• 0

2 eenmanszaken en een mogelijke dienstverbandconstructie

Hallo,

 

Mijn vriendin en ik hebben allebei een eenmanszaak. Wij zijn net begonnen en willen graag een huis kopen. Een hypotheek loskrijgen is helaas zeer moeilijk zonder vast dienstverband. Nu kwam bij mij het idee op om mijn vriendin in dienst te nemen, en zij mij. Op deze manier hebben we allebei een vast dienstverband en zou het dus mogelijk moeten zijn om een huis te kopen. We hebben geen samenlevingscontract, zijn (nog) niet getrouwd maar wonen wel in het zelfde huis. Ook de bedrijfsadressen zijn gelijk.

Mijn vraag is nu, is dit mogelijk?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, alles is mogelijk, maar of je er wat aan hebt, betwijfel ik. Je krijgt allebei te maken met hoge loonkosten en die lui van de bank zijn ook niet gek ... ::) Iedere keer als je loon overmaakt van de één naar de ander gaan de inkomstenbelasting en de sociale lasten er af. Dan ga je het weer terug overmaken, dan gaat het er nog eens af. Uiteindelijk ligt al je geld bij de belastingdienst en kan je je hypotheek niet betalen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja, alles is mogelijk, maar of je er wat aan hebt, betwijfel ik. Je krijgt allebei te maken met hoge loonkosten en die lui van de bank zijn ook niet gek ... ::) Iedere keer als je loon overmaakt van de één naar de ander gaan de inkomstenbelasting en de sociale lasten er af. Dan ga je het weer terug overmaken, dan gaat het er nog eens af. Uiteindelijk ligt al je geld bij de belastingdienst en kan je je hypotheek niet betalen.

 

Het zou maar voor hooguit 5 maanden zijn, daarna ontslaan we elkaar en hebben we toch een woning. Het probleem is gewoon dat we een andere woning nodig hebben, en dat kopen alleen op deze manier mogelijk is. Over de financieen hoef ik me verder geen zorgen te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het zou maar voor hooguit 5 maanden zijn, daarna ontslaan we elkaar en hebben we toch een woning. Het probleem is gewoon dat we een andere woning nodig hebben, en dat kopen alleen op deze manier mogelijk is. Over de financieen hoef ik me verder geen zorgen te maken.

 

 

Ik denk niet dat je het moet doen. A. De bank is niet gek, ze lezen echt wel wat je ze voorschoteld, B. Ze zien er niet tegenop om de hypotheek te herroepen als je inkomensbasis komt te vervallen. Hebben ze bij mij ook gedaan toen ik voor mezelf begon. Ik kon prima aan mijn betalingsverplichtingen voldoen, maar het feit dat ik geen vast inkomen had was voor de bank reden op heeeel vervelend te gaan doen, net zolang tot ik mijn huis weer verkocht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Pas op met dit soort constructies! Wat je in feite gaat doen is de waarheid (tijdelijk) verdraaien om een hypotheek te kunnen krijgen. Wanneer de bank erachter komt dan kunnen ze heel vervelend gaan doen, zoals Nils terecht opmerkt.

 

Daarnaast is de kans groot dat je voortijdig door de mand valt en dan zullen jullie namen verschijnen in het frauderegister. Op werkgeversverklaringen wordt er namelijk gevraagd wie je werkgever is, en waar deze gevestigd is. Een KvK check is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. En dan komt het aapje rap uit de mouw!

Ik weet niet hoelang jullie al ondernemer zijn, maar je kunt ELQ hypotheken eens proberen. Daarnaast is het idee van Merkava ook een hele goede.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De bank komt hier zonder enige twijfel achterr. Begin niet aan deze constructie. Gert Jan refereert al aan de zwarte lijst, die bestaat en wordt onderling tussen hyportheekverstrekkers gedeeld. Als je fraudeert met een werkgeversverklaring (als werknemer) kom je hierop terecht en is het in de toekomst een stuk lastiger om een hypotheek te verkrijgen. Als je perse wil verhuizen kun je inderdaad ELQ proberen. Hier betaal je wel 1 tot1,5%punt meer rente, maar als je de rentevasteperiode beperkt dan kun je na drie jaar gemakkelijker overstappen naar een goedkopere verstrekker. Iemand borg laten staan is veel goedkoper.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Geen rare trucken uithalen. Blijf lekker huren en bouw je zaak op. Jullie tijd komt nog wel. Hoe wil je overigens na 5 maanden je hypotheek betalen?

 

betalen gaat zowiezo voor het bedrag waarvoor wij een hypotheek willlen, dat is namelijk lager of gelijk als de huidige huur per maand.

 

ook even een update, ik heb maandag een afspraak met een hypotheek adviseur, zonder dit "truckje" dit werd ook door de hypotheek adviseur afgeraden.

 

Huren is opzich ook een optie, alleen niet in de op de huidige locatie, gezien dit bekent staat als "het ghetto van gouda" en dat is niet overdreven.

 

Dat betekent dat ik dus in de particuliere huur moet gaan zoeken en dat is flink duurder, op zich niet erg, maar daarvoor wil ik ook kijken naar de mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.