• 0

probleem met verhuurder bij overname van een zaak

Goede dag collega,

 

Wij willen onze zaak verkopen. Het is overeengekomen tussen de verkoper en de koper over alles. Nu komen wij bij de huurder van het pand. Deze man wilt dat de koper de cijfers van de zaak van de afgelopen 3 jaar aan hem laten zien. Is de verkoper (wij dus)verplicht om het aan de koper deze cijfers te geven?

 

Alvast bedankt voor jullie advies,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je bedoelde dat de verhuurder van het pand waar je zaak gevestigd is, de cijfers wil inkijken.

 

Ik vraag me dan wel af hoe de potentiële koper cijfers over de laatste 3 jaar kan tonen. Deze partij heeft namelijk geen cijfers. Hij moet immers nog overgaan tot aankoop.

 

Daarnaast heeft de verhuurder een contract met een bedrijf. De eigenaar van het bedrijf is voor hem/haar irrelevant en in sommige situaties niet te achterhalen. Stel dat Heineken de huurder is, hoe kan dan bepaald worden wie de eigenaar van Heineken is. Om maar een voorbeeld te geven.

 

Wil je antwoorden op je vragen? Geef dan wat meer duidelijkheid over welke partij wat wil van wie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Paradocx voor je reactie.

 

Het klopt wat jij zei, ik zei het fout.

 

Het zit zo: wij willen onze zaak verkopen. Partij B wilt het kopen. De koper is de manager zelf. Hij heeft onze cijfers niet nodig, hij werkt da al jaren en weet dus heel goed over alle cijfers van de zaak. Alleen de verhuurder dan het pand, die het moeilijk gaan doen. Deze winkel huren wij van die man.

De verhuurder van het pand wilt dat er een officiele cijfers over winst en verlies van de afgelopen 3 jaar van de zaak aan hem wordt gepresenteerd.

Heeft de verhuurder van het pand het recht om het te vragen ? en de koper van onze winkel verplicht om het aan hem te laten zien?

Ik vind dat de verhuurder van het pand het niet kan verlangen van de koper. Want ja, ieder ondernemer heeft toch een ander manier van zaken doen. Wat de nieuwe huurder doen heeft toch niks te maken met hoe wij tot heden hebben gedaan.

 

Het is wel logisch dat de nieuwe huurder van het pand wel aan hem (misschien) verplicht om hem/haar ondernemingsplan te laten zien en ook een bewijst van de vermogen die gebruikt wordt om de zaak over te kunnen nemen. (nou, dat laatste vind ik ook dat dat niet verlicht moet zijn).

 

het is raar, of niet?

 

Mvgt,

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, dat recht heeft de verhuurder. Meer in zijn algemeenheid heeft de verhuurder het recht bij een indeplaatsstelling (want daar hebben we het over) zekerheid te vragen inzake de financiële positie van de nieuwe huurder.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat toch niet over de huurder als persoon maar over het bedrijf dat het pand huurt. En dat bedrijf zit toch al in het pand.

Wat kunnen cijfers uit het verleden dan zeggen? De ver'huurder heeft toch zijn geld gehad in het verleden?

 

De vraag is eerder ofdat de nieuwe eigenaar de competenties heeft om de omzet uit het verleden te behouden.

 

Als verhuurder doe je zaken met een bedrijf en de verantwoordelijke. Wie achter de schermen de eigenaar is, heeft geen enkele relevantie.

 

Grote ketens veranderen soms om de haverklap van eigenaar. Denk je echt dat alle verhuurders hiervan op de hoogte gebracht worden en een gesprek met deze nieuwe eigenaar kunnen krijgen.

 

Indien jouw bedrijf nog een lopend huurcontract heeft, dan loopt dit onder de nieuwe eigenaar gewoon verder. Indien de huur niet correct betaald wordt dan heeft de verhuurder juridische mogelijkheden om op te treden.

 

Daarnaast staan de huurders met de huidige markt situatie niet in de rij. De verhuurder mag blij zijn dat hij een huurder heeft.

 

Het is mijn stelling dat het huidige huurcontract blijft gelden en dat de verhuurder kan opzeggen volgens de bepalingen in dat contract. Hij mag ook een inspectie van het pand doen. Verder heeft de verhuurder zich niet te moeien met interne aangelegenheden van de huurder.

Link naar reactie
  • 0

@Paradocx: als het bedrijf al jaren verlies draait, maar de ondernemer het meer als hobby ziet en voldoende privé-middelen inzet om de huur te betalen, is er voor de verhuurder op dat moment nog weinig aan de hand. Als vervolgens iemand zonder die reserves de zaak overneemt, bestaat de kans dat die binnen de kortste keren in de financiele problemen komt en de huur niet meer betaalt. Dat wil de verhuurder proberen te voorkomen.

 

Bij een groot concern is het minder een probleem: dan heb je het over een rechtspersoon (veelal een bv) als huurder. Als dan de aandelen in die vennootschap worden verkocht, is er geen sprake van indeplaatsstelling: de huurder blijft dan immers dezelfde bv. Wel kan het natuurlijk zijn dat er in de huurovereenkomst bepalingen zijn opgenomen over de aandeelhouder, als dat een wezenlijk effect op de gegoedheid van de hurende vennootschap kan hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat recht heeft de verhuurder. Meer in zijn algemeenheid heeft de verhuurder het recht bij een indeplaatsstelling (want daar hebben we het over) zekerheid te vragen inzake de financiële positie van de nieuwe huurder.

precies, inzage in de financiële situatie van de nieuwe huurder, maar dat betekent toch niet dat de verkopende partij (Sushi) haar cijfers moet laten zien? dat is heel wat anders...

 

ik sluit me aan bij Paradocx, de nieuwe huurder zal door middel van een businessplan/begroting moeten laten zien dat hij aan de verplichtingen kan voldoen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, dat recht heeft de verhuurder. Meer in zijn algemeenheid heeft de verhuurder het recht bij een indeplaatsstelling (want daar hebben we het over) zekerheid te vragen inzake de financiële positie van de nieuwe huurder.

precies, inzage in de financiële situatie van de nieuwe huurder, maar dat betekent toch niet dat de verkopende partij (Sushi) haar cijfers moet laten zien? dat is heel wat anders...

 

ik sluit me aan bij Paradocx, de nieuwe huurder zal door middel van een businessplan/begroting moeten laten zien dat hij aan de verplichtingen kan voldoen.

Dat businessplan is niets waard als het niet op de cijfers van de onderneming is gebaseerd.

Link naar reactie
  • 0

Goede dag collega,

 

Wij willen onze zaak verkopen. Het is overeengekomen tussen de verkoper en de koper over alles. Nu komen wij bij de huurder van het pand. Deze man wilt dat de koper de cijfers van de zaak van de afgelopen 3 jaar aan hem laten zien. Is de verkoper (wij dus)verplicht om het aan de koper deze cijfers te geven?

 

Alvast bedankt voor jullie advies,

 

Het is natuurlijk logisch dat de verhuurder zoekt naar zekerheden. Dus is dit niet gek. Ook kan het zijn dat je als verkoper borg moet staan. Zoals wij zelf hebben ervaren. Ik denk dat je als huurder ervoor moet zorg dragen dat je korte huurcontracten aangaat. En een clausule bij bedrijfsovername. Zo maak je je eigen onderhandelingspositie sterker t.o.v. de verhuurder. Regel ook je eigen aansprakelijkheid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.