• 0

Diverse vragen onderhandse lening

Als ik met iemand een onderhandse lening aan ga om een eenmanszaak te financieren, wat is dan de minimale (ivm schenking) en maximale rente die de uitlener mag vragen? op veel sites staat dat je de wettelijke rente aan moet houden maar hoeveel mag je daar vanaf wijken en waar kan ik de juiste wettelijke rente vinden die ik voor dit soort transactie aan moet houden?

 

Bestaat de durfkapitaal lening nog (voorheen Agaathlening) ? heb je hier als uitlener nog steeds

het voordeel van de 1,2% vermogensvrijstelling? ik weet zeker dat de andere 2 voordelen inmiddels niet meer gelden, maar van deze weet ik het niet ook al omdat veel sites die hierover schrijven verouderde info geven.

 

alvast bedankt voor jullie input !

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
wat is dan de minimale (ivm schenking) en maximale rente die de uitlener mag vragen?

 

Helemaal snappen doe ik deze vraag niet omdat je naar minimum én maximum vraagt. Òf je wilt die kennis een zeer gunstige lening geven, òf je wilt flink aan hem verdienen, maar niet beide gelijktijdig.

 

Bestaat de durfkapitaal lening nog (voorheen Agaathlening);

…omdat veel sites die hierover schrijven verouderde info geven.

 

Ook deze snap ik niet want de eerste site waar je deze info zoekt is de belastingdienst. En daar krijg je direct zinnige treffers op "durfkapitaal".

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel, wat is de minimum rente die je als familielid kan vragen bij een onderhandse lening aan een eenmanszaak zonder dat de belastingdienst dit zit als schenking. (3% of zo ?)

 

Ik bedoel, wat is de maximum rente die je aan een familielid (doormiddel van onderhandse lening) mag betalen zonder dat de belastingdienst moeilijk gaat doen? (bij crowdfunding zie ook vaak rentes van 8%, dus dat lijkt me te verantwoorden, zeker als het gaat om een starten eenmanszaak zonder eigenvermogen).

Hoge rente kun je aftrekken binnen je eenmanszaak en later via een schenking weer terug krijgen van het familielid.

 

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

 

Betreffende mijn vraag over durfkapitaal, ik krijg niet gevonden of de 1,2% vermogensvrijstelling voor de uitlener nog steeds van toepassing is. Misschien weten jullie dit.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel, wat is de minimum rente die je als familielid kan vragen bij een onderhandse lening aan een eenmanszaak zonder dat de belastingdienst dit zit als schenking. (3% of zo ?)

 

Ik bedoel, wat is de maximum rente die je aan een familielid (doormiddel van onderhandse lening) mag betalen zonder dat de belastingdienst moeilijk gaat doen? (bij crowdfunding zie ook vaak rentes van 8%, dus dat lijkt me te verantwoorden, zeker als het gaat om een starten eenmanszaak zonder eigenvermogen).

Hoge rente kun je aftrekken binnen je eenmanszaak en later via een schenking weer terug krijgen van het familielid.

Beide liggen niet hard vast, maar hangen af van wat de reële marktrente is. En daar moet je vervolgens niet te veel van afwijken óf kunnen aantonen dat een grote afwijking terecht is, bijvoorbeeld vanwege een hoog risico.

 

Veiligheidshalve: een ondergrens van 2% is anno nu acceptabel, en voor de bovengrens zit je nu veilig tot minimaal 10% (dat vraagt Qredits ook), en daar kun je zelfs nog een risico-opslag van 2% bij optellen als Qredits bijvoorbeeld afgewezen heeft.

 

Betreffende mijn vraag over durfkapitaal, ik krijg niet gevonden of de 1,2% vermogensvrijstelling voor de uitlener nog steeds van toepassing is. Misschien weten jullie dit.

Deze vrijstelling is vervallen per 01-01-2013.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ter financiering van mijn eenmanszaak een onderhandselening aangaan met een familielid.

de uitlener is het familielid, maar de lener, ben ik dat of is dat de naam van mijn éénmanszaak?

En mag deze lening aflossingsvrij zijn of in ieder geval vrij in aflossing (dus wanneer je maar wilt).

en moet de looptijd ook vastgesteld staan?

 

Alvast bedankt !

Link naar reactie
  • 0

Het kan relevant zijn op wat voor manier de uitlener precies familie is. Is het een oom, je partner, je dochter?

 

Verder: er is civielrechtelijk geen verschil tussen jou en je eenmanszaak. Alleen voor de belastingaangifte doen we net of er verschil is, en is er een 'ondernemingssfeer' en een 'privésfeer'.

Maar als jij met je eenmanszaak de lening niet volgens afspraak terugbetaalt, mag de uitlener proberen om uit jouw privévermogen de schuld te halen.

 

Als de afspraken omtrent rente, aflossing, zekerheid, etcetera "in het maatschappelijk verkeer ongebruikelijk zijn", kun je te maken krijgen met de terbeschikkingstellingsregeling, wat zoveel betekent dat de rente bij de rente-ontvangende partij op dezelfde manier belast wordt als loon. (maar ook dat een verlies op de lening een aftrekpost in box 1 wordt).

 

Waar precies de grens ligt van 'in het maatschappelijk verkeer ongebruikelijk' is bij mijn weten niet volstrekt helder, maar als het praat als een eend en kwaakt als een olifant, je weet wel.

 

Kortom, alles mag, er zijn hooguit fiscale consequenties voor de uitlener.

Naast de vraag 'wat mag er' is er ook de vraag 'wat is verstandig'. Ik zou - maar dat is persoonlijk - zo snel mogelijk af willen van een schuldverplichting aan een familielid. Het lijkt makkelijk, dat je pas hoeft af te lossen als ALLE andere verplichtingen (en de kroeg) betaald zijn, maar het risico is groot dat er dan nooit afgelost wordt, en uiteindelijk de verhoudingen verzuren, en dat is het niet waard.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ter financiering van mijn eenmanszaak een onderhandselening aangaan met een familielid.

de uitlener is het familielid, maar de lener, ben ik dat of is dat de naam van mijn éénmanszaak?

En mag deze lening aflossingsvrij zijn of in ieder geval vrij in aflossing (dus wanneer je maar wilt).

en moet de looptijd ook vastgesteld staan?

Wat betreft degene die de lener is: dat ben je zelf eventueel handelend onder de naam (h.o.d.n.) van de eenmanszaak. In je contract noteer je ook gewoon je eigen BSN, al mag je natuurlijk ook expliciet vastleggen wat de naam van de eenmanszaak is met KvK-nummer bijvoorbeeld. Als je overigens failliet gaat, maakt het toch niet uit. Alle leningen (zowel privé als zakelijk) zijn dan één pot nat.

 

Wat betreft de voorwaarden van de lening. Eigenlijk geldt er altijd de voorwaarde dat de overeenkomst simpelweg zakelijk moet zijn. Als je een zakelijke lening zou kunnen krijgen waarbij je niet hoeft af te lossen, of waar je zelf mag uitmaken óf je aflost, dan zou je kunnen stellen dat dergelijke afspraken zakelijk zijn. Ik zou alleen niet zo snel kunnen bedenken welke zakelijke aanbieder je daarmee zou laten wegkomen. Wat soms nog wel gebeurt, is dat er wordt afgesproken om pas na een aantal maanden of een jaar te beginnen met aflossen. In de tussentijd moet je uiteraard wel rente aan de uitlener betalen.

 

Ook moet het geleende bedrag natuurlijk een beetje redelijk zijn, evenals het eventuele onderpand (kan variëren van een mooi vooruitzicht, lopende inkomsten of een auto). In een normaal contract zullen verder nog meestal het leenbedrag staan, hoeveel je per maand/kwartaal/jaar terug gaat betalen en welke rente er wordt gehanteerd.

 

Let ook op dat de uitlener niet al te schuitig met het kwijtschelden van rente of aflossing is, want alle soorten van onzakelijke kwijtscheldingen (of de mate waarin de rente onzakelijk laag is) worden eventueel belast met schenkbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik wil voor mijn eenmanszaak (via een onderhandse lening) geld lenen van mijn fiscale partner. Is de

door mij aan hem betaalde rente voor hem onbelast ?

 

Als de rente wel belast is, is er dan een andere constructie te bedenken om toch fiscaal voordeel te hebben of kunnen we dan net zo goed een bedrag uit privé inbrengen zonder dat het een lening is.

en kan dit bedrag dan ook weer ten alle tijden terug naar bijvoorbeeld de spaarrekening worden geboekt?

 

Alvast bedankt voor de info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.