• 0

Vragen inzake lege bv

Beste allen,

 

Ik zit nu in de loondienst. Wil daarnaast een lege bv oprichten. Ik ben namelijk de dga. Ik ga geen salaris opnemen uit de bv. Ik weet al nu zeker dat mijn salaris in de eerste jaren niet zal voldoen aan de fiscus norm.

 

Hierbij had ik 2 vragen:

 

1. Stel ik word ontslagen bij mijn werkgever, heb ik recht op een ww uitkering? ( naast mijn bv, ontvang geen salaris)

2. Daarnaast wil ik na 2 maanden, oprichting van de bv een auto aanschaffen van 15k. De resultaat zal over de eerste jaren nihil zijn. Gaat de fiscus hierover moeilijk doen?

 

Graag u advies,

 

 

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

samengevat:

er is een BV, er zijn activiteiten, er zal (neem ik toch aan) omzet zijn en er zal dus ook winst zijn. Ik vermoed dat een inspecteur minimaal een salaris ter grootte van de winst zal willen zien. Of dat je recht op een ww-uitkering beïnvloedt zou ik niet weten.

 

@2: als je arbeid verricht voor je bv (of je daar nu betaald voor krijgt of niet) ben je werknemer. Als een werknemer een auto ter beschikking krijgt, dient er een bijtelling bij het loon plaats te vinden, meestal 25% van de catalogusprijs. Ik verwacht dat de fiscus daar niet 'moelijk' over zal doen, als je maar de juiste belasting betaalt. Maar dat is eigenlijk hun algemene gedragslijn ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ah, helder maar als er activiteiten in zitten dan is het geen lege bv :)

 

1. Je ww recht vervalt niet omdat je een onderneming ernaast hebt, bij de BV ben je ook gewoon werknemer (welliswaar als dga een bijzonder werknemer/dienstverband), maar als jij ontslagen word bij je werkgever zul je gewoon recht hebben op ww voor de uren dat je werkloos word. Je bent dan ook verplicht om te solliciteren voor een baan van het verloren aantal uren en je moet het UWV wel informeren over je ondernemerschap naast je WW en als je meer uren voor je bv wilt gaan werken na je ontslag zul je ook minder uren recht op ww hebben. Kortom je mag evenveel uren blijven ondernemen naast je ww uitkering als voor je ontslag zolang je aan je sollicitatieplicht (en eventueel andere eisen) blijft voldoen.

 

2. Je mag binnen een bv doen wat jou goed lijkt, de belastingdienst bemoeid normaal gesproken zich niet met de bedrijfsvoering van ondernemingen. Alleen als het een extreem onzakelijke beslissing is (bijv vrijwel uitsluitend privegebruik) of als je niet aan de financiële verplichtingen rondom de aanschaf van de auto kan voldoen en dat wist of had moeten weten dan kun je in de problemen komen bij een faillissement of belastingachterstand. Maar dat heeft te maken met bestuurdersaansprakelijkheid en niet zozeer met de belastingdienst.

 

Verder moet je er rekening mee houden dat als jij een auto koopt op naam van de bv en deze ook prive gebruikt dat je ook te maken krijgt met de bijtelling privegebruik en de bv is daarvoor de inhoudingsplichtige en je dus toch een loonadministratie moet voeren om die bijtelling maandelijks in te houden en af te dragen.

 

Je maakt wat opmerkingen waardoor ik me afvraag of je je goed laten voorlichten over alle plichten die bij het hebben van een bv komen kijken? zo kun je niet zomaar beslissen dat je geen loon uit de bv te gaan halen. Nu kan het best dat je je goed heb laten voorlichten alleen nog niet zo thuis bent in de termen, maar ik wilde de vraag toch wel stellen.

Link naar reactie
  • 0
Waarom van die open vragen als de TS geen idee van termen etc heeft?

 

Waarom een bv, en bijvoorbeeld geen eenmanszaak?

Juist. Dat is nu net de vraag. De openingsvraag betreft een BV, maar waarom geen andere rechtsvorm als je voorlopig geen resultaat verwacht? Klinkt als nodeloos kosten maken...

Link naar reactie
  • 0

En waarom wil je dan een BV oprichten?

 

Waarom van die open vragen als de TS geen idee van termen etc heeft?

 

Waarom een bv, en bijvoorbeeld geen eenmanszaak?

 

 

 

Ik vermoed dat de TS misschien wel iets wil kopen zonder geld en dan hoopt dat hij niet persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld bij een eventueel faillissement van de BV. Maar ik kan het mis hebben :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.