• 0

Voorbereid op Boekencontrole?

Beste heer/ mevrouw,

 

Sinds 2013 ben ik ondernemer. Ik verkoop via een webwinkel diverse spullen voor de autobranche.

Het begon als hobby, maar is groter geworden dan ik dacht. Erg leuk allemaal, maar nu de administratie.

Voor het opzetten van mijn administratie heb ik 1 map gekocht. Hier zitten 3 tabbladen in met:

 

- Verkoop

- Inkoop

- Bankafschriften

 

Via google kwam ik op de site van e-boekhouden. Een erg makkelijk en eenvoudig systeem leek me.

 

Heel 2013 is inmiddels ingeboekt en er kwam netjes een balans met resultatenrekening uitrollen.

 

Daarnaast heb ik inzage in een grootboek, mutatielijst, open posten etc. Gisteren heeft een vriend van mij voor het eerst een boekencontrole gehad. Gelukkig was zijn administratie allemaal top. Het enige waar de inspecteur over viel is dat hij direct inzage in iets moet hebben wanneer hij hier om vraagt, en dat heeft me aan het schrikken gemaakt.

 

Mijn vraag aan jullie is dan ook, hoe kan ik het beste op de eisen van de belastingdienst mijn administratie archiveren?

 

Kan ik bijvoorbeeld het beste een boekstuknummer aan elke boeking/factuur geven, moet de administratie van de verkoopfacturen op volgorde van factuurdatum/ nummer. De inkoopfacturen, moet ik deze coderen en een grootboeknummer geven, of is een boekstuknummer voldoende. Hoe moet de inkoop gearchiveerd worden, op datum/ factuurnummer etc.

 

Ik las iets over coderen. Hierin geef je elke factuur een grootboeknummer en een crediteurennummer. Gebeurd dit alleen bij grotere bedrijven of ook bij de kleinere.

 

Zoals u kunt lezen weet ik hier nog niet veel van af.

Ik hoop dat u mij een beetje op weg kunnen helpen zodat ik bij een controle sterk sta.

Bedankt!

 

Groeten Peet

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het enige waar de inspecteur over viel is dat hij direct inzage in iets moet hebben wanneer hij hier om vraagt, en dat heeft me aan het schrikken gemaakt.

 

Misschien kun je hier iets op toelichten. Nogal logisch dat de inspecteur geen week wil wachten op elke verkoopfactuur die hij ter controle even wil inzien, maar ik weet niet waar het hier precies om gaat.

 

Ik zou je zeker aanraden om je stukken te nummeren. Bij je verkoopfacturen ben je dat overigens al verplicht. Inkoopstukken zou ik ook nummeren, en in díe volgorde in een map stoppen. Bij vragen of onduidelijkheden kun je dan binnen 20 seconden het desbetreffende stuk tevoorschijn toveren.

 

Er zijn bedrijven waar inkoopstukken niet op stuknummer, maar per crediteur opgeborgen worden. Ik zou me daar niet druk over maken, tenzij je verwacht meer dan pakweg 1000 inkoopstukken te gaan hebben.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat er maar om, dat de inspecteur alles makkelijk kan vinden en controleren.

Sorteren mag ook op datum volgorde. Je kunt 12 tabbladen aan je map toevoegen. Voor elke maand 1.

 

Bankafschriften zijn gedateerd en genummerd. Berg je die op datum volgorde op, dan zijn ze vanzelf ook op nummer volgorde.

Heb je de bankafschriften van april achter het tapblad van april, en ook de inkoopfacturen van april achter het tapblad van april, dan is het makkelijk te controleren welke bankoverboeking hoort bij welke inkoopfactuur.

 

Zo ook met de rest van de administratie.

Je verkoop facturen moeten al gedateerd en genummerd zijn. Berg ze gewoon op volgorde in de map.

Je moet een urenregistratie hebben om te zien of je voldoet aan de uren norm. Print die uit en stop ze op volgorde in de map.

Heb je douane papieren van je import, doe ze er bij.

Heb je contracten, stop ze in de map.

Ook moet je balans, resultatenrekening, en alle boekingen in de map zitten.

 

Zorg dat er voor de inspecteur een stoel en een tafel is, geef je administratie en ben beschikbaar voor toelichting.

Dan hoef je je nergens zorgen om te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank u dank u!

Hoe zit dit met een kasboek?

 

Een kennis heeft een kledingwinkel.

Haar boekhouder zegt dat ze van elke verkoop een memoblaadje moet maken met daarop een stempel van haar bedrijf, het verkochte product het bedrag met het btw bedrag. Omdat ze niet met een kassa werkt moet ze het zo doen.

Elke dag telt ze dan haar omzet en noteert dit in het kasboek.

 

Moet dit zo uitgebreid, en is werken met een kasboek niet heel fraudegevoelig?

 

Ze houdt namelijk geen voorraad bij, dit telt ze eens per jaar en geeft de waarde dan door.

Volgens mij kan ze dan zo een aantal verkochte goederen niet opgeven. Vandaar de vraag overhet fraudegevoeligheid.

Link naar reactie
  • 0

Een kennis van mij heeft een ander soort winkeltje, maar verkoopt ook zonder kassa.

Hij gebruikt een computerprogramma, dat bij elke verkoop een boeking in het kasboek toevoegt.

De belasting inspecteur eiste na boeken controle, dat hij een printer toevoegde, en bij elke verkoop een genummerde bon uitdraaide.

 

Er wordt ook nog wel gewerkt met bonbooekjes, die je nog bij de kantoorboekhandel kunt kopen.

Het is een scheurblokje met genummerde bonnen, een carbon velletje en een kopiebon voor elk nummer.

Je schrijft op de bon wat is verkocht voor hoeveel, geeft de bon aan de klant, en de kopiebon wordt dan meestal op een prikker gestoken. De kopiebonnen verzameling wordt dan ik het kasboek geboekt. Allemaal handwerk, heel omslachtig, maar ook waterdicht. Je moet dan inderdaad al die bonnen bewaren.

 

Vroeger was daar ook een speciale kasla voor in gebruik.

Een houten bakje voor het kasgeld en daar bovenop plaats voor het bonnenboekje, een pen en een inktpot.

 

Van de belastingdienst mag het allemaal, als het maar controleerbaar is en direct beschikbaar voor controle.

Maar de belastingaangifte mag je niet meer op perkament met een ganzeveer opstellen. Die moet digitaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar nu de voorraad.

Zij koopt veel kleding in bij groothandels.

Die geven dan een factuur waarop staat: levering diverse.

Op 31-12 controleert ze de waarde wat aanwezig is in haar winkel tegeninkoopprijs.

Dit geeft ze door.

Dit lijkt me niet waterdicht. Ten eerste wordt er geen voorraadadministratie bijgehouden en ten tweede kun je niet nagaan wat er allemaal is ingekocht omdat de facturen erg warrig zijn.

 

Haar boekhouder hoor je er niet over. Die zegt dat je de waarde op 31-12 moet weten.

Dat is genoeg.

Dit kan toch niet goed gaan lijkt me

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees ook iets over een Auditfile. Wat is dat precies?

Gaat een controle niet gewoon zo:

 

Uitdraai grootboek maken. Daarnaast alle facturen geven die je hebt ingeboekt met de btw aangiftes.

 

Nog een andere vraag over mijn Boekhoudprogramma.

Bij het aanmaken van een debiteur/ crediteur geef ik er alleen een naam en nummer aan.

Moeten hier ook de andere gegevens zoals adres, plaats etc. Aan toegevoegd worden?

Deze gegevens staan niet in het grootboek.

 

Dankkkk u

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wordt er bedoeld met digitaal bewaren?

Alle facturen/ bonnen inscannen of een online boekhoudprogramma?

 

Ik ben niet van plan om alles in te scannen en vervolgens op te slaan. Dat lijkt me dubbel.

 

Een paar jaar geleden moest je alles op schrift kunnen tonen.

Nu mag je de administratie ook digitaal opslaan en tonen bij controle.

 

De boekhouding mag je nog steeds helemaal met pen en papier doen, maar dat is lastiger dan met de computer.

De computerboekhouding van alle jaren, bewaar je digitaal. Die kun je dan ook digitaal opvragen en tonen bij controle.

Maar omdat computers niet het eeuwige leven hebben en je misschien ook oude computers niet altijd wilt bewaren, kun je voor de zekerheid toch beter alles afprinten. Niet iedereen is het hierover met me eens. Digitale data opslag is milieu vriendelijker.

 

Soms ontvang je een factuur alleen per email. Je kunt dat zelf printen. Je mag dat ook alleen maar opslaan en digitaal bewaren. Dat is makkelijker, maar je moet het wel direct kunnen tonen. Dus, een probleem met je computer, is geen excuus bij de controle van je boekhouding. Ook niet jaren later. Daarom print ik zelf liever alles af en stop het in de map.

 

Er zijn zelfs internet bedrijven die je alleen op het moment van koop een factuur op scherm laten zien, die je later niet meer kan opvragen. Daarmee voldoen ze niet aan de eis een behoorlijke factuur te verstrekken, maar jij hebt een probleem als je die factuur niet meer kunt laten zien. Print de online facturen daarom toch maar af op het moment van aankoop.

 

Kassabonnen van thermisch papier verbleken. Daarom kun je die beter kopiëren en afprinten, of scannen en opslaan.

Je mag dus de scans bewaren, maar om ze altijd te kunnen tonen, kun je het beste (OOK) kopieën bewaren.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees ook iets over een Auditfile. Wat is dat precies?

Gaat een controle niet gewoon zo:

 

Uitdraai grootboek maken. Daarnaast alle facturen geven die je hebt ingeboekt met de btw aangiftes.

 

Nog een andere vraag over mijn Boekhoudprogramma.

Bij het aanmaken van een debiteur/ crediteur geef ik er alleen een naam en nummer aan.

Moeten hier ook de andere gegevens zoals adres, plaats etc. Aan toegevoegd worden?

Deze gegevens staan niet in het grootboek.

 

Dankkkk u

 

Balans en resultatenrekening mogen niet ontbreken.

 

Voor jezelf is het wel handig, als je de gegevens van de debiteuren en crediteuren in je administratie opneemt. Dat hoef je maar 1x in te voeren en je kunt het altijd terugzoeken. Ook controle van de BTW en KVK nummers hoef je dan maar 1x te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Weer mijn dank.

 

Deze link geeft aan: Het is niet voldoende als u uw bestanden uitsluitend in afgedrukte vorm bewaart. Wel kunt u bestanden en gegevens in een andere vorm bewaren.

 

Wat bedoelen ze daar mee?

 

Op dit moment doe ik zo mijn administratie:

Elk kwartaal doe ik alle inkoop en verkoop facturen in een map.

Deze print ik eerst uit. Sommige inkoop krijg ik per post.

Daarna print ik alle bankafschriften uit en doe deze ook in de map.

Vervolgens boek ik alle facturen in in het boekhoudprogramma.

Dit doe ik zo:

Debiteur/crediteur, daarna voer ik de factuurdatum in, het factuurnummer, het bedrag en de btw.

Daarna letter ik de bankafschriften af.

Zo komt er elk kwartaal een winst-en verliesrekening uit rollen met een balans, een btw overzicht en een grootboek.

 

Vragen:

1. Zoals je ziet geef ik geen omschrijving aan de facturen. Dit staat al op de factuur zelf.

Is dat handig? Ditzelfde geldt voor een boekstuknummer, hier heb ik al antwoord op gekregen.

2. De facturen die ik digitaal ontvang per mail verwijder ik na het printen. Mag dit wel, of moet dit ook digitaal bewaard worden?

3. Hoe ik de boekhouding nu doe, is dat voldoende, of zijn er nog verbeteringen?

4. Wat is een auditfile, ik las dat elk boekhoudprogramma dat heeft?

 

Een fijn weekend en nogmaals bedankt.

 

[link verwerkt - mod]

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet waarom je juist de andere kant op gaat dan wat de meesten doen.

De meesten gaan juist van de papieren documenten de digitale vorm bewaren.

En sommigen vernietigen zelfs dan de papieren.Indien het als papier binnenkomt, dan bewaar ik de papieren ook.

 

Slechts sommige digitalen print ik uit, om wat makkelijker door te nemen of wat erbij te schrijven.

Een bon van oktober 2010 op crediteur naam of pompstation, heb ik in drie klikken zichtbaar.

Bankafschriften digitaal is toch veel makkelijker. De download versie is al digitaal.

Tevens biedt de digitale vorm de mogelijkheid direct specifieke gegevens, zoals o.a. factuurnummer, te kopiëren en in het boekhoudprogramma of andere databases in te plakken zonder overtypen.

 

Verder is de bewaartijd van thermische geprinte bonnen nogal dubieus.

Deze digitaliseren is bijna noodzakelijk en geeft ook een snelle terug zoek mogelijkheid.

 

De auditfile is een gecomprimeerd stuk van het boekhoudprogramma voor presentatie.

Dit met een generieke uitleesmogelijkheid. Google zelf ook eens op auditfile.

 

Je kunt bij de controle beter vragen wat men specifiek uit de boekhouding wil hebben. Dit kan gaan van de jaarbalans naar diepere documentatie tot aan je prive bankrekening of je zakelijke agenda. Alles wat de BD van toepassing vind.

Bij mij gaat het erom wat ik als administratie gemakkelijk vind. De BD moet zich maar aanpassen.

 

Link naar reactie
  • 0

Deze link geeft aan: Het is niet voldoende als u uw bestanden uitsluitend in afgedrukte vorm bewaart. Wel kunt u bestanden en gegevens in een andere vorm bewaren.

 

 

Peet,

 

je bent selectief aan het lezen, in diezelfde tekst staat gewoon nadrukkelijk dat je met een kleine administratie alles op papier mag bewaren.

 

Dit is de eerste helft van de tekst

U bewaart de gegevens uit uw administratie in de originele vorm: digitaal of op papier. U mag alleen computerbestanden afdrukken en deze hierna verwijderen, en de gegevens alleen op papier bewaren, als u een kleine administratie hebt die binnen een redelijke termijn is te controleren.

 

in andere woorden: de hoofdregel is, je bewaart documenten in de vorm waarin je ze ontvangt, maar als je een kleine administratie voert mag je digitaal ontvangen documenten uitprinten en het digitale document weggooien.

 

al jij vragen zijn doorspekt van, wat ik maar even argwaan noem, alsof de belastingdienst erop uit is de ondernemer zoveel mogelijk te pakken op kleine foutjes.. Gelukkig werkt de belastingdienst precies andersom als de verkeerspolitie. Er worden geen foto's gemaakt van fouten om die individueel te beboeten, maar er word bij een controle gekeken naar de totaal indruk van de administratie. Foutjes in je btw aangifte worden gecorrigeerd en daardoor moet dan je alsnog bijbetalen, veel ondernemers vatten dit vaak op als een soort boete, maar dat is niet zo, er word gewoon gecorrigeerd wat je niet juist hebt verwerkt, in heel veel gevallen zonder boete, alleen als de gebreken structureel zijn (al bij eerdere controles vastgesteld) of als het iets is wat je echt had moeten weten (onzorgvuldigheid) of als er sprake is van doelbwust ontwijken dan volgen boetes en die zijn dan ook niet mals.

 

Maar als je als kleine ondernemer gewoon naar beste kunnen je boekhouding voert dan heb je weinig te vrezen van de belastingdienst. Het enige waar ze heel steng op zijn is het op tijd aangifte doen en op tijd betalen van de btw.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peet, als je na alle hier gegeven adviezen toch niet helemaal gerust bent: je kunt bij de belastingdienst een startersbezoek aanvragen. Men zal dan niet alleen kijken naar hoe jij je administratie hebt ingericht maar ook tips geven. Bovendien kun je dan ook al je vragen stellen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer.

 

Voor mijn gevoel wil ik het goed doen.

En achteraf geen gedoe hebben bij een controle.

 

@brood.

Je boekhouding digitaal bijhouden is in mijn ogen veel meer werk.

Ik ontvang meer facturen per post dan per mail.

En om dit nu allemaal in te scannen.....

Met name de tankbonnen die jij noemt lijkt me erg omslachtig om dit digitaal te bewaren.

En mijn programma kent geen ingang zodat ik de factuurnummers kan kopiëren.

Dit moet handmatig ingevoerd worden.

 

@roel

Gelijk heb je, veel andere ondernemers die ik ken doen het ook op mijn manier.

Allemaal in mappen. Nogmaals ik wil het in orde hebben als ze komen.

Vandaar wellicht wat dubbele vragen.

 

Nog een vraag

 

Op dit moment doe ik zo mijn administratie:

Elk kwartaal doe ik alle inkoop en verkoop facturen in een map.

Deze print ik eerst uit. Sommige inkoop krijg ik per post.

Daarna print ik alle bankafschriften uit en doe deze ook in de map.

Vervolgens boek ik alle facturen in in het boekhoudprogramma.

Dit doe ik zo:

Debiteur/crediteur, daarna voer ik de factuurdatum in, het factuurnummer, het bedrag en de btw.

Daarna letter ik de bankafschriften af.

Zo komt er elk kwartaal een winst-en verliesrekening uit rollen met een balans, een btw overzicht en een grootboek.

Ik geef geen omschrijving aan de boeking. Deze staan ook op de factuur.

 

Gaat dit goed of zijn er nog verbeteringen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt beter wel een omschrijving bij elke boeking noteren, zodat het niet voor elk boekstuk noodzakelijk is de hele factuur terug te zoeken en door te lezen. Die originele factuur bewaar je alleen voor controle, of je boeking correct was.

 

Je kunt beter alle papieren administratieve stukken direct in een map stoppen. Die liggen dan vanzelf op volgorde, zodat je later niet hoeft te sorteren en daarbij misschien nog fouten kunt maken. (Was 6-3-14 nou 6 maart of 3 juni?) Je kunt een fotokopie maken van thermische bonnen en een notitie maken, zodat je ook later nog weet waar dat over ging. ( Een verbleekte kassabon is niet meer leesbaar. Die kassabon met omschrijving artikel. Wat was dat nou plakband of een doosje nietjes?)

 

Je hebt een kleine boekhouding, dus je mag alles op papier bewaren. Digitale facturen print je bijvoorbeeld eens per week en dan stop je ze direct in de map, gesorteerd bij de papieren facturen. Maar als je alles digitaal zou bewaren, dan zou je de papieren facturen ook allemaal kunnen inscannen. Dus, je bewaart de originele vorm en zorgt er ook voor, dat alles in de zelfde vorm (papier of digitaal) is door te nemen. Het is namelijk lastig, als je de ene factuur in de map moet zoeken en de andere in de computer en de volgende in je email moet terugzoeken. Het maakt het de inspecteur makkelijk, zodat deze snel inzicht heeft.

 

Is er aangekondigd dat er een controle van je administratie zal komen?

Dan zal er meestal ook vermeld worden wat er precies gecontroleerd zal worden en welke stukken ze willen zien.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi leden van higherlevel,

 

Ik zou me graag willen aanmelden en mengen met deze discussie.

Ik ben me aan het voorbereiden voor een eventuele controle.

Of beter gezegd, ik wil de administratie zo goed mogelijk doen.

2013 is mijn eerste jaar als ondernemer geweest.

Ik verkoop maaltijdvervangers aan particulieren en bedrijven.

Ik hanteer het kasstelsel.

 

Mijn manier van boekhouden en archiveren is zo.

Ik heb 2 mappen, een met de kasinkomsten en een met de bankinkomsten.

Achter elke kasstaat, welke per week verloopt doe ik de inkomsten en uitgaven.

In het boekhoudprogramma boek ik niet elk bonnetje van inkomsten of uitgaven in.

Dus ook geen factuurnummers, maar alleen de week inkomsten en uitgaven met het btw bedrag.

 

In de map van de bank doe ik alle bankafschriften bij elkaar op datum.

Achter een apart tabblad doe ik alle verkoopfacturen en inkoopfacturen.

In het boekhoudprogramma boek ik elke factuur in. De verkoop pas bij betaling, de inkoop op factuurdatum.

Soms heb ik ook een molliebetaling. Dan worden er meerdere facturen tegelijk geboekt.

Deze boek ik dan direct op de bank met als omschrijving alle factuurnummers.

 

 

Nu heb ik een aantal vraagstukken.

Bij elke verkoop maak ik een factuur. Zowel bij een kasverkoop als een bankverkoop.

Het probleem is nu dat het niet opeenvolgend ( factuurnummer) in de map zit. Er zitten facturen in de kasmap en facturen in de bankmap. Daarnaast doe ik alle facturen die bij een mollie betaling horen bij elkaar. Hoe is dit op te lossen? Terug vinden in het grootboek is ook lastig omdat ik de inkomsten van de kas nooit met factuurnummer inboek. En de facturen van mollie ook niet, deze staan alleen in de omschrijving.

 

Ik las nu dat het wel allemaal opeenvolgend in de map moet zitten.

Hoe kan ik dit oplossen? De facturen heb ik natuurlijk nog wel op nummer in mijn programma zitten op de computer.

 

Een controle zie ik zo voor me.

Een inspecteur komt langs en wil het grootboek, winst-en verliesrekening, balans en btw aangiftes zien.

 

Hij kiest willekeurig wat posten in het grootboek.

Deze facturen moet je dan zo snel mogelijk erbij halen. Dit kan dus wanneer je alles op datum of boekstuknummer in de map doet.

Vervolgens wil hij de betaling zien van deze facturen. Hoe kun je dit het beste archiveren, op elke factuur de betaaldatum zetten?

 

Al met al heel wat vraagstukken betreft mijn administratie.

- factuurnummers kas, bank en mollie door elkaar.

- Alleen de facturen die per bank betaald worden kun je terugvinden op factuurnummer omdat ze op nummer ingeboekt zijn.

de facturen die per kas en mollie betaald zijn staat het factuurnummer in de omschrijving.

- hoe archiveren en aantoonbaar maken wanneer er iets is betaald?

 

Misschien is mij verhaal wat verwarrend, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Er staat zoveeeeeel informatie op het internet dat ik er zelf niet meer uitkom.

 

Mvg Victor

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer jij in jouw administratie alles terug kunt vinden (ook na 7 jaar) hoe het gegaan is en waar alles naartoe en vandaan komt is er toch geen probleem.

 

Of het efficiënt is en betaalbaar kun je uit voorgaande en wellicht andere bronnen allerlei opinies halen. De een zet computer kracht in, online station etc. , de ander doet het met een schoolbord en telraam.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

Ten eerste bedankt voor jullie replay.

Het grootste probleem is dat ik facturen maak voor zowel de kasinkomsten als de bank.

 

Wat is de makkelijkste manier om dit bij te houden:

Verkoop via de kas. Bij elke verkoop maak ik een factuur. Aan het einde van de dag tel ik deze omzet bij elkaar op en vermeld ik dat op de kasstaat. De kasstaat gaat per week. Daarachter doe ik alle facturen.

De bedragen boek ik per week in met als omschrijving omzet week ....

Op deze manier is toch nooit terug te vinden wanneer welke factuur is geboekt.

De uitgaven per kas doe ik ook zo.

Bij de kas wordt er dus geen factuurnummer ingeboekt, crediteur/ debiteur aangemaakt maar alles direct geboekt vanuit de kas.

 

Bij de bank boek ik de uitgaven wel via de crediteur.

De inkomsten boek ik ook pas wanneer ze betaald zijn, dus direct via de bank.

Als omschrijving zet ik wel het factuurnummer erbij.

De mollie betaling boek ik ook direct op de bank met als omschrijving de bijbehorende facturen.

 

Graag hoor ik hoe dit beter kan.

 

Alle factuurnummers lopen nu door elkaar en zijn nooit terug te vinden.

 

Daarnaast wil ik graag weten of je voor elke verkoop een debiteur moet aanmaken.

Ik las dat je alle gegevens van je debiteuren en crediteuren moet bewaren.

 

Tankbonnen boek ik bijvoorbeeld op de crediteur tanken.

Mag dit of moet je bij elke factuur de naw gegevens invullen van de crediteur.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Zorg dat er voor de inspecteur een stoel en een tafel is, geef je administratie en ben beschikbaar voor toelichting.

Dan hoef je je nergens zorgen om te maken.

 

 

 

En laat je niet uithoren, hoe vriendelijk ze ook zijn, vrienden zijn het niet...persoonlijk heb ik er een ander woord voor.

Link naar reactie
  • 0

Moet ik voor de kas nu elke factuur inboeken, of mag je ook de weekomzet vermelden in het programma?

Omschrijving: weekomzet week.... De nummers zijn dan toch bij een controle op te vragen via de map.

Het probleem is alleen dat de nummers niet op volgorde van nummer zitten omdat de verkoop via de bank in een andere map zitten. En het programma nummert door bij zowel verkoop kas als bank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.