• 0

Boeking tussen 2 zakelijke rekeningen met gescheiden boekhouding

Hallo,

Ik heb twee zakelijke bankrekeningen en een privérekening. Ik wilde van mijn ene zakelijke rekening (A) geld overmaken naar mijn privérekening ©, maar per abuis is dat naar mijn andere zakelijke rekening (B) overgemaakt. Ik voer twee gescheiden boekhoudingen, A en B. De werkzaamheden zijn namelijk zo verschillend, dat ik er voor heb gekozen om dit strict gescheiden te houden.

Normaal zou ik een boeking maken

Kruisposten 100

Aan Bank (A) 100

Privé © 100

Aan Kruisposten 100

Maar hoe is de boeking als het niet naar Privé © is overgemaakt, maar naar Bank (B)?

Moet/kan hiervoor bijvoorbeel een extra grootboekrekening Bank (B) aangemaakt worden?

Voor de volledigheid, de 100 euro betreft geen omzet noch kosten.

Dank en groet,

Michael

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

stort het bedrag weer terug en laat het in A en B via kruisposten aflopen.. dan staat alles weer op 0

en maak je een nieuwe overboeking naar prive vanuit A. dat is boekhoudkundig het eenvoudigst.

Als je het bij B laat staan dan komt er geen nieuwe bankrekening bij in A maar een zgn rekening courant verhouden. die heet dan zoiets "rekening courant B". kennelijk verreken je nooit zaken tussen A en B (anders bestond die rekening al) dus dan is terugstorten echt handiger anders blijft er tot in lengte van jaren in A een vordering op B staan en in B een schuld aan A. lijkt me niet wenselijk..

• 0

Dank voor je antwoord Roel. Wellicht dat ik toch een RC aanmaak. Het gaat hier om een eenmanszaak met twee handelsnamen met verschillende activiteiten. Dus het gaat toch al om geld dat van mijzelf is en niet van een BV.

Ik denk er even over na.

• 0

Boek deze transactie in beide administraties als privé.

Bank

Aan privé

En

Privé

Aan bank

Op deze manier hoef je namelijk geen "eliminatie" te verwerken van rekening-courant en kun je beide administraties gewoon bij elkaar optellen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar