• 0

Nu starten vanuit WW of wachten

Beste forumlezers,

 

Ik werk op dit moment 10 uur in de week en ontvang daarnaast nog een WW uitkering.

Het is lastig om een baan te vinden en ben al blij dat ik 10 uur in week " werkzaam " ben.

Het lukt mij maar niet om een baan voor minimaal 32 uur te vinden en mijn WW uitkering loopt in oktober af.

Daarna ontvang ik volgens mij geen bijstandsuitkering omdat mijn vrouw werkt en ik salaris ontvang van de 10 uur die ik per week werk. Dit inkomen is volgens mij te hoog om een bijstandsuitkering te ontvangen, het is echter een stuk minder dan dat wij nu maandelijks ontvangen.

Omdat het zoals ik al zei moeilijk is om een geschikte baan te vinden met mijn leeftijd (52) wil ik 1 dag in week als zelfstandige gaan werken, dus inschrijven bij de KVK, onder de noermer hoveniers/klussenbedrijf.

Ik ben op de hoogte van de startersmogelijkheden wanneer ik vanuit mijn WW uitkering start.

Maar wat is nu verstandig? Nu starten, of kan ik beter wachten tot oktober en starten wanneer mijn WW uitkering eindigt?

Financieel gezien lijkt het mij beter om te wachten omdat ik toch een stuk uitkering inlever.

En aan de andere kant kan ik eerder op zoek naar " klanten/werk " waardoor ik misschien in oktober al een aantal klussen heb en hiermee toch wat inkomen kan genereren.

 

Ben benieuwd naar de reactie(s).

 

M.v.g.

 

Frans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor hoeveel uur heb je een ww uitkering? als dat 32 is en je werkt al 10 uur kan je wel 1 dag voor jezelf gaan werken maar kom je niet in aanmerking voor startersregeling. Jouw uitkering zal dan gewoon met 8 uur gekort worden.

 

heb je een uitkering voor minder uur dan zou ik het in ieder geval overleggen met jouw werkcoach.

Link naar reactie
  • 0

Voor 30 uur.

Als ik nu start en wordt 8 uur gekort op mijn uitkering dan is het maar de vraag of ik die 8 uur per maand kan compenseren met inkomsten uit mijn " bedrijf ".

Wanneer ik wacht tot oktober vervalt mijn gehele uitkering en word ik niet gekort, dit scheelt mij een paar honderd euro per maand.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ga er vanuit dat je 8 uur per week bedoeld en niet per maand. ;) Je zal dat voor jezelf moeten afwegen of dat haalbaar is. En aan de andere kant als je wacht tot aan oktober en je gewoon aan je sollicitatieplicht voldoet kan je in de tussentijd best nadenken over hoe je in oktober gaat starten. officieel mag je natuurlijk niets doen wat lijkt op het starten van een bedrijf maar broeden op je plannen zal je niet zo snel aangerekend worden. ;)

 

En met HL en Google kan je al aardig wat zoekwerk doen voor een mooie start in oktober. Als je gerichte vragen hebt over starten open een topic, ongetwijfeld dat je veel reacties kunt verwachten

Link naar reactie
  • 0

Je hebt starten en je hebt starten.

 

Van de regels mbt de WW heb ik geen verstand.

Wel weet ik dat een bedrijf starten niet van de een op andere dag gebeurd.

Er zit veel denkwerk ik (wat is mijn doelgroep? Hoe bereik ik die? Wat is mijn uurloon? enz.)

Daarnaast voorbereiding: website/folders/bedrijfsnaam/visitekaartjes, enz.

Dit zou ik niet pas in Oktober gaan regelen. Meestal gaat er enige tijd overheen dus de kans is dat je dan pas in december/januari je eerste klant hebt.

 

Als je daar nu mee start kun je wellicht het meeste al regelen zodat je direct 1 oktober los kan.

Ook acquisitie, in mijn branche zitten een aantal weken tussen het eerste contact, offerte, tekenen contract en eerste betaling. Als je daar voor Oktober mee aan slag gaat kan dat veel schelen.

 

natuurlijk moet je kijken naar wat mag mbt WW. Maar denkwerk e.d. kan altijd!

 

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

 

Ook acquisitie, in mijn branche zitten een aantal weken tussen het eerste contact, offerte, tekenen contract en eerste betaling. Als je daar voor Oktober mee aan slag gaat kan dat veel schelen.

 

 

Starten vanuit de WW is gebonden aan behoorlijk wat regels. En bestaat uit 2 delen: De onderzoeksperiode en de daadwerkelijke startperiode. In de onderzoeksperiode mag je wel je plan maken maar geen acquisitie doen of al werkzaamheden verrichten. Ook werken voor je oude werkgever waar je voor werkte toen je de WW inging mag niet.

 

De huidige regeling is dat je tijdens de periode van 26 weken 29% gekort wordt op je WW uitkering. Effectief gaat je uitkering van 70% van je laatst verdiende loon naar 50%.

 

Aan de andere kant heb je dan wel de vrijheid om te starten. En misschien moet je ook kijken naar wat het beste seizoen is om te starten. Nu ben ik niet echt bekend met hoveniersbedrijven maar ik kan me voorstellen dat ze in de winterperiode minder werk hebben. Het lijkt me dat je in het voorjaar veel meer werk aan tuinen hebt. En voor de bouwvak worden vaak nog hele blokken huizen opgeleverd. Wellicht liggen daar ook kansen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook kunnen kiezen om de startersregeling te gaan gebruiken, deze is 26 weken zoals ik heb gelezen.

Mijn uitkering loopt tot oktober, dat is ongeveer 26 vanaf nu.

In die tijd wordt mijn uitkering met 29% verlaagd.

Als ik zou inschrijven voor 8 uur per week dan wordt mijn uitkering met 1/4 verlaagd, dus 25%, dit is weinig verschil wat mij betreft.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

in dit topic https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=51133

ben ik al wat wijzer geworden inzake mijn voorstel.

Ik ontvang nog ongeveer 26 weken een WW uitkering en mocht ik in de tussentijd geen baan hebben gevonden dan vervalt mijn uitkering in oktober.

Echter wil ik nu graag weten wat de beste optie uit onderstaande mogelijkheden is:

 

1. Nu starten vanuit startersregeling en 26 weken 29% gekort worden op mijn uitkering

2. Gedeeltelijk starten voor 1 dag in de week waardoor mijn uitkering structureel wordt verlaagd

3. Wachten tot oktober en hopen dat ik of in de tussentijd een baan heb gekregen of daarna voor mezelf starten

 

Alvast bedankt.

 

____________

modedit: topics samengevoegd, nieuwe vraagstelling past prima als vervolg op dit topic, daarnaast is 2 topics over hetzelfde onderwerp onwenselijk omdat er dan 2 discussies over nagenoeg hetzelfde lopen

Link naar reactie
  • 0
Echter wil ik nu graag weten wat de beste optie uit onderstaande mogelijkheden is:

 

1. Nu starten vanuit startersregeling en 26 weken 29% gekort worden op mijn uitkering

2. Gedeeltelijk starten voor 1 dag in de week waardoor mijn uitkering structureel wordt verlaagd

3. Wachten tot oktober en hopen dat ik of in de tussentijd een baan heb gekregen of daarna voor mezelf starten

 

Heb je al met jouw werkcoach gesproken?

 

Voorafgaand aan de startersregeling kan je gebruik maken van de onderzoeksperiode. Dan heb je geen sollicitatieverplichtingen en kan je in alle rust je plan uitwerken. Met jouw coach maak je afspraken over de duur van deze periode. Voordeel is dat je in die onderzoeksperiode gewoon je volledige uitkering krijgt. En mocht je besluiten om niet van start te gaan dan hou je gewoon je uitkering tot oktober.

 

En verder ben ik het met simireizen eens: er is geen beste keus. Toch denk dat de startersregeling met een korting van 29% een prima optie is. Je hebt dan de meeste vrijheid van handelen (zolang je niet voor een oude werkgever gaat werken)

 

Normaal gesproken kan je na die 26 weken de beslissing nemen van al dan niet doorgaan, alleen in jouw geval eindigt de startersregeling en jouw WW gelijktijdig.

 

Als hovenier of klusjesman werk je op uurtarief. Als je in de startperiode kritisch op de kosten let en je maakt redelijk wat uren dan kan je heel snel een buffer opbouwen. Zeker als je partner ook nog een salaris heeft. En als je gereedschap of machines nodig hebt snuffel eens op marktplaats. Voor mijn bedrijf heb ik diverse machines voor een habbekrats kunnen kopen van bedrijven die gestopt waren of overtollige materialen verkochten.

Link naar reactie
  • 0

 

3. Wachten tot oktober en hopen dat ik of in de tussentijd een baan heb gekregen of daarna voor mezelf starten

 

 

 

Een onderneming start je niet zomaar even. Je moet een drive hebben van hier tot Tokyo in deze economie. Wil je er voor gaan? Ga je ervoor? Of zie je het als noodzakelijk kwaad? Als je er niet 110% voor wilt gaan en ook echt ondernemer wilt worden moet je het niet doen...Dan zou ik volop blijven solliciteren en daarna doorgaan met solliciteren.

 

Als je gaat ondernemen om maar wat te gaan proberen om inkomen te genereren ga je van een koude kermis thuiskomen ben ik bang...

 

Succes!

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden tot zover.

Zitten er qua belastingen nog voor en/of nadelen aan het moment van starten?

Stel ik start op 1 april, het eerste jaar zal denk ik een verlies gaan worden omdat ik een aantal (kleine) investeringen moet doen.

Negatief winst uit onderneming kan ik dus verrekenen in box 1

Zelstandigenaftrek zal nvt zijn dit jaar, alleen investeringsaftrek.

 

Link naar reactie
  • 0
Zitten er qua belastingen nog voor en/of nadelen aan het moment van starten?

 

Tuurlijk. Hoe eerder je start, hoe makkelijker het wordt om alsnog te voldoen aan het urencriterium. Zelfstandigen- en startersaftrek leveren ruim € 9.000,- fiscaal voordeel op (netto al snel € 4.000,-)

 

Zelstandigenaftrek zal nvt zijn dit jaar

 

Het is in ieder geval de moeite van het proberen waard.

Ook je voorbereidingsuren nu - zelfs de tijd die je nu aan voorbereiding besteed op dit forum - tellen mee voor het urencriterium.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor hoeveel uur heb je een ww uitkering? als dat 32 is en je werkt al 10 uur kan je wel 1 dag voor jezelf gaan werken maar kom je niet in aanmerking voor startersregeling. Jouw uitkering zal dan gewoon met 8 uur gekort worden.

 

heb je een uitkering voor minder uur dan zou ik het in ieder geval overleggen met jouw werkcoach.

 

Dat wordt een aparte constructie, 10 uur werken, ww en gebruik willen maken van een startersregeling (29% ww inleveren 6mnden vrijstelling van sollicitatie plicht). Overleg met de werkcoach biedt meer duidelijkheid over hoe het financieel uitpakt. Persoonlijk zou ik 1 dag in de week beginnen, als je wacht totdat je ww afloopt dan komt er een enorme financiële druk als je geen inkomsten hebt. Ik denk niet dat je dat kan gebruiken in een opstartfase.

 

Een back-up, dus een spaarpotje achter de hand hebben lijkt mij verstandig.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Persoonlijk zou ik 1 dag in de week beginnen, als je wacht totdat je ww afloopt dan komt er een enorme financiële druk als je geen inkomsten hebt. Ik denk niet dat je dat kan gebruiken in een opstartfase.

 

Een dag in de week als zelfstandig ondernemer lijkt me erg lastig. De andere dagen thuis zitten en solliciteren? en wat als een klus 2 of meer dagen duurt? Een terras aangelegd op 4 maandagen zal een klant niet echt waarderen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Frans,

 

Naast de financiële redenen i.v.m. een uitkering, zou ik eerder geneigd zijn om te kijken naar het topseizoen voor hoveniers. Dit ligt voor de deur. Als je nu begint kan je op de drukste hoveniersmaanden mee liften (De agenda's van hoveniers zijn van Maart t/m Mei volgeboekt) en een vliegende start maken. Ook goed voor je verdere motivatie.

Ik zou zeggen: Meteen beginnen. Wellicht mag je in het komende half jaar meteen tevreden klanten aan je klantenbestand toevoegen die je zullen inschakelen voor hun tuinonderhoud na de zomer.

 

Met vr. gr.

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Er is nog een derde smaak in deze casus. Je kunt de WW voor maximaal zes maanden stopzetten, bijvoorbeeld om klussen als hovenier uit te voeren. Mochten daarna de opdrachten teruglopen dan kun je je activiteiten stilleggen en het recht op WW laten herleven (art. 8 lid 4 WW). De opgebouwde WW-rechten worden dan gewoon uitgekeerd, als je de WW gedurende drie maanden stop zou zetten wordt er dus in jouw geval uitgekeerd tot en met januari 2015.

Zo kun je dus mooi profiteren van het hoogseizoen, veel inkomsten genereren en zien of het ondernemerschap voor jou is weggelegd. Mocht het allemaal niets worden heb je het zonder schade geprobeerd. Mocht het wel lukken dan hoef je niet meer terug te keren naar de WW en kun je eigen broek op gaan houden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.