Goedemiddag,

Samen met een partner werk ik aan een nieuwe onderneming waarbij we als ondernemingsvorm willen wij gaan kiezen voor een BV. Enige verdieping in het onderwerp ondernemingsvorm via dit forum leert dat het opstellen van een werk-BV en een holding-BV al snel om de hoek komt kijken.

De achtergrond hierbij begrijp ik. Echter ben ik in dit verhaal nieuwschierig hoe het toepassen van twee gelijke eigenaren in zijn werk gaat bij een dergelijke constructie.

Kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om twee persoonlijke beheer BV's op te richten, welke allebei voor 50% eigenaar zijn van de Holding BV met daaronder de werk-BV? Een persoonlijke beheer BV zodat ook individueel voor eigen pensioenopbouw kan worden gezorgd?

Of valt hierbij het nut van een Holding BV tussenlaag eigenlijk weg en kan de werk-BV direct onder twee persoonlijke beheer BV's vallen? Allebei dus voor 50% eigenaar van de werk-BV?

Wat zijn hierbij eventuele voor- en nadelen?

Alvast bedankt voor jullie visie en ervaringen.

Groet,

Jurgen

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44263-bv-met-twee-eigenaren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

@Jurgen2K: allereerst welkom op Higherlevel!

Kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om twee persoonlijke beheer BV's op te richten, welke allebei voor 50% eigenaar zijn van de Holding BV met daaronder de werk-BV?

Ja dat kan, maar zin heeft het vermoedelijk niet: een holding is in dit geval een persoonlijke beheer BV. Meest voor de hand liggend is dus iedereen een holding die voor 50% eigenaar is van de werkmij

Een extra tussenlaag / tussenholding wordt hooguit relevant als je een bedrijfspand of productiemiddelen aanschaft of bepaalde eigendomsrechten gaat exploiteren: die haal je dan bij voorkeur uit de risicosfeer van de werkmij.

Een persoonlijke beheer BV zodat ook individueel voor eigen pensioenopbouw kan worden gezorgd

Of valt hierbij het nut van een Holding BV tussenlaag eigenlijk weg

De hoeveelheid tussenlagen is niet van invloed op de pensioenopbouw mits die opbouw (je doelt op eigen beheer neem ik aan, sowieso hoop wijzigingen op komst op dat gebied) plaatsvindt in de zelfde (holding) BV waar je je zelf verloont / op de loonlijst staat.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om twee persoonlijke beheer BV's op te richten, welke allebei voor 50% eigenaar zijn van de Holding BV met daaronder de werk-BV?

Ja dat kan, maar zin heeft het vermoedelijk niet: een holding is in dit geval een persoonlijke beheer BV. Meest voor de hand liggend is dus iedereen een holding die voor 50% eigenaar is van de werkmij

Een extra tussenlaag / tussenholding wordt hooguit relevant als je een bedrijfspand of productiemiddelen aanschaft of bepaalde eigendomsrechten gaat exploiteren: die haal je dan bij voorkeur uit de risicosfeer van de werkmij.

Als aanvulling wil ik je wel je aandacht vestigen dat een extra tussenlaag uiteindelijk gevolgen kan hebben die jij of je partner niet wil. Als niet beide aandeelhouders vertegenwoordigd zijn in deze tussenlaag, dan zou het zo kunnen zijn dat het 50% belang ineens verwaterd kan worden.

Stel werkmij heeft behoefte aan additioneel vermogen. De tussenlaag (uit hoofde van de beherend vennoot) geeft aan geen interesse erin te hebben, maar een andere BV wel.

Doemdenken? Wellicht, maar ik heb het wel eens zien gebeuren.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Als aanvulling wil ik je wel je aandacht vestigen dat een extra tussenlaag uiteindelijk gevolgen kan hebben die jij of je partner niet wil. Als niet beide aandeelhouders vertegenwoordigd zijn in deze tussenlaag, dan zou het zo kunnen zijn dat het 50% belang ineens verwaterd kan worden.

Stel werkmij heeft behoefte aan additioneel vermogen. De tussenlaag (uit hoofde van de beherend vennoot) geeft aan geen interesse erin te hebben, maar een andere BV wel.

Wellicht moet je dat even ophelderen want ik begrijp er weinig van.

Je schrijft dat een tussenholding nadelen kan hebben als niet beide aandeelhouders in dit tussenholding zitten. Maar dat is toch juist in deze casus wel zo en dan nog is dat aan die beide aandeelhouders?! Of zij een derde aandeelhouder in de tussenholding toelaten is aan hen.

Als de werkmij behoefte heeft aan een investeerder dan is het nog steeds aan Jurgen en zijn partner om iemand anders aandeelhouder te maken in de werkmij of de tussenholding.

Kun je wat je in de praktijk hebt meegemaakt wellicht samenvatten? Hopelijk heeft Jurgen er ook voordeel bij.

griet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar