• 0

Voor langere tijd op reis - Belastingplichtig?

Geachte Forumleden,

 

Momenteel ben ik woonachtig in Nederland en heb hier een eenmanszaak. Ik verdien mijn geld voornamelijk door beheer/exploitatie van diverse websites en leads/verkeer aan bedrijven verkopen. Hoewel ik officieel woonachtig ben in Nederland maak ik gebruik van de vrijheid die ondernemen via internet mij schenkt en ben ongeveer de helft van het jaar elders in Europa te vinden.

 

Over een halfjaar ben ik van plan om een wereldreis van circa 2.5 jaar te maken, uiteraard neem ik mijn laptop mee om gewoon nog mijn werk te kunnen doen. Ik weet dat ik me bij de gemeente uit moet schrijven, ook zal mijn KVK inschrijven worden opgeheven (gebeurt zelfs automatisch geloof ik bij uitschrijving).

 

Mijn vraag is nu : Moet ik uberhaupt nog belasting betalen als ik zo lang weg ben? Ik ben steeds hoogstens 1 of twee maanden in hetzelfde land, het meeste van mijn geld komt binnen op paypal en hoeft dus technisch gezien niet op mijn Nederlandse bankrekening gestort te worden. Maar zelfs al stort ik dit op mijn Nederlandse rekening, ik ben niet woonachtig in NL, heb geen bedrijf dan en doe voornamelijk (eigenlijk exclusief) zaken met buitenlandse partijen. Wanneer ik in Nederland ben doe ik uiteraard alles netjes volgens de regels maar ik ben zeer benieuwd of dit een uitzondering zou kunnen zijn om geen belasting te hoeven betalen (aangezien ik meerdere jaren niet in Nederland woon, technisch gezien geen vast woonadres heb en geen Nederlandse klanten)

 

Ik heb uiteraard naar info gezocht maar kom nergens concrete antwoorden tegen. Ook is het moeilijk om soortgelijke situaties te vinden waar ondernemers zich in bevinden.

 

Alvast bedankt voor eventuele tips of ideeën

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over een halfjaar ben ik van plan om een wereldreis van circa 2.5 jaar te maken, uiteraard neem ik mijn laptop mee om gewoon nog mijn werk te kunnen doen. Ik weet dat ik me bij de gemeente uit moet schrijven, ook zal mijn KVK inschrijven worden opgeheven (gebeurt zelfs automatisch geloof ik bij uitschrijving).

 

Je bent belastingplichtig in het land waar je woont. Waar je woont, wordt naar de omstandigheden beoordeeld. (art 4 AWR).

Ik ben niet zo bekend met de GBA-regels, maar het zou zou maar kunnen dat de Wet op de GBA schrijft dat je je moet uitschrijven.

Zou concreet wel betekenen dat je GBA-technisch nergens woont. En wie nergens woont, is nergens belastingplichtig. Maar de belastingregels volgen niet de GBA, de GBA is hooguit een argument. Ik zie vanuit de belastingregels geredeneerd eigenlijk geen enkele reden waarom je niet meer in NL zou wonen, op je GBA-uitschrijving na. Het is niet zo dat je op een andere plek gaat wonen, en vermoedelijk zit "het centrum van je levensbelangen" nog in Nederland.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

maar het zou zou maar kunnen dat de Wet op de GBA schrijft dat je je moet uitschrijven.

 

Dit is idd zo, Als je langer dan acht maanden niet in Nederland verblijft ben je je verplicht uit te schrijven.

 

 

Ik zie vanuit de belastingregels geredeneerd eigenlijk geen enkele reden waarom je niet meer in NL zou wonen, op je GBA-uitschrijving na.

Het feit dat ik voor meerdere jaren uit Nederland vertrek en geen vaste woonplaats zal hebben is volgens mij een reden genoeg.

 

Het is niet zo dat je op een andere plek gaat wonen,

 

Heb je mijn post wel gelezen ? :D

Link naar reactie
  • 1

[cynische modus]Als je de antwoorden op jouw vragen al weet, waarom stel je ze dan hier >;([/cynische modus]

 

Wellicht helpt het meer als je je waardering laat blijken in de tijd en moeite die anderen steken in het om niet beantwoorden van jouw op zich goede vragen. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

[cynische modus]Als je de antwoorden op jouw vragen al weet, waarom stel je ze dan hier >;([/cynische modus]

 

Wellicht helpt het meer als je je waardering laat blijken in de tijd en moeite die anderen steken in het om niet beantwoorden van jouw op zich goede vragen. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

 

Mijn excuses als het zo overkwam, absoluut niet mijn bedoeling.

 

Ik weet de antwoorden op mijn vragen niet zeker, vandaar dat ik om feedback vraag. Iedereen die ik spreek heeft hier een andere mening over. Ik heb de belastingfoon meerdere malen gebeld en van verschillende medewerkers COMPLEET andere antwoorden gekregen. Vandaar dat ik benieuwd was naar soortgelijke situaties/advies/tips/info.

 

Gr

 

Link naar reactie
  • 1

Grappig. Ik zat afgelopen jaren met een heel vergelijkbare kwestie. Heb dit uit laten zoeken door een fiscaliste.

 

Volgens het Nederlands belastingrecht betaal je belasting op de plek(ken) waar je feitelijke leven plaatsvindt. Het maakt voor het belastingrecht niets uit of je nou wel of niet bij het GBA staat ingeschreven en of je nou wel of niet in Nederland huizen, auto's, familie e.d. hebt. Als jij aan kunt tonen dat je in een bepaalde periode niet in Nederland leefde (vliegtickets, huur afschriften, VISA stempels in je paspoort, getuigen in de vorm van familie, etc etc) dan ben je niet in Nederland belasting plichtig.

 

Wat WEL uitmaakt is waar je bron van inkomsten vandaan komt. Als je leefomgeving zich niet in Nederland bevindt maar je ontvangt wel inkomsten uit Nederland dan ben je over die inkomsten die je vanuit Nederland ontvangt "buitenlands belastingplichtig". Dit gaat dan met name over zaken als loon of bijvoorbeeld inkomen uit een Nederlandse asset zoals een vakantiewoning.

 

Doe je dus een opdracht voor een Nederlandse klant vanuit het buitenland en die Nederlandse klant betaald jouw als prive persoon (je hebt immers geen eenmanszaak) dan is dit een vorm van prive-inkomen en zou je volgens de wet belasting moeten betalen over het deel na aftrek van kosten. Uiteraard hoef je in Nederland geen belasting te betalen over opdrachten die je in het buitenland doet (terwijl daar ook je feitelijke leef omgeving is) voor niet-Nederlandse klanten.

 

Uitzondering op bovenstaande is wanneer je in landen woont waar Nederland belastingverdragen mee heeft (wat bijna zeker weten zo is als je in EU landen blijft). Dan wordt het verhaal nog veel ingewikkelder, want dan moet je rekening gaan houden met die internationale belastingverdragen. Hoe dat verder precies zit weet ik niet, want dit was op mij niet van toepassing: ik verbleef in een land buiten de EU.

 

Voor een prive persoon in loondienst of een eenmanszaak is dit dus nogal complex.

 

Het zou kunnen dat alles helemaal veranderd en bovenstaande totaal niet van toepassing is, wanneer jij op treed in naam van een buitenlandse rechtspersoon (een buitenlandse BV door jou opgericht). Intuitief redeneer ik dan dat jij in loondienst bent van die rechtspersoon en dan inkomstenbelasting betaald in het land waar die rechtspersoon gevestigd is. Als je je rechtspersoon dus registreerd in een land dat geen inkomstenbelasting kent (Dubai, Qatar, Singapore, enz enz) zou dat een voordelige optie kunnen zijn voor je die je alle vrijheid van de wereld biedt. Je hoeft dan in slechts 1 land administratie bij te houden en kunt vanuit die rechtspersoon wereldwijd facturen versturen in een gunstig belasting klimaat. Hier weet ik echter weinig vanaf, dus hiervoor zou ik eens gaan praten met een fiscalist. Ik kan je er wel eentje aanbevelen als je een PM stuurt.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat je op een andere plek gaat wonen,

 

Heb je mijn post wel gelezen ? :D

 

 

Eeh... uit je post van 15:36:

aangezien ik meerdere jaren niet in Nederland woon, technisch gezien geen vast woonadres heb

 

 

TIP: bel de Belastingtelefoon niet als je een ingewikkelde vraag hebt. Dat geldt niet alleen voor emigratiekwesties. De medewerkers van de Belastingtelefoon verrichten in 9 van de 10 gevallen prima werk, maar ze zijn niet opgeleid voor ingewikkelde kwesties. Daarnaast, (TIP 2) kun je aan een uitspraak van de Belastingtelefoon geen enkel recht ontlenen.

 

Ergo: leg je verhaal voor aan je lokale belastingkantoor, je krijgt dan een schriftelijk antwoord van een belastingambtenaar.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nou goed uit je post dat je je eenmanszaak gaat opheffen? Of blijf je hier BTW-plichtig? Ik vraag dit omdat ik me afvraag of je niet in de problemen komt wanneer je b.v. een controle aangekondigt krijgt van de BD en je niet in NL bent, en b.v. om uitstel moet vragen. Ik reis zelf ook veel, maar ik ben wel woonachtig in NL en heb een eenmanszaak, en ik vraag me soms af of dat niet een probleem zou kunnen opleveren als ik weer eens 2-3 maanden weg ben. Mijn reizen zijn altijd deels voor werk (fotografie) en deels voor plezier. Verder ben ik altijd in staat geweest om alles via internet af te handelen.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nou goed uit je post dat je je eenmanszaak gaat opheffen? Of blijf je hier BTW-plichtig? Ik vraag dit omdat ik me afvraag of je niet in de problemen komt wanneer je b.v. een controle aangekondigt krijgt van de BD en je niet in NL bent, en b.v. om uitstel moet vragen. Ik reis zelf ook veel, maar ik ben wel woonachtig in NL en heb een eenmanszaak, en ik vraag me soms af of dat niet een probleem zou kunnen opleveren als ik weer eens 2-3 maanden weg ben. Mijn reizen zijn altijd deels voor werk (fotografie) en deels voor plezier. Verder ben ik altijd in staat geweest om alles via internet af te handelen. Mijn buurman opent sommige post voor mij, maar daar zit soms wat vertraging in. Ik zou willen dat alles digitaal kon.

 

Ik moet uit ervaring zeggen dat de Nederlandse bureaucratie (trouwens van de meeste landen) niet zo goed is ingespeeld op dit soort situaties. Komt wel steeds vaker voor dat mensen grensoverschrijdend zaken doen _en_ leven.

 

[mod edit: quote hersteld]

Link naar reactie
  • 0

Ik moet uit ervaring zeggen dat de Nederlandse bureaucratie (trouwens van de meeste landen) niet zo goed is ingespeeld op dit soort situaties. Komt wel steeds vaker voor dat mensen grensoverschrijdend zaken doen _en_ leven.

 

Belasting is traditioneel grondgebonden, en wereldburgers zijn dat juist niet.

 

"Wereldburger" Esther Jacobs (bekend van Coins for Care) heeft er een boek, het Handboek voor Werelburgers, over geschreven en houdt er lezingen over

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.