Ik ben een beginnende ZZP-er en werkzaam in de bouw als aannemer. Ik werk alleen voor particulieren dus begrijp dat ik volgens het kasstelsel moet werken.
Nou zit ik met de volgende vraag. In eerste instantie breng ik een offerte uit en als de mensen daarmee akkoord gaan dan vraag ik een aanbetaling van 50% van de totale offerte en bij oplevering de rest. Hoe kan ik dat het beste boeken? Moet ik als de mensen akkoord zijn een factuur uitschrijven van 50% van de offerte en daarop zetten 'Aanbetaling' en dat dan boeken op de datum van ontvangst? En vervolgens het restbedrag van 50% een nieuwe factuur voor maken en boeken na oplevering/na ontvangst?
Moet of mag ik de factuur wel splitsen, omdat het om één en dezelfde opdracht gaat?
En aangezien ik met verschillende BTW's te maken heb, 21% (materialen) en 6% (uurloon), moet ik dan over het totaal 50% toepassen......dus 50% van het met 21% belastte en 50% van het met 6% belastte?
Eigenlijk zou ik het liefste horen hoe ik dit correct en zo makkelijk mogelijk kan doen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Cania
Cania
Goedemiddag,
Ik ben een beginnende ZZP-er en werkzaam in de bouw als aannemer. Ik werk alleen voor particulieren dus begrijp dat ik volgens het kasstelsel moet werken.
Nou zit ik met de volgende vraag. In eerste instantie breng ik een offerte uit en als de mensen daarmee akkoord gaan dan vraag ik een aanbetaling van 50% van de totale offerte en bij oplevering de rest. Hoe kan ik dat het beste boeken? Moet ik als de mensen akkoord zijn een factuur uitschrijven van 50% van de offerte en daarop zetten 'Aanbetaling' en dat dan boeken op de datum van ontvangst? En vervolgens het restbedrag van 50% een nieuwe factuur voor maken en boeken na oplevering/na ontvangst?
Moet of mag ik de factuur wel splitsen, omdat het om één en dezelfde opdracht gaat?
En aangezien ik met verschillende BTW's te maken heb, 21% (materialen) en 6% (uurloon), moet ik dan over het totaal 50% toepassen......dus 50% van het met 21% belastte en 50% van het met 6% belastte?
Eigenlijk zou ik het liefste horen hoe ik dit correct en zo makkelijk mogelijk kan doen.
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46655-factuur-met-aanbetaling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag