Ik heb me zojuist aangemeld omdat ik 2 vragen heb over mijn administratie van mijn eenmanszaak.
Sinds 2011 run ik mijn eigen eenmanszaak ( broodjeszaak). De eerste 3 jaar heb ik mijn administratie laten doen door een boekhouder. Sinds 2014 doe ik dit zelf en heb hiervoor een cursus gevolgd.
Nu, bij het opmaken van mijn eigen jaarrekening ben ik de grootboekrekeningen aan het controleren.
Stap voor stap neem ik ze door zoals me geleerd is;
- 12x telefoonrekeningen ( elke maand 1)
- 12 x internet ( elke maand 1)
- Omzet 21%
- Omzet 6%
- Etc
Nu huur ik ook een pand, en tel tot mijn verbazing 14x huur. Dit komt omdat ik in januari ook de huur van november en december 2013 heb betaald.
Vervolgens heb ik bij mijn vorige boekhouder het grootboek opgevraagd van alle jaren. Wat blijkt nu, deze man heeft de betaalde huren meegenomen over het betreffende jaar. Zo heb ik dus in 2013 maar 10x huur betaald, en staat er in mijn jaarrekening 2013 dan ook het bedrag van 10x huur wat betekent dat ik te weinig aftrekposten heb gehad in 2013.
In 2011 heb ik er 10 gehad van de 11 maanden ( was in februari begonnen) en in 2012 heb ik 13x huur in het grootboek huisvesting staan.
Hoe lost ik dit op, gewoon 14x huur meenemen in 2014? Mag dit? Ooit hoorde ik iets over goedkoopmansgebruik. Wil dit zeggen dat het niks uitmaakt en dat ik gewoon zo door moet gaan.
Dus wanneer ik in 2015 maar 8x huur betaal deze 8x meenemen en niet 4x als nog te betalen huur op de balans moet zetten? Of moet ik het vanaf nu goed doen en wel elk jaar 12x huur in mijn jaarrekening opnemen, ook al is er maar 10x betaald.
Mijn andere vraag gaat over het uitbetaalde bedrag aan mijn dochter.
Mijn dochter heeft 2x geholpen in mijn bedrijf waarvoor ik haar € 3500 heb gegeven.
Ze is van 1993. Ik heb dit als aftrekpost meegenomen, en in haar aangifte is het als inkomsten overige werkzaamheden ingediend. Ze moet nu wel extra belasting betalen.
Mag dit zo? Het lijkt me omslachtig om haar op de loonlijst te laten zetten. Ze heeft nu namelijk een eigen baan en zal mij niet meer gaan helpen.
Ik wacht op een reactie van een expert/ boekhouder.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ninalou
Ninalou
Hallo allemaal,
Ik heb me zojuist aangemeld omdat ik 2 vragen heb over mijn administratie van mijn eenmanszaak.
Sinds 2011 run ik mijn eigen eenmanszaak ( broodjeszaak). De eerste 3 jaar heb ik mijn administratie laten doen door een boekhouder. Sinds 2014 doe ik dit zelf en heb hiervoor een cursus gevolgd.
Nu, bij het opmaken van mijn eigen jaarrekening ben ik de grootboekrekeningen aan het controleren.
Stap voor stap neem ik ze door zoals me geleerd is;
- 12x telefoonrekeningen ( elke maand 1)
- 12 x internet ( elke maand 1)
- Omzet 21%
- Omzet 6%
- Etc
Nu huur ik ook een pand, en tel tot mijn verbazing 14x huur. Dit komt omdat ik in januari ook de huur van november en december 2013 heb betaald.
Vervolgens heb ik bij mijn vorige boekhouder het grootboek opgevraagd van alle jaren. Wat blijkt nu, deze man heeft de betaalde huren meegenomen over het betreffende jaar. Zo heb ik dus in 2013 maar 10x huur betaald, en staat er in mijn jaarrekening 2013 dan ook het bedrag van 10x huur wat betekent dat ik te weinig aftrekposten heb gehad in 2013.
In 2011 heb ik er 10 gehad van de 11 maanden ( was in februari begonnen) en in 2012 heb ik 13x huur in het grootboek huisvesting staan.
Hoe lost ik dit op, gewoon 14x huur meenemen in 2014? Mag dit? Ooit hoorde ik iets over goedkoopmansgebruik. Wil dit zeggen dat het niks uitmaakt en dat ik gewoon zo door moet gaan.
Dus wanneer ik in 2015 maar 8x huur betaal deze 8x meenemen en niet 4x als nog te betalen huur op de balans moet zetten? Of moet ik het vanaf nu goed doen en wel elk jaar 12x huur in mijn jaarrekening opnemen, ook al is er maar 10x betaald.
Mijn andere vraag gaat over het uitbetaalde bedrag aan mijn dochter.
Mijn dochter heeft 2x geholpen in mijn bedrijf waarvoor ik haar € 3500 heb gegeven.
Ze is van 1993. Ik heb dit als aftrekpost meegenomen, en in haar aangifte is het als inkomsten overige werkzaamheden ingediend. Ze moet nu wel extra belasting betalen.
Mag dit zo? Het lijkt me omslachtig om haar op de loonlijst te laten zetten. Ze heeft nu namelijk een eigen baan en zal mij niet meer gaan helpen.
Ik wacht op een reactie van een expert/ boekhouder.
Groeten Nina
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49111-vragen-over-de-kosten-huur-en-dochter-in-mijn-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag