• 0

Hoe effectief is een Facebook winactie?

Ik heb van mede-ondernemers in mijn omgeving een tijd terug het advies gekregen een deel, like & winactie te gaan houden op de Facebook-pagina van mijn bedrijf.

 

Nu vraag ik me ergens ook wel af hoe effectief zo'n actie kan zijn? Win je daar nou ook echt klanten mee?

 

Ik ben benieuwd naar jullie - eventuele - ervaringen.

www.sparklecopywriting.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het heeft alleen maar zin als je de betrokkenheid van klanten weet te verhogen, en een simpele Like doet dat niet echt, natuurlijk. Je klanten mee laten praten en beslissen over uitbreidingen in je assortiment zou dat veel meer doen.

Klopt, dat zou de volgende stap zijn. Ik heb wel eens dat soort vragen gesteld, "wat mis je nog in ons assortiment" maar 0,0 reactie. MIsschien nog maar eens proberen en wat anders inkleden.

 

Bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Facebook is nu eenmaal een social media platform.

Het gaat over mensen.

 

Wees niet bang om jezelf te laten zien. Ik ben bijvoorbeeld twee jaar geleden overal mijn naam en foto bij gaan zetten. Eerst vond ik dit nogal een aantasting van mijn privacy maar de reacties zijn zo leuk dat ik dat voor lief neem.

 

Vertel wie je bent en wat je meemaakt, al is het maar een verhaal met een klant, leverancier, een vakbeurs, maakt niet uit. Het is een drukke wereld, dus laat je horen. Verstop je niet.

 

Het mooie aan social media vind ik dat je heel makkelijk jezelf (of je vrienden) als test kunt gebruiken.

Ik heb als regel heel simpel "Zou ik dit als privé persoon leuk vinden?" Is het antwoord JA, dan doen. Is het antwoord NEE, dan niet doen.

 

Het "doe het selfie" idee was maar een voorbeeld en Praxis en Horbach hebben het weer van een of andere Amerikaanse klus ketenen.

 

Als je het echt niet weet, maak dan om te beginnen eens elke dag een foto over iets in je winkel en schrijf daar drie zinnen bij. Maak niet uit wat.. Facebook is het medium van de lichte snacks... Dan heb je na twee maanden al 50 foto's op je Facebook staan.

 

rinse, repeat, rinse, repeat, rinse, repeat,....

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Facebook is nu eenmaal een social media platform.

Het gaat over mensen.

Wees niet bang om jezelf te laten zien. Ik ben bijvoorbeeld twee jaar geleden overal mijn naam en foto bij gaan zetten. Eerst vond ik dit nogal een aantasting van mijn privacy maar de reacties zijn zo leuk dat ik dat voor lief neem.

 

Vertel wie je bent en wat je meemaakt, al is het maar een verhaal met een klant, leverancier, een vakbeurs, maakt niet uit. Het is een drukke wereld, dus laat je horen. Verstop je niet.

Het punt is dat het bedrijf niet om mij gaat, ik ben niet alleen namelijk, daarom wil ik niet teveel met mijn hoofd/naam in de picture..

Als we een evenement o.i.d. hebben maak ik daar wel altijd foto's van om die op FB te zetten. Maar ik denk dat we dat vaker moeten doen..

 

Het "doe het selfie" idee was maar een voorbeeld en Praxis en Horbach hebben het weer van een of andere Amerikaanse klus ketenen.

toch is het een goed idee! ik ga hem dit weekend toepassen :)

 

Als je het echt niet weet, maak dan om te beginnen eens elke dag een foto over iets in je winkel en schrijf daar drie zinnen bij. Maak niet uit wat.. Facebook is het medium van de lichte snacks... Dan heb je na twee maanden al 50 foto's op je Facebook staan.

 

rinse, repeat, rinse, repeat, rinse, repeat,....

Ook een goed idee, onze bedrijfsruimte (webshop dus meer magazijn dan winkel) leent zich nog niet heel erg voor leuke foto's maar daar ga ik eens verandering in brengen.

 

Bedankt voor je reactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik besef me dat ik het topic een beetje kaap maar nu vastgesteld is dat "like en win" acties niet echt dé manier zijn, wat zijn dan wel goede tips om meer Facebook volgers te krijgen?

En nee, niet op de dubieuze manieren maar gewoon op een nette manier?

 

Wat ik ook wel eens zie is dat je je bestelling op facebook kunt delen.

 

Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van je product en klandizie of dat zin heeft, maar het kan zijn dan mensen bijv willen sharen dat ze gaan klussen aan hun huis oid (en daarmee verkapt hun vrienden vragen te helpen?).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Likes zijn totaal waardeloos voor een bedrijf. Lees deze post er maar eens over: http://adcontrarian.blogspot.nl/search?q=likes

 

Ik denk dat Hans een paar waardevolle tips heeft gegeven. Probeer je in te leven in de klant, een mens van vlees en bloed zoals jij. Waarom zou deze in hemelsnaam met jouw bedrijf bezig zijn? En waarom zou deze boodschappen van jou gaan delen? Doe je dat zelf wel eens??? Ik las laatst een onderzoek waar stond dat 1 op 10.000 volgers van bedrijven een boodschap deelt. En dat cijfer geldt voor zogenaamde 'fans' van bedrijven, dus laat staan wat normale mensen ermee doen...

 

Het voorbeeld van Hans van het trappenbedrijf vind ik leuk. Maar realiseer je dat de mensen die deze foto's liken, hoogstwaarschijnlijk vrienden zijn. De vraag is: gaan de mensen die de boodschap dan zien, ook liken...? Desalniettemin, helpt voor een stukje zichtbaarheid. En mogelijk soms een klus. Maar het bedrijf zal hier nooit op kunnen draaien! Dus wees realistisch in je verwachtingen!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Bas, dank voor het compliment :)

 

Het klopt dat mijn vriend met het trappenbedrijf maar een paar honderd mensen bereikt (eigenlijk nog veel minder want Facebook laat lang niet alle berichten van je vrienden op je tijdlijn zien).

 

Maar toch... Voordat Facebook bestond wist ik wel dat hij 'iets met trappen deed' maar ik was nog nooit bij zijn bedrijf langs geweest, zelfs zijn website zou ik niet weten.

 

Maar sinds ik elke week die mooie trappen (met af en toe een leuk verhaaltje over de nieuwe eigenaar erbij) op Facebook zie langskomen weet ik eigenlijk alles van zijn bedrijfje.

 

Ik heb het net gecheckt en hij heeft 423 Facebook vrienden.

Als die net zo enthousiast zijn als ik heeft hij dus door Facebook meer dan 400 ambassadeurs van zijn bedrijf rondlopen! Ik weet zeker dat daar per jaar wel een paar opdrachten uit komen.

 

Kortom: Laat zie wie je bent. Mensen zijn gek op 'human interest' verhalen.

Daar is Facebook voor gemaakt!

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Na ruim een jaar heb ik op de FB-pagina van mijn fabriekje vorige week de kaap van 800 vrienden gerond. Dit heb ik bereikt zonder like, deel en win acties.

 

Iedere dag probeer ik een berichtje te plaatsen over dingen die ik met het fabriekje meemaak. Gekke dingen, serieuze dingen, kortom alles wat ik denk dat voor volgers interessant kan zijn. In mijn verhaal zeg ik nooit "koopt mijn waar" dat stoot in mijn optiek af. En gezien de interactie denk ik dat de mensen (volgers) het verhaal van de fabriek met plezier volgen.

 

Leuk bij effect is dat ik via de FB-pagina al verschillende nieuwe afnemers heb mogen begroeten..

Link naar reactie
  • 0

Na ruim een jaar heb ik op de FB-pagina van mijn fabriekje vorige week de kaap van 800 vrienden gerond. Dit heb ik bereikt zonder like, deel en win acties.

Partrick, ik vind je leuk! ...eh, dat klinkt niet zoals ik het bedoel maar ik drukte meteen op de knop 'vind ik leuk' toen ik je Facebook pagina zag. Dit is precies wat ik bedoel! Je hebt ook een sympathiek product, dat scheelt. Lekker ambachtelijke dingen doen het denk ik beter dan een 'verzekeringstussenpersoon' maar daar valt vast ook wel wat op te verzinnen.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hans: graag gedaan! Nou moet je alleen niet te ver gaan... ;D

Heel mooi dat jij een ambassadeur bent, maar het lijkt me zeer sterk dat 400 van de 423 'vrienden' dat ook zijn. Zoals ik al aangaf, mensen liken bijna niet. Laat staan dat ze jouw merk / bedrijf actief promoten. Dat zie je dus ook terug, jouw vriend verkoopt een paar trappen per jaar langs deze weg. Hartstikke mooi. De kans dat dat veel meer wordt via de huidige insteek is niet zo groot.

 

Patrick: hartstikke leuk! Je webpagina ziet er ook goed uit, mooi bedrijf! Ik kan me goed voorstellen dat je regelmatig een like krijgt en dat dat ook wel eens tot verkopen leidt.

 

Punt is vooral dat veel mensen denken dat er een soort online formule is om tegen lage kosten enorme zichtbaarheid te krijgen en zo enorme omzetten te genereren. Let's go viral! Helaas, dat gebeurt maar zelden. Zelfs als je even enorm zou opvallen en heel veel mensen kopen je product, dan zul je zien dat dat een eenmalige aankoop is. Reclame maken blijft nou eenmaal nodig om omzet te genereren. Berichtjes plaatsen op FB, die mensen leuk vinden, helpt om onder de aandacht te blijven. Maar het zal niet snel leiden tot voldoende omzet vrees ik. FB is vooral leuk voor 'erbij'.

 

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je Bas.

 

Je moet inderdaad niet verwachten dat je met een FB-pagina snel binnenloopt. Maar social media is wel een onderdeel van het marketinginstrumentarium geworden, met zijn eigen mores. Als je het een doet moet je het ander zeker niet laten.

 

De bekendheid van mijn fabriekje heb ik te danken aan social media. Eerst was er ketchup, toen de site en vervolgens heb ik vestigingen op FB en Twitter geopend. Via Twitter heeft een journalist van de PZC het opgepakt en zo is het balletje gaan rollen. De winkels die zich via FB melden blijken ook structurele afnemers te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Op mijn fb pagina zet ik eigenlijk nooit iets commercieels, behalve af en toe foto's van werken die ik uitgevoerd heb. Meestal deel ik zaken over cargofietsen en andere bedrijfjes die iets met cargofietsen doen, 1x in de twee weken schat ik zo.

 

Samen met iemand anders heb ik ook nog een kleine fietskoerierdienst die momenteel op een laag pitje staat. We verdienen daarmee heel weinig maar het is wel plezant om te doen als nevenactiviteitje. We hebben daar ook een fb-pagina en twitteraccount voor maar hebben de laatste maanden eigenlijk niets meer gepost. Eigenaardig genoeg gaat het aantal likes en volgers nog altijd in stijgende lijn; momenteel fb: +900 en twitter +300 en iedere week komen er wel een paar bij. Zeer bizar vind ik dat.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik fascinerend vind is dat Facebook opeens erg in het voordeel werkt van kleine bedrijven, waarbij de persoon en het bedrijf heel nauw samenhangen. Zoals Mathias, de fietsende elektriciën of Patrick de ketchup makende designer.

 

Voor grotere bedrijven is Facebook marketing een stuk minder leuk. Om kort te gaan heeft Facebook met de grote merken de grootste "Bait-and-switch" marketing truc allertijden uitgehaald.

 

Merken werd in het begin van Facebook beloofd dat ze met hun doelgroep in contact konden treden via een bedrijfspagina. Alle grote bedrijven hebben honderden miljoenen uitgegeven aan het laden van die bedrijfspagina's om likes en vrienden te krijgen.

 

Toen iedereen op Facebook zat heeft Facebook de knop omgezet en verdwenen de gratis bedrijfspagina's langzaam uit de tijdslijn. De 'organic reach' van een bedrijfspagina is nu nog maar 6% (en gaat naar nul).

Dat betekent dat alles wat je als bedrijf op je pagina schrijft maar bij één op de zestien volgers aankomt.

 

Voor grote bedrijven is 'gratis bereik' dus niet meer interessant.

Willen ze de grote groep (die ze zelf mee hebben geholpen op te bouwen) bereiken dan moeten ze er nu voor betalen.

 

Het is echt razend knap hoe Facebook dit voor elkaar heeft gekregen.

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je een goed punt te pakken, Hans. Maar er zijn nog talloze grote bedrijven die, ondanks het slechtere bereik, heel actief op FB zijn. Er is blijkbaar dus nog wel voor hen genoeg te halen.

 

Er is helemaal niks voor ze te halen. Is een klassiek geval van 'we zijn nu eenmaal een weg ingeslagen dus we houden vol'. Lees maar eens wat voorbeelden op http://adcontrarian.blogspot.nl of het boek van de auteur hiervan, 'Marketers are from Mars, customers from New Jersey'. Alle onderzoeken wijzen uit dat FB bedrijven amper iets oplevert, maar 'everybody else is doing it, so...' Maar ja, leg het maar eens uit aan de CEO dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt...

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

KLM geeft anders aan toch 25 miljoen omzet te halen via social media (150.000 per medewerker).

Linkje: http://www.emerce.nl/nieuws/klm-25-miljoen-omzet-via-social-media

 

De omzet van KLM in 2014 bedroeg € 9,6 miljard. De genoemde € 25 miljoen is slechts 0,26% van deze omzet. Irrelevant dus. En het is nog maar de vraag of het hier extra omzet betreft, of omzet die anders via de reguliere kanalen gerealiseerd zou zijn...

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het niet als irrelevant. Het is dan maar een klein deel van de totale omzet, maar hieruit blijkt wel dat het zoveel meer is dan alleen een "kostenpost". Bovendien staat het betalen via Social Media in de kinderschoenen.

 

Met Social Media bedien je de klanten op de door hen gewenste kanalen, waarom zou je ze moeten dwingen naar "reguliere kanalen"? Webcare en zichtbaarheid dan nog niet eens meegenomen.

 

---

 

Maar goed, ik wijk af, het ging over de effectiviteit van winacties op Facebook.

 

 

 

 

 

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Het geeft natuurlijk wel te denken. 25 miljoen is veel geld, maar ik vraag me ook af hoeveel van die omzet alsnog gereasliseerd zou zijn zonder acties op facebook.

 

Bovendien is het omzet, geen winst. Als het bijvoorbeeld 25 miljoen aan omzet is die komt uit de verkoop van de goedkoopste y-class tickets is de winst daaruit nul of zelfs negatief.

 

Voor de klant is het uiteraard leuk als klm via facebook een aanbieding doet om voordelig ergens heen te vliegen, maar niet iedere passagier in een vliegtuig is een winstgevende. Wellicht is dit specifiek voor de luchtvaart waar men verlieslatende passagiers meeneemt om de boel een beetje te vullen - een beetje verlies laten op een gevulde stoel in tenslotte altijd nog beter als met lege stoelen vliegen.

Link naar reactie
  • 0

De factor tijd per contact is inderdaad wel een interessante.

 

Social media vreet tijd. Voor de kleine ondernemers is het niet erg, die zitten toch al op FB met hun vrienden. In de mix van privé verhalen gooien ze er af en toe een selfie van hun laatste klus tussendoor. Leuke beschrijving erbij en je hebt weer wat zelfpromotie gedaan.

 

Voor grote bedrijven is Facebook een heel ander verhaal. Een losse klant is geen 'vriend' maar gewoon een kostenpost. Elke afhandeling van een vraag of lollig moeten reageren op een opmerking kost nu eenmaal tijd. Als de marges op je product flinterdun zijn heb je simpelweg geen tijd om met iedere klant een leuk praatje op social media aan te gaan.

 

Als extreem voorbeeld kent iedereen Zappos. Die profileren zich als bedrijf waar je dag en nacht mee mag bellen/mailen, ook als je helemaal niks wilt kopen. Erg leuk bedacht en het was in het begin ook een verademing, maar volgens mij hebben ze het financieel best moeilijk nu.

 

Kletsen is leuk maar er moet uiteindelijk wel iets verkocht worden.

Zoals mijn sigarenboer zegt als ik te lang in een tijdschrift sta te lezen: "Gaan we kijken of kopen meneer?"

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het niet als irrelevant. Het is dan maar een klein deel van de totale omzet, maar hieruit blijkt wel dat het zoveel meer is dan alleen een "kostenpost".

 

Dat blijkt nergens uit, want je weet niet of het extra omzet is. Voor hetzelfde geld is de totale omzet gedaald door verwaarlozing van andere kanalen...

 

Het grootste social media experiment, The Pepsi Refresh Project, heeft in 2011 geleid tot 5% (!!!) daling van het marktaandeel. En daar is Pepsi nog steeds niet overheen.

 

Alles wijst erop dat traditionele reclame vele malen effectiever is dan social media. Helaas, ik word er ook niet blij van ::)

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Voor grote bedrijven is Facebook een heel ander verhaal. Een losse klant is geen 'vriend' maar gewoon een kostenpost. Elke afhandeling van een vraag of lollig moeten reageren op een opmerking kost nu eenmaal tijd.

 

Dit heeft natuurlijk wel te maken met hoe bedrijven erin staan. Veel grote bedrijven die consumenten bedienen hebben een webcare afdeling, maar dat is zowel promotie als damage control van mensen die er openlijk over klagen. Social media kunnen ook een negatieve impact hebben, en dat mitigeren kan het grootste belang zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, vandaag dus de harde werkelijkheid gezien van deze 'bekroonde' KLM webcare...

 

Kennis van me is al meer dan een week haar koffer kwijt en KLM zegt dat het niet hun pakkie an is omdat ze het uit handen hebben gegeven aan een subcontractor.

 

"We are unable to further assist you with this" ::)

klm.thumb.jpg.5b61217cd1626bf7673e8d8c933c2e24.jpg

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.