• 0

oude klanten, nieuwe klanten? [vaststellen begroting en klanttarieven]

Goedemorgen allemaal,

 

Graag wil ik een situatie voorleggen en zien wat voor reactie's ik (wij) hier op krijg.

 

Op dit moment werken mijn collega en ik voor een schoonmaak bedrijf wat wij met veel liefde doen alleen het probleem is dat veel bedrijven hun contract niet verlengen met het bedrijf.

Het probleem is niet dat wij niet goed zouden schoonmaken maar dat de nieuwe offertes van ons bedrijf te hoog zijn en de klant hierdoor afhaken.

Er is diverse keren door verschillende klanten gevraagd of wij die uren eventueel niet kunnen overnemen in het nieuwe bedrijf maar deze gaan vaak niet akkoord omdat zijzelf teveel personeel hebben.

 

Dus ons idee van een eigen bedrijfje is hierbij geboren.

Nu zou ik graag willen weten hoe maak je een offerte op, welke bedragen zijn van toepassing kwa uurloon en schoonmaak per m2 en rijkosten.

Hier hebben wij geen idee van omdat wij een vast uurloon hebben van het bedrijf.

Hoe neem je een goede boekhouder in de arm en hoe kan je alles in goede banen lijden.

 

Het gaat om de uren die vervallen in ons bedrijf,omdat wij de andere uren voor onze baas blijven werken. ( +/- 20uur voor de baas ) (+/-10 a 15 uur voor onszelf pp)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi!

 

Een eigen onderneming is fantastisch, en een drama, dus weet wel even waar je voor kiest. Denk je dat concurrerend kan zijn, EN er nog een degelijke boterham aan over kan houden?

 

Als je wil weten hoe een offerte er uit ziet, dan vraag je er een op bij een concurrent, dan weet je ongeveer wat daar op staat. Ik vermoed dat een potentiële klant niet zo geïnteresseerd is in alle afzonderlijke posten op de offerte, hij/zji wil er graag wat van af lullen en kijkt verder alleen naar het bedrag onder de streep, het totaal dus.

 

Heb je enig idee waarom je baas geen concurrerende offertes uitbrengt? Misschien heeft hij wel groot gelijk, en is de prijs die hij vraagt gewoon de prijs die het kost om iets goed schoon te maken. Dat klanten dan liever kiezen voor 'kut maar goedkoop' is een trend die je in de schoonmaakbranche waarschijnlijk vaker ziet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Misschien heeft hij wel groot gelijk, en is de prijs die hij vraagt gewoon de prijs die het kost om iets goed schoon te maken. Dat klanten dan liever kiezen voor 'kut maar goedkoop' is een trend die je in de schoonmaakbranche waarschijnlijk vaker ziet.

Yep. Of het verschil in prijs is vooral de sociale verzekeringen en voorzieningen voor werknemers. Een pseudo-zelfstandige kan dan volledig onverzekerd goedkoper werken, net als de zwartwerkers. Zo wordt de sector van binnen uitgehold.

Ik zou daarom als klant liever kiezen voor een echte full time zelfstandige , of voor een bedrijf dat de zaken met personeel goed regelt en goede kwaliteit levert. Misschien iets duurder, maar wederzijds een beter gevoel en met een stuk minder risico voor mij als klant!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Naast de kosten van verzekeringen zoals Norbert hier boven noemt, zijn er ook nog de schoonmaakmiddelen als kostenpost die je zult verrekenen, eventueel verdiscontieert in het uurtarief.

Voor vaststellen uurtarief zijn diverse online hulptools, bijvoorbeeld deze.

Die link is afkomstig van De Zaak, waar sowieso al interessante info te vinden is over het bepalen van tarieven en waar je allemaal rekening mee dient te houden.

Na het maken van een begroting m.b.t. deze kosten, heb je inzicht of je het inderdaad "goedkoper" aan kan bieden. Van daaruit kun je bedenken of het uurtarief dat je aan potentiele klanten offreert wel jouw onkosten dekt om daar vervolgens ook nog een belegde boterham aan over te houden.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Heb je enig idee waarom je baas geen concurrerende offertes uitbrengt? Misschien heeft hij wel groot gelijk, en is de prijs die hij vraagt gewoon de prijs die het kost om iets goed schoon te maken.

 

Ligt waarschijnlijk eerder aan de grootte van zijn bedrijf. Met een bedrijfspand, wat auto's en personeel stijgen de kosten vaak zodanig dat je geen concurrerend tarief neer kan zetten.

 

Momenteel zijn er maar 2 soorten bedrijven die concurrerend kunnen werken: zzp-bedrijven of mamma/pappa bedrijven en hele grote bedrijven met duizenden werknemers (en die hebben het zelfs zwaar).

 

Als ik naar mezelf kijk, geen bedrijfspand, 2 goedkope autootjes en geen vast personeel kan ik met een tarief van rond de 20 euro heel concurrerend zijn en toch een prima boterham verdienen.

 

De winst zit hem in de extra klussen: vloeronderhoud, glazenwassen, calamiteiten en bouwschoonmaak kan je vaak met een vaste prijs aanbieden of op basis van m2 prijzen. Waarbij je door efficiënt werken een hoger uurtarief kan bereiken wat voor de opdrachtgever vaak lastiger te controleren is.

 

zelfstandig werken in de schoonmaak is vaak buffelen maar ook best lonend. En mijn beste investering was die 2 zwarte autootjes. Dus koop een zwarte auto ipv een witte wat gebruikelijk is in de schoonmaak, plak er een grote groene emmer op met je naam en de klanten komen vanzelf. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dilayla,

Je vraag nodigt uit om je heel veel te vertellen, maar voor nu een eerste reactie:

 

Op www.ondernemersplein.nl vind je antwoord op veel vragen die relevant zijn voor ondernemers, bijvoorbeeld een video over het bepalen van je uurtarief: http://www.ondernemersplein.nl/onlineleren/uurtarief-bepalen/ en informatie over het bepalen van je kostprijs.

Brancheverenigingen hebben vaak goede services voor leden en bieden veel informatie. Voor de schoonmaakbranche is dat de OSB en de wat kleinere SieV! Wat let je om hen eens te bellen?

 

Om jezelf goed te informeren over alles wat er komt kijken bij het zelfstandig ondernemerschap raad ik je aan eens een startersbijeenkomst bij te wonen of bijvoorbeeld coaching te zoeken bij het Ondernemersklankbord.

Succes, Manon Kuijlenburg

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0
Brancheverenigingen hebben vaak goede services voor leden en bieden veel informatie. Voor de schoonmaakbranche is dat de OSB en de wat kleinere SieV! Wat let je om hen eens te bellen?

 

 

Inderdaad voor leden. :-\ Waarbij de OSB tegenwoordig alleen de wat grotere bedrijven vertegenwoordigd sinds zij een door henzelf te verstrekken duur keurmerk verplicht stellen. Siev is voortgekomen uit bedrijven die ontevreden waren over het beleid van de OSB maar inmiddels rommelt het binnen die club ook al.

 

Richt je op de kleine klanten die een paar uur schoonmaak per week nodig hebben en bouw een goede band met ze op. Geeft meer waardering en je hebt sneller je geld binnen. :)

 

Nogmaals: met een lagere overhead kan je met lagere tarieven werken en heb je een prima concurrentie positie. En daarnaast blijven zoeken naar de krenten in de pap. ;)

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt mij vrij onlogisch en onverstandig om voor 2x 10 of 15 uur (in de week?) een schoonmaakbedrijf te starten naast een part-time werknemerschap in dezelfde branche. Denk eens aan vaste kosten, tijd om klanten te vinden, administratieve verplichtingen en toch weer die werkgever.

 

Boekhouding lijkt uitbesteed te moeten worden. Hoe willen jullie je gaan verplaatsen en hoe bieden jullie klanten continuïteit bij ziekte of vakantie zo dat er vanaf kan?

 

Ik meen dat Henk alleen wat meer uurtjes maakt en zijn administratie en relatiebeheer om te beginnnen zelf oppakt. Lokale reiskosten of voorrijdkosten zitten vast al inbegrepen in een uurtarief.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

starten naast een parttime baan kan prima zolang je maar niet voor klanten van jouw baas gaat werken ivm standaard concurrentiebeding in alle arbeidsovereenkomsten in de schoonmaak. Vaste kosten vallen wel mee. Uurtarief bestaat voor het grootste deel uit arbeid. regel wel een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven.

 

Verplaatsen kan ook in een oude auto, ben zelf gestart met een fiat punto van 18 jaar oud toen ik mijn leasebak moest inleveren. lekker goedkoop en ingeruild toen de kosten kwamen.

 

Vakantie en ziekte heb ik geregeld met collega waar ik mee samenwerk en dat gaat over en weer prima. ;)

 

eerste tijd zat ik ook maar rond de 20-25 uur maar met goede service en mond tot mond reclame is het heel snel gegroeid en moet ik soms al de boot afhouden.

 

Voorrijkosten kennen we in de schoonmaak niet dus werk ik heel lokaal. Zit in een prima plaats want in een straal van 10 kilometer hebben we 5 industrieterreinen die barsten van de kleine bedrijven.

 

Mijn doelgroep is dan ook bedrijven van 2 - 10 medewerkers en 2 tot 10 uur per week schoonmaak. En bij voorkeur gevestigd in een luxe kantoorvilla. ;D

 

Mogelijkheden genoeg, ben benieuwd of er nog een reactie komt van TS ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

In deze opzet heb je vrijwel gegarandeerd een inkomensval met veel extra kopzorgen en duidelijk zonder ondernemers- of startersfaciliteiten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, inkomensval moet je rekening mee houden. Kopzorgen heb je alleen als je in problemen denkt en niet in kansen. Als je er mee wilt beginnen moet je er 200% voor gaan en iedere kans aanpakken.

 

schoonmaak zal altijd gerelateerd worden aan lage tarieven, het is de kunst om met extra klussen het beleg op je boterham te verdienen.

 

Ik ben zelf half januari gestart en kwam met alle besteedde uren al in het eerste jaar aan het criterium voor de zelfstandigen aftrek. Ondernemer ben je al gauw voor de belastingdienst, zeker voor de btw.

Link naar reactie
  • 0

Voor jezelf is het handig in kaart te brengen wat je wel en (nog) niet kan op gebied van schoonmaken, en waar bedrijven op zitten te wachten. Het ene bedrijf is het andere niet, een discotheek van boven tot onder schoonmaken is anders dan een kantoorruimte.

 

In eerste instantie heb je te maken met veel aanschafkosten van (reserve) materialen voor gebruik (dweil, stofzuiger etc.) en verbruik (schoonmaakmiddelen). Of spreek je af dat de klant er voor zorgt en dit in een schoonmaakkast heeft staan, scheelt je dan weer stukje logistiek.

 

Een offerte komt tot stand na een kennismakingsgesprek, je bespreekt de wensen van de klant en wat je hen te bieden hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.