Jimmy23 Geplaatst: 8 maart 2015 Jimmy23 9 0 Geplaatst: 8 maart 2015 Hoi, Ik heb een vraag m.b.t. het specificeren van de BTW over de verzendkosten op de factuur. Op een aantal facturen ben ik vergeten ook BTW te berekenen over de verzendkosten. Er staat dus gewoon het sub totale bedrag op, dan het btw bedrag, dan pas de verzendkosten en zo is het totale bedrag berekend. Het zou enorm veel tijd schelen als ik de facturen kan corrigeren door erop te vermelden: verzendkosten inclusief btw. Mag dat? De verzendkosten heb ik wel gewoon meegenomen bij de kwartaal aangiftes en over die totale omzet 21% betaald. Met vriendelijke groet, Jimmy Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 8 maart 2015 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 8 maart 2015 Quote van de website van de belastingdienst: "Waarover berekent u btw? De vergoeding voor goederen of diensten die u levert, bestaat over het algemeen uit verschillende onderdelen. Bij belaste goederen of diensten berekent u de btw over het totaalbedrag dat u uw afnemer in rekening brengt. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke. " Dus eerst alle kosten bij elkaar optellen en daarover de BTW uitrekenen. Link naar reactie
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 8 maart 2015 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 8 maart 2015 Dus eerst alle kosten bij elkaar optellen en daarover de BTW uitrekenen. Dát weet Jimmy inmiddels al, het gaat erom hoe hij zijn foutjes het gemakkelijkst repareert. Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 8 maart 2015 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 8 maart 2015 Ok, iets te snel gelezen denk ik..... Thx. Het is dan nog maar de vraag of het nut heeft om de facturen te corrigeren aangezien Jimmy blijkbaar de te weinig berekende BTW zelf al afgedragen heeft. Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 11 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 11 maart 2015 Hallo, Bedankt voor de reacties. Het gaat zich er inderdaad om hoe ik die fouten het beste kan corrigeren. Het is immers wettelijk verplicht om de factuur goed op te stellen (toch?), dus dan lijkt het mij wel verstandig om dit te corrigeren ook al is de BTW goed afgedragen? Groetjes, Jim Link naar reactie
0 4711 Geplaatst: 11 maart 2015 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 11 maart 2015 Stuur dan alsnog een verbeterde factuur (hetzelfde factuurnummer en datum!) met een begeleidende brief (over wat en waarom het fout is gegaan etc). Dan heeft de klant een juiste factuur en weet hij/zij dat jij geen “prutser” bent die verkeerde facturen rondstuurt. vakantiereizen Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 11 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 11 maart 2015 Bedankt voor je reactie! Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 11 maart 2015 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 11 maart 2015 Dan heeft de klant een juiste factuur en weet hij/zij dat jij geen “prutser” bent die verkeerde facturen rondstuurt. Grote kans dat de klant het niet eens gemerkt heeft..... Als je de klant niet gaat nabelasten voor de te weinig betaalde BTW is het vrij zinloos om hier nog werk in te steken, je hebt de fout richting fiscus/BD immers al gecorrigeerd. Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 11 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 11 maart 2015 Er is inderdaad BTW afgedragen over het totaalbedrag inclusief verzendkosten. Dus de verzendkosten die op de factuur staan (6.75) zijn dus eigenlijk incl. btw. In feite hebben wij de klant dus 5,58 aan verzendkosten gerekend en de rest is dan het BTW gedeelte. Alleen staat dat niet zo vermeld op de factuur. Omdat we dus wel gewoon de BTW afgedragen hebben is het dus zinloos om hier alsnog werk in te steken? Link naar reactie
0 4711 Geplaatst: 11 maart 2015 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 11 maart 2015 Grote kans dat de klant het niet eens gemerkt heeft Heel goed mogelijk. Toch zou ik persoonlijk altijd een juiste factuur uitreiken (maar dat ben ik). EDIT: Je moet natuurlijk niet de klant 'extra' belasten, maar dat begrijp je zelf ook wel neem ik aan. Gewoon de BTW goed specificeren op je factuur (als je deze gaat herzien dan). vakantiereizen Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 11 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 11 maart 2015 Precies wat ik net heb uitgelegd zou dan op de factuur komen te staan inderdaad in plaats van enkel: 6,75 euro verzendkosten. Dus de klant word dan niet extra belast. Hij weet dan alleen dat hij 5,58 aan verzendkosten heeft betaald en de rest BTW is. Link naar reactie
0 Roel J Geplaatst: 11 maart 2015 Roel J Retired Mod 7,6k 33 1476 Geplaatst: 11 maart 2015 wie zijn je klanten? particulieren of ondernemers? als het om particulieren gaat ben je niet eens verplicht een factuur uit te reiken met btw specificatie dus kan er ook nooit sprake zijn van een fout die gecorrigeerd MOET worden.. so wie so je bent wel verantwoordelijk voor het uitreiken van een juiste factuur en als een ondernemer zou vragen om een correcte factuur ivm btw moet je die wel uitreiken.. maar achteraf alles corrigeren is niet strikt noodzakelijk en het is ook niet strafbaar om het zo te laten. Als jij de btw inmiddels correct hebt afgedragen zul je niet alsnog een boete krijgen voor fouten op je facturen.. Link naar reactie
0 Bart Kooiman Geplaatst: 11 maart 2015 Bart Kooiman 189 21 Geplaatst: 11 maart 2015 Nog een klein vraagje, zijn je klanten zakelijk of particulier. Particulier zal de btw een worst zijn, want die krijgen ze toch niet terug. Zakelijke klanten kunnen de btw terug krijgen, maar of zij trek hebben in administratieve correcties voor zulke kleine bedragen. Maar dat is natuurlijk hun keus, dus dan is het netter wel de correcte factuur nog te leveren http://www.de-wijnstok.nl Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 11 maart 2015 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 11 maart 2015 Omdat we dus wel gewoon de BTW afgedragen hebben is het dus zinloos om hier alsnog werk in te steken? De fiscus heeft zijn geld al binnen. Het BTW bedrag op de foute factuur was te laag maar de klant (als het B2B is) kan ook niet méér aan voorbelasting aftrekken dan wat hij jou aan BTW betaald heeft. Als je de factuur corrigeert door alleen te vermelden dat de verzendkosten inclusief BTW zijn klopt je factuur nog steeds niet. Je moet het BTW bedrag ook aanpassen, en de klant zijn aangifte OB want die klopt dan ook niet meer. Edit: Bij B2C is heft de klant een klein voordeeltje (1,17 Euro) en is het helemaal zinloos om een nieuew factuur te sturen want die gaat zeer waarschijnlijk linea recta de prullenbak in........ Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 11 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 11 maart 2015 Bedankt voor jullie reacties. Echt een behulpzaam forum! Het overgrote deel is particulier maar er zitten ook enkele ondernemers tussen. Voor hen dan de factuur corrigeren en deze toesturen? Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 11 maart 2015 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 11 maart 2015 Het overgrote deel is particulier maar er zitten ook enkele ondernemers tussen. Voor hen dan de factuur corrigeren en deze toesturen? Nee dus. In je administratie vastleggen hoe je het opgelost hebt en je factuurprogramma aanpassen zodat je de volgende keer correcte factuur kunt sturen. Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 11 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 11 maart 2015 Oke, ik gebruik gewoon excel voor het opstellen van facturen dus dat kan ik erg simpel aanpassen. Misschien een stomme vraag maar je zegt; in de administratie aangeven hoe je het hebt opgelost, ik heb toch nog niets opgelost? Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 11 maart 2015 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 11 maart 2015 Je had toch zelf in je eerste bericht geschreven dat je over de totale omzet BTW had berekend en betaald? Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 11 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 11 maart 2015 Ja dat klopt, ik dacht dat je het had over de oplossing met betrekking tot het corrigeren van de factuur. Je zegt dat ik in de administratie moet vermelden hoe ik dit opgelost heb. Zijn hier enige richtlijnen voor hoe ik zoiets in de administratie moet verwerken of volstaat een uitgeprint a4tje met uitleg? Link naar reactie
0 Bert. Geplaatst: 12 maart 2015 Bert. 1,8k 6 232 Geplaatst: 12 maart 2015 Een aantekening op je factuur lijkt me voldoende. Link naar reactie
0 Jimmy23 Geplaatst: 12 maart 2015 Auteur Jimmy23 9 0 Geplaatst: 12 maart 2015 Oke, duidelijk en bedankt Link naar reactie
Jimmy23
Jimmy23
Hoi,
Ik heb een vraag m.b.t. het specificeren van de BTW over de verzendkosten op de factuur.
Op een aantal facturen ben ik vergeten ook BTW te berekenen over de verzendkosten.
Er staat dus gewoon het sub totale bedrag op, dan het btw bedrag, dan pas de verzendkosten en zo is het totale bedrag berekend.
Het zou enorm veel tijd schelen als ik de facturen kan corrigeren door erop te vermelden: verzendkosten inclusief btw. Mag dat?
De verzendkosten heb ik wel gewoon meegenomen bij de kwartaal aangiftes en over die totale omzet 21% betaald.
Met vriendelijke groet,
Jimmy
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag