• 0

Investeerder gezocht, is crowdfunding de oplossing?

Beste mensen,

 

Ik ben op zoek naar een investeerder om mijn instapfee in een bestaande onderneming te kunnen financieren, het gaat om een relatief klein bedrag van €15.000. Waar doe ik wijsheid aan? Ga ik voor een persoonlijke lening (gezien het lage bedrag moet dit lukken), stel ik een ondernemersplan op en ga ik naar de bank, of probeer ik via crowdfunding aan mijn startkapitaal te komen?

 

Alvast bedankt,

 

Ruud Lussenburg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel om te beginnen een ondernemersplan op ook voor je lening.

Laat research doen of doe zelf research naar die bestaande onderneming.

-Misschien is de instapfee in de bestaande onderneming niet rendabel en kun je beter zelf iets opzetten?

 

Crowdfunding is top vanwege de extra marketing die jij (en het andere bedrijf) krijgt. Maar voor weinigen succesvol.

 

Tenzij je Bill Gates zover krijgt om een emmer water over z'n hoofd te gooien ;)

http://time.com/3136507/als-ice-bucket-challenge-started/

Link naar reactie
  • 0

Beste Bob,

Bedankt voor je reactie, ik had zelf misschien wat meer informatie in eerste instantie kunnen plaatsen, maar het gaat om een franchise onderneming. De formule en de cijfers zijn bekend, het is zaak om de financiering rond te krijgen. Het ondernemingsplan gaat er sowieso komen.

Gr.

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Met crowdfunding heb ik zelf zoiets van niet geschoten is altijd mis. Je verliest er niets mee als het niet succesvol wordt. Maar als je er aan begint en je wilt de meeste kans op succes, lees dan vooral de bergen tips op het web en er zijn ook een paar goede boeken er over zoals die van Erwin Blom. Spring niet in het diepe, maar bereid het goed voor en lanceer dan je crowdfunding project.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Wat koop je voor de instapfee? Hoe wordt de start verder gefinancierd?

 

Geeft de formule in dat geval garanties aan iedereen? Voor crowdfunders lijkt het me interessanter om als fan van een formule te investeren in het geheel, of je moet bijvoorbeeld graag een Starbucks in jouw dorp willen krijgen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad, anders had ik hier geen onderwerp van gemaakt, dank je Dungen.

 

@ Christine, ik zou graag een keer een bakkie komen doen, als die €15000 voor jou geen probleem is. Dan leg ik je graag mijn plannen uit, misschien dat je dan enthousiast wordt van het plaatje.

 

Gr.

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruud,

 

In De Nationale Franchise Krant van april jl. is er een interessante en wellicht voor u relevante artikel verschenen: Zo komt de franchisenemer aan financiering

 

Uiteraard is het wel handig om goed te weten wat u krijgt voor die € 15.000. Ook al is het relatief gezien weinig geld, u moet wel goed in de gaten hebben waar uw geld heen gaat en wat u er voor terug krijgt.

 

 

Mod edit: goede informatie. Link naar een specifieke kredietverstrekker heb ik verwijderd omdat deze zo te zien toeleverancier/partner van uw site is en we de schijn van commerciële belangen bij het plaatsen van links naar eigen sites willen vermijden

Link naar reactie
  • 0

Dag Ruud,

 

Mogelijk is crowdfunding hierin een oplossing, maar realiseer je dat ook bij het ophalen van het investeringsbedrag via crowdfunding het belangrijk is om een groot deel van de investering al toegezegd te hebben door familie en kennissen. Doordat zij hun bijdrage via jouw crowdfundingscampagne doen, zien andere investeerders dat zij vertrouwen in je hebben.

 

Handig om je ondernemingsplan direct op de juiste manier op te stellen, zodat deze kan worden gebruikt bij het aanvragen van krediet via een andere instantie (bijv Qredits, ING etc). Zij hebben eigen templates online staan.

 

En laat je goed adviseren over de waarde van de bestaande onderneming voordat je investeert :)

 

Tijs

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Tom en Tijs, hier kan ik wat mee!

 

Verder kan ik vermelden dat ik binnenkort de intentieverklaring ga ondertekenen en dat de franchisegever mij gaat helpen bj het opstellen van het ondernemersplan, dit ter versterking van de onderbouwing naar de bank toe.

 

Ik heb verder ook geluisterd naar de adviezen (voor zover ze nog niet bekend waren bij mij) over waar mijn investering naartoe gaat en wat ik daarvoor terug krijg. Ik zal dus zeker geen 'definitieve stappen' ondernemen voordat het financiële plaatje helder is.

 

Ik ben zelf erg te spreken over de franchisformule en zie een enorm potentieel voor de regio waar ik wil gaan zitten. Langzamerhand valt alles op zijn plaats, alleen de financiëring nog!

 

Als de bank mijn plannen goed bekijkt kunnen ze niet anders dan concluderen dat dit wel winstgevend moet zijn! Oftewel, ik een financiëring en de bank blij met de rente die ontvangen wordt.

 

Waren ze maar net zo enthousiast als mij ;-)

 

Gr.

Ruud

Link naar reactie
  • 0

op www.geldvoorelkaar.nl komen dit soort kleine aanvragen ook wel voorbij. Of je daadwerkelijk geld ophaalt hangt af van allerlei factoren, korlopende leningen zijn sneller volgeschreven dan langlopende en uiteraard is de risico-classering en het rentepercentage van belang maar vaak is er ook sprake van een gunfactor.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.