• 0

Handelsagent voor product uit USA, ik loop tegen muur

Omdat ik niet meer weet hoe ik verder moet wil ik hier jullie hulp inroepen.

 

Ik heb een bedrijf uit de USA benaderd om voor hen een product hier in NL voor hen als Handelsagent te gaan verkopen. Dit omdat ik het product zelf besteld had, razend enthousiast ben en zag dat het in de NL niet te krijgen was en ik zie er wel brood in zie. Zij waren zelf ook erg enthousiast en willen graag met mij samen gaan werken. Ze zijn zelf ook net een klein jaar bezig en in Israël hebben zij al een handelsagent zitten maar verder is het voor hen ook nieuw, zeker als het gaat om verkoop in Europa.

 

Nu ben ik zelf 18 jaar lang management assistente geweest dus voor mij is het ook nieuw en ik merk dat ik toch tegen muren aan loop. Ik heb inmiddels bij de KvK een workshop gevolgd voor het starten als handelsagent maar daar ben ik over deze dingen niets wijzer geworden en de douane verteld me steeds andere dingen.

 

De vraag vanuit de USA is om m.b.t. douane en andere kosten hen te informeren zodat we de verkoopprijs kunnen gaan bepalen en mijn commissie kunnen gaan bepalen. Dit gaat dus in overleg. Kan iemand mij vertellen waar ik moet beginnen. Wat moet ik van de USA weten, hun inkoopprijs? Moet ik weten met welke vervoerder zij de spullen naar NL verzenden want ik neem aan dat een NL vervoersbedrijf DHL of TNT t hier weer overneemt om het aan de klant te sturen? Zover ik weet willen zij deze kosten ook doorrekenen aan de klant hier, dus hun inkoopprijs wordt dan iets hoger.

 

Omdat ik natuurlijk als vertegenwoordiger aan de slag ga is het voor mij alleen van belang wat de inkoop en uiteindelijke verkoopprijs wordt om zo mijn commissie te bepalen, maar dan nog...waar begin ik? Is er iemand hier die mij weer even op het juiste pad wil brengen?

 

Dank

 

 

[Mod edit: alinea eindes en witregels toegevoegd voor de leesbaarheid]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Dagmar,

 

Als ik jou vragen zo lees heb je eigenlijk alleen een product waar je enthousiast en verder totaal geen idee. Begin eens wat gerichter op internet te zoeken zoals "starten met importeren" dan vind je al vele resultaten.

 

Op de site antwoord voor bedrijven kun je ook en een stappenplan vinden tezamen met nog veel meer informatie over importeren

 

Er zullen tientallen zaken zijn waar je tegenaan gaat lopen en dat is niet af te dekken met één forumvraag. Een stappenplan lijkt me een goed begin ook al omdat antwoord voor bedrijven op hun site ook weer de nodige relevante links plaats naar douane, belastingdienst of andere kennisbronnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

Ik word geen importeur en idd je kunt wel stellen dat ik idd verder totaal geen idee heb. Ik ben me rot aan het zoeken op internet maar er is gewoon niet te vinden wat ik wil weten. Het enige wat ik nu weet is dat ik de bijkomende kosten moet zien te achterhalen zodat ik die aan de USA kan doorgeven. Zover als ik nu ben is dat 8% invoerrechten en 21% BTW. Zie ik dan iets over het hoofd? Wat de kosten zijn voor verzending etc. dat zullen ze me toch vanuit de USA moeten kunnen melden. Ik ga nog eens kijken of ik bij importeren iets meer info kan vinden, maar tis tamelijk frusterend als je iets graag wilt en je vind niet de juiste info. Dank Roel.

Link naar reactie
  • 0

Waar ik trouwens totaal geen weet van heb en wat ik graag zou willen weten, hoe zit het met de kosten...wat betaald "mijn klant".....zit in hun inkoopprijs reeds de verzendkosten, invoer en btw verwerkt? En rekenen zijn over hun inkoopprijs nog eens een marge en BTW? Ook dingen die ik graag zou willen weten juist om het gewoon te begrijpen. Ik ben voornemens me aan te melden bij het VNT en daar een gesprek aan te vragen maar zou toch graag deze week al met de USA schakelen over wat ik heb uitgezocht inmiddels.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Dagmar,

 

Google eens op de woorden 'vereniging handelsagenten', misschien vind je daar wel goede, algemene informatie en ingangen.

 

Voor welke zaken (of concrete vragen) biedt het seminar 'Starten als handelsagent' geen duidelijkheid? Of ben je nog niet voldoende voorbereid om gericht te kunnen vragen?

 

Heb je al uitgezocht of het product in Europa verkocht mag worden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dagmar,

Het lijkt erop dat je wil daan dropshippen. Zoals ik het nu begrijp gaat het vanuit de US direct naar de klant in Nederland?

Op HL is al erorm veel over dropshipping geschreven. Lees dit eens door via de zoek functie kan je echt enorm veel vinden.

 

Daarnaast moeten de goederen inderdaad langs de douane als ze uit een niet EU land komen. De kosten hiervoor(administratie, BTW en douane rechten) zullen aan jouw danwel de daadwerkelijke ontvanger worden belast. Omdat dit zo werkt ben ik geen fan van dropshipping vanuit een niet EU land. Naar alle waarschijnlijkheid zadel je de eindontvanger op met allerlei kosten danwel ben je zelf wel degelijk importeur en dus ook aansprakelijk omdat je dan gezien wordt als de producent.

 

Al met al dus een hoop waar je inderdaad tegen aan loopt.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Nee de klant plaatst dat via mij. Ik ben toch de handelsagent! En de BTW en invoerrechten komen dan voor rekening van de klant alhier. Zo heeft de USA het ook tegen mij gezegd. Ze hebben mij dit gevraagd: We would suggest you to find out what are customs and other fees in your country to be added to the cost along with shipping and if there is any legal way to minimize it.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is lastig om advies te geven als je geen idee heb waar het om gaat....stel het gaat om speelgoed die alle speelgoedwinkels misschien wel willen hebben dan is het veel grotere aantallen dan bv een handige hulpmiddel voor op kantoor. Grote / zware dingen met veel volume zal duur zijn steeds per vliegtuig te versturen via bv DHL.

Ik persoonlijk zou voor mezelf alles op 'n rij zetten van wat er bij komt kijken en dan stap voor stap kijken welke informatie ik nodig heb, en dan nadenken waar ik het wellicht kan krijgen. Bv preciezere vraag op higherlevel, misschien even babbelen bij kvk, misschien ken je iemand die in dezelfde branche werkt, etc. Kans is groot dat het veel tijd kost maar daar ontkom je niet aan.

Stel ook evt vragen aan Amerika: hoe versturen ze het naar Israel, om welke volumes gaat het.

Vergeet niet dat je risico loopt dat het niet aanslaat hier en dat je veel tijd nodig heb om potentiele klanten te vinden. Op zich niet erg maar dan moet de commissie wel interessant genoeg zijn. Dus probeer in te schatten hoeveel werk het kan zijn en hoeveel commissie je nodig heb om het dan voor jou interessant te maken. Het is lastig gokken maar ook dat hoort bij de risico's van ondernemen.

 

Ik heb totaal geen ervaring met handelsagenten maar heel misschien kan je daar ook op googelen, dat er mensen hun diensten aanbieden en dat je op internet indicatie van hun tarieven kan krijgen?

 

Dat zijn de tips die me zo te binnen schoot....

Link naar reactie
  • 0

Sandra, top!! hier kan ik toch weer een heel stuk mee verder. Ik heb er idd nog niet over nagedacht om te vragen hoeveel ze idd ooit naar Israel sturen!. Het gaat overigens over een product wat tussen lingerie en mode accesoire in zit. Het zit hetzelfde verpakt als een panty. Dus qua gewicht /volume niet veel. Wel diverse kleuren mogelijk en het is qua verkoopprijs tussen de 10 en 20 euro.

 

Maar ik kan idd hier wel weer een stuk verder mee. Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dagmar,

 

Ja ik begrijp dat je handsagent bent/ wilt zijn maar wel van belang is dat je de regels bij invoer goed begrijpt. Ik heb het idee dat dit nog wat abracadabra voor je is.

 

Even een paar vragen om de situatie goed te begrijpen en goed een advies te kunnen geven want zoals jij het nu voor ogen ziet kan kan het m.i namelijk niet(op gebied van BTW en douane rechten) maar situatie die je hebt geschetst is nog wat onduidelijk. Vragen zijn:

 

Doe je zaken B2B of B2C?

Belast je jouw klant incl of excl BTW?

Op wiens naam en rekening gaat de invoer plaatsvinden? Op naam je eigen bedrijf, op naam van de klant of op naam van jullie leverancier(bedrijf in de USA)?

 

Laat maar weten dan kan ik jullie verder helpen

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat Danny keer tips kan geven hoe contact te leggen met winkels....hij is geen handelsagent maar heeft wel ervaring met eigen product bij winkel in de schappen krijgen. Maar brainstorm ff wat er allemaal moet gebeuren en werk dat verder uit....ik zou eerst proberen uit te zoeken wat er allemaal bij komt kijken en of het dan interessant genoeg is voor je gaat bedenken hoe je contact kan leggen met de winkels.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maarten,

 

Het is idd nog een beetje Abacadabra. Het komt ook omdat ik verwachte dat the USA het allemaal helder had, maar blijkt dat ze zelf nog maar een jaar bestaan, en sinds een dik half jaar dit product verkopen. Nu ze me gevraagd hebben om uit te zoeken wat de invoerrechten en andere kosten zijn, kom ik zelf met vragen die ik wel graag wil weten omdat je niet aan iets begint zonder zelf volledig op de hoogte te zijn.

 

Ik kan dus niet al je vragen beantwoorden.

B2B of B2C: Ik zou zelf zeggen B2C, ik probeer het product aan winkelier te verkopen, ik maak contract namens de USA. Ik heb dus zelf geen kosten (ja, tijd en reiskst). Ik krijg commissie over de verkoop.

 

Dus zou ik zeggen dat ik de klant belast met 21% BTW die bij invoer betaald moeten worden.

 

En op wiens naam? ik dacht juist dat dat op naam gaat van de koper hier in NL.

 

Ik ga uiteraard wel bij de KvK een inschrijving doen als eenmanszaak. En tzt moet ik voor nog meer bedrijven als handelsagent optreden omdat ik anders geen ondernemer ben voor de BD.

 

Ik zal hieronder de laatste mail die ik van USA kreeg citeren. Want na deze mail zakte me even de moed in de schoenen.

Door het reeds rondvragen weet ik dat het een gewild product gaat zijn. En velen zijn enthousiast, zoals ikzelf! dus verkoop ben ik niet bang voor, tis meer wat nu...inschrijven, site maken, visitekaartjes en afspraken maken het product aan de man brengen, maar de stappen hiervoor mis ik even.

 

Hier het citaat:

 

 

We truly appreciate your patience and sorry it takes so long. We had few technical and legal moments that we needed to address. Our new promotion package is still not ready, whatever designers submitted to us - could not satisfied our vision how we wanted to represent our product on the market, so they still are working on it.

 

 

We decided not to postpone anymore and start to work with what we have at the moment - our product and flyers.

We are going to send you our few samples of different colors,designs and sizes along with flyers we already had (old ones. ) If you have stores in mind where you can offer our product - then you can start talking to them.

We don't have experience working with European wholesalers, but we are working already with Israel and do know a little in general.

 

We need to discuss the selling price and your commissions. You know our retail price and probably realize that our product is not expensive item and there is not much gap to make huge money (quick) but we are sure if there is demand on the market we can make some money together.

 

We would suggest you to find out what are customs and other fees in your country to be added to the cost along with shipping and if there is any legal way to minimize it.

 

Please advise your future accounts that they need to take care of customs and other fees that may occur, shipping will be discussed as we go depending on the quantity.

 

That is our vision how it could be done for now, just to taste the market in your country and then we will adjust everything as we go.

 

If you have any suggestions or plan, please let us know and we gladly discuss it.

 

Please email us your address and how many samples you would need to start with and we will ship them to you ASAP.

 

Thank you again for your patience,

 

Link naar reactie
  • 1

 

B2B of B2C: Ik zou zelf zeggen B2C, ik probeer het product aan winkelier te verkopen, ik maak contract namens de USA.

 

 

Dat is dus B2B oftewel business-to-business. Je probeert volumes te verkopen aan winkels, geen individuele producten aan consumenten.

 

Klinkt als een kans, maar wel eentje met haken en ogen. Want straks is er een winkel die een halve container wil: wat gebeurt er dan? Wie betaalt wie wanneer? Gaat die winkel jou vooruit betalen in afwachting van een verzending uit de VS of accepteert jouw leverancier betaling als het product gearriveerd is?

 

Douane en BTW is maar een deel van je puzzel. Het wordt een stuk simpeler als je zelf een container laat verschepen en vanuit eigen voorraad verkoopt.

 

Is er een merk? Is dat al geregistreerd in Europa? Op wiens naam?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dagmar,

 

Volgens mij praten wij hier toch echt over dropshippen? jij verkoopt iets en een ander levert. Jij levert immers niet zelf uit eigen voorraad. Ook vraag ik mij serieus af hoe een winkelier eea ziet.

 

DHL staat aan de deur met een pakketje of men nog even BTW en invoerrechten wil aftikken? of nog beter of ze even de nodige papieren willen invullen en terug sturen alvoor er wordt afgeleverd omdat er de nodige douane formaliteiten gedaan moeten worden? Of nog beter DHL pakt de verkeerde HS code waardoor er te veel invoerrechten worden berekend? Met al die zaken wil je zoals je het nu schetst jouw klant opzadelen?

 

Waar ik als ik jouw was naar toe zou gaan werken is dat jij de goederen zelf gaat importeren en dan doorstuurt aan de klant? Dit lijkt duurder te zijn maar het voordeel zou je moeten halen dat je zelf in bulk besteld. 1 pallet per zeevracht naar Nederland laten komen is veel goedkoper dan 500 aparte pakketjes met DHL versturen. Voordeel haal je alleen al uit het feit dat je maar 1x de inklarings kosten hoeft te betalen als je het in bulk laat binnen komen en niet 500x als je het elke keer apart laat komen.

 

Hiervoor heb je wel een opstart kapitaal nodig maar ik denk dat je hiermee meer kans van slagen maakt dan met de dropship methode die je voor ogen hebt?

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dropshipping is al mensen het bij mij bestellen en ik het door een ander laat bezorgen! Ik verdien dan alleen bijv. die 3 euro meer per product dan ik ervoor betaal.

Ik verkoop nu wel iets maar uit naam van, jij weet toch ook wat een vertegenwoordiger doet of niet? Dat is wat ik word, daar ben ik 100% zeker van.

 

Ik wil de goedere niet importeren, omdat het nog een nieuw product is in Europa, het moet eerst bekendheid krijgen. En ten tweede krijg je bij de bank nu echt geen financiering rond. Ik wil ook dat risico niet lopen.

 

Tis idd B2B, ik was even in de war, maar de winkelier betaald dmv factuur aan USA. Daar sta ik buiten.En idd wie wanneer de douane betaald...geen idee...dat is denk ik ook een van mijn vragen?

 

Het is geen merk, het is in de VS al TM geregistreerd dus niks officieels, geen octrooi oid..ook niet nodig. En geregistreerd in Europa??? waarom zou dat moeten dan? Daar heb ik zelf nog niks over gehoord.

 

Link naar reactie
  • 0

dus uiteindelijk besteld de klant toch direct bij de amerikaanse leverancier in tegenstelling tot wat je eerder vertelde.

 

De douane daar ga je met deze methode een hoop lol aan beleven en ook qua product aansprakelijkheid! je maakt namelijk de winkelier ook importeur dus die is daarmee ook aansprakelijk..... denk niet dat die daarop zit te wachten?

 

Verder kan je op deze manier ook niet inclusief BTW en invoerrechten verkopen. Die gaat die klant namelijk direct aan de douane afdragen(via de vervoerder). Dus nu je dit zo uitlegd is het voor de USA helemaal niet relevant om te weten wat de BTW en douane rechten zijn? want die gaat je klant immers betalen? OF mischien beter gezegd die wil je je klant laten betalen?

 

Nogmaals dit lijkt echt verdacht veel op drop shippen. en als dat het het niet is is het elk geval goederen inkopen van buiten de EU en ik vraag mij af of daar mensen echt op zitten te wachten?

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Er moet helemaal niks. Je bestelt 1 exemplaar, laat dat aan de winkelier zien en die kan dan zelf inkopen. Hebben ze jou verder niet meer nodig.

 

Als je er een zaak van wil maken, moet je zakelijk denken. Gebruik de VS als voorbeeld, of eventueel Israel. Hoe wordt het daar verkocht? In dozen of rolcontainers? Aan kleine of grote winkels?

 

Hoe laat dat model zich kopiëren in Nederland? Ga je persoonlijk bij de winkels langs? Bij de hoofdkantoren? Bij de groothandels?

 

Ik zou zeggen: test de markt. Neem wat risico. Bestel één doos of één partij. Zie hoe de douane werkt. Ga die doos verkopen. En schaal dan snel op. Maar zorg dat je rug gedekt is. Want die winkelketen kan ook direct inkopen of het product laten namaken. Als je der alleen maar tussenzit bij de eerste aankoop, ben ze zo uitgeschakeld als het goed gaat lopen.

 

Vandaar ook de vraag naar het merkrecht. Als jij aangesteld bent als agent of distributor, kan je het merk in Europa op jouw naam laten zetten. Je zegt dat het in de VS als TM is geregistreerd. Wat betekent dat voor Europa? Wat is een TM? Zoek dat ook eens op.

 

Succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dagmar,

 

Wat een leuke kans om een nieuw product in Europa op de markt te brengen. Geef niet op!

 

Lastig dat je exporteur geen ervaring heeft met exporteren. Het lijkt mij logisch dat ze zelf een transporteur of expediteur uitzoeken, met wellicht enige hulp van jou. Dat is een kwestie van prijzen en voorwaarden vergelijken. Volgens mij krijgt de importeur ook niet meer dan met BTW en invoerrechten te maken. Dus wat betreft de verkoopprijs hier ben je al een heel eind: = inkoopprijs + BTW + invoerrechten + transport + winstopslag.

 

Als handelsagent onderhandel je tussen exporteur en importeur, dus in principe hoef je niet alle import/export details te weten. Jammer dat je exporteur niet zo ervaren is nog, maar door hen te helpen leer je zelf iets dat je voor een volgende onervaren exporteur kunt gebruiken. Eigenlijk vind ik dat je fee omhoog kan als je behalve bemiddelen ook uitzoekwerk voor ze doet. Of wellicht kun je de uren uitzoekwerk met ze verrekenen.

 

Je wilt je commissie berekenen met de inkoop- en verkoopprijs. Dan moet je ook het afzetvolume weten. Het lijkt me handiger om eerst een vergelijkbare branche te zoeken en de tarieven daar als leidraad te nemen.

 

En handig is wellicht importeurs te vinden die wel al ervaring hebben. Zorg wel dat je een handelsagentuurovereenkomst met exclusieve rechten voor Europa of Benelux hebt voordat je de spullen bij importeurs/distributeurs aanbiedt.

 

Ik ben ook beginnend agent en loop tegen dezelfde soort vragen aan, eveneens een exporteur met weinig ervaring. Als je wilt kunnen we elkaar erbij helpen.

 

Succes!

Marie-Thérèse

Woltering Works for creating value

Link naar reactie
  • 0

Als ik je verhaal zo lees dan krijg ik de indruk dat zowel jij als de partij uit amerika het onderscheid niet goed zien tussen handelsagent en distributeur.

 

Als handelsagent ga je enkel de klanten contacten doen en krijg je een commissie. Jouw klant handelt dan rechtstreeks met de partij uit amerika. hierbij wordt verondersteld dat jouw werkgever weet waar hij mee bezig is en zelf de risico's neemt.

 

Ik krijg zo het gevoel dat bovenstaande niet het geval is. Als jij bvb 5 klanten kan vinden en deze plaatsen een bestelling, dan zal de partij in amerika de verzendig groeperen ipv 5 deelbestellingen te sturen naar de 5 klanten.

 

Jij gaat veel meer doen dan enkel handelsagent spelen.

 

Krijg eerst helder wat jouw verantwoordelijkheden zijn. En ga dan onderhandelen met je werkgever.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.