• 0

Verzekeren zeevracht China

Ik sta op het punt een zending uit China te importeren met een waarde van +/- 1100 euro. De goederen (drukwerk) heb ik FOB Shanghai afgenomen van de leverancier.

 

Nu heb ik deze zending voor transport aangeboden bij een Nederlandse expediteur, en dit lijkt allemaal goed te verlopen. De zending wordt LCL in 20 dozen (totaalgewicht +/- 200kg) vervoerd, en de expediteur neemt alles uit handen wat betreft het transport.

 

Nu is verzekering standaard niet inbegrepen, mijn vraag is of men uit ervaring aanraad om een verzekering voor zo'n zending af te sluiten? De verzekering kost zo'n 50-80 euro, en met oog op de lage waarde van de zending is dit best een bedrag.

 

Normaal gesproken ben ik geen fan van verzekeren als je het zelf kan dragen, maar in dit geval vind ik het lastig in te schatten hoe groot de kans is dat ik iets zal moeten claimen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Marnix P2,

 

Welkom op HL.

 

Lijkt me dat er in de berekening van de premie een foutje zit. Wij betalen 3,44 0/00 (promillie!) over de waarde van de goederen + 15,- Euro voor documenten. In jouw geval zou dat dus Euro 18,78 zijn.

 

Ik ben ook geen fan van verzekeringen maar dit is er een die wij wel altijd adviseren aan onze klanten.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marnix P2,

 

Welkom op HL.

 

Lijkt me dat er in de berekening van de premie een foutje zit. Wij betalen 3,44 0/00 (promillie!) over de waarde van de goederen + 15,- Euro voor documenten. In jouw geval zou dat dus Euro 18,78 zijn.

 

Ik ben ook geen fan van verzekeringen maar dit is er een die wij wel altijd adviseren aan onze klanten.

Hi René, ik denk dat de expediteur dan een dure verzekering aanbiedt. Ik heb zelf geen voordeliger alternatief kunnen vinden, zou je misschien kunnen vertellen waar ik zo'n verzekering kan afsluiten? Alvast bedankt!
Link naar reactie
  • 0
Normaal gesproken ben ik geen fan van verzekeren als je het zelf kan dragen, maar in dit geval vind ik het lastig in te schatten hoe groot de kans is dat ik iets zal moeten claimen.

 

Lijkt mij simpel: verzeker je alleen tegen risico's die je niet kunt dragen, niet meer en niet minder. Kortom: als je het zelf kunt dragen, moet je dat vooral ook doen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken ben ik geen fan van verzekeren als je het zelf kan dragen, maar in dit geval vind ik het lastig in te schatten hoe groot de kans is dat ik iets zal moeten claimen.

 

Lijkt mij simpel: verzeker je alleen tegen risico's die je niet kunt dragen, niet meer en niet minder. Kortom: als je het zelf kunt dragen, moet je dat vooral ook doen.

Voor je gevoel is het dan nog wel prettig om te weten hoe vaak er op zo'n verzekering geclaimt wordt/iets misgaat bij zeevracht. De premie van 50-80 euro is het me denk ik niet waard, maar voor 2 tientjes (zoals René hierboven) aangeeft, loop ik het risico liever niet.
Link naar reactie
  • 0
Voor je gevoel is het dan nog wel prettig om te weten hoe vaak er op zo'n verzekering geclaimt wordt/iets misgaat bij zeevracht.

verkeerd gevoel ;) Dit is de Hollandse koopmansgeest die denkt dat er met een verzekering een voordeeltje te halen valt terwijl er geen noodzaak tot verzekeren bestaat. Dit is de val waar je als ondernemer niet in moet trappen, want uiteindelijk ben je dan altijd duurder uit.

 

Maar als je het echt wilt weten: je kunt het ruw afleiden uit de premie, want een verzekeraar bepaalt die premie aan de hand van kans x gevolg + onzekerheidsmarge + administratiekosten + kosten bemiddelaar + winstmarge. Als een verzekeraar dus bereid is een transportrisico van € 1.000,- te verzekeren voor € 20,- dan kun je er vanuit gaan dat de kans op schade grofweg in de orde van 1 op de 1.000 ligt.

 

zou je misschien kunnen vertellen waar ik zo'n verzekering kan afsluiten? Alvast bedankt!

ik neem aan dat dit een dekking is die René aan zijn klanten kan/mag aanbieden waarbij het tarief is gebaseerd op het (klant)volume of potentieel van CTC. Het zelfde tarief zul je dus zeer waarschijnlijk rechtstreeks niet kunnen krijgen, maar wel via René uiteraard :)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat je de premie wat hoog vind maar zoals je zelf aangeeft is dit aangeboden door je expediteur. Premie voor transport verzekering hoeft inderdaad niet al te hoog te liggen. Maar er moet vaak wel een minimale dossier opbrengst tegenoverstaan. Deze moeten de administratie kosten van onder andere de expediteur ook dekken. Daarnaast bied de expediteur dit aan als extra dienst. Aan z'n handeling zal de expediteur altijd een paar tientjes willen verdienen. Of je het risico wil dragen ja of de nee is een keuze die je zelf moet maken. maar met een zending voor euro 1000,- loop je ook weet niet al te veel risico. Maar zoals gezegd die keuze moet je zelf maken.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik denk niet dat alle expediteurs hier tientjes op willen verdienen, want dat zou in kunnen houden dat je gezien word als assurantie tussenpersoon. En daar zitten wat risico's aan.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat alle expediteurs hier tientjes op willen verdienen, want dat zou in kunnen houden dat je gezien word als assurantie tussenpersoon. En daar zitten wat risico's aan.

 

Grote expediteurs/transporteurs bieden het meestal wel aan, maar niet of niet alleen omdat het interessante neveninkomsten zouden zijn.

 

Het dient ook of vooral het commerciële belang van de expediteur/transporteur:

[*]geen discussie over dat de klant niet wist dat hij/zij het transport zelf had moeten verzekeren (het zal je verbazen hoe veel - met name startende importeurs - daar niet bij stil staan)

[*]in geval van calamiteiten (bijvoorbeeld totaal verlies) geen of minder debiteurenrisico (klant die niet kan of niet wil betalen voor transport verloren gegane lading)

[*]last but not least: de mogelijkheid om het risico van de klant onder te brengen bij dezelfde risicodrager die het vervoerdersaansprakelijkheidrisico van de transporteur/expediteur afdekt. Geen discussie en procedures tussen verzekeraars onderling over vaststelling schade en wie waarvoor aansprakelijk is bij doorbreken limieten vervoerdersaansprakelijk bij vermeende opzet of merkelijke schuld. Zowel voor klant als transporteur is dat niet alleen een kopzorg minder, maar het beperkt ook het risico op weglopende ontevreden klanten na schade

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

 

Mijn opmerking was vooral gericht op het feit dat wanneer je daar als expediteur geld aan verdient je uiteindelijke de zelfde zorgplichten hebt als die van een assurantie tussenpersoon. De vraag is of dit wel slim is. Ik denk van niet.

 

Gaat verder niet over het wel of niet aanbieden van de mogelijkheid te verzekeren.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.