Ga naar inhoud

Auto importeren uit Frankrijk

Geplaatst:

estafirimo

Goedemiddag,

 

 

Ik ben nieuw op deze forum. Ik ben een 19 jarige student en woon in Leiden.

 

Door mijn aderen stroomt ondernemingsbloed en voor mij geldt een dag geen zaken gedaan is een dag niet geleefd. Maar straight to the point ik wil automobielen uit Frankrijk importeren. Mijn neef heeft daar een garage en kan via zijn connecties redelijke nieuwe auto's voor gunstige prijzen verkrijgen. Wij hebben een aantal keer gesproken over deze business en hij is 'in'.

 

Wij willen vanuit Frankrijk lichtgewicht voertuigen denk aan Bmw 1 serie, Audi A1/A3, Citroen C1, Peugot 107 etc. importeren. Mijn neef gaat ze in Frankrijk fixen en rijklaar maken zodat ik ze kan ophalen. Ik wil de auto's op internet zetten en via daar adverteren. Ik heb geen maandelijkse vaste kosten zoals bedrijfspand huur, personeel of whatever. De auto die ik dan te koop zet wil ik voor goedkoper dan gemiddeld verkopen. Als ik +- €300,- per auto (2x per maand)winst kan maken is dat voor mij ruim voldoende.

 

Ik weet dat je per jaar max. een aantal voertuigen op je naam mag zetten e.d.

 

Hoe denken jullie hierover? Is dit een redelijk plan of draag ik hiermee water naar de zee..

 

Alvast bedankt :)

Featured Replies

Geplaatst:

Grenzlooz

Gewoon interesse, met welke kosten heb je allemaal rekening gehouden?

En nagedacht over transport i.p.v. zelf rijden? Ik weet dat je voor 400,- een auto naar Polen kunt laten vervoeren, moeten ook wel lijntjes richting Frankrijk lopen lijkt me.

 

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Hoe denken jullie hierover? Is dit een redelijk plan of draag ik hiermee water naar de zee..

 

Lijkt mij erg weinig marge per auto voor een hele hoop gedoe.

 

Hoe ga je de voertuigen precies naar Nederland krijgen? En indien zelf rijdend (wat ik vrees) op welk kenteken op wiens naam?

 

Ik weet dat je per jaar max. een aantal voertuigen op je naam mag zetten e.d.

 

Er is geen hard maximum, alleen kun je met 24 auto's per jaar op naam niet meer aannemelijk maken dat dat particulier is. Het is dan dus gewoon zakelijke handelen, en geen particuliere verkoop. Dus btw, garantie, vergunningen etc.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

estafirimo

  • Auteur

Hoe denken jullie hierover? Is dit een redelijk plan of draag ik hiermee water naar de zee..

 

Lijkt mij erg weinig marge per auto voor een hele hoop gedoe.

 

Hoe ga je de voertuigen precies naar Nederland krijgen? En indien zelf rijdend (wat ik vrees) op welk kenteken op wiens naam?

 

Ik weet dat je per jaar max. een aantal voertuigen op je naam mag zetten e.d.

 

Er is geen hard maximum, alleen kun je met 24 auto's per jaar op naam niet meer aannemelijk maken dat dat particulier is. Het is dan dus gewoon zakelijke handelen, en geen particuliere verkoop. Dus btw, garantie, vergunningen etc.

 

 

Bedankt voor uw reactie! Waarschijnlijk ga ik zelf rijden , de auto zal op mijn neef zijn naam staan. Ik weet dat als ik word aangehouden dat ik een waarschuwing krijgen betr. BPM. Overigens vind ik de marge als student zijnde best rndabel.

Geplaatst:

estafirimo

  • Auteur

Gewoon interesse, met welke kosten heb je allemaal rekening gehouden?

En nagedacht over transport i.p.v. zelf rijden? Ik weet dat je voor 400,- een auto naar Polen kunt laten vervoeren, moeten ook wel lijntjes richting Frankrijk lopen lijkt me.

 

 

Hi!

 

De kosten waar ik over heb nagedacht zijn o.a. tank vanuit frankrijk naar nl rijden, import/bpm en advertentie kosten

 

Groetjes

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Ik weet dat als ik word aangehouden dat ik een waarschuwing krijgen betr. BPM.

 

Think again. Wat gebeurt er als jij onderweg onverhoopt een serieuze schade veroorzaakt?

 

Tipje van de sluier: Franse WAM verzekeraar ziet in register dat kentekenhouder garage is en/of kentekens in bezit had die naar Nederland zijn geëxporteerd. En een Nederlandse bestuurder die die auto's in NL op naam had staan.

 

1+1 =2 = geen dekking = verhaal van de WA-schade op jouw neef en jou en nog wat serieuze strafrechtelijke en civielrechtelijke kwesties.

 

Lang verhaal kort: wat mij betreft weinig marge voor een hele hoop ondoordacht gedoe.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Paradocx

Ik ga volledig akkoord met Norbert Bakker wat betreft de kleine marges en de onwettige manier van handelen.

 

Doch weet ik als belg met connecties in NL en Fr dat het basis idee niet slecht zit.

 

Anders dan nederland is frankrijk een echt auto land met een groot overschot in de huidige tijden.

 

Je kan in Frankrijk idd erg goede zaken doen op de tweedehands markt. De prijzen van auto's in nederland zijn compleet van de pot gerukt. Dus er zit wel wat prijsverschil op. Doch dat verschil is voor een stuk te verklaren door de manier waarop de overheid het bezit van een auto belast.

 

Ik denk dat je een aantal zaken beter moet uitzoeken. Zoals ondernemingsvorm, belastingen, import, taxen, wettig vervoeren en dan kijken ofdat je nog marge kan overhouden.

 

Misschien moet je het wat grootschaliger zien en als tussenhandelaar optreden. Je kan bvb connecties uitbouwen bij handelaars in Nederland en dan in FR op zoek gaan naar specifieke modellen waar deze handelaren klanten voor hebben.

 

Maar idd. Ik heb met mijn eigen ogen gezien voor welke dump prijzen auto's van eigenaar wisselen op veilingen in Frankrijk.

Je zal wel niet de enige Nederlander zijn die hier brood in ziet.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Denk je er ook aan dat de markt nu overspoeld wordt met kleine autootjes omdat het fiscale voordeel (geen wegenbelasting) vanaf 1-1 verdwijnt?

 

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

estafirimo

  • Auteur

Bedankt voor de zeer nuttige reacties, ik moet de puntjes nog op de i zetten. Reacties zijn meer dan welkom, vind het super om te weten hoe anderen hier over denken. Alvast een Fijn weekend, it's borrel time!!

Geplaatst:

Dennis_van_Dijk

Ik weet dat als ik word aangehouden dat ik een waarschuwing krijgen betr. BPM.

 

Dat ligt er maar helemaal aan wie je aanhoudt. Met een beetje pech krijg je een mooie rekening voor de volledige BPM en een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting. Realiseer je je overigens dat jouw klanten als ze voor een prikkie de auto op Frans kenteken kopen alsnog geconfronteerd worden met een extra BPM-rekening?

 

De enige manier die ik zie is dat jij de auto zelf importeert, op NL-kenteken zet, BPM betaalt en dan de auto verkoopt. Alleen is de prijs dan niet zo spectaculair als jij hoopt...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.