Ga naar inhoud

Invoerrechten op gerepareerd product.

Geplaatst:

Basto

Eerst een korte situatie schets. Vorig jaar een product uit Canada geleverd gekregen. Begin dit jaar retour gestuurd voor een reparatie. Twee weken geleden is het ding weer geleverd.

 

Gisteren kreeg ik van de Fedex een factuur met daarop invoerrechten. Ik was in de veronderstelling dat er geen invoerrechten over een gerepareerd product geheven werden. Deze heb ik immers bij de import al voldaan.

 

Vanmorgen de Fedex gebeld en die melden dat sinds januari 2014 ook invoerrechten op gerepareerde producten worden geheven. Eventueel zou ik een "document 69" kunnen invullen. Het doel hiervan wordt me echter niet duidelijk, wel vertelden ze dat de kosten dan nog hoger hadden geweest.

 

Klopt het dat men sinds januari 2014 invoerrechten heft over producten die na een reparatie geval weer het land binnen komen?

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Ik ben geen douane expert, maar volgens mij zoek je de term passieve veredeling. Zie 5.6 in deze link

 

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Bert.

Valt inderdaad onder passieve veredeling, of liever gezegd zou/had er onder kunnen vallen. Dat het product (er voor het gemak even van uitgaande) gratis is hersteld zodat je het voor niets terug gestuurd krijgt van de leverancier maakt voor de douane geen verschil, die kennen in beginsel geen gratis leveringen (zie ook deze draad.

 

De douane kan bij een invoeraangifte ook geen verschil zien tussen tussen een "nieuwe" levering en een levering van goederen die al eerder in de EU ingevoerd zijn. Tenzij je dus bij de uitvoeraangifte al kenbaar had gemaakt dat het product bestemd was om weer ingevoerd te worden en bij de (nieuwe) invoer hier op de juiste manier aangifte voor had gedaan had je dit zonder (of met minder) invoerrechten kunnen doen.

 

Dit heeft verder niets te maken met "januari 2014", of je hebt Fedex verkeerd begrepen of je bent geholpen door iemand met weinig douanekennis, een document (ED) 69 is sowieso al een antieke term.

Geplaatst:

Basto

  • Auteur

De reparatie was niet onder garantie, kosten waren +/- €600. Op de verpakking en de papieren stond dat het om een reparatie ging.

 

Maar moraal van het verhaal is dat ik de kosten dus gewoon moet gaan betalen. Nu gaat het niet om een wereld bedrag maar goed, elke euro is er een.

Bedankt voor de antwoorden.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.