• 0

Betaling in termijnen: BTW voorfinancieren?

Beste forumleden,

 

Wij verkopen een product/dienst waar men 12 maandelijkse termijnen van ieder €450 (incl 21% BTW) voor betaalt. Totale verkoopwaarde is dus €5400. De af te dragen BTW op iedere verkoop is €937,19. Moeten wij deze BTW in 1 keer afdragen aan de belastingdienst of moeten wij per kwartaal alleen de ontvangen BTW afdragen?

 

Mocht het zijn dat we de BTW in 1 keer moeten afdragen (en grotendeels dus moeten voorfinancieren) hoe zit het dan met oninbare vorderingen? Stel de klant betaalt maar 1 termijn van €450 en we hebben wel €937,19 aan BTW afgedragen, kunnen we dan eenvoudig de teveel betaalde BTW terugvragen aan de belastingdienst of komt dit onder de post oninbare vorderingen om het vervolgens af te schrijven tegen de winst?

 

Alvast bedankt!

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tim,

 

Ik verwacht dat het economisch eigendom van het product direct overgaat op de klant dan zal de BTW direct verschuldigd zijn en kan de BTW ook direct door de klant afgetrokken worden in zijn aangfite omzetbelasting. (Zie hiervoor bijvoorbeeld leasecontracten de BTW wordt ineens vooruitbetaald). Ik zal daarom de BTW als ik jou was ook niet voorfinancieren omdat jouw klant waarschijnlijk ook ondernemer is en dit dan ineens kan terugvragen.

 

Mocht de BTW niet inbaar zijn, dan kan er een verzoek gestuurd worden aan de inspecteur voor teruggave BTW. Let wel dan moet er wel uitputtend geprobeerd zijn om de vordering alsnog te incasseren.

 

Groet,

Richard

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

In dit geval gaat het om een coachingstraject van een jaar, dus ik denk niet dat er echt sprake is van economisch eigendom. Zou het kunnen dat de regels dan anders zijn?

 

Een aantal klanten zijn ondernemers, maar het merendeel niet. We zijn nu aan het overwegen of de eerste termijn niet hoger moet zijn zodat we in ieder geval niet de BTW hoeven te voorfinancieren.

 

Groeten,

Tim

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost en Richard,

 

Ik ga het even intern overleggen.

 

Een enkele factuur geeft naar mijn gevoel meer commitment vanuit de klant. Wanneer men iedere maand een losse factuur ontvangt ontstaat er wellicht het idee dat men ook tussentijds kan stoppen met het coachingstraject. Feitelijk gezien kan dat ook, maar dat willen we natuurlijk voorkomen aangezien wij een aantal kosten moeten maken die wel doorlopen ongeacht of een cursist stopt of niet. Daarnaast scheelt het ook handwerk, we sturen liever 1 factuur dan 12 facturen, maar dat zal vast ook wel ergens geautomatiseerd kunnen worden.

 

Als iedere maand factureren het belastingtechnisch handiger is dan is dat het overwegen waard.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de factuur niet moet verwarren met de juridische overeenkomst, als je een goede offerte opstelt en die word getekend door de klant dan is er gewoon een rechtsgeldige "titel" ofwel overeenkomst op basis waarvan de klant een jaar lang elke maand een factuur kan sturen voor 450 euro die hij moet betelen en dus kun je gewoon elke maand facturen en desnoods incassomaatregelen nemen als er niet betaald word.

 

Een factuur is in de regel niet meer dan een administratieve handeling om de uitvoering van de eerder gesloten overeenkomst te faciliteren en geen overeenkomst in zichzelf.

 

Anders gezegd, je hecht op dit moment teveel waarde aan de status van je factuur.

Link naar reactie
  • 0

Niet mijn core busines maar ik lees op de site van de belastingdienst dat je bij een automatische overschrijving de afrekening van de bank als factuur kunt beschouwen, mits de benodigde gegevens erop staan. Je zou de klant kunnen laten kiezen, of het hele bedrag in één keer of in 12 keer betalen met een automatische overschrijving, ben je ook wat zekerder dat het betaald wordt :).

 

M.i. dien je als je in een keer het hele bedrag factureert maar in termijnen laat betalen het volledige BTW bedrag (zoals het op de factuur staat) aan de fiscus af te dragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.