• 0

De trend "minder werken" een kans voor een ondernemer??

Hey mensen,

 

Ik zat vandaag tijdens de lunchpauze met mijn baas te praten en die hekelde zich nogal aan het aantal zieken. Nu is dit niets nieuws natuurlijk. Vervolgens maakte hij duidelijk dat hij een enorme stijging had in het aantal aanvragen voor part-time werk.

Doordat iedereen minder wil gaan werken komen er dus werkplekken leeg te staan op de dagen dat de werknemers vrij zijn! Deze werkplekken kosten geld zolang ze niet benut worden natuurlijk.

Nu heb ik geen ideeen en ook niet de intensie om hier serieus naar te kijken, maar misschien dat het voor iemand anders toch een opportunity is om op deze in de toekomst stijgende trend van "minder werken" in te springen.

 

Misschien is het niets maar ik d8 meldt het even!!

 

Groetjes

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dat klopt! Maar de flexplek is in het leven geroepen om schaarse werkruimte optimaal te benutten. Tenminste volgens mij! Nu is er eigelijk het tegenovergestelde gaande. Nu moet er werkruimte opgevuld worden doordat er een schaarste is aan personeel! ;D

 

Groeten

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het ook wel een non-probleem! Ik wil er verder ook niets mee! Ik wilde het alleen ff aanstippen als mogelijke opportunity!

Toch denk ik wel dat hier een markt aan het ontstaan is, danwel een markt die zich aan het uitbreiden is. Door het tot latere leeftijd moeten doorwerken en het samen zorgen voor kinderen zie je een groei in de verkorting van de arbeidsweek. Steeds meer mensen willen 32 of 36 uur gaan werken. Het 4x9 concept is daar alweer een voorbeeld van!

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Dit is zeker een mega-opportunity en hij wordt ook al gevuld door velen. Er is inderdaad het flexplek-werken, wat niet echt van de grond lijkt te komen. Er is een miljardenindustrie ontstaan rond het hebben van (meer) vrije tijd en er zijn erg veel mensen die binnen 1 baan allebei een job hebben.

 

Maar het zou inderdaad helemaal mega zijn als je al die lege kantoorruimtes op een of andere manier zou kunnen vullen. Vertrouwen in de bewoners/gebruikers lijkt mij het grootste issue. Je zou kunnen denken aan studieruimte voor studenten, die in ruil de boel in de gaten houden & opruimen.

Een andere mogelijkheid : als je ergens virtueel kan werken, kan je dus ook werken vanuit een leegstaand gebouw. Nu ik er aan denk : dit is dus eigenlijk het concept achter http://www.regus.com/files/infomedia/weblets/offices/default.asp?engine=google&country=netherlands

 

Een andere mogelijkheid is dat je ruimtes die altijd open blijven verhuurt aan mensen die altijd wel even vergaderruimte of bezinningsruimte nodig hebben : verkopers, account managers en the like. Zou ook nog kunnen helpen met oplossen van grote verkeersbewegingingen ("files")

Link naar reactie
  • 0

Je zou je moeten kunnen abonneren op een soort netwerk waar de vrije werkplekken worden bijgehouden. Die moeten dan aan een aantal technische voorwaarden voldoen. Ieder bedrijf krijgt een sticker op zijn deur als hij zo'n werkplek heeft.

 

Vervolgens kun je op je mobieltje zien waar een dichtsbijzijnde plek vrij is. Die kun je voor een uurtje reserveren en even lekker werken. Kost x euro per jaar voor y aantal uur gebruik maken van de werkplekken. Werkplek houders krijgen een variabel bedrag voor het gebruiken van een plek.

 

Wat zullen hier mooie samenwerkingsverbanden uit voortvloeien.

 

Zelfde geldt voor vergader ruimte etc...

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn slaapkamer staat ook tweederde van de dag leeg. Misschien kan ik daar iets aan verdienen? Flexslapen voor de helft van de prijs.

 

Nee maar ff serieus. Fabrieken doen aan ploegendienst, winkels hebben lange openingstijden, wordt het niet eens tijd dat kantoorwerk slim ingedeeld wordt? Van 07 tot 14 en van 14 tot 21. Dan kun je op een werkplek twee werknemers bezig houden. Scheelt een boel files bovendien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik niet dat dit eenvoudig is op te lossen. Theoretisch klopt het wel, praktisch komen er zoveel puntjes op de i bij kijken, dat is alleen haalbaar met een flinke vracht subsidie...en dan nog...zullen een aantal adviseurs weer wat uurtjes hebben kunnen maken.....Red je niet met een voucher waar je een patatje met voor kan kopen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Bij veel bedrijven is enorm veel weerstand en angst tegen flexibele werktijden.

Je krijgt namelijk op een dag maar een beperkt aantal uren dat iedereen in functie aanwezig is.

Die angst komt vooral uit de directie burelen.

Verder kun je op de banensites wel zien dat er maar weinig part timers gevraagd worden.

Kortom Nederland is er nog lang niet aan toe.

 

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant, als je als ondernemer of bedrijf opeens een hele afdeling leeg hebt staan waar nog twee jaar een huurcontract aan hangt, denk ik dat je wel bij zult zijn met een initiatief die je uit de kosten zou kunnen helpen. Of je dat redt door er flexibele werkplekken van te maken is dan nog steeds maar de vraag.

 

Ik ben ooit betrokken geweest bij het opzetten van een telewerk kantoor in Purmerend. Ging op zich goed totdat er op een gegeven moment eigenlijk alleen maar vast mensen werkte, waar je fotos van famillies van de vorige bezoeker op zij moet schuiven als je spontaan een keer langs kwam:-)

 

Laatst zag ik een leuke samenwerking tussen een kantoor meubilair verkoper. Die gebruikte de leeg staande kantoren als zijn showroom. Kantoren zien er dan wat verkoopbaarder uit en de meubel verkoper kon zijn showroom weer verhuren aan een autodealer.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.