• 0

Hoog uurtarief & succes fee?

Hallo allemaal!

 

Ik ben bezig met het opzetten van een eigen bedrijf. Ondernemingsplan is klaar. Op basis van dit ondernemingsplan heb ik een bemiddelaar geinteresseerd gekregen om dit plan te gaan financieren. En niet de eerste de beste ook. Op zich klinkt dit erg positief. In hun voorstel staan echter een aantal tarieven en commissies waar ik onzeker over ben.

 

Uurtarief 150 euro

Succes fee op verkrijgen van financiering van risicokapitaal: 5%

Succes fee op verkrijgen van bancaire lening: 1,5%

 

Mijn concrete vraag: hoe marktconform zijn deze tarieven/commissies

 

Mijn totale financieringsbehoefte is overigens ruim 2 miljoen euro.

 

Groeten!

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Begrijp ik goed dat als ze niets voor je kunnen vinden....je dan toch die 150 euro per uur moet betalen... :-\ ???

 

Ja dat staat op dit moment in hun voorstel. Dubbelop dus. Het is voor mij OF OF. Naast de financiering gaan ze me overigens ook begeleiden met het opzetten van de rechtsvorm en ze gaan helpen met het zoeken van een locatie voor de onderneming. Daarvoor rekenen ze het genoemde uurtarief.

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik goed dat als ze niets voor je kunnen vinden....je dan toch die 150 euro per uur moet betalen... :-\ ???

 

Ja dat staat op dit moment in hun voorstel. Dubbelop dus. Het is voor mij OF OF. Naast de financiering gaan ze me overigens ook begeleiden met het opzetten van de rechtsvorm en ze gaan helpen met het zoeken van een locatie voor de onderneming. Daarvoor rekenen ze het genoemde uurtarief.

 

Marc

Helpen versta ik iets anders onder.

Het zoeken naar bedrijfsruimte kan een makelaar ook voor je doen , en dat kost ......

Dit soort lui zie ik in staat om een makelaar te bellen en jou wat extra uurtjes in de schoenen te schuiven.

Ja en wat die rechtsvorm, hier op het forum kun je voldoende info vinden.

De KvK doet de rest.

Wees vooral zelf scherp en vaar niet blind op adviseurs

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Naast de financiering gaan ze me overigens ook begeleiden met het opzetten van de rechtsvorm en ze gaan helpen met het zoeken van een locatie voor de onderneming. Daarvoor rekenen ze het genoemde uurtarief.

 

Marc

Ik denk dat voor € 150,- en een succesfee van 5 respectievelijk 1,5% op een kapitaal van 2000k op dit forum voldoende mensen te vinden zijn die je schoenen er ook nog bij willen poetsen. ;D. Ik niet weet wat het vinden van een VC normaal gesproken moet kosten, maar ik vind het veel geld. Een makelaar voor het vinden van een geschikte lokatie is aanzienlijk goedkoper. En om je een beeld te geven voor wat betreft het opzetten van de rechtsvorm, bij ons kun je voor ongeveer 2/3 van het tarief terecht.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Gaat dit om een nieuw bedrijf? En er is twee miljoen nodig? Wat voor soort bedrijf is het? Kun je daat iets meer over vertellen (zonder al te veel in details te treden).

 

Gebruikelijke terieven voor "seedcapital bemiddeling" is een paar honderd euro "entree fee" en ca 2% succesfee. Niks uurtarieven etc. De meeste bemiddelaars gaan er van uit dat de ondernemer niet veel geld heeft en hebben hun tarieven daarop aangepast. Dat betekend wél dat de ondernemer (ik neem aan dat je ondernemer bent) zoveel mogelijk zelf moet doen.

 

"Namen" zeggen helemaal niks over kwaliteit in deze branche. Met name in de afgelopen jaren zijn de "Namen" niet erg succesvol geweest.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

daarnaast: jíj bent toch de ondernemer? ook de bemiddelaar weet dat en vraagt dus een hoge fee. als ondernemer moet je niet zomaar slikken, maar onderhandelen. volg je eigen gevoel hierin.

weet overigens dat in beide aspecten, uurtarief én success fee, een risico-opslag zit ingebakken. er is dus wel degelijk ruimte voor enige onderhandeling. 5% lijkt mij overigens érg hoog, 2.5 tot 3 is meer realistisch.

het uurtarief daarentegen is reeel, maar hou inderdaad in de gaten wat je zelf kunt doen en wat je hun laat doen.

succes

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie tot nu toe! Hieronder een reactie op een paar steekwoorden uit bovenstaanden berichten:

 

"Helpen"

Ongelukkig geformuleerd door mij :-) Ze gaan mij diensten verlenen en aan mij producten leveren. Voor een niet misselijk uurtarief. ;)

 

Rechtsvorm

Overleg met de KvK tot nu toe nog niet succesvol. Diverse adviezen ingewonnen, zonder concreet resultaat. Ook mijn draadje op dit forum over het onderwerp ligt stil. Die zal ik weer even opstarten. Zie voor dit onderwerp https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=5290

 

Bedrijfsruimte

De aard van mijn op te zetten onderneming (een uniek toeristische (indoor)attractie van landelijke betekenis...meer wil ik er nog niet over kwijt) is zodanig dat je dit niet "even" op een bedrijfterrein kan vestigen. Een locatie moet aan flink wat eisen voldoen, bijv. combinatiebezoek (horeca, winkels, andere attracties, populair leisure genoemd). Parkeergelegenheid, OV, grote ruimte 2000 m2, liefst dichtbij een stad- of leisurecentrum. Alleen een makelaar inschakelen werkt niet (ik ben inmiddels ervaringsdeskundige). Intensief overleg tussen gemeente en financier is nodig.

 

Uurtarief

De 150 euro vond ik zelf ook al wat veel. Ik meen dat hier toch bevestigd te hebben gekregen. Een uurtarief van 100 (2/3 van 150) zag ik staan.

 

Succes fee

Ook 5% vond ik veel. Inmiddels wordt me duidelijk dat 2% en echt maximaal 3% gangbaar is. En zeker niet ook nog een uurtarief rekenen.

 

Zelf doen

Ik ben op dit moment beginnend ondernemer. Ik heb nu een (goede) baan bij de overheid. Ik wil ook alles wat ik zef kan doen, zelf doen. Dat wil ook zeggen: praten met gemeenten, makelaars en financieel adviseurs. Ik kom zelf uit de hoek van informatisering/informatiearchitectuur consultancy. Ik heb dus weinig ervaring met rechtsvormen en financiele ins en outs van een eigen onderneming.

 

Namen

De namen en CV´s van mijn potentiele bemiddelaars vind ik best indrukwekkend. Ex vestigingsdirecteur bank, directeur diverse investeringsmaatschappijen, en dergelijke. Maar dit garandeert dus geen kwaliteit of succes?

 

Groeten!

Marc

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oh, het gaat om een "leisure" project. Dat maken de zaken iets anders. Dit soort projecten worden vaak gefinancierd door particuliere "beleggers". Dat is een apart soort investeerders en er is een gedegen "prospectus" nodig. Dat vergt veel werk.

 

Jouw project is niet goed vergelijkbaar met de "deals" die wij gebruikelijk doen.Toch vind ik het uurtarief erg gevaarlijk. Je tekent een blanco check, die je wél vanuit je eigen salaris moet voldoen. Ik raad je aan ook de consultancy uren succesafhankelijk te maken, anders hang je.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Oh, het gaat om een "leisure" project. Dat maken de zaken iets anders. Dit soort projecten worden vaak gefinancierd door particuliere "beleggers". Dat is een apart soort investeerders en er is een gedegen "prospectus" nodig. Dat vergt veel werk.

 

Er ligt inmiddels een gedegen ondernemingsplan van 80 pagina´s (alhoewel omvang natuurljik niet perse iets zegt over kwaliteit). Met het plan heb ik in ieder geval wel de interesse van mijn potentiele bemiddelaars weten te trekken. Wat nog wel zouden gaan maken samen met mijn potentiele bemiddelaars is een "investeringsvoorstel". Dit is hetzelfde als de prospectus waar je het over hebt?

 

Bij dit "apart" soort investeerders is dus een andere (hogere) succes fee gebruikelijk?

 

Jouw project is niet goed vergelijkbaar met de "deals" die wij gebruikelijk doen.Toch vind ik het uurtarief erg gevaarlijk. Je tekent een blanco check, die je wél vanuit je eigen salaris moet voldoen. Ik raad je aan ook de consultancy uren succesafhankelijk te maken, anders hang je.

 

Dank! Hier ga ik zeker iets over op papier zetten in mijn formele reactie op hun voorstel.

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het allemaal wel schrikbarend duur moet ik zeggen. 5% van de 2 miljoen die je zoekt is al 100.000 euro - en dan ook nog per uur betalen, geld dat je gewoon 'kwijt' bent als het niet lukt?

 

Zoiets is natuurlijk een rekening zonder einde - stel dat ze er ook nog eens 500 uur over gaan doen, dat zou je er bij falen 75000 en bij succes 175000 aan kwijt zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het allemaal wel schrikbarend duur moet ik zeggen. 5% van de 2 miljoen die je zoekt is al 100.000 euro - en dan ook nog per uur betalen, geld dat je gewoon 'kwijt' bent als het niet lukt?

 

Zoiets is natuurlijk een rekening zonder einde - stel dat ze er ook nog eens 500 uur over gaan doen, dat zou je er bij falen 75000 en bij succes 175000 aan kwijt zijn.

 

500 uur is niet zoveel als je er met twee mensen aan werkt.

Bedenk dat reistijd en dergelijke hier ook onder vallen.

Als je zelf bij de overheid werkt kun je weten dat vestiging e.d. zeer tijdrovende zaken zijn. en de teller tikt door.

Of het nu goed of slecht uitvalt, de bemiddelaar cashed altijd. Heb je al een idee hoeveel tijd de mannen denken nodig te hebben ?

 

Is een bankdirecteur een ondernemer of een kapitaal bewaker ?

 

En wat de rechtsvorm betreft, de KvK verstrekt informatie en neemt je niet mee aan het handje, jij bent de ondernemer die bepaalt welke rechtsvorm je kiest, gezien de bedragen zou ik op zoek gaan naar een goede accountant

 

Ik vraag mij trouwens af of een grote toeristische attractie niet op provinciaal niveau thuis hoort, kon nog wel eens een potje voor zijn.

 

Heb je eigenlijk al wat marktonderzoek gedaan ? Die zal een investeerder ook in willen zien.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het allemaal wel schrikbarend duur moet ik zeggen. 5% van de 2 miljoen die je zoekt is al 100.000 euro - en dan ook nog per uur betalen, geld dat je gewoon 'kwijt' bent als het niet lukt?

 

Zoiets is natuurlijk een rekening zonder einde - stel dat ze er ook nog eens 500 uur over gaan doen, dat zou je er bij falen 75000 en bij succes 175000 aan kwijt zijn.

 

Ik heb een soortgelijke berekening ook gedaan. In het bestcase scenario is ongeveer 50.000,- euro (ongeveer 100 uren en 100% van de financiering met bancaire lening met 1,5%). Worst case was ongeveer 150.000,- (100% financiering risicokapitaal met 5% en 200 uren).

 

Maar ik ga sowieso bedingen dat het alleen succes fee is voor het bemiddelen bij financiering. Geen uur tarief. Puur no cure no pay.

 

Voor het advies bij opstarten van de onderneming (kiezen rechtsvorm, enzovoort) zijn goedkopere alternatieven te vinden. Dat is me uit dit draadje duidelijk geworden.

 

Over bemiddeling bij het vinden van een locatie twijfel ik nog. Maar ook hier lijkt me een uurtarief van 150 per uur iets aan de hoge kant.

 

Als ik al iets met uren van deze partij ga doen wil ik een maximum aantal uren afspreken. Zonder dit gaat de boel niet door. Ow! dat vergat ik nog: ze vragen ook een aanbetaling ("vergoeding waarmee we ons committeren") van enkele duizenden euro´s, ongeveer gelijk aan 14 uren * uurtarief. Is dit gebruikelijk?

 

Kijk, als er hier nog iemand 2 miljoen heeft liggen die het voor 2% doet... hij of zij mag ook reageren haha ;)

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Bedrijfsruimte

De aard van mijn op te zetten onderneming (een uniek toeristische (indoor)attractie van landelijke betekenis...meer wil ik er nog niet over kwijt) is zodanig dat je dit niet "even" op een bedrijfterrein kan vestigen. Een locatie moet aan flink wat eisen voldoen, bijv. combinatiebezoek (horeca, winkels, andere attracties, populair leisure genoemd). Parkeergelegenheid, OV, grote ruimte 2000 m2, liefst dichtbij een stad- of leisurecentrum. Alleen een makelaar inschakelen werkt niet (ik ben inmiddels ervaringsdeskundige). Intensief overleg tussen gemeente en financier is nodig.

 

Marc,

 

Is jouw makelaar niet in staat om 2000m2 te vinden die voldoet aan de gestelde eisen. Wat voor makelaars zijn dat? Als het nou zou gaan om 20 ha, maar een beetje bedrijfsmakelaar mag toch in staat worden geacht om 2000 m2 te vinden.

 

Zoek je een ervaringsdeskundige voor wat betreft het onderhandelen met gemeenten? Neem dan eens contact op met Frank Spruit. Hij is binnen ons team de deskundige voor projectontwikkeling en vastgoed. Hij verricht zijn diensten onder meer aan gemeenten en heeft ruime ervaring binnen gemeenteland. Frank heeft ook goede contacten met een aantal makelaars, die je op hun beurt weer kunnen ondersteunen bij het vinden van de geschikte locatie.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

500 uur is niet zoveel als je er met twee mensen aan werkt.

Bedenk dat reistijd en dergelijke hier ook onder vallen.

 

Hm.... dat is waar. Die 200 uur die ik inschatte is dus redelijk aan de lage kant. Als je ziet hoeveel uren ik zelf al in dit onderwerp heb zitten...

 

Als je zelf bij de overheid werkt kun je weten dat vestiging e.d. zeer tijdrovende zaken zijn. en de teller tikt door.

Of het nu goed of slecht uitvalt, de bemiddelaar cashed altijd. Heb je al een idee hoeveel tijd de mannen denken nodig te hebben ?

 

Ik werk bij de rijksoverheid, dus ik heb met vestigingszaken niet zo direct iets van doen. Maar ik kan me er goed iets bij voorstellen. Ook met locatie is het wat mij betreft no cure no pay. De heren hebben nog geen indicatie gegeven van uren. Hier ga ik wel om vragen.

 

Is een bankdirecteur een ondernemer of een kapitaal bewaker?

 

Ik weet niet wat ik met deze vraag aanmoet. Wat bedoel je?

 

En wat de rechtsvorm betreft, de KvK verstrekt informatie en neemt je niet mee aan het handje, jij bent de ondernemer die bepaalt welke rechtsvorm je kiest, gezien de bedragen zou ik op zoek gaan naar een goede accountant.

 

Ik wil graag beslissen op zo volledig mogelijke informatie en adviezen. Voorlopig komt de KvK niet zo ver in de adviezen dat ik op basis daarvan een beslissing kan nemen. Ik heb echter nog gesprekken gepland staan bij de KvK. De accountant heb ik inmiddels gevonden. Vanavond een gesprek mee. Ook heb ik een freelance financieel controller gevonden die me in stadium helpt (dit keer wel in de goede betekenis, dus gratis).

 

Ik vraag mij trouwens af of een grote toeristische attractie niet op provinciaal niveau thuis hoort, kon nog wel eens een potje voor zijn.

 

Heb ik gecheckt. De provincie verwijst mij door naar een gemeente. Die bepalen vestiging volgens de provincie. Ik wacht nu op het moment dat een gemeente mij doorverwijst naar de provincie, in lijn met een oude overheidstraditie "kast-naar-de-muur" ;D Maar berichten die mij bereiken wijzen telkens naar een gemeente als gesprekspartner.

 

Heb je eigenlijk al wat marktonderzoek gedaan ? Die zal een investeerder ook in willen zien.

 

Ja. Ik heb een brancheanalyse gedaan van de toeristische markt in Nederland, op basis van cijfers van CBS en eigen onderzoek naar bezoekersaantallen en toegangsprijzen van ruim 50 attractiepunten en ruim 75 musea in Nederland. Ook heb ik trends in de markt onderzocht op basis van beleidsplannen van provincies en gemeenten in Nederland en artikelen in de pers. Dit was een bureaustudie.

 

Op dit moment staat ook een haalbaarheidsonderzoek online waar ik inmiddels ruim 500 respondenten op binnen heb gehaald. De resultaten zijn voor 1 doelgroep zeer positief, voor een 2e doelgroep "redelijk" positief. Ik kom hoger uit met de bezoekersaantallen dan ik in mijn ondernemingsplan heb aangenomen. Dat is dus positief.

 

Bedankt & groeten,

Marc

Link naar reactie
  • 0

Waar heb je die 2 miljoen voor nodig.

Ik neem aan dat het voor de inrichting is, of niet.

 

Pand, energie, water, inrichting, bouw, personeel (17 fte), voorraden, enz enz. Dit bedrag is inclusief afschrijvingen enzovoort. Personeel is nu ongeveer 50% van de kosten. Wat ik ga doen is zeer arbeidsintensief. Ik heb al op alle mogelijke manieren personeel gesneden.

 

Wat dat worst scenario betreft.

Stop jij na €50.000 omdat je adviseurs het niet voor elkaar gekregen hebben ?

 

Neen, ook die 50.000 is no cure no pay.

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Edward,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Is jouw makelaar niet in staat om 2000m2 te vinden die voldoet aan de gestelde eisen. Wat voor makelaars zijn dat? Als het nou zou gaan om 20 ha, maar een beetje bedrijfsmakelaar mag toch in staat worden geacht om 2000 m2 te vinden.

 

Plat gezegd: Makelaars schieten tot nu toe nog net niet in de lach als ze m´n plan en het bedrag horen en gaan vervolgens weer met "echte" klanten aan de gang. Misschien wordt dit anders nu ik een concrete aanbieding heb liggen van een financier. Tussen de regels door was de boodschap "als je geld heb praten we verder". Ik overdrijf nu een beetje hoor.... maar toch. Vandaar mijn taktiek om financiering en locatie aan elkaar te koppelen en om mannen met wat "gewicht" te laten onderhandelen. Daar hangt alleen een (flink) prijskaartje aan.

 

Daarnaast is 2000m2 op een goed bereikbare plek met mogelijkheid tot combinatiebezoek en parkeerruimte erg schaars tot onvindbaar. Veel makelaars hebben gewoon weg niets in hun bestand. Bijvoorbeeld de online databases van bijv. NVMBOG, ERA of DTZ hebben amper geschikte locaties in de regio waar ik me wil vestigen.

 

Zoek je een ervaringsdeskundige voor wat betreft het onderhandelen met gemeenten? Neem dan eens contact op met Frank Spruit. Hij is binnen ons team de deskundige voor projectontwikkeling en vastgoed. Hij verricht zijn diensten onder meer aan gemeenten en heeft ruime ervaring binnen gemeenteland. Frank heeft ook goede contacten met een aantal makelaars, die je op hun beurt weer kunnen ondersteunen bij het vinden van de geschikte locatie.

 

Klinkt goed. Heeft hij ervaring in de Zuid Hollandse randstad?

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marc,

 

De discussie dreigt enigszins af te drijven. Ik wil toch nog even mijn mening over je case kwijt.

 

Mijn advies is "niet doen". Jij moet eerst je zaakjes op orde krijgen en dat kan alleen jij, de ondernemer. De kansen dat je financiering krijgt van een bank of venture capitalist zijn vrijwel nihil. Eerst zal je op een of andere manier zelf geld bijeen moeten krijgen bv. via familie of vrienden.

 

Ook moet je, voordat je financiers gaat benaderen je project volledig op dit rit hebben waarbij ook alle partners, met uitzondering van een potentiële financier zich op een of andere manier gecommitteerd moeten hebben.

 

Dan pas vat je alles samen in een business plan (max. 25 kantjes) en executive summary (max 1 tot 2 pagina's). Tegelijkertijd doe je een onderzoek naar de financiële wereld en netwerk je om de juiste persoon (financier) voor jou te pakken te krijgen.

 

Met je business plan ga je naar door jou geselecteerde potentiële financiers, maximaal drie, en presenteer je case.

 

Neem het bovenstaande advies van Nils ook ter harte: een ervaren ondernemer die je ook kan helpen met de financiering lijkt me voor jou een perfecte oplossing.

 

Succes er mee!

 

Ties

 

NB. Bezint eer je begint voordat je baan bij de rijksoverheid opgeeft om ondernemer te worden.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies is "niet doen". Jij moet eerst je zaakjes op orde krijgen en dat kan alleen jij, de ondernemer. De kansen dat je financiering krijgt van een bank of venture capitalist zijn vrijwel nihil. Eerst zal je op een of andere manier zelf geld bijeen moeten krijgen bv. via familie of vrienden.

 

Hai Ties,

 

Ik ben blij met je reactie, omdat het me een goed gevoel geeft over hoe ver ik al ben! Zie hieronder

 

Eerst zal je op een of andere manier zelf geld bijeen moeten krijgen bv. via familie of vrienden.

 

Ruim 2 miljoen euro bij vrienden en bekenden lenen? Ik weet niet hoe groot jouw familie en vriendenkring is.... maar dat gaat me niet lukken. Klein beginnen is in mijn geval geen optie.

 

Ook moet je, voordat je financiers gaat benaderen je project volledig op dit rit hebben waarbij ook alle partners, met uitzondering van een potentiële financier zich op een of andere manier gecommitteerd moeten hebben.

 

Ik heb een team van 5 personen om me heen verzameld. Waaronder 2 mensen die zich op hard- en software van de onderneming gaan richten, een marketing en communicatie adviseur, een loopbaanbegeleider en een financieel controller. We werken nu ruim 3 maanden zeer goed samen. Welke partners bedoel je nog meer? Een gemeente? Een makelaar?

 

Dan pas vat je alles samen in een business plan (max. 25 kantjes) en executive summary (max 1 tot 2 pagina's). Tegelijkertijd doe je een onderzoek naar de financiële wereld en netwerk je om de juiste persoon (financier) voor jou te pakken te krijgen.

 

Ik heb een ondernemingsplan (80 pagina´s), een samenvatting hiervan (3 pagina´s), een brancheanalyse van de toeristische markt in Nederland, een haalbaaheidsonderzoek, een presentatie (20 sheets, 45 minuten) die ik al meerdere malen gegeven heb aan "derden". Parallel hieraan heb ik met mijn team gezocht een potentiele financiers en bemiddelaars in ons gezamenlijke netwerk.

 

Met je business plan ga je naar door jou geselecteerde potentiële financiers, maximaal drie, en presenteer je case.

 

Ik heb mijn case gepresenteerd aan een gemeente en een bemiddelende partij, die een groot netwerk heeft in de financiele wereld. Zij hebben interesse getoond middels het voorstel wat ik in dit draadje heb voorgelegd. Ook heb ik een bevriende ondernemer overtuigd nadat hij 1,5 uur lang gaten heeft proberen te schieten in mijn plan. Het lukte hem niet en gaat binnenkort met mij naar zijn bank. Ik heb een intakgesprek bij de Stichting nieuwe bedrijvigheid gehad en morgen komt mijn plan als "kansrijk" plan voor de selectiecommissie. De kansen dat ik financiering krijg van een bank of venture capitalist zijn mijnsinziens dus verre van nihil. Binnenkort volgt een presentatie voor nog 2 gemeenten, 1 bank en 1 mogelijke bemiddelaar.

 

NB. Bezint eer je begint voordat je baan bij de rijksoverheid opgeeft om ondernemer te worden.

 

Ik heb 2 jaar "bezonnen" en ik weet precies wat ik achterlaat. En ik kan niet wachten om uit deze oninspirerende ambtelijke molen weg te komen. Ik heb lang genoeg in dit risicomijdende gedrag gezeten terwijl het ene idee na het andere idee aan me voorbij is gegaan.

 

Dankzij jouw reactie heb ik het gevoel dat ik al veel verder ben dan ik dacht! Dank voor je Heads Up!

 

Groeten,

Marc

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marc,

 

Dank je voor je complimenten.

 

Natuurlijk haal je geen € 2m op bij vrienden en familie maar € 50k tot 150k moet toch kunnen. Dat geld heb je terninste nodig voordat een bank aan een eventuele financiering denkt. Lees anders eens mijn column over banken.

 

Denk ook eens aan de financiering door de rest van je team of de bevriende ondernemer. Je vergroot je kansen aanzienlijk als jij, je team en je business angel ook een deel investeren. Ik zou zelfs zeggen dat het je niet gaat lukken zonder deze "put your money where your mouth is".

 

Ik zei het al: alle facetten van je mogelijke start-up moeten gereed zijn, m.u.v. de financiering. Daartoe moeten al je zakelijke partners geïdentificeerd zijn en moeten zij zich gecommitteerd hebben bv. jij, je team, de gemeente, de architect, de bouwonderneming, toeleveranciers etc. Alle mogelijke partners dus in de breedste zin van het woord.

 

Als laatste nog dit: ondernemen is doen!

 

Succes!

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er twee zaken die er in jouw geval spelen:

 

1. financiering van je plan

2. je businesscase verder uitwerken en concretiseren (van plan naar bedrijf).

 

Wat betreft de financiering adviseer ik je niet in zee te gaan met de partij welke je noemde (fee + 5%). Niet alleen omdat het tarief welke ze vragen niet marktconform is, maar ook omdat ik nergens hun referenties lees of lees dat je informatie hebt gekregen van succesvolle casus van hun hand.

 

Marktconform zijn een succes fee van 2% en boven de 1 miljoen van 1,5%. Daarnaast is een inschrijvingsfee van een paar honderd Euro maximaal. Als het inderdaad zo'n geweldige casus is zijn er genoeg deskundige en ervaren matchmakers te vinden die op succes fee basis voor je aan de gang willen.

 

Ter lering ende vermaak: ik heb net op het KvK spreekuur het verhaal gehoord van een startende ondernemer welke ook in zee ging met een bemiddelaar (trouwens ook iemand met ruime bankervaring) die tevens aanbood het businessplan verder te vervolmaken. 50k armer en geen kapitaal zat de beste man nu tegenover mij.

 

Wat betreft het traject van plan naar bedrijf denk ik dat je een goede zet hebt gedaan door met het project Nieuwe Bedrijvigheid in zee te gaan. Hierbij kun je tegen een zeer lage eigen bijdrage deskundigheid naar je plannen laten kijken. NB kent een goed netwerk en op deze wijze kun je wellicht een slag maken zonder dat je meteen je portemonnee moet trekken.

 

Mochten ze je afwijzen ga dan traject twee in (niet simultaan, want dat kun je qua energie niet aan). Dat kan zijn via Nils (Nebib) met een oud ondernemer of via een project als Livewire.

 

Wat mij opvalt aan je verhaal is dat het blijkbaar gaat om een groot project en dat je je baan ervoor gaat opgeven, maar ik mis hetzelfde enthousiasme bij een aantal externe partijen.

Vaak is dat niet voor niets. Laat je niet verblinden door je eigen enthousiasme.

 

Succes.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt aan je verhaal is dat het blijkbaar gaat om een groot project en dat je je baan ervoor gaat opgeven, maar ik mis hetzelfde enthousiasme bij een aantal externe partijen.

Vaak is dat niet voor niets. Laat je niet verblinden door je eigen enthousiasme.

Bernd,

 

Ik heb geen ervaring met het vinden van kapitaalverstrekkers, maar hoe zit het met de "verkoop"kwaliteiten van de kapitaalzoekers. Ik kan mij voorstellen dat iemand die reeds lang bezig is met de voorbereiding van een plan een hele andere beleving heeft die niet altijd wordt gedeeld. Misschien dat jij, Ties en Nils daar iets meer over kunnen vertellen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Edward,

 

even in het algemeen en niet specifiek over deze casus:

 

als een ondernemer kapitaal gaat zoeken zie je vaak dat de ondernemer over onvoldoende informatie beschikt om zich een beeld te vormen van de kapitaalmarkt (bij wie moet ik waar terecht) en dat resulteert dan in een vraag aan een verkeerde partij en een zoektocht langs veel partijen voordat de goede gevonden wordt. Dat motiveert niet echt en dus zie je vaak een wat negatieve houding tov kapitaalverschaffers.

 

Daarnaast weet men vaak niet wat een kapitaalverschaffer wil horen voor informatie en dat resulteert dan weer in een communicatie stoornis. Ondernemer vertelt heel enthousiast over zijn produkt/diendt. Kapitaalverschaffer wil horen hoe de investerinsgbegroting eruit ziet of iets dergelijks.

 

Ties schrijft hier in zijn bijdragen ook op een duidelijke en deskundige wijze over en ook op de webiste van de nebib vind je zinvolle info.

 

Eigenlijk is het matchen van ondernemer en kapitaal een vak apart. Net als bij een hypotheek voor een huis zou je een keten moeten hebben van bedrijfskapitaalbemiddelaars die hun provisie krijgen van de kapitaalverschaffers (net als bij hypotheken) en voor ondernemers informatie hebben en hun casus onderbrengen bij de diverse kapitaalverschaffers (banken, venture capotal, informals, overheden).

 

Op deze wijze bespaar je ondernemers veel energie en teleurstelling die ze in hun business kunnen stoppen en wordt de kapitaalmarkt een stuk transparanter.

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.