• 0

Het verplicht aanbieden van een arbeidsovereenkomst

Ondernemen... Het moest leuk zijn zeiden ze..

 

Vorige week een offerte uitgebracht voor het schoonmaken van een pand. Een ideale klant die ik ontzettend graag wil binnenslepen als jonge ondernemer zijnde...

 

één klein probleempje. Het huidige schoonmaakbedrijf heeft een personeelslid rondlopen in dit object. Dus volgens de huidige CAO ben ik dus verplicht om diegene een arbeidsovereenkomst aan te bieden.

 

Zoals ik al benoemde ben ik een jonge ondernemer in deze branche. Ik heb een eenmanszaak en ik heb nog nooit iets te maken gehad met personeel. Ik zit er ook echt niet op te wachten.

 

Mijn vraag is: zitten er bepaalde voorwaarden aan vast, voor het aanbieden van een arbeidsovereenkomst? Of terwijl kan je er onderuit komen? Ben je daarnaast verplicht om precies dezelfde uren aan te bieden als de verliezende partij?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties en alvast bedankt hiervoor.

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ErwinM,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Onze henkh is ondernemer in de schoonmaakbranche en hij kan je misschien ook meer vertellen over werkgeverschap of verplichtingen die voortvloeien uit de wet en de toepasselijke CAO bij het verwerven van nieuwe projecten. Ander actief lid is NexusCleaning. En dan doe ik verder bij bedoeling niemand te kort.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is: zitten er bepaalde voorwaarden aan vast, voor het aanbieden van een arbeidsovereenkomst? Of terwijl kan je er onderuit komen? Ben je daarnaast verplicht om precies dezelfde uren aan te bieden als de verliezende partij?

Dit is het beruchte artikel 38 van de schoonmaak-CAO. Lees dit artikel goed door! Het gebeurt best vaak dat schoonmaakpersoneel steeds meeverhuist met de 'winnende' partij. Bij publieke aanbestedingen (scholen, bibliotheken, overheden, etc) zie je dit veel gebeuren.

 

De contractsovername is alleen niet verplicht als niet aan de twee voorwaarden is voldaan die in dit artikel worden genoemd (in dat geval wordt die werknemer niet ontslagen, maar blijft deze bij de oude werkgever in dienst). Wordt wél voldaan aan de voorwaarden, moet je dus ten minste een contractovername aanbieden met behoud van rechten. Wat die rechten zijn, weet je dus vooraf niet (tenzij je het vraagt aan die persoon). Als je niet op personeel had gerekend, mag je hopen dat het iets van een tijdelijk (min-max) contract was.

 

Zo niet, dan is nog steeds niet alles "verloren", want de werknemer mag je (redelijke) aanbod vervolgens ook weigeren. In dat geval blijft de werknemer alsnog bij de oude werkgever in dienst en kun je zelf aan de slag. Het nadeel is dus dat je pas weet óf je iets moet aanbieden, zodra je weet hoe de situatie van de werknemer is (langer dan 1,5 jaar op het pandje? Met een certificaat?). En vervolgens weet je ook pas of je de werknemer daadwerkelijk moet overnemen, zodra je weet of de werknemer je aanbod heeft geaccepteerd.

 

Als de persoon je aanbod wel accepteert, en je hebt echt geen zin in de papierkraam, dan zou je heel misschien nog iets als payrolling kunnen overwegen. Ik weet alleen niet of dat heel erg veel zoden aan de dijk zet, vanwege de (winst)opslag die ze rekenen (hoewel ik de transparante uurkosten zonder rompslomp aanvankelijk erg prettig en de moeite waard vond). Maar het zou kunnen dat dit je nét even uit de brand helpt, terwijl je zelf naar een ander object op zoek gaat, of wacht tot het contract vanzelf verloopt (indien van toepassing) of door de werknemer wordt opgezegd (neemt zelf ontslag).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Inderdaad, het beruchte artikel 38 van de cao. Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk artikel want anders zou personeel van schoonmaakbedrijven echt de dupe worden van contractwisselingen.

 

Een aantal zaken die meespelen zijn:

 

* is de klant tevreden over zijn huidige schoonmaker (m/v) of stapt hij op omdat er klachten zijn?

* werkt de medewerker aantoonbaar 18 maanden op het pand. Hou daar bij rekening mee dat als deze momenteel in de ziektewet zou zitten dit niet zomaar een reden kan zijn om niet over te nemen. Ook hier gelden weer regels voor.

* wil de werknemer zelf wel over? Veel werknemers van schoonmaakbedrijven werken parttime bij een bedrijf maar hebben heel vaak 2 werkgevers. nog een 3de erbij is ook geen ideale situatie en de huidige werkgever moet echt wel inspanning leveren voor vervangend werk als de medewerker niet over wil maar wel een vaste overeenkomst heeft.

* Overnameverplichting betekent niet dat de werknemer rechten kan doen gelden voor het pand waar deze nu werkt. Je bent wel verplicht om gelijkwaardige uren aan te bieden binnen een straal van 30 km. waarbij je dan wel reiskosten moet gaan vergoeden als de werknemer werk krijgt wat verder weg is dan zijn huidige standplaats.

 

 

Kortom het is een lastig probleem. Probeer in ieder geval te voorkomen dat de werknemer zijn kop in de wind gooit en geef duidelijk aan wat je hem kunt bieden. En controleer vooral of er aan de 18 maanden eis voldaan wordt. Dit is niet altijd duidelijk bij ieder schoonmaakbedrijf. Veel bedrijven hebben op de achterkant van de loonstrook een specificatie van de panden waar gewerkt wordt door middel van klantnaam of een code. dus vraag altijd om kopieën van loonstroken over de laatste 18 maanden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

in principe moet het verliezende schoonmaakbedrijf contact opnemen met de winnende partij als er personeel overgenomen moet worden.

 

het zou zelfs kunnen dat zij hun medewerker helemaal niet kwijt willen. ;) een goede kracht in de schoonmaak laat je als werkgever niet gauw lopen. :)

Link naar reactie
  • 0

oja: hou er ook rekening mee dat je bepaalde verplichtingen met het verliezende bedrijf vaak gelijk moet afrekenen zoals snipperuren en vakantiegeld als de medewerker dit niet bij zijn oude werkgever uit wil laten betalen maar meenemen. Dit kan zomaar een aardige kostenpost zijn die je direct neer moet leggen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is gewoon sabotage van freelancers.

 

Het is gewoon een artikel uit een CAO heeft niks met freelancers te maken. ???

 

En zoals al eerder gezegd moet je dat artikel ook een beetje zien als bescherming van de werknemers in de branche zeker nu schoonmaakbedrijven om de 3 jaar ingeruild worden voor iemand die een paar knaken goedkoper is. :'( in feite houden de opdrachtgevers zo'n artikel in stand.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is gewoon sabotage van freelancers.

 

Het is gewoon een artikel uit een CAO heeft niks met freelancers te maken. ???

 

De TS zegt dat hij een eenmanszaak heeft en geen zin in het aannemen van personeel heeft. Hij is dus een freelancer. De CAO, die algemeen bindend verklaard is en waar hij (blijkbaar?) aan gebonden is, dwingt hem toch werkgever te worden. Hoe is dat geen sabotage van freelancers?

 

Ik moet eerlijk zeggen, wel pittige materie voor eenpitters als ik. Ik zit nu de wet AVV te lezen, en die heeft het alleen over verbintenissen tussen werkgevers en werknemers. Kan een CAO wel van toepassing zijn op iemand die noch werknemer, noch werkgever is? De schoonmaak-CAO maakt zich er makkelijk vanaf door alle schoonmaakbedrijven om te definiëren naar werkgevers, maar misschien volgt dat wel uit het feit dat het een CAO is; de opstellers hebben wellicht niet met andere scenario's rekening gehouden. De wet heeft het alleen over werkgevers en werknemers en definieert deze groepen niet.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een "freelancer" wordt werkgever wanneer hij/zij zo'n 'schoonmaak-object' overneemt.

Dat is toch niet zo vreemd?

 

Hetzelfde gebeurt wanneer hij/zij een patatkraam overneemt waar iemand in dienst is. Of wanneer hij/zij een autofabriek overneemt.

 

Freelancers die graag freelancers willen zijn en blijven doen er beter aan om niets over te nemen waar personeel bij betrokken is. Want anders worden zij dus werkgevers.

Link naar reactie
  • 0

Niet vreemd? Ik vind dat zelfs extreem vreemd!

 

Maar om niet te discussiëren om het discussiëren, een vraag. Zijn er andere branches waar iets soortgelijks geldt? Is er kans dat dit soort vreemde automatische verbintenissen naar andere regionen van het zakendoen doorlekken? Ik verwacht niet meteen dat als ik een gummetje ga halen bij de kantoorboekhandel, ik vastzit aan hun hypotheek, of dat ik de waakhonden van het sportfondsenbad moet adopteren als ik daar ga zwemmen, maar... serieus, schokkend vreemd! ;) (Vandaar mijn aanvankelijke reactie.)

 

Hetzelfde gebeurt

 

Het overnemen van een bedrijf en het binnenhalen van een klant zijn niet meteen vergelijkbare gebeurtenissen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In het geval dat "het binnenhalen van een klant" synoniem staat met 'overname schoonmaak-project', dan is de consequentie dus dat 'het binnenhalen' meer op een overname lijkt (ten aanzien van personeel) dan op simpelweg een nieuwe klant scoren.

 

Of er meer soortgelijke ("schokkende") situaties zijn?

Er zijn vast allerlei speciale situaties te bedenken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
TS zegt dat hij een eenmanszaak heeft en geen zin in het aannemen van personeel heeft. Hij is dus een freelancer. De CAO, die algemeen bindend verklaard is en waar hij (blijkbaar?) aan gebonden is, dwingt hem toch werkgever te worden. Hoe is dat geen sabotage van freelancers?

 

 

TS heeft het nergens over freelancer, hij noemt zich zelf "jonge ondernemer" En nogmaals het is gewoon een hele heldere bepaling om de werkgelegenheid van schoonmakers "zeker" te stellen. Het is trouwens een bepaling die voor zover ik weet alleen in de schoonmaak-cao toegepast wordt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.