• 0

Drie vragen: KOR, ondernemersaftrek en urencriterium/aanloopfase

Hallo allemaal,

 

Ter voorbereiding op mijn inschrijving als ZZP'er (of eigenlijk eenmanszaak natuurlijk) ben ik me aan het verdiepen in alle dingen die daarbij komen kijken (belastingtechnisch). Nu heb ik een paar vraagjes aan de experts hier op het forum (ik heb al een hoop antwoorden gevonden dankzij jullie!):

 

1. //EDIT: verwijderd. Heel typisch, een half uur na het plaatsen van deze vragen vind ik het antwoord op mijn eerste vraag. Ik had blijkbaar de verkeerde steekwoorden gebruikt eerder. :-[

 

2. Klopt het dat ik zelf mag bepalen of ik de KOR bij de kwartaalaangifte toe pas (voorlopige mindering) of dat ik het eind van het jaar doe? Dan weet ik tenslotte pas of ik er ook echt recht op heb..? En als ik 'm niet toe kan passen (omdat ik meer heb uitgegeven aan voorbelasting dan ik binnen heb gekregen), hoe wordt dit dan verrekend? Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik niet zoveel winst maak dat ik boven het bedrag van de KOR zit ;)

 

3. Ik las dat je de uren uit de aanloopfase kunt gebruiken bij het urencriterium. Nou had ik begrepen dat dat alleen was als je bijv. in maart begint en in januari/februari al voorbereidend werk hebt verricht. Oftewel: die uren mogen alleen meetellen als ze in hetzelfde kalenderjaar vallen als de start van je onderneming.

Ik dacht dat ik dit goed begrepen had zo, maar nu zag ik gisteren ergens een discussie voorbij komen, waarin iemand zei dat als je begin van het jaar zou starten, dat de 'aanloopuren' gemaakt in (de laatste maanden van) het jaar ervoor ook meetellen. Ik kan op de site van de belastingdienst niet vinden wat nou de officiële regels/definitie van de aanloopfase zijn/is.

 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Groeten,

Lisette

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

vraag 1 sla ik even over, loop vast bij het uitleggen ;D

 

vraag 2: KOR.

De hoofdregel bij de KOR is dat je in het laatste kwartaal bepaald of je er recht op hebt en dan verrekend, het is echter toegestaan om tussentijds KOR te verrekenen als je redelijkerwijs kan voorzien dat je er recht op hebt.

KOR halen of niet, bij een btw percentage van 21% en lage inkoopkosten zit je heel snel boven de KOR grens.

Als je de KOR tussentijds toepast zul je zelf in de gaten moeten houden of dat zinvol is.

 

Stel in het tweede kwartaal 2015 heb je vooral kosten en vraagt 300 euro btw terug. en als je het derde kwartaal per saldo 200 euro moet betalen dan kun je de KOR nog niet toepassen want eerst moet die 300 euro die je al terug hebt gehad weggepoetst worden en er blijft nog een KOR saldo van -100 over. Het vierde kwartaal moet je per saldo 350 euro betalen maar er stond nog 100 euro wat je al terug hebt gehad. dan zul je in het 4e kwartaal 250 euro KOR korting kunnen claimen en moet je per saldo in het 4e kwartaal nog 100 euro betalen om op jaarbasis op 0 uit te komen.

 

veel al maken starters de fout door in het derde kwartaal niets af te dragen door KOR toe te passen om er dan in het 4e kwartaal achter te komen dat ze ene veel moeten betalen.

Kortom houd altijd je cumulatief jaarsaldo in de gaten bij het wel of niet toepassen van de KOR zolang die onder 0 staat moet je hem niet toepassen op je kwartaalaangifte.

 

vraag 3: urencriterium. deze uren worden per kalenderjaar beoordeeld, dus nee uren besteed in 2014 kun je niet in 2015 laten meetellen, ook niet als starter, als je in januari start heb je namelijk net zoveel kans als al gevestigde ondernemers om genoeg uren te maken.

Dat uren van aanloopfase toegestaan zijn binnen het boekjaar komt (mede) omdat dat urencriterium per kalenderjaar geldt en niet evenredig berekend mag worden (dus minder uren halen als je later in het jaar start). door dat laatste zou een starter die zich goed voorbereid (zonder formele start in de vorm van inschrijving of aanmelding belastingdienst) benadeeld worden ten opzichte van andere ondernemers. Daarom mogen deze uren gewoon meegeteld als ze binnen hetzelfde jaar vallen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik niet zoveel winst maak dat ik boven het bedrag van de KOR zit ;)

In aanvulling op de uitstekende uitleg van Roel: houd er rekening mee dat de BTW en dus ook de KOR niet afhankelijk is van je winst maar van je omzet en de eventuele terug te vorderen BTW op inkopen en investeringen.

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor alle zekerheid nog even een aanvullende vraag/bericht mbt het uren criterium. Net als de TS begin ik gedurende het jaar (als zzp'er). Daarmee is het volgens mij praktisch onmogelijk om het uren criterium (1.225 uur) te halen. Ik kan in 5 maanden ongeveer 750 uur (5*150) werken. In zo'n korte periode (minder dan 6-7 maanden) lijkt het me bijna onmogelijk om het uren criterium te halen.

 

Het lijkt mij ook niet heel plausibel om te claimen dat ik in het eerste half jaar 500 uur voorbereidingstijd heb gehad. Ofwel, ik haal het uren criterium in 2015 niet. Dat geeft geen grote problemen voor me. Maar het is toch jammer, want het scheelt volgens mij een paar duizend Euro qua belasting/netto inkomsten.

 

Trek ik een juiste conclusie? Of heeft iemand een andere zienswijze?

Link naar reactie
  • 0

Familie van mij haalde ook het urencriterium niet in het eerste jaar omdat hij pas laat begon. Gevolg voor dat jaar was dus een aangiftte als overige inkomsten, zonder ondernemersaftrek. Dat leek nadelig. Uiteindelijk viel het wel mee, want hierdoor kon hij afgelopen jaar nog genieten van startersaftrek en willekeurige afschrijving waardoor in dat jaar (samen met KIA) ook nog een behoorlijk fiscaal voordeel werd behaald.

Link naar reactie
  • 0

Trek ik een juiste conclusie?

Ja

Als je 'voldoende' ondernemer bent is het gegund dat je ZA kunt geniet. Ben je een gedeelte van het jaar geen ondernemer dan klopt dit dus ::)

 

Of heeft iemand een andere zienswijze?
Ja,

Volgens mij zou een zelfstandigen aftrek eerder met volhardende ondernemerschap gedurende vele jaren gegund moeten worden en minder bij aanvang.

 

Wat jij wellicht niet zult missen is het maximale aan startersaftrek, want als je gedurende de volgende 4 jaar (vanaf 2016) wel aan het urencriterium voldoet dan kun je daar 3 jaar van profiteren. 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 329 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.