• 0

Opzeggen huur bedrijfspand en afkoopsom contractduur

Ik heb een vraag over mijn rechten en plichten als huurder.

 

Het zit nml zo.... Sinds een jaar heb ik een kleine horecazaak. Helaas loopt deze niet goed en hebben we bij onze verhuurder aangegeven te gaan stoppen. Wij hebben dit 4 maanden voor de einddatum gemeld zodat er een nieuwe huurder gezocht kon worden. Het huurcontract loopt na de laatste dag nog 1 jaar door. Nu is er een nieuwe huurder, gelukkig dit vanaf onze einddatum meteen wil gaan huren. De verhuurder loopt hierdoor geen huur mis. Nu wil ze toch dat wij als een soort schadevergoeding 4 maanden huur betalen. Volgens mij mag dit niet want er is een nieuwe huurder.

 

Kan iemand me hierover inlichten ?!

 

Alvast bedankt !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is mij niet helemaal duidelijk, klopt het dat je:

een huurcontract hebt voor x jaar

met een opzegtermijn van 1 jaar

dat je hebt opgezegd 1 jaar en 4 maanden voor afloop contract

 

 

In dat geval zou de verhuurder inderdaad een schadevergoeding kunnen vragen omdat je het contract niet nakomt, dat zou immers nog een jaar lopen. Het feit dat de verhuurder al een nieuwe potentiële huurder heeft gevonden is op zich niet relevant (als ze die niet hadden gehad dan zou je waarschijnlijk gewoon het hele jaar hebben moeten uitzitten/betalen)

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Het huurcontract heeft een looptijd van 2 jaar zonder opzegtermijn. Er staat wel in dat na 1 1/2 huuder en verhuurder om de tafel gaan zitten om het eventuele vervolg te bespreken. Wij hebben na 9 maanden aangeven dat we het jaar volmaken. Er staat dan dus nog 1 jaar huur open. Er is een nieuwe huurder die het meteen kan overnemen na ons eerste jaar. Deze nieuwe huurder tekent voor 5 jaar.

 

Hij blijft verzekerd van inkomsten, zelfs langer dan bij ons aangezien het een contract voor 5 jaar is. Nu wil hij toch een afkoopsom/schadevergoeding of hoe je het ook wil noemen van 4 maanden huur (dit is incl btw en voorschot g/w/l)

 

Staat hij in zijn recht ?

Link naar reactie
  • 0

Je zegt in je oorspronkelijke posting "volgens mij mag dit niet".

 

Waarom denk je dat?

 

Ik ben zelf geen detaillist, maar ben in de wet gedoken en heb op ondernemersplein.nl gekeken, maar ben nergens tegengekomen dat de verhuurder geen eisen zou mogen stellen, vandaar mijn vraag.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Staat hij in zijn recht ?

 

Ja hij staat in vrijwel zeker zijn recht want jij hebt een 2 jarige overeenkomst na 1 jaar al verbroken..

De verhuurder moet dus extra kosten maken om snel een nieuwe verhuurder te vinden zodat hij geen huurinkomsten mist.

 

Daarnaast zijn de meeste verhuurder overeenkomsten zo opgesteld dat de verhuurder gewoon nakoming van de hele overeenkomst kan opeisen, dat heeft jou verhuurder niet gedaan, hij is zo coulant geweest om jou na 9 maanden de overeenkomsten met een opzegtermijn van 3 maanden op te zeggen, terwijl als ik het goed lees jullie pas na 1,5 jaar zouden bekijken of de 2 jarige overeenkomst zou worden verlengd.

 

of 4 maanden een terechte vergoeding is of aan de hoge kant dat is voor mij niet in te schatten zo van afstand.

maar jij denkt er in elk geval te makkelijk over door te roepen "hij heeft toch gelijk weer een nieuwe huurder, dus hij mist toch geen inkomsten"

 

Het zou nog kunnen zijn dat de verhuurder wat aan de late kant is met zijn claim en dat hij dat ten tijde van de opzegging al had moeten doen (of beter had kunnen doen) maar het kan ook zo zijn dat hij wel gezegd heeft ik ga akkoord met opzegging maar we moeten nog wel hebben over afwikkeling (afkoop) van het contract

 

kortom het is niet eenduidig te beantwoorden, maar zeker niet zonder meer onredelijk of onrechtmatig dat de verhuurder dit bedrag nu eist.

 

Link naar reactie
  • 0

Steven: omdat TS niet de nieuwe huurder heeft gezocht maar de verhuurder dat heeft gedaan denk ik

 

TS: In geval van een contract van 2 jaar betreft het een soort van proefperiode waar inderdaad geen opzegtermijn gehanteerd hoeft te worden, je bent echter wel gewoon een contract voor 2 jaar aangegaan en bent dus zoals hierboven staat daaraan gehouden.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.