• 0

In hoeverre mag ik deze uren meenemen voor urencriterium?

Hallo,

 

Ik heb sinds maart afgelopen jaar een eigen bedrijf, namelijk een webwinkel. Als ik het goed begrijp moet ik voor de zelfstandigenaftrek sinds maart tot december aan het urencriterium voldoen van 1225 uur. Dit komt neer op ongeveer 3,35 uur per dag.

 

In mijn webwinkel is het mogelijk om vragen te stellen via een livechat. Ik ben vrijwel elke dag van 10:00 tot 18:00 actief geweest op die livechat om vragen van mensen te beantwoorden. Echter is het natuurlijk niet dat ik om de minuut een vraag kreeg.

 

Mijn vraag: Hoeveel uur mag ik rekenen voor die gemaakte uren? Alleen de tijden die elke chat duurt? Of een gemiddeld aantal uren per dag? Of misschien wat anders?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben vrijwel elke dag van 10:00 tot 18:00 actief geweest op die livechat om vragen van mensen te beantwoorden.

Dat is dus vrijwel elke dag 8 uur. Zolang je het aannemelijk kan maken dat je die 8 uur ook daadwerkelijk actief voor de zaak online bent geweest lijkt mij dat geen probleem. Anderzijds kan ik ook zeggen dat ik 16 uur per dag voor de zaak actief ben om eventueel bellende klanten te woord te staan. Aangezien mijn telefoon zichzelf wel laat horen als een klant bel is dat dus niet aannemelijk te maken.

Wellicht een zeer interessante topic voor diegene die net (niet) aan die 1225 uur komen.

Link naar reactie
  • 0

hoever kom je met het criterium zonder die chat uren? (om ze maar even zo te noemen)

 

ook al ben je bereikbaar voor je klanten maakt het nog geen werkuren,. anders kun je ook zeggen ik heb een telefoon en die neem ik op dus ik ben bereikbaar voor klanten dus ben ik in mijn onderneming aan het werk..

vooral als je dit onder werktijd bij je baas doet word het dubieus om ook als werkuren te rekenen..

 

ik zou wel een aantal uren meenemen voor klantenservice (of dat nu mail, chat, telefoon of welk communicatie middel dan ook.. ) op basis van een redelijke inschatting hoe lang je per dag met klanten spreekt en onderbouw voor jezelf hoe je die uren bepaald hebt. zo van elke dag 3x mail checken 0,5 uur, 10 telefoon en chat gemiddeld 7 minuten per klant

het is namelijk onredelijk om te verwachten dat je elk gesprek logt met opname van minuten.. om op de exact juiste uren uit te komen..

maar je moet ook oppassen dat je niet gaat proberen het gat te dichten door precies genoeg uren voor chatservice op te voeren om het te kunnen halen..

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je in de periode voor maart uitgevoerd, alle bezigheden benodigd voor de opstart van een onderneming mag je ook meetellen in het urencriterium, incl. de tijd benodigd voor het schrijven van een ondernemingsplan, uitzoeken van leveranciers, tijd benodigd voor het voeren van zakelijke gesprekken, heb je een webshop laten bouwen, hoeveel tijd heeft het gekost een bouwer daarvoor uit te zoeken. enz, enz. Als het goed is, kun je dat aantonen d.m.v. een agenda. :)

 

Verder eens met Perry en Roel, zomaar 8 uur per dag noteren als chat tijd die besteed is aan de onderneming, dat gaat niet. Hoeveel bestellingen heb je gehad in 2014? Het moet ook een beetje in de pas lopen met het aantal bestellingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een fatsoenlijke chat heeft een historie, een archief waarmee je onder andere kunt bijhouden wie wat wanneer heeft gezegd. (Ook om andere redenen nuttig.) Daarin kun je terugvinden wanneer je daadwerkelijk aan het chatten was.

 

Inhoudelijk weet ik het nog zo net niet. Huisartsen met nachtdienst of brandweermannen die (gelukkig) nog niet hoeven uit te rukken ... die werken dus ook niet.

 

Ik denk dat er iets meer voor nodig is om tot een sluitende urenregistratie te komen: wat dééd je precies toen je stand-by was voor de chat? Heb je dat ook netjes bijgehouden, zodat je het kunt verantwoorden?

Link naar reactie
  • 0

Hierover is jaren terug een leuke zaak geweest van een eigenaar van een hondentrimsalon. De salon was aan huis gevestigd en elke dag open van 9 tot 17. De eigenaar claimde dan ook de zelfstandigenaftrek mede op basis van de uren die zij beschikbaar was voor haar klanten. Zonder afspraak binnen komen was namelijk ook mogelijk.

 

Daar dacht de rechter anders over met name omdat de zaak aan huis was gevestigd. Zolang er niemand langskwam kon de eigenaar gewoon in huis van alles en nog wat privé doen. Je zaak openstellen en jezelf beschikbaar houden maakte nog niet dat er constant gewerkt wordt.

 

Vergelijk dit dus ook niet met iemand die een winkel heeft, de hele dag open is, in die winkel is en een dag lang toevallig geen klanten krijgt.

 

Ja, hij/zij kan de hele dag privé online doorbrengen, maar door de vestiging buitenshuis zal dan toch eerder aangenomen worden dat diegene echt aan (op) het werk is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.