• 0

Starten vanuit WW met B.V.????

Beste forumleden,

 

Momenteel ben ik druk doende met het uitwerken van een ondernemingsplan.

 

Op korte termijn wens ik een bedrijf te starten vanuit de WW; hiervoor zal binnenkort een afspraak ingepland worden met het UWV. Graag wens ik gebruik te maken van de startersregeling vanuit het UWV.

Gezien ik mijn privé vermogen buiten de zaak wens te houden, dient de rechtsvorm een BV (structuur) te zijn.

 

Wat ik nergens terug kan vinden is of ik mag starten vanuit de WW, met een BV als rechtsvorm.

Kan ik me dan ook verzekeren via het UWV voor arbeidsongeschiktheid?

 

 

Graag zie ik uw reacties tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Harold

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

starten via het UWV gebeurt op basis van een relatief goedkope lening; tot max. 50.000 euro

 

Maar het blijft een lening die je moet terug betalen (inclusief rente)

 

Een bv of wat voor ondernemingsvorm is een keus die je zelf moet afwegen. Het eigen vermogen bij een bv is afgeschaft echter zijn er wel notariskosten waar je rekening mee dient te houden.

 

 

Je kan je niet tegen arbeidsongeschiktheid verzekeren bij het UWV dat zal je zelf moeten regelen.

 

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

nou niels weet niet hoe je aan de informatie komt, maar hij klopt niet.

 

De startersregeling van het UWV is GEEN lening, mogelijk ben je in de war met gemeentelijke BBZ regelingen of andere startersregelingen..

Sinds 1 januari 2013 is de startersregeling is gewoon een vaste korting van 29% op je ww uitkering en hoeft niet meer terugbetaald te worden.

 

Ook je opmerking over arbeidsongeschiktheid verzekering klopt niet (helemaal) je kunt je als startende ondernemer vaak nog wel verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.. zie Vrijwillig verzekeren als u een eigen bedrijf begint belangrijkste voorwaarden zijn dat je in het jaar voor afsluiten verplicht verzekerd was en dat je de verzekering binnen 13 weken na einde verzekeringsplicht (einde uitkeringsrecht of einde baan en geen recht op uitkering) moet worden afgesloten.

 

Ook een DGA van een bv kan zich verzekeren. Vrijwillig verzekeren DGA

 

@Harold, ik ben niet 100% zeker maar volgens mij maakt het voor de startersregeling geen verschil of je start vanuit een eenmanszaak of vanuit een BV, maar ja dat helpt je niet veel verder, de links over vrijwillig verzekeren hopelijk wel..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel en Niels,

 

Hartelijk dankt voor jullie informatie.

Ik weet inderdaad dat er gestart kan worden vanuit de WW met behoud van uitkering (gedeelte; korting 29%) ten lengte van 6 maanden. Ik wist echter niet dat dit ook mogelijk zou zijn door een BV te starten. Ten aanzien van de arbeidsongeschiktheidsverzekering; ik zal me hierin verder verdiepen.

 

Thanks again.

Fijne avond.

 

 

Gr. Harold

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Harold, ik ben niet 100% zeker maar volgens mij maakt het voor de startersregeling geen verschil of je start vanuit een eenmanszaak of vanuit een BV, maar ja dat helpt je niet veel verder, de links over vrijwillig verzekeren hopelijk wel..

 

Er staat me iets bij dat dit niet kon, is mij toen mondeling verteld door de werkcoach. Voor mij was het niet van belang dus ben ik daar verder niet op in gegaan. Nog even gezocht hierop maar nergens op de website van UWV vind je ook maar iets over de rechtsvormen die je al dan niet kan gebruiken met deze regeling.

 

Misschien dat UWV Webcare hier iets zinnigs over kan vertellen?

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik krijg inderdaad ook nergens gevonden of de rechtsvorm bepalend is voor de huidige startersregeling.

Vandaar ook de vraag op dit fantastische forum.

 

Henk ook bedankt voor reactie!

Zo komen we telkens een stapje verder.

 

Meerdere reacties zijn uiteraard welkom.

Link naar reactie
  • 0

Ook een DGA van een bv kan zich verzekeren. Vrijwillig verzekeren DGA

 

Waar NielsO op doelt is dat de DGA zich wel vrijwillig kan verzekeren voor de WGA na 2 jaar, maar niet voor de Ziektewet voor de eerste 2 jaar. Die optie staat alleen open voor IB-ondernemers omdat de BV formeel 2 jaar loondoorbetalingsplicht heeft.

Een vrijwillig verzekerde DGA heeft dus een eigen risicotermijn van 2 jaar. Iets wat voor starters meestal onacceptabel lang is.

 

Dit staat even los van de vraag of het zin heeft om een vrijwillige verzekering te nemen. Dat is alleen relevant als je medisch niet acceptabel bent voor een private verzekering, je een zeer zwaar beroep hebt (klasse 4 beroepen zoals bouwvakker) of als je op grond van je leeftijd (55 of ouder) niet meer geaccepteerd wordt door private verzekeraars.

In alle overige gevallen zal een private verzekering niet alleen een betere dekking bieden, maar vooral ook veel goedkoper zijn. (gemiddeld factor 2 tot 4 goedkoper)

 

Het is uiteraard wel verstandig om bij eventuele medische problemen tijdig aan de oriëntatie te beginnen. Mocht je onverhoopt niet acceptabel zijn voor een private verzekeraar, dan kun je altijd nog terugvallen op de vrijwillige WGA verzekering met wachttijd van 2 jaar.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

In de eerder genoemde link over vrijwillig verzekeren DGA staat dat het wel kan, maar uwv adviseert min of meer het toch via de bv te regelen.

 

Ziekte

 

Een Ziektewetverzekering kunt u beter niet afsluiten. Als u ziek bent, moet uw besloten vennootschap (BV) of naamloze vennootschap (NV) namelijk uw loon doorbetalen.

Wilt u een vrijwillige Ziektewetverzekering afsluiten? Dan moet u zich hiervoor aanmelden binnen 13 weken nadat u uit loondienst bent gegaan of uw uitkering is verlaagd of beëindigd.

 

Wel weer intressant hoe dat uitwerkt dan.. gaan ze bij een beroep op de verzekering dan eerst vaststellen of er een verhaal op de bv mogelijk is

Link naar reactie
  • 0
Wel weer intressant hoe dat uitwerkt dan.. gaan ze bij een beroep op de verzekering dan eerst vaststellen of er een verhaal op de bv mogelijk is

 

Leuke vraag!

 

Nee, bij mijn weten geen verhaal (*). UWV toetst alleen of de BV een formele loondoorbetalingplicht heeft en hoe hoog deze is. Dat deel keert UWV niet uit.

 

Voor iedere DGA met gebruikelijk loon is een vrijwillige ZW verzekering daarom onzin : je betaalt 9,8% over het premieloon (circa € 50.500,-) = afgerond € 5.000,- per jaar voor een uitkering van maximaal € 4.500,- per jaar voor 2 jaar (verschil tussen 70% gebruikelijk loon en max ZW uitkeringsloon). Zegt de BV de DGA bij ziekte een loondoorbetaling van 100% door dan krijg je zelfs niets

 

Zelfs voor DGA's die medisch niet acceptabel zijn voor een private verzekering is vrijwillige ziektwetverzekering daarom onzin: je betaalt meer dan je krijgt.

 

Voor iedereen die wel medisch acceptabel is, is private verzekering van het risico van de eerste 2 jaar een factor 5 tot 10 voordeliger. Het enige nadeel van private verzekering, naast de medische selectie, is dat de wachttijd langer is : minimaal 14 dagen of 1 maand terwijl de vrijwillige ZW 2 dagen wachttijd kent.

 

(*) = zou er wel verhaal zijn dan is het bovenstaande nog onverminderd van toepassing. UWV biedt dan alleen een soort insolventiedekking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Misschien inmiddels overbodig (je hebt je vraag alweer even terug gesteld), maar ik heb onlangs met UWV over precies hetzelfde onderwerp gesproken. Mij is verteld dat je geen recht hebt op de startersregeling bij oprichtingvan een rechtspersoon . Dus geen recht op de regeling bij BV, wel bij ZZP/eenmanszaak. Recht op ww blijft wel gewoon bestaan begreep ik.

 

Link naar reactie
  • 0
Mij is verteld dat je geen recht hebt op de startersregeling bij oprichting van een rechtspersoon .

 

Dan is het je verkeerd verteld.

 

De informatie van het UWV op de UWV website is helder : je moet starten als zelfstandige op of na aanvang WW rechten.

 

Vervolgens staat op de website UWV het volgende:

Wanneer ben ik zelfstandige?

U bent zelfstandige als u opdrachten uitvoert, of producten verkoopt. Bijvoorbeeld als u een eigen bedrijf heeft, of als u zzp’er of directeur-grootaandeelhouder bent.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
De informatie van het UWV op de UWV website is helder : je moet starten als zelfstandige op of na aanvang WW rechten.

 

Aha. Dus wachten met BV oprichten tot WW is gestart en dan gaat 'ie wel goed...

 

Maar als je nog een aantal maanden in loondienst bent (zoals bij mij het geval is) en je nu al wilt starten met activiiteiten als zelfstandige, kom je dus niet in aanmerking voor de regeling? Ook niet als je inkomsten minder zijn dan die voorheen vanuit loondienst?

Link naar reactie
  • 0
Maar als je nog een aantal maanden in loondienst bent (zoals bij mij het geval is) en je nu al wilt starten met activiiteiten als zelfstandige, kom je dus niet in aanmerking voor de regeling?

 

Dat klopt. Je zult moeten wachten tot einde loondienst of nu starten zonder de startersregeling.

 

Ook niet als je inkomsten minder zijn dan die voorheen vanuit loondienst?

 

Inkomen is geen criterium

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien ik mijn privé vermogen buiten de zaak wens te houden, dient de rechtsvorm een BV (structuur) te zijn.

 

De meeste ondernemers hebben zoveel vertrouwen in zichzelf dat ze hun hele prive vermogen in de zaak stoppen. Dat kan heel fout uitpakken, maar als je niet bereid bent zelf risico te lopen, wat ben je dan nog voor ondernemer? Hoe kun je dan van klanten en leveranciers wel vragen risico te lopen met jouw nieuwe bedrijf?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Christine,

 

Als eerst wil ik je graag danken voor je reactie.

 

Wel vind ik dat een ondernemer zelf de keuze tot rechtsvorm heeft; de mogelijkheden hierin liggen immers open.

Mijn duidelijke keus hierin is, dat ik eigen vermogen opgebouwd heb, wat ik door een businessplan (al dan niet succesvol) niet in de waagschaal wens te leggen.

 

Mijn vertrouwen in dit plan en ervaringen spelen voor mij geen enkele rol t.a.v. mijn keuze in de rechtsvorm. Mocht mijn plan ondanks alle voorbereidingen niet slagen dan wens ik het niet gebruikte privévermogen, waaronder mijn eigen huis seperaat te houden / buiten het zakelijke. Het lijkt me trouwens dat een heel groot deel van de NL's ondernemers werkt met een BV als rechtsvorm. Binnen deze BV's en de accountantswereld wordt als eerst gesproken over een BV-structuur (één BV is geen BV, zoals alom bekend is).

 

Voor de duidelijkheid: er wordt wel degelijk een fors bedrag aan eigen middelen ingelegd!!!!!!!!!!!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.