• 0

Garantie na garantietermijn (B2B)

Ik heb de volgende vraag; in november 2012 hebben wij een genset (generator set om reefer containers te koelen, welke onder een chassis gemonteerd wordt) gekocht.

Aankoopbedrag € 13.500,-.

Nu 1,5 jaar later is de generator kapot, kosten reparatie € 3.690,-.

Mij lijkt het onredelijk dat ik dit moet betalen, maar volgens het bedrijf is de garantietermijn van 1 jaar verstreken.

Het is toch zo dat bij een deugdelijk product er vanuit gegaan mag worden dat deze langer meegaat dan 1,5 jaar en derhalve deze gerepareerd moet worden voor kosten van verkoper?

Genset1.thumb.png.b6f857b6d147295d8a9e966b2134c6a9.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Uit een eerder topic...

 

 

Eerst even wat algemene informatie, daarna concrete antwoorden op je vragen. Daarbij merk ik wel op dat Antwoord voor bedrijven je alleen kan informeren over de Nederlandse wet- en regelgeving.

 

Algemene informatie: Rechten van de koper bij zakelijke aankoop (“business-to-business”)

 

Van een zakelijke koper mag volgens de wetgever worden verwacht dat deze zich verdiept in de producten die hij voor zakelijk gebruik wil aanschaffen. Er gelden hiervoor daarom minder regels dan wanneer een consument een product aanschaft.

 

Hieronder wordt aangegeven op welke rechten u als zakelijke koper een beroep kunt doen.

 

Wettelijke garantie

Het Nederlandse consumentenrecht kent een wettelijke garantie in de vorm van de conformiteitsregeling. Dit houdt in dat een gekocht product de eigenschappen moet bezitten die zijn overeengekomen. De aard van het product en de mededelingen die zijn gedaan over het product, tellen hierbij mee. Als een product de overeengekomen eigenschappen niet bezit (non-conform), heeft de koper recht op herstel of vervanging. Hoe lang hij een beroep kan doen op herstel of vervanging hangt af van:

 

- wat hij mag verwachten van het product;

- het soort product;

- de verwachte levensduur van het product;

- wat de verkoper vertelt over het product.

 

Om recht te hebben op herstel of vervanging, moet het gebrek al bij de aflevering van het product aanwezig zijn. De zakelijke koper zal moeten aantonen dat het gebrek al vanaf de aflevering aanwezig was.

 

Fabrieks-, leveranciers- of importeursgarantie

De verkoper kan een fabrieks-, leveranciers- of importeursgarantie bieden op zijn product. Hiervoor hoeft de koper niet extra te betalen. De fabrikant/leverancier/importeur garandeert in zo’n geval dat het product bepaalde eigenschappen bezit. Als deze eigenschappen ontbreken, moet de fabrikant/leverancier/ importeur aantonen dat dit een gevolg is van verkeerd gebruik door de koper.

 

Algemene voorwaarden

Bij een zakelijke overeenkomst kan in de algemene voorwaarden een beding worden opgenomen, waarmee de koper afstand doet van zijn rechten bij non-conformiteit. De algemene voorwaarden moeten in dat geval vóór het sluiten van de overeenkomst zijn overhandigd aan de koper. De bepalingen in de algemene voorwaarden moeten bovendien voldoen aan eisen van redelijkheid en billijkheid. Een beding in de algemene voorwaarden kan vernietigbaar zijn als het onredelijk bezwarend is. De koper zal zelf een beroep moeten doen bij de verkoper of bij de rechter.

 

Individueel beding

Twee ondernemers kunnen in een zakelijke overeenkomst onderhandelen over een individueel beding. Er kan bijvoorbeeld worden afgesproken dat de koper in ruil voor een prijsvermindering afstand doet van zijn recht op non-conformiteit.

 

 

Concrete antwoorden op je vragen:

 

Is het verplicht om garantie te geven op een product wat je aan particulieren verkoopt?

Als je een product aan een consument verkoopt heeft deze altijd recht op een "deugdelijk" product. Dit recht op een goed product (= wettelijke garantie) is vastgelegd in zie boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Naast deze vorm van garantie zijn er ook nog andere soorten garantie. De wettelijke garantie krijgt de consument dus automatisch. Tot het verstrekken van de andere vormen van garantie ben je niet verplicht.

 

 

en stel je levert een partij aan een bedrijf, moet jij als leverancier dan ook garantie verstrekken en hoe is dit precies wettelijk geregeld?
Hierbij geldt hetzelfde als bij de consument. Tenzij jij het e.e.a. in je algemene voorwaarden hebt staan of met de andere partij in een individueel beding specifieke afspraken hebt vastgelegd.

 

Graag wijs ik je ook nog even op deze pagina over garantie

 

 

Groet, Nynke

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb de volgende vraag; in november 2012 hebben wij een genset (generator set om reefer containers te koelen, welke onder een chassis gemonteerd wordt) gekocht.

Aankoopbedrag € 13.500,-.

Nu 1,5 jaar later is de generator kapot, kosten reparatie € 3.690,-.

Mij lijkt het onredelijk dat ik dit moet betalen, maar volgens het bedrijf is de garantietermijn van 1 jaar verstreken.

Het is toch zo dat bij een deugdelijk product er vanuit gegaan mag worden dat deze langer meegaat dan 1,5 jaar en derhalve deze gerepareerd moet worden voor kosten van verkoper?

 

B2B mag van de conformiteitsbepalingen uit het burgerlijk wetboek afgeweken worden. Wat staat er precies in de voorwaarden van de leverancier? En wat is er stuk dat de reparatie zo duur maakt? Klopt de prijs van de reparatie wel of is dat de kosten van de reparatie door een derde met een forse opslag?

Link naar reactie
  • 0
Daarbij past de kanttekening dat in een geval als het onderhavige - dat zich kenmerkt doordat gelijkwaardig te achten partijen met juridische bijstand een commerciële transactie sluiten die is neergelegd in een schriftelijke koopovereenkomst met daarin een set garanties - niet te snel aangenomen mag worden dat de onderneming niet voldoet aan de verwachtingen die de koper mocht hebben, zolang aan de garanties is voldaan. Met de in de overeenkomst opgenomen garanties wordt een eerste, maar ook een belangrijke invulling gegeven aan hetgeen de koper mag verwachten. .......

Het niet goed functioneren van een bepaald product van de verkochte onderneming zal in het algemeen pas non-confor¬miteit opleveren wanneer dit de winstcapaciteit aantast, of als de koper er anderszins van uit mocht gaan dat het product goed zou functioneren.

bron

 

Meer dan de vastgelegde en overeengekomen garantietermijn verlangen is volgens bovenstaande jurisprudentie pas aan de orde als de winst capaciteit aangetast wordt (geen sprake van lijkt me) of als de koper op basis van andere zaken en dan denk ik zelf aan bewijsbare zaken zoals uitlatingen met de aanwezigheid van getuigen of brochures waarin bijvoorbeeld staat dat de generator door de hoge kwaliteit vele jaren mee gaat, uit mocht gaan van een bepaalde levensduur. En dan uiteraard langer dan de overeengekomen 1 jaar.

 

Persoonlijk denk ik dat je het op de relatie moet gooien en er in goed overleg probeert "er uit" te komen. Wellicht kan de fabrikant de onderdelen tegen kostprijs leveren of iets dergelijks. En inderdaad de voorwaarden nog eens goed doornemen of daar aanknopingspunten voor (gedeeltelijk) verhaal te vinden zijn.

 

Les moet natuurlijk voor ons allemaal zijn dat bij dit soort aankopen heel goed naar de koopovereenkomst en bijbehorende voorwaarden gekeken zou moeten worden. Nu gaat het nog om een fors bedrag voor reparatie maar het had ook erger kunnen zijn als het apparaat in zijn geheel vervangen moest worden.

Link naar reactie
  • 0

Was die garantietermijn van 1 jaar vooraf duidelijk gemaakt of neemt de verkoper dat als vaststaand aan?

 

Als er niet expliciet van het conformiteitsbeginsel is afgeweken (verwachte levensduur) dan kan de verkoper zich niet zomaar verschuilen achter 1 jaar garantietermijn. Hoe lang gaat zo'n genset redelijkerwijze mee?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat Twabla? Als de verkoper zich beroept op de garantietermijn lijkt mij dat die ook op de koopovereenkomst/algemene voorwaarden staat. Bij B2B mag je als verkoper uitgaan van de professionele kant van de koper. Die moet inschatten, o.a. op basis van de prijs, of een garantietermijn van 1 jaar redelijk is of anders overeenkomen.

 

Ik heb gisteren ook gezocht op verwachte levensduur van gensets. Op een van de forums stelde iemand dat bij goedkopere producten de verwachte levensduur, de garantietijd plus 1 maand zou zijn. Terwijl voor dure scheepsgeneratoren 10 jaar een minimum is. Op een andere site vond ik informatie waarbij de gebruiksomstandigheden vooral een rol spelen. Ook niet onlogisch omdat een generator die af en toe een uurtje draait in een schone en koele omgeving anders belast wordt dat een die 24/7 in een stoffige hete woestijn moet ploeteren.

En dan moet ook nog gekeken worden naar de toepassing en het onderhoud. Is er sprake geweest van regelmatig onderhoud, zijn originele onderdelen gebruikt, was de generator geschikt qua capaciteit voor de toepassing of wellicht getweaked?

 

Mijn zwager koopt tientallen van deze generatoren per jaar dus die zal ik vanavond eens polsen. Hier aan denkend lijkt het me sterk dat hij een defect na 1,5 jaar zou accepteren. En dan heb je meteen het zakelijke drukmiddel pur sang te pakken, inkoopkracht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

bron

 

Meer dan de vastgelegde en overeengekomen garantietermijn verlangen is volgens bovenstaande jurisprudentie pas aan de orde als de winst capaciteit aangetast wordt (geen sprake van lijkt me) of als de koper op basis van andere zaken en dan denk ik zelf aan bewijsbare zaken zoals uitlatingen met de aanwezigheid van getuigen of brochures waarin bijvoorbeeld staat dat de generator door de hoge kwaliteit vele jaren mee gaat, uit mocht gaan van een bepaalde levensduur. En dan uiteraard langer dan de overeengekomen 1 jaar.

Ik weet niet of je de omstandigheden die kunnen leiden tot non-conformiteit van een vermogensrecht (i.c. aandelen) kunt vergelijken met de casus van TS. Voor de volledigheid, het hof heeft de uitspraak van de rb bekrachtigd, lees hier.

 

Vraag me af of TS de generator al heeft laten repareren. In dat geval wordt het nog problematisch om de verkoper aansprakelijk te stellen lijkt me.

edit: blijkbaar was dat niet het geval.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

Zo'n genset is een generator set met oa een Motor, Generator, een elektrisch gedeelte en een brandstof tank.

Hiervan zijn de motor en de generator de duurste onderdelen.

Voorheen hebben wij met een verouderd model hetzelfde probleem gehad, alleen was de genset destijds ruim 2 jaar.

Volgens verkoper is dit nieuwe model meer beveiligd tegen inslag van buitenaf, waardoor de generator langer mee moet gaan / minder last heeft van steenslag e.d. van buitenaf.

Ik heb meerdere van deze gensets en bij andere heb ik dit probleem niet.

Verwachte levensduur zou toch wel tussen de 5 en de 10 jaar moeten zijn, afschrijving op 5 jaar.

Algemene voorwaarden heb ik niet ontvangen bij de laatste aankoop. Ik koop al een aantal jaren bij dezelfde leverancier.

 

Inderdaad het drukmiddel, koopkracht blijkt een goede te zijn. Tevens kwam ik bij een eerdere aankoop tegen dat als de genset altijd bij hen in onderhoud geweest is er sprake is van 2 jaar garantie. Een verwijzing hiernaar en aanschaf toekomstige gensets heeft hen van standpunt doen veranderen en zijn zij inmiddels begonnen aan de reparatie.

 

Ik vind het overigens wel een interessante casus, waar klaarblijkelijk niet echt duidelijke richtlijnen voor zijn getuigend de reacties.

 

Allen nogmaals bedankt voor het meedenken en reageren.

Link naar reactie
  • 0
Waarom denk je dat Twabla? Als de verkoper zich beroept op de garantietermijn lijkt mij dat die ook op de koopovereenkomst/algemene voorwaarden staat.

 

Koper heeft geen verwijzing kunnen vinden en verkoper is inmiddels bijgedraaid. ;)

 

Op papier is het voor de consument beter geregeld. In praktijk loopt ook de consument tegen problemen aan. In Engeland hebben we een snelrecht-procedure voor dit soort zaken (small claims track), maar bestaat niks vergelijkbaars in NL?

 

Interessant aan deze case is dat er waarschijnlijk regelmatig 'garantie-claims' in B2B voorkomen die struikelen over dezelfde vaagheid. De voorlichting daarover laat te wensen over, want je komt voortdurend in het consumentenrecht terecht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.