• 0

Dreigend faillissement vof met vof en bv als aandeelhouder

Beste allemaal,

 

Directe familie van mij heeft een vof en participeren voor 50% in een andere vof en hebben dan ook nog een compagnon die met een bv ook voor 50% participeert in de vof , nu staat de vof op zeer kantje boord.

 

In hoeverre is de bv aansprakelijk ? Deze eigenaar heeft nog meerdere bv`s .

 

Indien er mismanagement door de bv in kwestie aangetoond kan worden ,zou hij dan ook prive aanspraklijk gesteld kunnen worden ? Of is dat vrijwel onmogelijk ?

 

En als de vof tot zn onderbroek is uitgekleed ,en er blijft dan nog een restschuld over ,zou dan de bv nog verder aangepakt kunnen worden ?

 

Alvast bedankt voor de eventuele reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag aquar

 

Die BV is, net als je familielid, volledig aansprakelijk voor alle schulden van de VOF. Verschil is dat het bij die BV ophoudt bij wat de BV zelf bezit (of van derden te vorderen heeft).

 

De bestuurder van de BV persoonlijk aansprakelijk stellen voor zijn handelingen in de VOF is volgens mij een lastige zaak. Wellicht dat een van de juristen op HL daar meer over kan zeggen.

 

Sterkte

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Directe familie van mij heeft een vof en participeren voor 50% in een andere vof en hebben dan ook nog een compagnon die met een bv ook voor 50% participeert in de vof , nu staat de vof op zeer kantje boord.

 

In hoeverre is de bv aansprakelijk ? Deze eigenaar heeft nog meerdere bv`s .

De bv is 100% aansprakelijk

Een VOF is een samenwerkingsverband waarbij iedereen in de VOF aansprakelijk is voor alles wat binnen die VOF gebeurd.

Als de VOF klapt, dan klapt alles wat erin zit mee, de BV gaat failliet en de andere VOF ook (en daarmee gaan de vennoten daarin ook failliet).

 

Bij een eenmanszaak is het zelfs zo direct dat niet de eenmanszaak failliet gaat, maar de persoon erachter. Bij een VOF is dat niet heel anders, de VOF wordt failliet verklaard en de vennoten worden AUTOMATISCH mee failliet verklaard.

Belastingdienst

 

In dit geval moet je even goed gaan kijken, want je hebt het over familie in een VOF en een losse BV die samen weer een VOF hebben. Het failliet van de VOF betekent dat alles wat hier bij is betrokken failliet wordt verklaard, dus de BV, de 2 VOF's en de familieleden in de 2de VOF.

 

De andere BV's & de eigenaar van de BV blijven buiten schot.

Indien er mismanagement door de bv in kwestie aangetoond kan worden ,zou hij dan ook prive aanspraklijk gesteld kunnen worden ? Of is dat vrijwel onmogelijk ?

Alles is mogelijk, maar mismanagement aantonen is niet heel eenvoudig en is nog niet direct een grond voor aansprakelijkheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurdersaansprakelijkheid

Daarnaast blijft de andere VOF nog steeds volledig aansprakelijk voor de gehele schuld, dus je familieleden zullen nog steeds de volledige schuld moeten gaan betalen. Als zijn handelen buiten het doel van de vof viel, dan is alleen hij daarvoor verantwoordelijk en niet de vof als geheel. Dus stel je installeert zwembaden en hij gaat auto's handelen, dan valt dat buiten het doel van de vof en is hij (de BV) zelf aansprakelijk. Is het echter niet zo duidelijk dan ga je (in eerste instantie) voor de bijl.

 

Stel nu dat er inderdaad geprobeerd wordt om een gedeelte te verhalen op de BV en zijn bestuurder, dan wordt dat een rechtzaak en jaren procederen. Dan is er voor de schuldeisers nog steeds geen enkele reden om niet OOK alles te proberen te verhalen bij de andere VOF en dus je familieleden.

 

Later zou je dan het een en ander weer recht kunnen trekken doordat je weer een gedeelte kunt verhalen, maar dan ben je dus vele jaren verder en ook ondertussen alles waarschijnlijk kwijt.

 

En als de vof tot zn onderbroek is uitgekleed ,en er blijft dan nog een restschuld over ,zou dan de bv nog verder aangepakt kunnen worden ?

Een VOF moet je echt zien als een doorgeef luik. De vennoten van de vof worden uitgekleed, ZIJ zijn immers aansprakelijk voor ALLE schulden. Uiteraard wordt ook het vermogen van de VOF gebruikt, maar dat zal niet voldoende zijn, anders ga je niet failliet. Een BV failliet laten gaan is soms 'gunstig' bij grote schulden, een VOF laat je echt niet voor de lol failliet gaan, aangezien er dan meteen minimaal 2 vennoten failliet zijn.

 

Dus ik zou HEEL SNEL professionele hulp gaan zoeken, want ik vermoed dat een failliet van de VOF de meest ongunstige oplossing is.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste allemaal,

 

Directe familie van mij heeft een vof en participeren voor 50% in een andere vof en hebben dan ook nog een compagnon die met een bv ook voor 50% participeert in de vof , nu staat de vof op zeer kantje boord.

 

In hoeverre is de bv aansprakelijk ? Deze eigenaar heeft nog meerdere bv`s .

De BV is hoofdelijk, dus volledig, aansprakelijk voor de schulden van de VOF.

Indien er mismanagement door de bv in kwestie aangetoond kan worden ,zou hij dan ook prive aanspraklijk gesteld kunnen worden ? Of is dat vrijwel onmogelijk ?

Ja, *als* mismanagement aangetoond kan worden, *dan* is privé aansprakelijkheid mogelijk.

En als de vof tot zn onderbroek is uitgekleed ,en er blijft dan nog een restschuld over ,zou dan de bv nog verder aangepakt kunnen worden ?

De VOF *is* mede de BV, dus dat zou betekenen dat de BV reeds uitgekleed is.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk zelf dat het kwaad al geschied is , ze zijnafgelopen vrijdag bij de bank geweest (het hoofdkantoor) maarnu moet de venoot van de bv met een borg gaan komen van een bedrag waar eenje leuk huis kan kopen. Ten eerste ken ik deze eigenaar (heb er niet veel vertrouwen in) buiten het feit dat hij waarschijnlijk erg veel gezichtsverlies lijdt ( een markt waarin iedereen iedereen kent) ik weet dat hij in andere bv voldoende vermogen heeft omdit te doen . Maar vraag mij zeer af of hij het zal doen!

 

Het enige is dat ik hem nog regelematig zal tegenkomen in mijn werk,en dat de vof wel 1e graad familie is.

Weetvnog niet of hij daar gevoelig voor is.

Link naar reactie
  • 0

Een faillissement van de VOF houdt van rechtswege het faillissement van de vennoten in, dus ook van de BV. Het kan zijn dat er in de BV nog andere activa zit naast de deelneming in de VOF. Bijvoorbeeld deelnemingen in andere Vof's of BV's. Dat zou een goede reden zijn om niet lichtzinnig tot faillissement over te gaan.

 

Aansprakelijkheid van de BV is geen issue, want die is al 100%. Bij een faillissement komt er wel een mogelijke aansprakelijkheidsstelling bij, omdat de curator op grond van interne aansprakelijkheid de bestuurder kan aanpakken (BW2:9).

 

Gr Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor alle info, de laatste stand van zaken: er gaat morgen een uitgewerkt voorstel naar de bank,in de hoop dat de bank nog wat tijd wil gunnen, om te kijken of er nog wat schot in de zaak kan komen, aangezien de ( BV) venoot inmiddels wel heeft ingezien dat als ze de boel laten klappen het niet allen gaan redden met maar 1 BV .

 

wanneer er meer info is ,dan zal ik dat even melden.

 

Mvg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.