• 0

Innovatief product is af, wat nu?

Hallo allemaal,

 

ik heb een app ontwikkeld over het afgelopen jaar. In het kort, is dit een app die kijkt naar jouw uiterlijk en op basis daarvan aanraadt wat voor kleding je aan zou moeten doen.

 

http://welldressed-app.com/ voor meer info.

 

De ontwikkeling heb ik bijna gelijk met gebruikers gedaan. Het resultaat is dat er een nu een redelijk goed product staat. De gebruikers retentie is 17% volgens Flurry ( de gemiddelde van game devs die ik ken ligt tussen de 2% en 10%), dus de app heeft wel een sticky factor. De winst zou moeten komen uit de verkopen van kleding stukken in de app, dat gaat nu via affiliate links, maar ik ben bezig met een direct verkoop systeem met een aantal kleine mode ontwerpers. Ik ben nu begonnen met het itereren om de verkoop cijfers te verhogen. Oh en de gemiddelde review score ligt op 5 sterren

 

Verder nog is de app volledig technologisch schaalbaar, als is al in elkaar gezet voor het automatisch schalen van servers mochten er meer gebruikers zijn.

 

Tot nu toe klinkt het best goed allemaal. Maar er is een groot probleem, nieuwe gebruiker acquisitie. De gebruikers blijven plakken, maar de stroom van nieuwe gebruikers is veel te laag. Ik zou natuurlijk advertenties kunnen inkopen zoals menig startup. Maar helaas is door een onvoorziene persoonlijke omstandigheid mijn marketing budget van 10,000 euro eerder dit jaar verdampt. Ik doe nu de marketing op de bootstrap manier, wat heel langzaam resultaat oplevert, ongeveer 10% groei per dag in gebruikers aantallen. Maar dat blijft te weinig om een minimale omzet te gaan generen in een redelijke termijn.

 

Dus mijn grote vraag is, wat nu?

In het kort: Product is af, en klaar voor schaal. Gebruikers blijven voldoende terugkomen. Geen budget voor het vinden van nieuwe gebruikers en te schalen naar een omzet.

 

Ps: Ik heb dit op het innovatie bord geplaatst, vanwege de unieke uitdaging dat je bij een innovatief product ook de uitdaging heb om mensen te laten begrijpen dat ze het willen. Als dit het verkeerde bord is, dan hoop ik dat het verplaatst kan worden naar het juiste :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb dat in de opstartfase gedaan, en een paar maanden geleden nog een keer, maar zij hadden geen interesse in het delen van de app met andere merken. Om de app goed te laten werken, zijn er minimaal 50.000 verschillende artikelen nodig in verschillende budget groepen. Dus om de app te beperken heeft dan geen zin.

 

Ik heb nu 600 ontwerpers, waarvan ruim 200 high-end, in de app staan. Maar de betalingen gaan per verkocht item. Ik ben wel bezig met een prioriteit systeem op het moment, waarmee een modehuis of winkel kan betalen voor een voorrang positie in de geadviseerde kleding combinaties. Maar omdat verkocht te krijgen, moeten er toch meer gebruikers zijn.

 

Het is een beetje een catch 22. Wil je de grote modehuizen tot klant gaan rekenen (onder termen waarmee je een bedrijf kan bouwen), heb je veel gebruikers nodig. Wil je veel gebruikers, heb je een modehuis nodig wat je meedraagt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje een catch 22. Wil je de grote modehuizen tot klant gaan rekenen (onder termen waarmee je een bedrijf kan bouwen), heb je veel gebruikers nodig. Wil je veel gebruikers, heb je een modehuis nodig wat je meedraagt

Ik moest eigenlijk meteen denken aan een site als OUTFITTERY. Die zou weliswaar met 'echte' mensen werken, maar jouw app zou kunnen dienen als een soort geautomatiseerde versie daarvan. Heb je wel eens contact gehad met dat soort bedrijven?

 

Of wat te denken van het aanbieden van de app als 'white-label' aan online shops. Dan kunnen shops (ik zeg maar wat: C&A, Wehkamp, etc) hun assortiment er in doen, op basis waarvan de adviezen in je app worden gegenereerd. Door de verschillende assortimenten zullen er dan per winkel toch verschillende keuzes door de app (moeten) worden gemaakt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Ik doe nu de marketing op de bootstrap manier, wat heel langzaam resultaat oplevert, ongeveer 10% groei per dag in gebruikers aantallen. Maar dat blijft te weinig om een minimale omzet te gaan generen in een redelijke termijn.

 

 

Ik mag dan wel actief zijn in de traditionele markt, en niet in de flitsende new economy, maar 10 procent PER DAG groei is toch fenomenaal. Dat is 5000 keer zo groot in een kwartaal !!!! Zolang kun je toch wel wachten, of niet. Of wil je in een week binnen zijn?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Even inhaken op het bootstrappen:

 

ik mis een logo/favicon

ik mis social media

 

Wat ik verder opvallend vind, is dat je je kennelijk (of voor wat ik zo snel begrijp) op designerkleding voor mannen richt. Dit is natuurlijk een flinke beperking met de hopelijk algemene functionaliteit van deze app, al helemaal als men (haha) je niet kent. Android versie?

 

Op welke geografische markt richt je je? Welldressed.com lijkt een weinig actief bestaan te leiden sinds 2013. Hoe zit dat?

 

Hoe makkelijk zou je een Nederlandse app kunnen lanceren? Of een Britse?

 

Partnering lijkt me een logische stap. Zie de Nederlandse Welldressed (vast niet je smaak, maar toch) en bijvoorbeeld Localsunited. Daar zou zo'n app best eens van toegevoegde waarde kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als ik op je site kijk, dan mis ik eigenlijk wat de app nou echt doet. Ik zie een overzicht van de kleding. Maar geen "flow" of stappenplan. Moet je nou eerst al je kleding fotograferen met de app? Of moet je een foto van jezelf uploaden? En wat moet je daarna doen? Wat is input en output?

 

Ik denk dat als je dat wat duidelijker maakt, je wat meer autonome aanwas krijgt. Kun je de gebruikers die terugkomen niet vragen je app te promoten onder hun vrienden? Gewoon letterlijk een mailtje sturen en het persoonlijk maken?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik doe nu de marketing op de bootstrap manier, wat heel langzaam resultaat oplevert, ongeveer 10% groei per dag in gebruikers aantallen. Maar dat blijft te weinig om een minimale omzet te gaan generen in een redelijke termijn.

 

Ik mag dan wel actief zijn in de traditionele markt, en niet in de flitsende new economy, maar 10 procent PER DAG groei is toch fenomenaal. Dat is 5000 keer zo groot in een kwartaal !!!! Zolang kun je toch wel wachten, of niet. Of wil je in een week binnen zijn?

 

Ik gok dat dat geen 10% omzetgroei is, maar 10% gebruikersgroei, waarbij hij mogelijk een gebruiker ook nog eens definieert als iemand die de app downloadt en installeert. De vraag wordt dan, hoeveel van die gebruikers gebruiken de app ook echt om kleren te kopen en wat is de groei van die gebruikende gebruikers?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet nauwelijks iets van apps, maar schreef laatst toevallig over iets soortgelijks, Moet Ik Rennen. Dat is een app die je zegt of je een bepaalde trein nog kunt halen. Kun je de trein niet halen, dan laat de app zien waar je in de buurt van het station iets te eten of te drinken kunt kopen. (De overeenkomst is dat jouw app iets voor de gebruiker doet, maar vervolgens winkels laat meeprofiteren.)

 

Wat me meteen al opvalt is dat hun hoofdsponsor de NS is, wat een heel andere partij is dan de gebruikers of de bedrijven waar vervolgens iets wordt gekocht. Voor de NS is het voordeel van die app heel duidelijk, namelijk dat deze het reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker en prettiger maakt. Kun jij bedrijven identificeren die meeprofiteren van het feit dat jouw gebruikers er beter gekleed bijlopen? Misschien dat je daar iets mee kunt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik gok dat dat geen 10% omzetgroei is, maar 10% gebruikersgroei, waarbij hij mogelijk een gebruiker ook nog eens definieert als iemand die de app downloadt en installeert. De vraag wordt dan, hoeveel van die gebruikers gebruiken de app ook echt om kleren te kopen en wat is de groei van die gebruikende gebruikers?

 

Maakt niet uit. Onder de aannames dat de omzet per gebruiker constant is, en dat het aantal echte gebruikers evenredig is aan het aantal downloaders (beide lijken me faire eerste orde benaderingen), blijft de berekening van kracht.

 

Als de aannames niet correct zijn, lijkt het me dat de topicstarter zijn energie moet steken in het laten kloppen van die aannames, eerder dan in het zoeken naar meer downloaders.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Juist in m'n beste Engels gegoogeld op 'what's in my wardrobe app' en dan verschijnen tal van initiatieven. Wat maakt jouw lancering bijzonder op dit gebied?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat veel reacties, bedankt! Ik ga het proberen te beantwoorden.

 

Juist in m'n beste Engels gegoogeld op 'what's in my wardrobe app' en dan verschijnen tal van initiatieven. Wat maakt jouw lancering bijzonder op dit gebied?

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

Er zit een AI achter die jouw wardrobe analyseert op basis van seizoen en style, en kleding binnen je wardrobe of bij aangesloten winkels combineert.

 

 

Ik gok dat dat geen 10% omzetgroei is, maar 10% gebruikersgroei, waarbij hij mogelijk een gebruiker ook nog eens definieert als iemand die de app downloadt en installeert. De vraag wordt dan, hoeveel van die gebruikers gebruiken de app ook echt om kleren te kopen en wat is de groei van die gebruikende gebruikers?

10% actieve gebruikers groei, ik defineer een actieve gebruiker als een gebruiker die consistent terug blijft komen. Ik kom uit de gameindustrie waar er het freemium model heerst. Volgens dat model is 1 op de 1000 vaste gebruikers een klant die geld uitgeeft. Die ene klant doet dit weer met een dermate regelmaat dat het compenseert voor 1000 gebruikers. Ik zit nog maar net boven de 1000 downloads, en op de 240 vaste gebruikers, dus ik kan het percentage "omzet"-gebruikers nog niet valideren.

 

 

Ik mag dan wel actief zijn in de traditionele markt, en niet in de flitsende new economy, maar 10 procent PER DAG groei is toch fenomenaal. Dat is 5000 keer zo groot in een kwartaal !!!! Zolang kun je toch wel wachten, of niet. Of wil je in een week binnen zijn?

 

Oh het is zeker fenomenaal! Als ik theoretisch kijk is de huidige retentie onder de gebruikers meer dan voldoende om op een gegeven moment voldoende omzet te generen. Maar er is tijdsdruk vanwege mijn eigen rekening die langzaam leegloopt, ik heb nu alle tijd op het moment om te investeren in schaal, omdat alles wat te automatiseren is, is geautomatiseerd. Als ik weer projecten moet gaan draaien om de rekeningen aan te vullen, so be it, maar voor die tijd wil ik alles eruit gehaald hebben :)

 

 

Wat me meteen al opvalt is dat hun hoofdsponsor de NS is, wat een heel andere partij is dan de gebruikers of de bedrijven waar vervolgens iets wordt gekocht. Voor de NS is het voordeel van die app heel duidelijk, namelijk dat deze het reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker en prettiger maakt. Kun jij bedrijven identificeren die meeprofiteren van het feit dat jouw gebruikers er beter gekleed bijlopen? Misschien dat je daar iets mee kunt.
Dit is een hele goede tip, ik had toevallig gister een afspraak met een online lifestyle magazine. Het is geen sponsorship, maar zij krijgen een eigen plek in de app met hun content, en zij gebruiken weer de outfits die mijn app maakt op hun site met een deeplink naar de app (gebruikers kunnen dan een outfit direct in hun kledingkast opslaan vanaf het web). Wellicht kan ik dit voorstel ook bij grotere partijen neerleggen, in ruil voor een sponsorship.

 

 

Even inhaken op het bootstrappen:

 

ik mis een logo/favicon

ik mis social media

 

Wat ik verder opvallend vind, is dat je je kennelijk (of voor wat ik zo snel begrijp) op designerkleding voor mannen richt. Dit is natuurlijk een flinke beperking met de hopelijk algemene functionaliteit van deze app, al helemaal als men (haha) je niet kent. Android versie?

 

Op welke geografische markt richt je je? Welldressed.com lijkt een weinig actief bestaan te leiden sinds 2013. Hoe zit dat?

 

Hoe makkelijk zou je een Nederlandse app kunnen lanceren? Of een Britse?

 

Partnering lijkt me een logische stap. Zie de Nederlandse Welldressed (vast niet je smaak, maar toch) en bijvoorbeeld Localsunited. Daar zou zo'n app best eens van toegevoegde waarde kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

Social media is er wel, mijn grootste hoeveelheid downloads (behalve organisch binnen de appstore) komt nu bij instagram vandaan. Maar je punt is duidelijk, de website heeft een revamp nodig ;) Er staat ook pas sinds anderhalve week een blog op waar ik nu posts voor aan het schrijven ben, met SEO in mind.

 

Het is niet alleen designer kleding, het gaat van sport kleding van €10 per trui tot een Bremont horloge van €6500,- euro. Je moet de app eigenlijk zien als een soort van zoek machine. Je laat weten hoe je eruit ziet, wat je budget is, wat je gaat doen. En de app zoekt de beste kleding.

 

Welldressed.com heb ik gemailed om hun domein over te nemen, maar ze willen een belachelijk bedrag.

 

Dit is al de Nederlandse, Britse, Amerikaanse, Duitse, etc app ;) De winkels staan in de database met de landen waar zij aan leveren. En er is een koppeling met de ECB voor de laatste wisselkoersen, waardoor de prijzen ook gelokaliseerd zijn. Wat ik nog niet heb zijn specifieke Nederlandse of Duitse winkels bijvoorbeeld. Dit ben ik nu langzaam aan het opbouwen met voornamelijk start-up mode ontwerpers, en er loopt een lijntje bij een grote Nederlands/Duitse webshop.

 

Als ik op je site kijk, dan mis ik eigenlijk wat de app nou echt doet. Ik zie een overzicht van de kleding. Maar geen "flow" of stappenplan. Moet je nou eerst al je kleding fotograferen met de app? Of moet je een foto van jezelf uploaden? En wat moet je daarna doen? Wat is input en output?

 

Ik denk dat als je dat wat duidelijker maakt, je wat meer autonome aanwas krijgt. Kun je de gebruikers die terugkomen niet vragen je app te promoten onder hun vrienden? Gewoon letterlijk een mailtje sturen en het persoonlijk maken?

 

Goed punt Yannick! Ik heb dergelijke informatie toegevoegd in de app store wat gelijk de conversie omhoog gooide van 12% naar 60%. Ik moet het eigenlijk ook doen voor de website :) Ik ben van plan om vaste gebruikers af en toe "lastig" te vallen met de vraag om de app te delen op facebook, twitter. Ze krijgen al om de zoveel tijd een bericht als er kortingen zijn, dus ik wil ook niet teveel vragen.

 

Ik moest eigenlijk meteen denken aan een site als OUTFITTERY. Die zou weliswaar met 'echte' mensen werken, maar jouw app zou kunnen dienen als een soort geautomatiseerde versie daarvan. Heb je wel eens contact gehad met dat soort bedrijven?

 

Of wat te denken van het aanbieden van de app als 'white-label' aan online shops. Dan kunnen shops (ik zeg maar wat: C&A, Wehkamp, etc) hun assortiment er in doen, op basis waarvan de adviezen in je app worden gegenereerd. Door de verschillende assortimenten zullen er dan per winkel toch verschillende keuzes door de app (moeten) worden gemaakt.

 

ik heb nog geen contact gehad met Outfittery, zij hebben een team van ongeveer 50 stylisten geloof ik die elke dag outfits samenstellen en mensen adviseren. Het kan zeker de moeite waard zijn om er eens een balletje op te gooien :)

 

Dat is eigenlijk wat de app nu doet. Alleen is dat op het moment met Amerikaanse en Britse ketens.

 

==================

Mijn actiepunten na het lezen van alles:

 

• Partnerships zoeken

• Mogelijk sponsorship zoeken bij een grote soort van gerelateerde partij

• Website propositie verbeteren

• Website social media integratie

• Een manier om gebruikers de app te laten delen

(en een paar adviezen die ik nog op meetings gister heb meegekregen, wellicht handig voor iemand in de toekomst)

• Een kickstarter campaign voor een relatief klein bedrag om evangelisten mee te vinden.

• Traffic uitwisselen tussen app en gerelateerde blogs/vlogs

• Aanbieden bij mijn technische leveranciers om ambassadeur te worden, en op die manier mee te liften in hun marketing.

 

Link naar reactie
  • 0
Dit is al de Nederlandse, Britse, Amerikaanse, Duitse, etc app ;)

 

Dit vind ik dan toch een zwak punt. Welke Nederlandse consument koopt kleding of accessoires online in het buitenland? Doen Britten, Amerikanen en Duitsers dit wel? Je schiet een beetje met hagel lijkt wel.

 

Ik denk dat je je uitingen veel meer zou moeten kanaliseren zonder van de app kennis genomen te hebben.

 

Hoe pakt dit uit met verzendkosten en retourzendingen?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Dit vind ik dan toch een zwak punt. Welke Nederlandse consument koopt kleding of accessoires online in het buitenland? Doen Britten, Amerikanen en Duitsers dit wel? Je schiet een beetje met hagel lijkt wel.

 

Groet,

 

Highio

 

Er word gekeken naar het land van de gebruiker, en dan worden er op basis van land winkels geselecteerd die leveren naar dat land. Een Nederlander ziet bijvoorbeeld kledingstukken van Wehkamp, maar zal nooit kleding van het Amerikaanse Nordstrom zien. In de internationale winkels worden gelijk verzend kosten meegenomen in de prijsberekeningen, en als een artikel zowel lokaal als international te koop is, dan zie je de prijs verschillen. Je kan als gebruiker zelf de keuze maken of je het bijvoorbeeld internationaal of nationaal wil bestellen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt allemaal geweldig, probeer al die mogelijkheden en vernuftigheid dan beter te (laten) presenteren en verspreiden. Wehkamp nieuwsbrief item en andere free publicity of trial? App besprekingen en review sites? Zijn er ook mannelijke fashionista's of bloggers? Android versie?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd klinkt het knap indrukwekkend. Gelokaliseerde versies van een fashion recommendation engine die ook nog eens gekoppeld is aan leveranciers met een kickback naar de middleman.

 

Je zit op hetzelfde spoor als de mannen van Project Collins bij OTTO, maar die had ik al genoemd als potentiële partner. Ook een internationaal mannen-lifestyle blad lijkt me een kansrijke partner.

 

En dan kun je nog aan virals denken. Stuur een kekke meid elke maand langs een B-enner en maak een video van zijn reacties op het mode-advies dat uit je app komt. Dan heb je een format dat zich leent voor seeding bij talloze lifestyle platforms.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.