• 0

Investering uit externe BV

Beste HL'ers,

 

Nog vers op dit forum, maar wel veel meegelezen, wil ik jullie een kwestie voorleggen.

 

Al geruime tijd ben ik bezig mijn passie en ervaring te laten vertalen naar een eigen zaak.

Vanwege mijn kredietbehoefte ben ik naar de bank gegaan, met een goedgekeurd plan door de accountant.

Zij hebben mij laten weten niet te kunnen voldoen aan mijn vraag en stuurden mij direct door naar Qredits.

Na de afwijzing 'verwerkt' te hebben ben ik in gesprek gegaan met mijn schoonvader. Hij support mij in mijn droom, heeft er 100% vertrouwen in en denkt erg mee.

Hij is een ondernemer die met pensioen gaat en heeft dit ondergebracht in een aparte BV.

 

Nu is hij voornemens te investeren vanuit die BV om mij te voorzien in het krediet.

In eerste instantie ging ik er vanuit dat ik een gedeelte kon lenen bij hem.

Nu ligt er echter een voorstel op tafel die mij voorziet in de volledige kredietbehoefte, waardoor ik plotseling geen bank meer nodig heb om te starten.

 

Alles wordt vastgelegd bij een notaris (rente/aflossing/eventuele aandelen).

Ook om het persoonlijke en zakelijke gescheiden te houden wilt hij zich niet met de bedrijfsvoering gaan bemoeien. Mijn partner (zijn dochter) gaat ook meewerken in de zaak dus het belang ligt ook bij de toekomst van zijn dochter.

Het gaat er puur om dat ik kan starten en hij, na aflossing en rente, er iets meer aan overhoudt. Een geval van de ene hand die de ander wast.

 

Graag zou ik van jullie willen weten;

 

- waar rekening mee te houden

- of het verstandig is in dit geval een flexbv te starten of toch een vof

- wat is belastingtechnisch voor mijn schoonvader van belang om te weten

 

Alle andere visies en meningen stel ik zeer op prijs.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Alle andere visies en meningen stel ik zeer op prijs.

 

2 losse opmerkingen:

 

[*]geld van familie is geld met veel emotie.

[*]ga nooit risico's nemen met geld waar absoluut geen risico mee genomen mag worden, zoals met iemands pensioen

 

Mijn advies: als jouw schoonvader zijn schaapjes op het droge heeft en dit geld is waar hij het ook zonder goed mee kan redden: go for it. In alle andere gevallen, als dit echt zijn voornaamste inkomstenbron na pensionering is: don't do it

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Alles wordt vastgelegd bij een notaris (rente/aflossing/eventuele aandelen).

Ook om het persoonlijke en zakelijke gescheiden te houden wilt hij zich niet met de bedrijfsvoering gaan bemoeien. Mijn partner (zijn dochter) gaat ook meewerken in de zaak dus het belang ligt ook bij de toekomst van zijn dochter.

 

Ik weet dat het onvoorstelbaar lijkt, maar het kan zijn dat de liefde tussen jou en jouw partner bekoelt - echt, ik heb het zien gebeuren, meerdere keren, en ook bij mensen waar het onvoorstelbaar was dat de liefde zou eindigen.

 

In jouw geval heb je dan dus een dubbel probleem: de relatie met een medewerker / vennoot / compagnon (of wat voor rol ze dan ook heeft) staat hevig onder druk én de relatie met de financier zal er onder lijden. Dat je de akte laat passeren is dan ook heel verstandig, maar realiseer je dat bij een eventuele combinatie van zakelijke en persoonlijke problemen er weinig clementie kan zijn bij de financier. Overeenkomst is overeenkomst en daar zit geen licht tussen - dat kan de houding zijn. Met een bank valt heus nog wel te praten, want die heeft alleen maar een zakelijk belang en zit er niet emotioneel in.

 

Waarom onderzoek je niet of Qredits wil investeren en maak je pas dan de afweging? Het kan zijn dat er ook een combinatie van leningen mogelijk is zodat niet alles in de familiesfeer komt te liggen.

 

Vraag je ook af waarom jouw bedrijfsplan niet in aanmerking komt voor financiering bij jouw huisbank. Banken zijn vaak (te) kritisch, maar dat heeft natuurlijk ook een reden. Gebruik de teleurstelling om tot een beter plan te komen. Vrij naar Nietzsche: Wat je niet doodt maakt je sterker.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het verstandig is om een aantal toekomstige scenario's te bespreken en daarin ook opnemen wat er gebeurt wanneer jij en je partner uit elkaar zouden gaan. Helemaal omdat jouw partner ook in de zaak gaat werken.

 

Je schoonvader moet in het verstrekken van de lening wel zakelijk handelen. Het feit dat je bij de bank en bij Qredits afgewezen bent geeft aan dat wellicht om een lening met hoog risico gaat. Je schoonvader zal daar in het bepalen van de leningcondities aantoonbaar rekening mee moeten houden.

 

Edit: ik zie net dat Dennis ook al een opmerking heeft gemaakt ten aanzien van het samenwerken met de partner.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0
- waar rekening mee te houden

- of het verstandig is in dit geval een flexbv te starten of toch een vof

 

Je geeft aan dat je schoonvader geen inspraak in de bedrijfsvoering wil, maar vervolgens kom je met rechtsvormen waar de inspraak, verdeeld word op basis van de aandeelverhouding en een vof moet het wat mij betreft zeker niet worden omdat je schoonvader dan aansprakelijk word voor alle schulden / verplichtingen van de onderneming, waardoor zijn risico aanzienlijk toeneemt.

 

Als hij geen inspraak wil dan moet hij jou het geld gewoon lenen, en in zijn finanicierings overeenkomst prestatieafspraken maken, of rapportage eisen stellen om zijn lening te beschermen. Als je toch naar een rechtsvorm gaat kijken dan komt eenmanszaak als eerste naar voren en als er toch enige geformaliseerde inspraak nodig word geacht, kijk dan eens naar een C.V. ofwel commanditaire vennootschap. dit lijkt sterk op een VOF maar dan zonder de hoofdelijke aansprakelijkheid voor je schoonvader.

 

Jou schoonvader heeft neem ik aan zijn pensioen bv niet volledig in eigen beheer, dus hij moet gewoon even met zijn eigen adviseur(s) om de tafel over het fiscaal inkleden van zijn hulp aan jou. Maar ik denk net als Norbert dat risicobeperking vele malen belangrijker is in deze situatie als maximalisering van het fiscaal voordeel.

 

Naast de waarschuwingen die zijn gegeven over het vastleggen van "nood" scenario's (zoals bij scheiding) vind ik het ook belangrijk dat je goed naar wat ik dan maar de tweezijdige gunfactor noem, jou schoonvader vind het fijn om jou nu te kunnen helpen en door gunstige voorwaarden te geven kun je makkelijk(er) starten, maar waarin jij (of jullie, samen met je vrouw) toch een beetje in een afhankelijke postitie zitten en heel blij zijn met die gunstige voorwaarden. Maar als je onderneming een succes word dan moet / mag jou schoonvader daar ook van profiteren, je ziet dan dat vaak de "afhankelijke positie" toch een soort van omdraait, dan ben jij ineens de "bovenliggende" partij word die zijn schoonvader een aan een nog beter pensioen kan helpen. Als je dan zakelijk gezien correct zegt, luister hij is zelf met de gunstige voorwaarden akkoord gegaan dus hij heeft nu gekregen waar hij recht op heeft. (dat valt meestal heel slecht in de familie er omheen). Wat gewoon heel goed werkt en zakelijk ook prima te verantwoorden is, is dat je zolang er nog weinig verdiend word, weinig betaald word (rente en aflossing) en zodra het goed gaat ook de rente wat hoger word. Dus denk bij het maken van de overeenkomst naar een dergelijke constructie, want dat principe van de ene hand wast de andere werkt dan 2 kanten op..

 

Samengevat, oog hebben voor het feit dat je met familie werkt, is heel belangrijk in een goede overeenkomst, verder denk ik dat het in de vorm van een lening gieten ook als voordeel kan hebben, dat je makkelijker kan aflossen en de (in)formele invloed kan verkleinen dan wanneer je met een rechtvorm gaat werken.

 

Wat ik ook een goede suggestie vind van Dennis is om te kijken naar een constructie waarin je niet alles leent van je schoonvader maar ook een deel financiert bij Qcredits. ALs je dat onderzoekt kom je wel weer sneller bij de rechtsvormen waarin je schoonvader aandeelhouder of vennoot (cv) word maar dat is dan omdat je zo een gezonde balans kunt creëren tussen eigen vermogen en vreemd vermogen, want als je schoonvader aandeelhouder word dan wordt zijn geld als eigen vermogen gezien en als ie leent uiteraard als vreemd vermogen (en dan word extern bijlenen vaak weer moeilijker.

 

Afijn je ziet wel, er is veel om rekening mee te houden en afhankelijk van de persoonlijke situaties op compleet andere scenario's uitkomen die het beste werkt.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank voor alle reacties dame en heren!

 

@ Dennis;

 

De bank heeft alles goedgekeurd m.b.t het bedrijfsplan. Ook het financieringsplan was in orde, het enige waar het op stuk liep was de verhouding tussen eigen geld en kredietbehoefte. Ik ga dankzij jouw advies dan ook contact opnemen met Qredits om te kijken of er een combinatie mogelijk is zodat ik eventueel niet alles van mijn schoonvader hoef te lenen.

 

@ Astrid;

 

Het risico zit hem voornamelijk in de aankoop van machines waar ik afhankelijk van ben. Mocht de zaak onverhoopt niet lopen dan moeten deze verkocht worden. Het krediet wat ik nodig heb wordt voor 85% gebruikt om deze machines aan te schaffen.

 

@ Roel;

 

Citaat:' Als hij geen inspraak wil, moet hij jou dit gewoon lenen'.

Is dit ook mogelijk als hij het geld uit zijn BV laat komen? Kan je dan aan (nu nog) een particulier lenen of moet het echt B2B zijn?

 

Dat risicobeperking hoofdzaak is staat voor beide partijen boven alles.

De constructies die jullie hier posten kan ik zeker iets mee en ga dan ook om de tafel zitten hierover. Dit zijn toch dingen waar je als 'leek' niet snel op komt.

 

Nog 1 vraag;

 

Je stelt dat als hij aandeelhouder word, het geld als eigen vermogen op de balans staat en als hij het leent het op vreemd vermogen.

Nu is het zo dat ik het volledige bedrag aan kredietbehoefte kan "lenen" van hem en ik dus, kort door de bocht gezien geen bank of Qredits nodig heb.

Dit gaat dan puur voor mijn eigen administratie? Ik neem aan dat, of ik het nu leen of dat hij aandeelhouder wordt, het alsnog als eigen vermogen gezien wordt?

 

Alvast bedankt voor alle adviezen! Fijn om eens te sparren met andere mensen over dit soort zaken!

 

Grt Barry

Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank voor alle reacties dame en heren!

 

@ Dennis;

 

De bank heeft alles goedgekeurd m.b.t het bedrijfsplan. Ook het financieringsplan was in orde, het enige waar het op stuk liep was de verhouding tussen eigen geld en kredietbehoefte.

 

 

Dan kan je schoonvader toch het ontbrekende deel eigen vermogen volledig achtergesteld beschikbaar stellen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Plus dat ik via hem een lagere rente betaal en de mogelijkheid heb om in 2e jaar pas met rente te betalen en aflossen te beginnen.

 

Is dat iets wat jij en je schoonvader hebben bedacht of is dit ook daadwerkelijk geadviseerd? Dit zou namelijk kunnen duiden op een onzakelijke lening met alle gevolgen van dien. Onthoud, het is niet het geld van je schoonvader, het is geld van de BV waarvan jouw schoonvader 100% aandeelhouder is.

Jouw schoonvader heeft als bestuurder een zorgplicht naar deze BV en dat uit zich onder meer in prudent en zakelijk beheer van het vermogen teneinde de BV in staat te stellen om haar doelstellingen te realiseren (lees: pensioen betalen aan jouw schoonvader). Onzakelijk handelen (laat starten met rente betalen) kan dat belemmeren met alle gevolgen van dien.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dit was een eerste opzet waar wij het samen over gehad hebben, nog geen advies van een accountant o.i.d.

Kunnen jullie mij vertellen of het mogelijk is dat hij met een gedeelte van het geld dat in zijn BV zit, investeert in mijn bedrijf?

Hij gaat namelijk niet met het volledige vermogen er in dus hij kan zich nog steeds voorzien van pensioen uit deze BV.

Is het dan alsnog verkeerde zorgplicht? En zijn er eisen gesteld aan het later starten met rente betalen ondanks dat hij dit als enige aandeelhouder goedkeurt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.