappelijk onderzoek

 

een afstudeeronderzoek vind ik nu niet echt ''wetenschappelijk onderzoek''. Zeker niet als het gebeurd door iemand die zelf onderzoeken heeft verricht. Mijn mening is dat zo'n onderzoek eigenlijk moet gebeuren door iemand die compleet buiten dit werkgebied zit.

 

Wel vind ik het onderzoek leuk om te lezen en zal er vandaag verder in duiken!

 

 

Wat willen jullie dan nog bewijzen?

 

Zie boven.

 

 

 

 

En ik ben het helemaal met je eens. Het uitgangspunt dat er misleid wordt in adviesprocedures kan geen startpunt van onderzoek zijn.

 

Waarom niet? Ik wil juist aantonen dat er geen misleiding plaatsvind.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil juist aantonen dat er geen misleiding plaatsvind.

 

Dat kun je nooit aantonen. Eén geval van misleiding valsifieert jouw stelling al. En ga je alle cases na?

 

Je kan wel bijdragen aan de kennis door vast te stellen om hoeveel aanvragen het gaat, hoeveel daarvan goed- en afgekeurd worden, welke invloed adviesbureaus hebben en hoe die verhoudingen verschillen van gemeente naar gemeente. Daarna kan je eventueel inzoomen.

 

Misleiding is ook lastig te definiëren. Er zijn twee partijen betrokken: de ambtelijke en de advieskant. Die kunnen om allerlei redenen een aanvraag willen goed- en afkeuren, los van het doel van de boordeling. Er zit bovendien altijd een element van subjectiviteit in een haalbaarheidsoordeel, dus wanneer wordt een oordeel misleidend?

 

En wanneer zijn de aannames van de aanvrager misleidend?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Aantal aanvragen:

 

2008 = 2760

2009 = 3240

 

Het IMK houdt een index bij, dus die hebben precieze cijfers.

 

Een paar verdwaalde stats uit onderzoek:

 

38% van de aanvragen wordt afgewezen (Friesland)

50% idem, ruwe schatting voor Amsterdam

 

60% van de ondernemers die wel een BBZ-bijdrage krijgen, zijn na 3 jaar alsnog afgehaakt (Rotterdam)

48% idem in Friesland

71% idem in een niet nader genoemd bureauonderzoek

 

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen starters die een aanvraag doen en gevestigde ondernemers in nood. Interessant is of starters een hogere levensvatbaarheid hebben, of juist niet.

 

Het lijk een beetje een subsidie op verborgen werkeloosheid, want ook degenen die wel overleven zijn vaak marginaal succesvol. Krijg je de discussie wat beter is: meer werkelozen of meer gesubsidieerde ondernemers....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat cijfers in dit geval zo weinig zeggen, elke zaak is anders.

 

Onderscheid starters en gevestigde ondernemers is inderdaad van belang.

 

In een ver verleden werkte ik op de afdeling Zelfstandigen van de Soos in Nijmegen en daar hadden we een aparte stimuleringsregeling voor zelfstandigen. Deze mensen kregen extra begeleiding en vrijstelling om richting zelfstandigheid te gaan, een gemeente met een dergelijk project zal anders scoren dan een gemeente die geen bijzondere aandacht voor zelfstandigen heeft.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.