• 0

Contract bindend & Auteursrecht?

Ik heb een door de klant ondertekend contract, maar deze weigert te betalen voor de geleverde dienst. Dit betreft een afgesproken aanbetaling op een webshop.

Mijn vraag is dan ook in hoeverre sta je als kleine ondernemer mbt het incasseren van de factuur.

We worden langzaam overspoeld met wanbetalers.

Incassobureau is geen optie

 

mvg

sjnubelke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben een website gemaakt voor een klant, maar deze weigert het totaalbedrag te betalen. We hebben een betalingsregeling getroffen, maar ook daar wordt van afgewijkt.

Klant verteld dat ze via hun advocaat mondjesmaat zullen afbetalen met een bedrag van €10 per 3 weken.

Wij vinden dit onaanvaardbaar, maar daar word geen aandacht aan geschonken.

 

In de tussentijd heeft deze klant zelf een nieuwe website gemaakt en de teksten van onze site 100% gekopieerd en gebruikt in hun nieuwe site.

 

In hoeverre sta ik dan als ondernemer om aktie te ondernemen

 

mvg

sjnubelke

Link naar reactie
  • 0

Mod toelichting:

Ik heb beide vragen even samengevoegd. Niet dat de auteursrechtvraag geen eigen topic verdient, maar eerder omdat we de laatste dagen overspoeld worden door vragen van sitebouwers of afnemers m.b.t. conflicten over dienstverlening rondom het bouwen van websites.

Daarnaast lijkt het er hier sterk op dat het ene verband houdt met het andere...

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een door de klant ondertekend contract, maar deze weigert te betalen voor de geleverde dienst. Dit betreft een afgesproken aanbetaling op een webshop.

In mijn beleving is een aanbetaling iets dat betaald moet zijn voordat je begint met de werkzaamheden. Hoe kan er dan al sprake zijn van een geleverde dienst?

 

We worden langzaam overspoeld met wanbetalers.

Zit daar enige structuur in? Werk je voor een bepaalde doelgroep? Zijn het betwiste facturen?

 

Incassobureau is geen optie

Waarom niet?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dezelfde vraag als John B over de aanbetaling voor een geleverde dienst. Of gaat het om een abonnement? (Dat zie je namelijk wel eens bij webshops, dat dit elders worden gehost.)

 

Je kunt het incassotraject zelf voeren, is in eerste instantie een kwestie van betalingsherinneringen en aanmaningen sturen en veel blijven communiceren (praten).

 

Daarnaast kun je incassokosten in rekening brengen en wettelijke rente berekenen. Dat verzacht de pijn van een te late betaling. Ik weet niet in hoeverre dat nog geldt als je akkoord gaat met een betalingsregeling.

 

Of ze de teksten mogen blijven gebruiken zou ik mogelijk laten afhangen van of ze op tijd betalen. Zijn het jouw teksten? Dat zie je zelden, dat een kundig websitebouwer tegelijkertijd een goeie copywriter is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Aanbetaling:

De klant was super tevreden met het concept van de webshop en had zelf aangeboden om alvast een aanbetaling te doen op het gehele bedrag.

 

Incasso is geen optie:

We hebben 1 keer een incassoproject ingeslagen over een factuur van €500. Volgens incasso stonden we in ons recht en werd aanbevolen om niet af te haken , omdat de tegenpartij "toch maar zou bluffen"

Enfin, dit traject heeft 1,5 jaar geduurd en aan het einde van de rit heeft het ons bijna €4500 gekost, omdat de rechter vond dat we te weinig hadden gecommuniceerd, terwijl we op elke opmerking van de klant ( in de conceptfase ) een positief antwoord en oplossing hadden geboden. Mede hierdoor was onze case onoverwinnelijk door incasso, maar helaas.......

 

Auteursrecht/copyright:

Deze klant heeft de huidige website niet betaald wegens priveomstandigheden en vervolgens zelf een nieuwe website gemaakt en de teksten gekopieerd van de ( tot nu toe ) nog niet betaalde website

Is dit strafbaar??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Auteursrecht/copyright:

Deze klant heeft de huidige website niet betaald wegens priveomstandigheden en vervolgens zelf een nieuwe website gemaakt en de teksten gekopieerd van de ( tot nu toe ) nog niet betaalde website

Is dit strafbaar??

Opzettelijke inbreuk op iemands Auteursrechten is strafbaar (sommige inbreuken worden zelfs als misdrijf beschouwd), maar het lijkt me niet erg aannemelijk dat het OM hier gaat optreden: dit lijkt vooral een privaatrechtelijk geschil.

 

Ik ben geen jurist, maar hamvragen lijken mij:

[*]heeft de klant de site nu wel of niet afgenomen? Een betalingsregeling lijkt te impliceren dat er namelijk wel (deels) iets is geleverd, ongeacht of de klant zich vervolgens ook aan de betalingsregeling houd of niet

[*]wat heb je afgesproken over het auteursrecht? Heeft de klant dit sowieso niet (ook niet als de site wel volledig afgemaakt en betaald was), of wel

[*]wat ligt er duidelijk schriftelijk vast in overeenkomst en vooraf ter hand gestelde voorwaarden? Het gaat er immers om wat je hard kunt maken

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Auteursrecht/copyright:

Deze klant heeft de huidige website niet betaald wegens priveomstandigheden en vervolgens zelf een nieuwe website gemaakt en de teksten gekopieerd van de ( tot nu toe ) nog niet betaalde website

Is dit strafbaar??

Een inbreuk op het auteursrecht valt in theorie inderdaad onder het strafrecht, alleen is dit praktisch gezien in de eerste plaats toch een civielrechtelijke zaak: de klant heeft je niet voor de in opdracht geschreven teksten betaald.

 

Verder zijn het "maar" teksten voor een webshop. Je kunt je afvragen of die auteursrechtelijk wel zó uniek zijn dat ze dezelfde bescherming verdienen als "een werk van letterkunde, wetenschap of kunst" zoals bedoeld in de Auteurswet. En bijvoorbeeld op de tekst "Koop nu" op de bestelknop rust al helemaal geen auteursrecht.

 

Je zou een advocaat een cease and desist-blafbrief kunnen laten sturen met een sommatie: nu betalen of offline halen. Je hebt weinig andere alternatieven indien je niet bereid bent om een incassobureau in te schakelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.