Ga naar inhoud
Geplaatst:

star2

 

Een zakenpartner in China wil dat wij de kosten voor de aanvraag van L/C delen.

 

Weet iemand wat die kosten ongeveer zijn?

 

Bedankt alvast!

Featured Replies

Geplaatst:

henkh

Als je met een L/C dit bedoelt dan denk ik dat je het beste bij je bank terecht kan voor wat het kost.

 

Of is L/C iets anders?

Geplaatst:

star2

  • Auteur

Dat klopt, Letter of Credit,

 

In Nederland kan ik daar achter komen.

Maar waar het hier omgaat is dat L/C in China wordt opgemaakt, wij zijn dus de leverancier.

 

Hoop dat iemand, hier, eerder mee te maken heeft gehad.

 

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Zakenpartner al gevraagd wat de kosten daarvan zijn?

Geplaatst:

star2

  • Auteur

Zakenpartner al gevraagd wat de kosten daarvan zijn?

 

Nee, nog niet, dat komt nog wel!

Dit is een van de voorstellen in het contract van de klant zijn kant.

Wil graag mijn huiswerk vooraf doen :)

 

Geplaatst:

P.J.

L/C??? Gewoon cash laten betalen, zoals het andersom ook gebruikelijk is. 100% betaling voordat de spullen het schip op gaan. China is geen ontwikkelingsland meer.......

Geplaatst:

star2

  • Auteur

Ik begrijp wat je bedoelt! maar... allerlei factoren maken dat je wat milder wil/moet zijn.

Via L/C betalen zij het resterend bedrag vóórdat het wordt verscheept. Ben ook wat voorzichtig vandaar mijn vraag hier op HL

L/C??? Gewoon cash laten betalen, zoals het andersom ook gebruikelijk is. 100% betaling voordat de spullen het schip op gaan. China is geen ontwikkelingsland meer.......

Geplaatst:

P.J.

Wat is die L/C hier waard? Wat zegt je bank ervan?

Geplaatst:

star2

  • Auteur

Wat is die L/C hier waard? Wat zegt je bank ervan?

 

Bank inderdaad gebeld voor informatie. zij controleren eerst de L/C waarna er eventuele aanpassingen gedaan moeten worden daarin. Als de bank L/C oké vindt dan kan de betaling plaatsvinden.

Geplaatst:

star2

  • Auteur

Zij betalen 40% vooraf 60% via L/C

Geplaatst:

P.J.

Ik zou alleen een gevalideerde L/C accepteren. Dat betekent dat dan de koper het geld op een handelsrekening van de bank moet storten, waarna uitlevering kan plaatsvinden en jij verzekerd bent van ontvangst van je geld. Je kunt dan nog afspreken dat je het geld pas na 30 dagen ontvangt. In feite is dat geld dan voor jou gereserveerd en kunnen ze je geen kunstje meer flikken. Valideren is iets tussen banken onderling, in opdracht van de koper. Dus jij krijgt dan vrijgave voor levering van je bank.

Geplaatst:

P.J.

Zijn alle andere kosten voor de Chinees? Lever je FOB-Rotterdam?

Geplaatst:

star2

  • Auteur

 

De Kosten voor verscheping zijn voor hem!

Waar je vorige antwoord mij wel op brengt is, is dat in het contract gesproken wordt over L/C. Ik moet duidelijk krijgen welke vorm het wordt en het in het contract krijgen zodat daar geen problemen van komen. Waarschijnlijk bedoel je voor mij de eerste vorm (zie hieronder)

 

Onderstaand pluk ik net van internet:

 

 

Er zijn drie vormen van documentaire accreditieven:

 

1-Bij het kasaccreditief betaalt de adviserende bank onmiddellijk na controle en goedkeuring van de voorgeschreven documenten het betreffende bedrag.

 

2-Bij het negotiatie-accreditief trekt de exporteur een wissel op de bank van de importeur of een derde partij. Vervolgens claimt de bank van de exporteur het betaalde bedrag bij de bank van de importeur of een derde partij. De remboursbank is een door de openende bank aangegeven partij, bij wie de negotiërende bank het betaalde bedrag kan claimen

 

3-Bij het acceptaccreditief vindt de betaling niet plaats bij inlevering van de documenten, maar op een in het accreditief genoemd tijdstip

 

Geplaatst:

P.J.

Neem even met je accountant (of Joost Rietveld) op welke voor jou het veiligst is. Zeker als het om duizenden euro's gaat is het niet onbelangrijk om zaken zeker te stellen. Je kunt idd ook overeenkomen dat het geld ten goede van jou staat geblokkeerd, maar dat de koper de goederen hier op de kade bij ontvangst laat controleren en zodoende ook verzekerd is van levering. De koper dient ook voor verdere verzekering zorg te dragen. Let daarbij op dat je niet de dupe mag worden van een verzekeringscase. Als een container overboord slaat en jij krijgt je geld niet omdat bla bla bla etc, dan heb je nog niks.

Geplaatst:

star2

  • Auteur

We hebben het niet over de verzekering gehad. Bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Blous

Hoi,

 

Ik zou je adviseren om aan deze kant het L/C te openen zodat je in je eigen taal met je eigen bank kunt "onderhandelen". Dit geeft net wat meer zekerheid wat er in de het L/C staat.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
We hebben het niet over de verzekering gehad. Bedankt voor het meedenken!

 

Is bij een duidelijke incoterm zoals FOB ook niet nodig: het risico gaat over van verkoper op koper zodra het goed geladen is in of op het schip... ongeacht of het goed daarna overboord slaat of niet. Maar tot aan daadwerkelijke betaling loop jij wel debiteurenrisico/ sellers interests. Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande reactie: check de inhoud van de L/C!

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Ik zou je adviseren om aan deze kant het L/C te openen zodat je in je eigen taal met je eigen bank kunt "onderhandelen". Dit geeft net wat meer zekerheid wat er in de het L/C staat.

 

Niet het juiste advies: TS is de leverancier en wil zijn debiteurenrisico afdekken door een documentair krediet(LC), af te geven door de huisbank van de kopende partij!

 

TS zal aan moeten geven wat de voorwaarden moeten zijn waaraan het LC moet voldoen wil hij leveren. Hij kan hiervoor het beste zijn bank om advies vragen! (omdat het beste een lastige materie kan zijn)

Geplaatst:

star2

  • Auteur

Ik zou dus aan mijn bank moeten vragen, wat noodzakelijk is dat in de Letter of Credit moet.

Begrijp ik dat goed? ???

Geplaatst:

CheckOnAsia

Uiteraard zijn er zelf lijsten op te stellen of mensen die dit voor je kunnen doen, maar ik adviseer je dit gewoon zelf met jouw bank te bespreken. De bank heeft een standaard lijst hiervoor en ze kunnen daarmee de L/C op jou specifieke zaak aanpassen.

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Ik zou dus aan mijn bank moeten vragen, wat noodzakelijk is dat in de Letter of Credit moet.

Begrijp ik dat goed? ???

Inderdaad, laat je goed informeren én adviseren, jij kunt je debiteurenrisico hiermee perfect afdekken, mits LC goed geregeld is.

Geplaatst:

P.J.

We hebben het niet over de verzekering gehad. Bedankt voor het meedenken!

 

Is bij een duidelijke incoterm zoals FOB ook niet nodig: het risico gaat over van verkoper op koper zodra het goed geladen is in of op het schip... ongeacht of het goed daarna overboord slaat of niet. Maar tot aan daadwerkelijke betaling loop jij wel debiteurenrisico/ sellers interests. Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande reactie: check de inhoud van de L/C!

 

Technisch gezien is dit helemaal juist. Maar vanuit risico-oogpunt van de verkoper gezien is dit niet voldoende.

 

Als je een L/C hebt voor een verkoop naar een ver land en de L/C is niet gevalideerd, loop je wel degelijk risico dat je je geld niet krijgt als er iets "vreemds" gebeurd. Als de koper om welke reden dan ook, niet blijkt te kunnen betalen, wordt het een heel moeilijke zaak om nog aan je geld te komen. Dat ligt veel moeilijker dan onderling zaken doen in het westen. Opzettelijk misbruik is hierbij ook mogelijk en in China heb je geen poot om op te staan.

 

Check daarom ook of de Chinese partij werkelijk over een importvergunning beschikt, zoals in China is verreist. Probeer alle haken en ogen (risico's) uit te schakelen.

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Technisch gezien is dit helemaal juist. Maar vanuit risico-oogpunt van de verkoper gezien is dit niet voldoende.

 

You're absolutely right P.J. Kwestie van beroepsdeformatie :-[. Sellers interest-dekking koper dekt alleen de debiteurenrisico's af bij schade of verlies, niet bij niet afleveren door importproblemen of non betaling door o.a. niet gevalideerde L/C. (In dat geval zijn ook de kosten voor retourzending en de lokale opslagkosten voor rekening koper zelf. )

Kortom: blind vertrouwen op een Chinese L/C is niet verstandig

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

star2

  • Auteur

Bedankt allemaal voor de tips/meedenken.

Over een paar weken zal ik jullie de afloop vertellen.

Mochten er in de tussentijd nog vragen zijn, van mijn kant uit, dan zou ik graag weer een beroep

op jullie willen doen.

 

Groetjes

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.