• 0

Adverteren via banners betekent geld weggooien?

Beste leden van Higherlevel,

 

Na een tijdje meegelezen te hebben en vorige maand alvast een account heb gemaakt, hier mijn eerste post waar ik op zoek ben naar antwoorden.

 

Ik ben op het moment bezig met een ondernemersplan te maken voor een nieuwe site. Voor welke site dit is en in welke branche is niet verder van toepassing. Wel wil ik even toelichten dat het gaat om de consument en bedrijven nader bij elkaar te brengen en hier een vast bedrag (€5,-) voor te krijgen wanneer er een product gekocht/verkocht word.

 

Ik was bezig met het stukje over marketing in combinatie met de kosten/baten te berekenen. Waar ik dacht dat banners toch redelijk zinvol waren lijkt me dit erg tegen te vallen in mijn berekeningen. Is er iemand die dit kan bevestigen dan wel kan vertellen waar ik de fout in ga met dit redelijk simpele sommetje?

 

Ik ging uit van €1900- advertentiekosten per maand in de vorm van banners op sites gericht op de doelgroep, dit komt neer op ongeveer 1.700.000 bezichtigingen van de banner per maand.

 

Ik ben van de volgende percentages uitgegaan:

conversiepercentage, dus mensen op de site die daadwerkelijk iets kopen, 1%

percentage van mensen die de banner zien en er op geklikt word, 0,1%

 

1,7 miljoen bezichtigingen x 0,001 = 1700 bezoekers op de site

1700 x 0,01 = 17 mensen die daadwerkelijk iets kopen

 

17 x 5 = €85

 

Het gaat puur even om het onderuit halen van mijn berekening dan wel te bevestigen, omdat ik logischerwijs geen €1900 ga betalen voor iets wat uiteindelijk een schamele €85,- op zou gaan leveren.

 

 

 

Een site vol uitleg over marketingplannen etc!

www.demarketingstudent.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum, Sven.

 

Je berekening klopt wel qua formule, maar de getallen/aannames niet per se. Een euro per klik ben je al snel kwijt, dus meer dan 1.700 euro zal het wel kosten. 1,7mln vertoningen van een banner per maand is wel heel veel, dat zal je niet snel lukken. Zeker als het een banner is waar maar 0,1% op klikt. Dan toont Google liever een banner waar ze meer aan kan verdienen. Zorg dus voor een aantrekkelijke banner en target je doelgroep. Als je de juiste doelgroep trekt met je banner zal je conversie ook veel groter moeten zijn.

 

Desalniettemin kost een bezoeker zo al snel een euro, en zelfs bij een conversie van 10% is dat nog een tientje per koper. Voor een product van 5 euro kan dat natuurlijk lang niet uit! Kortom... niet een geschikte methode van adverteren in dit geval.

 

Althans... als je het per product bekijkt. Als je naamsbekendheid voor je site wilt, en de eerste schapen moeten over dam gelokt worden, dan kan het voor je site als geheel wel een startpunt zijn. Dus geld weggooien? Dat is maar hoe je het bekijkt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De getallen/aannames vind ik juist wel reëel. Het is nog een hele kunst om iemand via een banner naar je site toe te leiden. Bedenk zelf maar; hoe vaak klik jij op een advertentie op een website? 1 promille die klikt is realistisch. 1 procent die vervolgens koopt ook, naar mijn idee.

 

De denkfout zit hem in de aanname dat banners bedoelt zijn voor directe conversie. Dat zijn ze niet. Ze zijn voornamelijk bedoelt voor naamsbekendheid, oftewel wat marketeers "branding" noemen. Als je een CPM (cost per mille, betalen per aantal vertoningen) model probeert om te rekenen naar een CPO (cost per order, betalen per aantal bestellingen) dan kom je in de regel op absurde bedragen uit, zoals je net uitgevonden hebt.

Link naar reactie
  • 0

Maar dan moet je ook wel serieus kijken naar wat voor banner je laat maken.

 

Een niet opvallende banner zal niet gelezen worden en teveel opvallende banner zal als irritant gevonden worden, wat in mijn geval zal betekenen dat ik niet snel zal kopen.

 

Denk bijvoorbeeld aan websites als nu.nl, veel banners daar zijn veel te opvallend waardoor ik er niet snel zal kopen.

Link naar reactie
  • 0

Wel wil ik even toelichten dat het gaat om de consument en bedrijven nader bij elkaar te brengen en hier een vast bedrag (€5,-) voor te krijgen wanneer er een product gekocht/verkocht word.

 

Begrijp ik goed dat je op commissiebasis werkt? Dat heet toch gewoon affiliatemarketing? Er is al 15 jaar ervaring met affiliate-technieken die werken voor verschillende productgroepen, en banners is volgens mij heel zelden effectief. Of vertel ik nou iets dat je al lang weet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het ook fout gaat wanneer je uitgaat van algemene percentages en tarieven. Die zijn nl. volledig onderwerp-/contextafhankelijk.

 

Zelf adverteer ik ook wel, maar betaal ik nooit meer dan 10 cent per klik. De advertenties op mijn sites brengen daarentegen tussen de 5 cent tot meer dan een euro op. De doorklikratio varieert per site van minder dan een halve procent tot tientallen procenten.

 

Wat voor marketing werkt het beste? Ook dat kan verschillen. Voor de ene onderneming werken banners beter, voor de ander is misschien een advertentie op marktplaats beter. Wellicht werkt bij jou een mailing beter of een commercial op BNR...

 

Mijn advies is dat je verschillende vormen van adverteren gewoon moet proberen, maar met de hand op de knip en je ogen op de resultaten. Ik heb ondernemers duizenden advertentie-euro's zien verbranden zonder resultaat terwijl anderen merkten dat ze er jaren eerder mee hadden moeten beginnen. Met adwords kun je klein beginnen, maar ook honderden euro's wegspoelen. Ik zeg altijd: begin klein en meet het effect. Levert het resultaat dan kun je altijd nog opschalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de reacties allemaal!

 

Ik begrijp nu in ieder geval dat mijn berekening zowel goed als fout is. Het ligt maar vanaf welk punt je het bekijkt.

De reden dat ik deze gemiddelde percentages pak is omdat ik een zo realistisch mogelijk plan wil maken, natuurlijk moet iedere ondernemer positief denken en denken in mogelijkheden, echter is een onrealistisch plan maken, naar mijn idee, een van de domste dingen die je kunt doen. Ook wil ik niet via Google met banners werken maar gewoon enkele sites pakken binnen de doelgroep die de mogelijkheid bieden tot adverteren, vandaar dat de 1,7 miljoen vertoningen wel degelijk mogelijk is.

 

Even (heel) kort samengevat;

 

Banners bij het opstarten van een site is dus een goed idee om de naamsbekendheid te vergroten, echter moet je dit zeker niet doen puur voor de verkoop van producten omdat je dit er simpelweg niet terug uit gaat krijgen.

 

Verder is het belangrijk wat voor banner je maakt, een professionele banner die in het oog springt maar niet te opdringerig is. Makkelijker gezegd dan gedaan zullen we maar even zeggen!

 

Ten slotte is het een kwestie van veel verschillende reclamevormen uitproberen om te kijken welke wel en welke niet de gewenste resultaten opleveren.

 

Mochten er aanvullingen zijn hoor ik ze graag!

Een site vol uitleg over marketingplannen etc!

www.demarketingstudent.nl

Link naar reactie
  • 0

Het doorklikgetal van 1 promille is op zich wel reeel, maar als je adverteert op sites die heel goed aansluiten op je product dan kan het hoger uitvallen. Voor direct rendement schiet het dan nog niet op, zelfs als je 1% clickrate en 1% conversie zou behalen (dat eerste lijkt me wel erg hoog, maar niet onmogelijk) zou je nog 1900 euro uitgeven om 850 omzet te maken.

 

Ik weet niet of je product en de sites die je in gedachten heb zich ervoor lenen, maar soms is het goed mogelijk een advertorial te plaatsen die over het algemeen hogere clickrates heeft, en vaak ook voor betere conversies zorgt. Degene die hem gelezen heeft en klikt weet al wat over je product en klikt waarschijnlijk met een redelijke intentie tot aankoop.

 

De kunst is natuurlijk het vinden van sites die goed matchen, een redelijk bezoekersaantal hebben, en een advertorial willen plaatsen tegen een bedrag dat binnen je budget zit. Dat kan dus evt een kleinere site zijn, als een grote qua prijs niet haalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Waar kan jouw doelgroep van aanbieders nu terecht? Wat zijn ze bereid daarvoor te betalen? Bekijk het eens aan de vraagzijde en vind een handvol aanbieders, dat staat veel sterker in een ondernemingsplan.

 

Het terugverdienmodel of de potentie hoef jij toch niet voor te rekenen? Garantie kun je nu toch niet bieden. Behaalde resultaten kun je hooguit gebruiken als verkoopargument als de site blijkt te gaan draaien.

 

Waarom zou je kiezen voor een vaste vergoeding van 5 EURO? Het verkoopresultaat kun je niet meten, want een transactie vindt toch buiten jouw site plaats?

 

Werken aan naamsbekendheid en doen aan actie marketing voor een specifieke doelgroep kunnen zeker waardevol zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De reden van de percentages is omdat ik realistisch te werk wil gaan. Het percentage wat er uiteindelijk uit gaat komen is naar mijn weten niet vooraf in te schatten.

 

Ik ben nu in overleg om te kijken naar de mogelijkheden om zelf meer winst per product te maken en te kijken naar mogelijke reclamevormen in de toekomst.

 

Nogmaals dank!

Een site vol uitleg over marketingplannen etc!

www.demarketingstudent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.