Wij zijn ons aan het voorbereiden op import uit Vietnam en/of Thailand.
Hebben al aardig wat huiswerk gemaakt en gelezen, maar toch zijn we benieuwd of we het snappen.
Willen jullie commentaar geven op onderstaande stellingen/vragen?
Product: Fruit
Invoerrechten: Geen (gecontroleerd via HS code)
OB: 6%
Container: 20ft
Haven van aankomst: Rotterdam
Onderstaande uitspraken zijn gebaseerd op wat we eerder hebben gelezen.
- Het beste is om de deal te maken met FOB prijzen en zelf de verzekering in orde maken, dus geen CIF contract. (Zodat je minder inklaringskosten betaalt)
- Waar kunnen we het beste zo'n verzekering afsluiten?
- Betekent dat als je de weg van FOB neemt, dat je zelf de vracht in orde moet maken? Dus dan bedoelen we zelf een bedrijf benaderen om je container te laten verschepen? Of wordt dit gedaan door de verkoper en worden de kosten aan ons doorberekend?
- De meest gebruikelijke manier van betalen is de 30% Deposit / Balance against B/L copy. Dus 30% betalen we via een TT en na ontvangst van de originele BL betalen we de resterende 70%.
- De resterende 70% wordt ook via een TT gedaan?
- Hoe ontvangen we de originele BL?
- LC is de moeite niet waard (geld technisch gezien) hebben we begrepen, tenzij je meerdere containers laat importeren. Het voordeel van LC is dat je meer zekerheid hebt en ook gezien de max. levertijd die in zo'n contract vermeld wordt? Maar daar betaal je dan dus ook voor..
- Inklaringskosten verschillen per product per gewicht.. Waar kunnen we deze kosten opvragen?
- Op het moment dat een container aankomt, worden we daarover geïnformeerd (hoe? per telefoon/per mail?) en hebben we 3 dagen de tijd om de container leeg te maken?
- Betalen we zowiezo huurkosten per dag van zo'n container? Zo ja, ook als we het dezelfde dag dat het aankomt leeg halen?
- We lazen ook wat over een rederij. Wat voor rol heeft de rederij in ons geval?
- Is het inklaren en alles eromheen goed zelf te doen, in de haven Rotterdam? Of kan je dit beter laten doen?
- We hoeven geen invoerrechten te betalen. Wel de 6% OB, welke we dus betalen aan de Douane.
- Zijn er nog overige kosten naast de inklaringskosten en de OB?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rob2014
Rob2014
Mensen van het goede leven,
Wij zijn ons aan het voorbereiden op import uit Vietnam en/of Thailand.
Hebben al aardig wat huiswerk gemaakt en gelezen, maar toch zijn we benieuwd of we het snappen.
Willen jullie commentaar geven op onderstaande stellingen/vragen?
Product: Fruit
Invoerrechten: Geen (gecontroleerd via HS code)
OB: 6%
Container: 20ft
Haven van aankomst: Rotterdam
Onderstaande uitspraken zijn gebaseerd op wat we eerder hebben gelezen.
- Het beste is om de deal te maken met FOB prijzen en zelf de verzekering in orde maken, dus geen CIF contract. (Zodat je minder inklaringskosten betaalt)
- Waar kunnen we het beste zo'n verzekering afsluiten?
- Betekent dat als je de weg van FOB neemt, dat je zelf de vracht in orde moet maken? Dus dan bedoelen we zelf een bedrijf benaderen om je container te laten verschepen? Of wordt dit gedaan door de verkoper en worden de kosten aan ons doorberekend?
- De meest gebruikelijke manier van betalen is de 30% Deposit / Balance against B/L copy. Dus 30% betalen we via een TT en na ontvangst van de originele BL betalen we de resterende 70%.
- De resterende 70% wordt ook via een TT gedaan?
- Hoe ontvangen we de originele BL?
- LC is de moeite niet waard (geld technisch gezien) hebben we begrepen, tenzij je meerdere containers laat importeren. Het voordeel van LC is dat je meer zekerheid hebt en ook gezien de max. levertijd die in zo'n contract vermeld wordt? Maar daar betaal je dan dus ook voor..
- Inklaringskosten verschillen per product per gewicht.. Waar kunnen we deze kosten opvragen?
- Op het moment dat een container aankomt, worden we daarover geïnformeerd (hoe? per telefoon/per mail?) en hebben we 3 dagen de tijd om de container leeg te maken?
- Betalen we zowiezo huurkosten per dag van zo'n container? Zo ja, ook als we het dezelfde dag dat het aankomt leeg halen?
- We lazen ook wat over een rederij. Wat voor rol heeft de rederij in ons geval?
- Is het inklaren en alles eromheen goed zelf te doen, in de haven Rotterdam? Of kan je dit beter laten doen?
- We hoeven geen invoerrechten te betalen. Wel de 6% OB, welke we dus betalen aan de Douane.
- Zijn er nog overige kosten naast de inklaringskosten en de OB?
Wij horen graag van jullie!
Alvast bedankt.
Mvg,
Rob
[titel verduidelijkt - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45471-import-fruit-uit-vietnamthailand/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag