• 0

brommer/scooterzaak starten

Goedemiddag heren en dames,

 

Mijn maat en ik willen graag een brommer/scooter zaak starten.De rechtsvorm die wij willen aan nemen is vof. Wij verkopen al regelmatig wat brommers door en verrichten ook reparaties ("dit allemaal aan bekenden en zonder winstoogkenmerk"). En dit met doen wij met plezier. Een eventueel pand hebben wij al op het oog. Wij willen dit naast ons vaste werk realiseren. Dus het is eerst een project die in de avond uren en zaterdag zal plaats vinden. Wij willen ons richten op reparaties en verkopen van tweedehands brommers/scooters. Misschien dat een contract met enkele leveranciers ook van toepassing kan worden in de toekomst. In de buurt van ons en ook in de omliggende dorpen is nog geen zaak en wij verwachten dat de vraag er is en het toch de moeite waard is om het te proberen.

 

Wij hebben hier toch nog enkele vraagtekens "waar wij minder goed in zijn zeg maar".

 

1: Hoe zit de constructie in elkaar van brommers opkopen tweedehands en doorverkopen. ( in verband met belasting)

2: Een RDW erkend voertuigbedrijf die beschikt over de bevoegdheid TV is dit mogelijk voor een zaak die wij proberen te

realiseren. ( zelf denk ik van niet )

3: Hoe zit het met onze banen en wat voor problemen zullen hierbij optreden denkend aan verzekeringen en

pensoensrechten.

 

Wij willen de lezers en de mensen die gereageerd hebben alvast bedanken voor de interesse.

 

Met vriendelijke groeten,

Jonge Ondernemers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

1: Hoe zit de constructie in elkaar van brommers opkopen tweedehands en doorverkopen. ( in verband met belasting)

 

Indien echt structureel en met winstoogmerk (en dus een zakelijk karakter) is dit BTW plichtig.

Brommers en scooters zijn margegoederen. Jullie dragen 21% btw af over jullie winst per brommer.

Stel jullie kopen in voor 500 en willen een winst van 100, dan wordt jullie verkoopprijs 500 + 100 + 100*0,21 = 621. Van deze 621 dragen jullie 21 btw af, wat resteert is jullie winst (100) en over het totaal aan winst minus de bedrijfskosten betalen jullie uiteindelijk inkomstenbelasting

 

2. Een RDW erkend voertuigbedrijf die beschikt over de bevoegdheid TV is dit mogelijk voor een zaak die wij proberen te realiseren. ( zelf denk ik van niet )

 

Een TV bevoegdheid wordt aan vrijwel iedere handelaar en fietsenmaker (met brommerverkoop/inkoop) etc verleend.

RDW erkenning mag dus niet zo'n groot probleem zijn voor een serieus bedrijf. Wat de vereisten zijn kun je uiteraard het beste nagaan bij de RDW zelf.

 

3. Hoe zit het met onze banen en wat voor problemen zullen hierbij optreden denkend aan verzekeringen en

pensoensrechten.

 

Interessante vraag!

 

Zowel de sociale verzekeringswetten, eventuele aanvullende verzekeringen als de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid in een pensioenregeling werkgever keren in geval van arbeidsongeschiktheid altijd uit, ongeacht of de oorzaak van de arbeidsongeschiktheid werkgerelateerd of privé was.

Dus zelfs als jij arbeidsongeschikt raakt tijdens jouw eigen zakelijke werkzaamheden, betaalt de werkgever jouw salaris door bij ziekte (uiteraard gebaseerd op het aantal uren dat je bij je werkgever werkt en wat je daar verdient) .

Het lijkt zot - IMHO is het dat ook - maar we kennen in Nederland nu eenmaal geen uitsluiting van bepaalde oorzaken.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ehm, strikt genomen is de verkoopprijs van een brommer die ex btw €600 kost, 21% van €600, toch?

 

Nee, tweedehands brommers zijn meestal margegoederen; daarbij bereken je de BTW niet over de verkoopprijs, maar over het verschil tussen in- en verkoopprijs.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Tussen aanhalingstekens wel ja om verdere problemen te voorkomen.

 

Welke "verdere problemen" denk je hiermee te kunnen voorkomen dan? De belastingdienst werkt niet met "tussen aanhalingstekens" , die wil gewoon een kloppende administratie zien.

 

En als die problemen de vestigingsvergunning en mileu-eisen (zoals de vloeitstofdichte vloer etc) betreft: better think twice. Dat gaat vroeg of laat echt mis. Huur dan gewoon een stuk werkgarage af, er staat genoeg leeg.

 

En hoe wil je in vredesnaam een vergunning tenaamstelling voertuigen krijgen, als je kennelijk geen winstoogmerk hebt? Het een valt niet met het ander te rijmen.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ehm, strikt genomen is de verkoopprijs van een brommer die ex btw €600 kost, 21% van €600, toch?

 

Nee, tweedehands brommers zijn meestal margegoederen; daarbij bereken je de BTW niet over de verkoopprijs, maar over het verschil tussen in- en verkoopprijs.

 

 

Dus uit de BTW die ik betaal voor een tweedehands brommer weet ik hoeveel de handelaar er aan verdient?

 

 

Link naar reactie
  • 0

...zonder winstoogkenmerk...

 

Jullie doen dat allemaal voor nop?

 

Tussen aanhalingstekens wel ja om verdere problemen te voorkomen.

 

Er zijn wel meer mensen die een zakcentje bijverdienen met de handel in scooters of andere handel. Zodra dat een beetje serieuze vormen gaat aannemen, zul je toch de stap moeten maken naar het ondernemerschap. Waar die grens ligt, weet ik niet.

 

Tussen haakjes bestaat niet.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ehm, strikt genomen is de verkoopprijs van een brommer die ex btw €600 kost, 21% van €600, toch?

 

Nee, tweedehands brommers zijn meestal margegoederen; daarbij bereken je de BTW niet over de verkoopprijs, maar over het verschil tussen in- en verkoopprijs.

 

 

Dus uit de BTW die ik betaal voor een tweedehands brommer weet ik hoeveel de handelaar er aan verdient?

 

 

Op de uitgereikte factuur wordt geen BTW vermeld.

Overigens kun je kiezen om wel een factuur met BTW uit te reiken berekend volgens de door jouw aangegeven methode. Dit is interessanter voor klanten met recht van aftrek.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tussen aanhalingstekens wel ja om verdere problemen te voorkomen.

 

Welke "verdere problemen" denk je hiermee te kunnen voorkomen dan? De belastingdienst werkt niet met "tussen aanhalingstekens" , die wil gewoon een kloppende administratie zien.

 

En als die problemen de vestigingsvergunning en mileu-eisen (zoals de vloeitstofdichte vloer etc) betreft: better think twice. Dat gaat vroeg of laat echt mis. Huur dan gewoon een stuk werkgarage af, er staat genoeg leeg.

 

En hoe wil je in vredesnaam een vergunning tenaamstelling voertuigen krijgen, als je kennelijk geen winstoogmerk hebt? Het een valt niet met het ander te rijmen.

 

 

 

 

Jullie begrijpen mij denk ik verkeerd. Wij werken nu zogenaamd nog niet, omdat we nu nog niet officieel een bedrijf zijn. Daarom zeg ik tussen haakjes. Ik heb inderdaad een grote garage op het oog maar weet niet of deze een vloeistofdichte vloer heeft. Maar dat valt wel te regelen neem ik aan? Voor de verdere info wil ik u nog bedanken

 

ps: Welke eisen moet een vestiging waar ik naar opzoek ben allemaal voldoen ?

Link naar reactie
  • 0

Ehm, strikt genomen is de verkoopprijs van een brommer die ex btw €600 kost, 21% van €600, toch?

 

Nee, tweedehands brommers zijn meestal margegoederen; daarbij bereken je de BTW niet over de verkoopprijs, maar over het verschil tussen in- en verkoopprijs.

 

 

Dus uit de BTW die ik betaal voor een tweedehands brommer weet ik hoeveel de handelaar er aan verdient?

 

 

Op de uitgereikte factuur wordt geen BTW vermeld.

Overigens kun je kiezen om wel een factuur met BTW uit te reiken berekend volgens de door jouw aangegeven methode. Dit is interessanter voor klanten met recht van aftrek.

 

 

 

 

Maar het maakt niet uit dat het erop staat of niet neem ik aan want als de marge 21% is. Kun je het dus altijd uitrekenen wat de verkoper er aan verdient. Tenzij het geen marge artikel is.

Link naar reactie
  • 0

"Maar het maakt niet uit dat het erop staat of niet neem ik aan want als de marge 21% is. Kun je het dus altijd uitrekenen wat de verkoper er aan verdient. Tenzij het geen marge artikel is."

 

Niet de marge is 21% maar de BTW.

Als je alleen een factuur uitreikt met daarop het te betalen bedrag (geen BTW vermelden) dan kan daar een hele reeks aan inkoopprijzen met corresponderende marges bijhoren; de werkelijke marge haal je er niet uit.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.