• 0

Eindbalans begroting ondernemersplan is niet in evenwicht!

Beste mensen,

 

Momenteel ben ik al een lange tijd bezig om een ondernemingsplan op te stellen voor een onderneming van een vriend. Echter, lukt het nog steeds niet om het financieringsgedeelte kloppend te maken. Ik ben nu al een tijdje bezig met mijn financieringsplan, alleen lukt het mij niet om het eindbalans kloppend te maken. Ik heb aan vrienden en collega's gevraagd of zij er verstand van hadden, maar helaas is er niemand die mij hierbij kan helpen.

 

Het is dan ook vervelend om ergens tegen aan te lopen, omdat je dan ook niet verder kan. Om deze reden vraag ik om hulp. Ik zou het fijn vinden als iemand kon kijken naar het bestand en aan zou kunnen geven wat niet kloppend is.

 

Voorheen had ik in mijn exploitatie bedragen inclusief BTW opgenomen, maar achteraf was dat zeker een stomme zet, omdat je in de exploitatiebegroting bedragen opneemt exclusief BTW. Maar nadat ik dit heb gecorrigeerd heb ik nog steeds een verschil van ongeveer €50.000???

 

Kortom, ik zou het erg waarderen als iemand ernaar kon kijken.

 

Alvast bedankt!

financieringsplan_Multi_SHOES.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even snel doorheen gelopen, wat formules aangepast (auto meegenomen in de BTW mocht dat idd niet moeten, dan kan je btw% op 0 zetten) en de rekening-courantbedrag een formule van gemaakt (alle investeringen minus de overige financieringen).

 

Verder let ook even op je afschrijvingspercentages (zelf al enkele aangepast).

Verder ben ik er niet doorheen gelopen.

financieringsplan_Multi_SHOES_wijziging.xls

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Even snel doorheen gelopen, wat formules aangepast (auto meegenomen in de BTW mocht dat idd niet moeten, dan kan je btw% op 0 zetten) en de rekening-courantbedrag een formule van gemaakt (alle investeringen minus de overige financieringen).

 

Verder let ook even op je afschrijvingspercentages (zelf al enkele aangepast).

Verder ben ik er niet doorheen gelopen.

 

Beste Hermes,

 

Bedankt voor het meedenken en deels corrigeren van mijn financieel plaatje. Ik zal even kijken of ik in ieder geval vooruit kan met je positieve feedback.

 

Het zou fijn zijn om te weten wat ik dan exact fout heb gedaan of waar ik de mist in ben gegaan, waardoor het voor mij ook inzichtelijker wordt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je fout hebt gedaan weet ik niet precies.

Ik constateer dat je geen (of weinig) formules gebruikt, terwijl excel juist bedoeld is om te rekenen.

 

Als je geen formules gebruikt (met verwijzingen) dan is de kans groot dat je bijv de rekening-courant hebt berekend met een rekenmachine. Daarna heb je ergens een getal aangepast, maar het bedrag bij rekening-courant vergeten te wijzigen. En dan loopt het fout......

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 5

het gaat o.a. fout omdat je overzichten de voor verschilldende doelen zijn opgesteld gebruikt om begin en eind balans op te stellen.. en onvoldoende rekening houd met timingsverschillen effecten zoals krediet termijnen of ze niet consequent verwerkt.

 

 

het is een te complexe sheet om in zijn geheel te beoordelen, maar er zijn wel een aantal zaken die zomaar opvallen en nader bekeken moeten worden.

 

- je hebt op de openingsbalans de post voorfinanciering btw, staan als vlottende activa (bezit) op de eind balans ontbreekt echter de btw schuld voor nog niet afgedragen btw 4e kwartaal (Saldo te betalen en te vorderen) dat is op zijn minst inconsequent te noemen. bepaal dus ook hoeveel btw je nog moet opnemen op je balans als schuld voor 4e kw.

- op de begin balans voer je aanloopkosten op als bezit.. dat is onzin die horen daar helemaal niet thuis.

- op de beginbalans heb je 36300 aan crediteuren staan dat is 1 maand krediettermijn, maar in je liquiditeitsbegroting kom ik de post 36300 niet tegen in de afloop terwijl dat bedrag echt in het 1e kw betaald moet worden en dus is je liq begroting voor het 1e kwartaal vermoedelijk te positief (en dat werkt dus ook helemaal door naar het eindsaldo 2014 liquide middelen want die formules gebruiken per kwartaal elkaars uitkomst.

- op de eindbalans heb je ruim 43 duizend ana liquide middelen staan, maar dat is onjuist door een formulefout in je liquiditeitsbegroting, op basis van huidige cijfers moet dat ruim 25.000 zijn.

Die 43 duizend komt uit de totaal kolom van je liquiditeitsbegroting maar je hebt om op die liquide middelen te komen het eindsaldo van 4e kw als beginsaldo in de totaalkolom gezet en daar de hele jaarmutatie nog maar een keer overheen gegooid, dat heet jezelf rijk rekenen :)

 

Die ruim 25.000 is nog zonder rekening te houden met de 36300 aan crediteuren beginbalans die je niet hebt meegenomen. als ik dus de vergeten 36300 en de 18.000 verschil door die formulefout bij elkaar optel kom ik een aardig eind richting de 50.000 verschil die jij rapporteerde. het slechte nieuws is wel dat die 100% ten koste gaat van je liquiditeitspositie en je dus niet op een zak geld zit van 43.000 maar eerder een kleine toename van de schuld heb ten opzichte van het begin van het jaar, tevens komt je hele liquiditeitsbegroting voor kw 1 en 2 uit op een extra geld behoefte ipv een overschot.

 

_______-

even heel specifiek op het saldo van de liquiditeitsbegroting, als je in cel F42 van tabblad liquiditeitsbegroting de formule veranderd van =E43 naar =B42 dan zul je zien dat jet eindsaldo in kolom F (Totaal) gelijk is aan het eindsaldo liquiditeiten van KW4 en dat moet ook want de totaal kolom is niks meer dan een optelling van kw 1 tm 4.

 

 

 

wat verder opvalt

investeringen:

bij de winkelinventaris staat een hoop overbodige meuk die daar niet thuis hoort maar gewoon in de kosten van je eerste jaar thuis horen. prijsetiketten van 19,50 en kassarollen van 30 euro schrijf je niet af in 8 jaar.. >:( prima om ze op een investeringsbegroting (boodschappenlijstje) te hebben maar daarmee horen ze nog niet in op je vaste activa, dus splits die begroting in vaste activa en exploitatiekosten jaar 1, alles onder de 450 euro gewoon als kosten nemen (dus ook die printer en dat bureau dat wel langer meegaat) en zo voer je zomaar nog 2500 aan kosten op in jaar 1, drukt de winst maar ook de belasting op die winst.. niks mis met in jaar 1 een lage winst te hebben door noodzakelijke startinvesteringen..

 

- afschrijving: je gebruikt 4 verschillende methoden voor afschrijving, dat is hoogst ongebruikelijk en ik zie geen aanleiding dat zomaar te doen. kies gewoon 1 simpele methode, de meeste ondernemers sluiten aan bij fiscale regels max 20% liniair afschrijven en wijk alleen af als daar zwaarwegende motieven voor zijn.

een winkelinventaris in 8 jaar afschrijven, waarom? de meeste winkels moeten echt na een jaar of 5 flink opgefrist dus maak de afschrijvingstermijn niet te lang. en waarom dan in een gewogen afschrijving, waarom slijt een inventaris in jaar 1 6x zo snel dan in jaar 8?

 

- het bedrijfspand mag je niet naar 0 afschrijven. bedrijfspanden mogen tot max 50% worden afgeschreven.

 

- seizoenspatroon liquiditeit.

ik zie dat je beetje heb zitten schuiven bij herenschoenen met seizoenspatronen maar bij dames en kinderschoenen totaal niet, dat lijkt me niet rieeel.. zou echt kijken of dat beter kan. want te samen met je inkoopmomenten zijn dat echt je nekbrekers in je liquiditeitenplanning.

 

een liniaire inkoop in mode cq schoenenbranche is niet realistisch.. 4-6 inkoop (en ontvangst) momenten zijn eerder aan de orde dan netjes elke maand 1/12, dat betekent dat je pieken en dalen in je kosten en omzet vaak niet gelijk lopen en dat je vaak kosten voor 3 maanden maakt en daarna pas terugverdient. maar ook dat je omzet van een goede maand moet reserveren voor de volgende inkooppiek.

dat is nogal een aanslag op je liquiditeit en vraagt echt om een hogere financieringsbehoefte om de pieken op te vangen. als je met de huidige liquiditeitsbegroting gaat starten zit je binnen 2 maanden in financiele problemen omdat je leverancier zijn geld wil zien maar je klanten je schoenen nog niet (of niet genoeg) hebben gekocht.

 

edit: en kijk ook of je een maandelijkse liquiditeitsbegroting kan maken want het maakt heel wat uit of in het 3e kwartaal de kosten in juli vallen en de omzetpiek in september zit. en in de schoenenbranche is het niet ongebruikelijk dat je in juli en augustus al je najaar collectie binnenkrijgt (en moet betalen) terwijl de omzet ervan in september of oktober valt, op papier komt het 3e kwartaal dan per saldo aardig uit in de praktijk staan er half augustus boze leveranciers op de deur te bonzen waar je eigenlijk eind september pas geld voor zou hebben.. en dan is 6 weken rekken erg lang..

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het een en ander kunnen aanpassen met iemand die er wat van af weet. Echter, komen wij nog steeds op een verschil van €16.931!!! Ik heb de liquiditeitsbegroting aangepast en daarnaast heb ik tevens de rek. courant lening onder de loep genomen.

 

Is het mogelijk dat iemand ernaar kan kijken en het een en ander rapporteren, om zodoende het eindbalans in evenwicht te kunnen brengen?

 

Financiering_document.xls

Link naar reactie
  • 0

Ik heb beide sheets bekeken maar ik kan er echt geen chocola van maken. Gelukkig heeft Roel al een hoop aangestipt.

 

Is het misschien een idee om dit Excel sjabloon te gebruiken? Wellicht kom je daar verder mee.

 

Heb het zelf 2 jaar geleden voor mijn eigen plan gebruikt omdat mijn werkcoach wat op papier wilde hebben. Voor mijn gevoel had ik geen plan nodig maar mijn werkcoach dacht daar anders over.

 

Leuk verhaal bedacht, gegevens ingevoerd en de berekening klopte tot op de cent. Kreeg nog een pluim omdat ik mijn "huiswerk" zo goed gedaan had. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Persoonlijk ben ik een lange tijd bezig met het opstellen van een ondernemersplan. Dit is mij ook gelukt. Echter, loop ik tegen een probleem aan, namelijk het financieel gedeelte van mijn plan. Zoals gewoonlijk is dat ook het meest lastig gedeelte omtrent dit plan.

 

Om het probleem specifieker te maken: Ik kan mijn eindbalans niet in evenwicht brengen. Wat ik ook heb geprobeerd, het blijft een big issue voor me. Ook heb ik talloze informatie opgedaan, hoe je een exploitatie- en liquiditeitsbegroting moet opstellen, maar nee, het is voor mij best een moeilijke zaak om het eindbalans kloppend te maken.

 

Momenteel heb ik een verschil van €12.045,98! Ik heb de formules netjes toegepast, waardoor het eenvoudig te zien is wat ik precies heb gedaan. Kan iemand AUB kijken naar het bestand en eventueel dit corrigeren (en rapporteren wat er mis ging)? Ook is het mogelijk dat ik sommige posten ben vergeten, of verkeerd te werk ben gegaan!

 

Ik hoop dat iemand dit voor mij wilt doen. Dit zal ik enorm waarderen!

 

Vriendelijke groet,

 

Genc

Higherlevel_doc.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Was het maar een huiswerkvraag. Een vriend van mij wilt heel graag een schoenenzaak openen, alleen was het voor hem een hele opgave om het financieel gedeelte rond te krijgen. Dus kreeg ik het verzoek of ik het wilde doen voor hem. En aangezien ik een boekhoudkundige achtergrond heb ben ik ermee akkoord gegaan.

 

Alleen loop ik dus keer op keer tegen dezelfde probleem aan, namelijk een onevenwichtig balans!

Link naar reactie
  • 0

Ik ga je spreadsheet niet openen (want dan begint mijn 'internetsecurity' te gillen!), maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een "verschil" in deze.

 

Een liquiditeitsbegroting is eigenlijk gewoon een vooruitblik van:

- Dit is het bedrag dat ik in periode X ga ontvangen, bijvoorbeeld A euro.

- En dit is het bedrag dat ik in dezelfde periode ga betalen, bijvoorbeeld B euro.

- En omdat ik periode X begon met C euro ‘cash’, dan houd ik er nu D euro aan over (of kom ik nu D euro tekort).

 

Hoe kan je daar nou een verschil hebben in iets?

 

Stel:

Ik begon met 2000,-

Ik ontvang 3000,-

Ik betaal 1500,-

Dus houd ik er nu 3500,- aan over.

 

Waar zit dan het verschil bij jou?

 

Is 2000 plus 3000 minus 1500 bij jou 2500 of zoiets…?

Want dan klopt er een formule ergens niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het probleem verkeerd heb uitgelegd. Op mijn eindbalans heb ik bij bank 54.058,01 euro staan om de eindbalans in evenwicht te hebben. Dit klopt niet, omdat het bedrag eigenlijk 55.161,68 euro is. Ik heb zitten zoeken naar de fout, maar kan het gewoonweg niet vinden.

 

In mijn liquiditeitsbegroting heb ik dit verwerkt alsof mijn bank wel 54.058,01 euro bedraagt en het verschil heb ik afrondingsverschil genoemd. De fout zit dus eigenlijk in mijn eindbalans.

 

Ik zou het op prijs stellen als je even het bestand toch zou openen. Dan snap je mijn verhaal vast beter.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Als je het bestand als PDF opslaat en erbij zet, dan protesteert mijn systeem niet (denk ik).

Dan wil ik wel kijken naar wat je nou precies gedaan hebt...

 

EDIT:

Blijkbaar is dit al eerder, dat blijkt nu nadat de verschillende posts samengevoegd zijn, uitvoerig behandeld.

Ik laat het er dan ook verder hier bij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.