• 0

Kan ik mijn verantwoordelijkheid afschuiven op mijn administratiekantoor

Goedenavond iedereen van het forum

Al een tijdje zit in met vraagtekens in mijn hoofd vandaar mijn registratie. Ik heb een brief gekregen van de belastingdienst dat ze mijn administratie willen doornemen. O.a. moet ik mijn jaarrekening klaar leggen, het grootboek, de balans en winst- en verliesrekening. Het gaat over 2011.Toen der tijd had ik een administratiekantoor die mijn administratie deed. De aangiftes deed hij altijd op tijd en in mijn ogen was er ook niks aan de hand.Alleen nu ik mijn administratie over 2011 aan het zoeken ben kom ik er achter dat het niet echt klopt.De factureren lopen niet nummerend door en in het grootboek zie ik wel enkele kosten staan waar helemaal geen bon van is L. Dit bedrag is wel afgeschreven van de bank, maar de bon ontbreekt.Ik weet nu dus al dat er niet veel van klopt.Een kennis van me zei dat ik ook vast mijn urenregistratie erbij moest pakken. Hier gaan ze in het eerste jaar ook vragen over stellen. Ik wist niet eens dat deze man had aangegeven dat ik aan het urencriterium voldeed. Ook had ik dat jaar maar een opdrachtgever. De kans is dus ook nog aanwezig dat ik geen ondernemer was in 2011 werd me verteld.

Is er een manier om dit administratiekantoor hiervoor aansprakelijk te stellen. Ik heb ze immers betaald, en nooit een seintje gekregen dat mijn boekhouding niet klopt. Er is zonder mijn toestemming aangegeven dat ik 1225 uur heb gewerkt, en er is me nooit verteld dat ik meer dan 1 opdrachtgever moest hebben. Ik ga er toch wel vanuit dat ze me daarop wijzen. Overigens heb ik ook nooit een handtekening gezet voor akkoord van de jaarrekening.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit soort bedrijven.

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

• 0

Heeft het administratiekantoor je destijds een rapport gestuurd van de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting die ze hebben opgesteld?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Het lijkt mij dat je het werk dat je een ander voor je laat uitvoeren (zoals het opstellen van een belastingaangifte) op hoofdlijnen bekijkt als het afgeleverd is.

Wellicht vind jij het niet netjes dat het al ingediend werd voor jij daar toestemming voor gaf, maar kennelijk was dat de werkwijze van dit kantoor en had je daar destijds geen moeite mee.

Ik heb geen idee hoe je onderneming sinds 2011 gelopen is, was dat je eerste jaar? Als dat zo is, is het wellicht helemaal niet zo gek dat je maar één opdrachtgever had, en hoeft dat geen enorm probleem te worden.

Stel nu dat de belastingdienst je aanslag over 2011 corrigeert, je blijkt bijvoorbeeld geen 1225 uur aan je onderneming besteed te hebben, en hebt dus geen recht op zelfstandigenaftrek. De belasting die je in 2011 te weinig hebt betaald, mag je nu alsnog betalen. Dat is niet leuk, dat ben ik direct met je eens, maar lijd je dan schade? Of word er gewoon een correcte aanslag opgelegd?

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Het gaat mij erom dat het kantoor mij wel op de hoogte kon brengen dat mijn administratie niet goed was.

Ik heb nooit wat gehoord.

Er zijn dingen opgevoerd waar ik helemaal geen bewijs van heb.

Als je iemand betaald voor je boekhouding mag je er toch vanuit gaan dat je het juiste advies krijgt?

Dit kantoor komt hier dus gewoon mee weg

• 0

Er zijn dingen opgevoerd waar ik helemaal geen bewijs van heb.

Helemaal niks? Of heb je nog wel een bankafschrift waar de betaling op terug te vinden is? Voor de inkomstenbelasting zijn kosten aftrekbaar als je aannemelijk kan maken dat ze gemaakt zijn en dat ze een zakelijk doel dienen, dus het ontbreken van een bon hoeft niet per se een probleem te zijn.

Verder had ik een reactie getypt maar toen klikte ik mijn browser weg. Ik vind het ook heel jammer dat elke vrijgelaten gek een administratiekantoor kan beginnen, maar dat is nu eenmaal een feit.

Net als bij heel veel andere mensen die je inhuurt, heb je daarom ook een eigen verantwoordelijkheid om die mensen te controleren. Iemand ergens voor betalen is geen garantie voor goed werk.

• 1

Dag Fransien

Je loopt tegen twee zaken aan:

1. de verantwoordelijkheid voor een aangifte ligt bij jou!

2. welke schade wil je claimen bij de boekhouder?

Ad 1: als je hulp inschakelt voor je aangifte dan rust de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de aangifte nog altijd bij jou tenzij je de boekhouder een volmacht hebt gegeven, wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Dat de boekhouder een aangifte indient voordat jij die hebt ingezien levert wel een grond tot schadevordering op. Jij hebt er immers niet mee ingestemd, maar richting de fiscus is de aangifte gewoon gedaan en kun je daar bij de fiscus niets mee. Dan rest dus een schadeclaim bij de boekhouder.

Ad 2: als er kosten onterecht zijn opgevoerd en er is onterecht gebruik gemaakt van de ondernemersaftrek (1.225 uur) wat is dan je schade? Had de boekhouder de aangifte zonder deze kosten en aftrekposten ingediend (dus correct), dan had je een veel hogere belastingaanslag gehad. Vrijwel gelijk aan die je mogelijk nu zult krijgen. Hooguit loop je nu tegen extra rente en mogelijke boetes aan. Alleen die (rente en boete) zijn aan te merken als schade en dus kun je die mogelijk verhalen op de boekhouder.

Dat je meer dan 1 opdrachtgever moet hebben, is geen regel of wet. Mocht de fiscus jou alsnog afwijzen als ondernemer (en dus in verkapte dienstbetrekking) dan kun je de boekhouder daarop niet aanspreken. Je hebt de boekhouder ingehuurd voor de verwerking van je administratie en (waarschijnlijk) niet voor diens fiscale expertise. Dan had je immers wel een belastingadviseur in de hand genomen.

Het enkele feit dat je maar 1 opdrachtgever had wil nog steeds niet zeggen dat je geen ondernemer bent. Dat is een fiscale discussie van geheel andere aard dan de opdracht die jij aan de boekhouder gegeven hebt. Het zou de boekhouder wel gesierd hebben als hij hier aandacht aan had gegeven, maar afdwingen kun je dit allerminst.

Je geeft aan dat je nooit voor de jaarrekening getekend hebt. Maar je hebt blijkbaar dus ook geen bezwaar aangetekend tegen de opgestelde jaarrekening.

Ik wil zeker de handelswijze van je boekhouder niet goed praten maar het is wel belangrijk dat je weet waar zijn verplichtingen ophouden en jouw rechten beginnen. Bovendien kun je van een boekhouder niet allerhande fiscale kennis verwachten. Boekhouden is immers een andere tak van sport dan de fiscaliteit.

Daarbij is er nu nog geen sprake van schade. Het onderzoek is aanstaande en dus kun je het beste dat onderzoek afwachten. Als er aanslagen opgelegd worden dan ben jij aan zet.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Nee, niet álle boekhouders. Maar wel veel. Ik ben er in ieder geval ook zo een, die aangiftes indient zonder dat er een handtekening is. In 99% van de gevallen heb ik overigens wel een akkoord per email.

Het kantoor waar ik eerder werkte, verstuurde de stukken per post (of op verzoek per email) met de mededeling "over twee weken dienen wij het in, dus laat even iets van je horen als je denkt dat er iets niet klopt". Uiteraard stond het er officieler, maar dat was de strekking.

Er zijn ook kantoren waar je aan het begin van de relatie een machtiging ondertekent zodat het kantoor namens jou bepaalde dingen kan doen, in dat geval heeft het kantoor wél een handtekening.

En, tot slot, zijn er kantoren die een akkoord-brief meesturen met de jaarstukken en de boel pas indienen als jij de akkoord-brief ondertekend terug hebt gestuurd.

Denk je dat je, als je een handtekening had moeten zetten, heel anders naar de stukken had gekeken?

• 0

Nou, nee om eerlijk te zijn.

Omdat ik een andere ga zoeken wil ik weten wat mijn en zijn verantwoordingen zijn.

Ik huur hem in, en ga er vanuit dat alles goed gaat.

Wanneer ik wel wat onderteken, dan is hij helemaal niet meer verantwoordelijk?

Als dat zo is, dan kan ik het toch beter zelf gaan leren en doen??

• 1

Of je nu iets ondertekent of niet, je bent sowieso verantwoordelijk voor je eigen aangifte.

Mijns inziens verandert dat niets, behalve dan dat je een duidelijk punt hebt waarop jij zegt "dit is inderdaad de aangifte die ik in wil dienen."

En het is eigenlijk met de meeste dienstverleners zo. Je huurt iemand in om een website te bouwen, een muurtje te metselen, een bouwvergunning aan te vragen of namens jou je oude boekhouder aan te klagen voor de geleden schade, maar jij bent er verantwoordelijk voor.

Op het moment dat zo iemand ondeugdelijk werk aflevert waardoor je schade lijdt, kun je die persoon melden dat hij zijn opdracht niet naar behoren heeft uitgevoerd en op basis daarvan de schade claimen, maar zoals Joost al aangaf, het is best lastig om de schade te bepalen, en dan hebben we het nog niet over het geld en de energie die het kost om het te verhalen.

Kun je het dan net zo goed, of beter, zelf doen? Dat hangt er van af. Het zal je een bak tijd kosten om de benodigde administratieve en fiscale kennis op te doen en bij te houden, en je moet er wel van houden om een avond (of drie) naar het aangifteprogramma te schreeuwen. Dat is althans wat er vaak gebeurt voordat ik gebeld word :P

Als je onderneming niet zo barstens ingewikkeld is, kun je misschien wel zelf je administratie doen, een eenvoudige boekhouding is niet direct rocket science. Dus ja, je kunt het zelf.

Kun je het zelf net zo goed, of zelfs beter? Sja, als je jezelf vergelijkt met een degelijke adviseur, dan durf ik wel te zeggen dat je het zeker niet beter kan. Net zoals die adviseur jouw vak ook niet beter dan jou uit zou kunnen voeren.

Mocht je administratie echt super-eenvoudig zijn, dan kun je het misschien zelf wel net zo goed, omdat er gewoon niet veel meer uit te halen valt, fiscaal gezien, en de cijfers voor jou geen betekenis of waarde hebben buiten dat ze verplicht zijn.

Je merkt wellicht dat ik moeite heb om je te adviseren om het zelf te gaan doen. Ik ken je situatie niet en in eerste instantie zou ik het niet doen. Mijn ervaring is dat je dan dingen indient die je zelf niet begrijpt, laat staan kan toelichten als er vragen komen. (ochie ochie ochie, preek lekker voor je eigen ...)

Als tip als je op zoek gaat naar een nieuwe adviseur:

- spreek een werkwijze af. Wie doet wat, wanneer, onder welke voorwaarden

- wat als het fout gaat? Als het niet fout gaat, maar de Belastingdienst toch even alles wil komen controleren?

- zoek er een waar het mee klikt.

- zorg dat zijn kennisniveau aansluit bij jouw complexiteit. Als jij geen BV-kerstboom in drie landen hebt, hoeft je adviseur daar ook geen kaas van gegeten te hebben. Maar ervaring in jouw branche is wellicht wel prettig.

Je kan rustig een paar voetbalstadions vullen met ons volk (en dan een bom erop, haha), dus er is keuze genoeg.

Succes ermee!

• 0

Ik ga het uitbesteden. Dat is zeker. Alleen nu nog een goede!

Hoe het nu gaat is zo:

Omdat ik via de bank en kas dingen verkoop zitten de facturen niet op volgorde in de map.

Het kan dus zijn dat 1,3,5 en 8 in de bank map zitten en de facturen

2,4,6 en 7 in de kas map.

Zo moest het van mijn boekhouder.

Ik zie het grootboek nu in, en zie nergens de factuurnummers staan.

In het grootboek 8000 omzet staan dan ook geen factuurnummers.

Als omschrijving bij de omzet via de kas staat alleen omzet week....

Via betalingen van de bank staat omzet dag.....

Wel kan ik nog alle facturen uitdraaien.

Wat voor een vraag kan ik verwachten over het bewijs van omzet?

Over de voorraad kan ik kort zijn.

Er wordt geen administratie bijgehouden. Op 31-12 tel ik de omzet. Deze waarde moest ik doorgeven.

Wel zie ik in het grootboek een inkoop nummer staan en ook een voorraadnummer.

Wat voor een vraag kan ik hierover verwachten?

Kijken ze ook naar de omzet wat is aangeven bij de btw in verhouding bij de inkomstenbelasting?

• 0

Wat voor een vraag kan ik verwachten over het bewijs van omzet?

"toon ons de facturen en de bankafschriften"

Die heb je dus probleem opgelost. Hoe je dat archiveert is van geen enkel belang voor een controle. Als je het maar kunt tonen.

Over de voorraad kan ik kort zijn.

Er wordt geen administratie bijgehouden. Op 31-12 tel ik de omzet. Deze waarde moest ik doorgeven.

Wel zie ik in het grootboek een inkoop nummer staan en ook een voorraadnummer.

Wat voor een vraag kan ik hierover verwachten?

Dat is geen goed plan. Je voorraad muteert door het jaar heen vanwege de inkopen en verkopen. Wordt er in het grootboek niets geboekt op voorraden?

Kijken ze ook naar de omzet wat is aangeven bij de btw in verhouding bij de inkomstenbelasting?

Jazeker! Het is te hopen dat de totale omzet uit je aangiften BTW klopt met de omzet die je in de aangifte IB aangeeft ;)

groet

Joost

• 0

Hai Joost

Bij ' toon ons de facturen en bankafschriften' horen zeker ook nog de kasbladen?

Met andere woorden, ik laat een uitdraai zien van alle facturen op nummer volgorde, ik laat ze alle afschriften zien en alle kasbladen?

Over de voorraad: de boekhouder geeft aan dat hij alles op de inkopen heeft geboekt. Eind van het jaar vraagt hij de inkoopwaarde van de spullen die nog aanwezig zijn. Deze waarde geef ik hem door. Hij verwerkt dit dan op 31-12 op de voorraad balans. In het grootboek staat op 3000 een bedrag geboekt.

Kunnen ze aan de hand hiervan niet zien of het klopt?

Hoe berekenen ze zoiets, ze kunnen toch gewoon de omzet (8000) - inkopen (7000) doen?

Of is daar geen formule voor.

Het bedrag van de omzet wat bij de btw aangiftes is aangegeven is wel wat anders dan bij de aangifte inkomstenbelasting zie ik.

Heeft dit te maken met een freelanceklus wat ik in 2011 er naast heb gedaan maar pas in 2012 heb gefactureerd. Er staat op de balans namelijk 1501 nog te factureren 1250 euro.

Kan dit?

Zojuist het boek, boekhouden voor dummies gekocht.

Ga me er toch zelf meer in verdiepen!

Xx

• 0

Jazeker! Het is te hopen dat de totale omzet uit je aangiften BTW klopt met de omzet die je in de aangifte IB aangeeft ;)

groet

Joost

Hallo,

Over bovenstaande heb ik een aantal vragen.

Ik loop nu vast met de aangifte inkomstenbelast.

Wanneer ik over een jaar voor 4500 euro aan btw afdraag ( 4x1125) heb ik een omzet van 21428 gehaald. Dit staat ook in de aangiftes OB wanneer je ze bij elkaar optelt. De voorbelasting neem ik niet mee in de optelling, alleen de bedragen bij 1a tm 1e min 1d.

Moet er dan ook in de aangifte inkomstenbelasting een bedrag van 21428 bij opbrengsten worden ingevuld?

Ik vraag dit omdat ik te maken heb met zowel belaste als onbelaste omzet en ook nog een balanspost heb aangemaakt met nog te factureren.

Belaste omzet: 21428

Nog te factureren: 15000

Onbelaste omzet: 25000

Ik kan in de aangifte IB mijn omzet verdelen over 4 velden:

1. Opbrengsten

2. Onderhanden werk

3. Omzet uit eigen productie

4. Overige opbrengsten

Hoe kan ik dit nu het beste noteren in de IB aangifte?

De bedragen nog te factureren en onbelaste omzet komen niet voor in de aangiftes OB.

En is er nog een bepaalde manier van invullen wat betreft de voorbelasting?

Naast kosten die zijn belast met btw heb ik ook kosten die zijn vrijgesteld zoals verzekeringen.

De kosten in de ob aangiftes komen dus ook niet overeen met de ib.

Gr. Ronald

• 0

Hoi Joost,

Kan men wel (?) controleren bij:

1) Reeds gefactureerde omzet (onderhanden werk) geeft wel BTW maar hoort niet bij de opbrengst. Kan deel zijn van kortlopende schulden :-\

2) Een andere is de boekwinst bij verkoop inventaris. Dit komt bij (volgens mij) buitengewone baten en is ook BTW belast.

• 0

Dol op Xx-jes van vreemde dames ;). Sorry voor de late reactie

Bij ' toon ons de facturen en bankafschriften' horen zeker ook nog de kasbladen?

Met andere woorden, ik laat een uitdraai zien van alle facturen op nummer volgorde, ik laat ze alle afschriften zien en alle kasbladen?

Klopt.

Over de voorraad: de boekhouder geeft aan dat hij alles op de inkopen heeft geboekt. Eind van het jaar vraagt hij de inkoopwaarde van de spullen die nog aanwezig zijn. Deze waarde geef ik hem door. Hij verwerkt dit dan op 31-12 op de voorraad balans. In het grootboek staat op 3000 een bedrag geboekt.

Kunnen ze aan de hand hiervan niet zien of het klopt?

Hoe berekenen ze zoiets, ze kunnen toch gewoon de omzet (8000) - inkopen (7000) doen?

Of is daar geen formule voor.

hmmm, door alles op inkopen te boeken creëert de boekhouder een verkeerd beeld door het jaar heen, wat hij pas bij einde jaar herstelt. Als je inkopen doet dan boek je eerst op de voorraad. Bij verkoop van dat artikel boek je het af van de voorraad en boek je het op inkoopkosten van de omzet. Zodoende klopt je administratie ook altijd en hoef je pas einde jaar de telling van de voorraad te controleren tegen de boekhouding. Die zou dan vanzelf in evenwicht moeten zijn (herwaardering en bederf of uitval daargelaten).

Het bedrag van de omzet wat bij de btw aangiftes is aangegeven is wel wat anders dan bij de aangifte inkomstenbelasting zie ik.

Heeft dit te maken met een freelanceklus wat ik in 2011 er naast heb gedaan maar pas in 2012 heb gefactureerd. Er staat op de balans namelijk 1501 nog te factureren 1250 euro.

Kan dit?

Ja dat kan. Ik zal in een nieuwe reactie op Brood hieronder even de mezelf een schop onder mijn donder geven.

Zojuist het boek, boekhouden voor dummies gekocht.

Ga me er toch zelf meer in verdiepen!

Verstandig!

Xx

X

• 1

Kan men wel (?) controleren bij:

1) Reeds gefactureerde omzet (onderhanden werk) geeft wel BTW maar hoort niet bij de opbrengst. Kan deel zijn van kortlopende schulden :-\

2) Een andere is de boekwinst bij verkoop inventaris. Dit komt bij (volgens mij) buitengewone baten en is ook BTW belast.

Je hebt helemaal gelijk Brood. Veel te kort door de bocht van mij. Mijn bericht zou alleen opgaan als een ondernemer geen debiteuren of vooruitontvangen omzet heeft. Dus omzet gerealiseerd in bijv. december en gefactureerd in januari.

Ik ga me even verschuilen in een hoekje :-[

• 0

Wanneer ik over een jaar voor 4500 euro aan btw afdraag ( 4x1125) heb ik een omzet van 21428 gehaald. Dit staat ook in de aangiftes OB wanneer je ze bij elkaar optelt. De voorbelasting neem ik niet mee in de optelling, alleen de bedragen bij 1a tm 1e min 1d.

Moet er dan ook in de aangifte inkomstenbelasting een bedrag van 21428 bij opbrengsten worden ingevuld?

Nee dat hoeft dus niet gelijk te zijn. Zie mijn reactie aan Brood hierboven.

Ik vraag dit omdat ik te maken heb met zowel belaste als onbelaste omzet en ook nog een balanspost heb aangemaakt met nog te factureren.

1. Opbrengsten

2. Onderhanden werk

4. Overige opbrengsten

De bedragen nog te factureren en onbelaste omzet komen niet voor in de aangiftes OB.

Voor de IB-aangifte maakt het BTW tarief niet uit en ook niet belast of onbelast. Sorry dat ik met mijn opmerking het alleen maar onduidelijk heb gemaakt voor je.

En is er nog een bepaalde manier van invullen wat betreft de voorbelasting?

Naast kosten die zijn belast met btw heb ik ook kosten die zijn vrijgesteld zoals verzekeringen.

De kosten in de ob aangiftes komen dus ook niet overeen met de ib.

Voor de IB kijk je bij de kosten dus ook niet naar BTW-belaste omzet of niet. Er is geen aansluiting te maken tussen de voorbelasting in je BTW-aangiften en de kosten in je IB-winst.

groet

Joost

• 0

1. Opbrengsten

2. Onderhanden werk

4. Overige opbrengsten

Voor de IB-aangifte maakt het BTW tarief niet uit en ook niet belast of onbelast. Sorry dat ik met mijn opmerking het alleen maar onduidelijk heb gemaakt voor je.

Ha Joost

Waar vul ik de opbrengsten dan in.

Er zijn 4 keuzes en ik heb 3 verschillende soorten omzet.

- omzet belast

- nog te factureren

- omzet onbelast

• 0

Je hebt 'reeds gefactureerde omzet' (belast of onbelast, dat boeit ze op de afdeling inkomstenbelasting niet zoveel) en je hebt 'nog te factureren' omzet, ook wel 'onderhanden werk' genoemd. Over die twee categorieën.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar