• 0

zelf kandidaat voordragen opdracht (ipv via bemiddelaar)

Mag ik jullie een situatie voorleggen die in werkelijkheid kan voorkomen. En hij zou zomaar op korte termijn actueel voor me kunnen worden.

 

Stel, je werkt als zelfstandige geruime tijd voor één opdrachtgever (2+ jaar). Je bent daar werkzaam via een bemiddelaar die voor elk gewerkt uur xx Euro ontvangt. Op enig moment besluit je daar te stoppen (geen uitdaging, privé omstandigheden, bedenk een reden). De opdrachtgever gaat een opvolger/vervanger zoeken. Zou je op dat moment zelf een kandidaat (een concullega) kunnen aandragen bij je opdrachtgever? Die kandidaat kan vervolgens zonder tussenkomst van mijn bemiddelaar, zaken doen met (mijn) opdrachtgever. Juridisch gezien mag dit volgens mij. Ik heb nl een relatie/concurrentie beding getekend waarbij ik niet zelf of één van mijn werknemers actief mag blijven/worden bij de opdrachtgever binnen 1 jaar na mijn vertrek.

 

Kan ik dus zelf een kandidaat aandragen/voorstellen bij mijn opdrachtgever? Of zijn er nog andere haken en ogen?

 

(PS: ik heb geprobeerd dit zo kort en bondig mogelijk weer te geven. Ik hoop dat het wel voldoende duidelijk is)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan ik dus zelf een kandidaat aandragen/voorstellen bij mijn opdrachtgever?

Lijkt mij wel

 

Of zijn er nog andere haken en ogen?

Het kan nog steeds een onrechtmatige vorm van concurrentie zijn (zelfs zonder concurrentie- of relatiebeding). Zonder de bemiddelaar had je immers het contact met die klant niet gehad en nu ga je iets doen waarvan je weet dat het strijdig is of kan zijn met de belangen van die bemiddelaar.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

meh, wel een beetje vergezocht hoor Norbert..

 

Mijn praktijkervaring zegt, ik zou jou contactpersoon van de eindklant gewoon de contactgegevens van jou kennis geven

Dan belt hij hem gewoon zelf, sta jij verder buiten. en naar de bemiddelaar kan hij gewoon melden dat ze iemand uit eigen netwerk gevonden hebben

 

het moet heel raar lopen dat de bemiddelaar daar moeilijk over gaat doen..

 

Link naar reactie
  • 0

nee hoor, gewoon hoe het in de praktijk gaat..

 

je geeft een naam door van iemand die je kent..

de opdrachtgever belt hem

en als de bemiddelaar vraagt of ie vervaning nodig heeft is het antwoord "nee we hebben uit eigen netwerk iemand gevonden"

 

heeft niks met omzeilen van wat dan ook te maken.. gewoon hoe ik het in de praktijk al diverse malen heb zien lopen..

Link naar reactie
  • 0

Wat Norbert zegt is wel hetgeen ik zelf aan dacht. Voor mij is dit een prima plan. Ik kom immers zelf met een goede opvolger die tijdig beschikbaar is. De opdrachtgever heeft ook nog eens als voordeel dat het hem minder geld kost.

 

Als ik me even inleef in de bemiddelaar, dan kan ik me voorstellen dat die flink chagrijnig is. Ik had die opdrachtgever immers nooit gekend zonder deze bemiddelaar en nu ben ik zijn concurrent (al verdien ik er niets aan).

 

Wat vinden jullie van het idee om mijn bemiddelaar gewoon op de hoogte te brengen? Of te informeren wat hij er van vind als ik de opdrachtgever op deze manier van dienst ben?

Link naar reactie
  • 0

laat ik mijn reacties van vanmiddag nog even toelichten, die gingen snel tussen de bedrijven door..

 

Ik sloeg in eerste instantie aan op de term oneigenlijke concurrentie.. dat is een bestaande jurisiche grond maar kan niet voor elk "wissewasje" worden ingezet om er maar een zaak van te maken maar koos mijn woorden kennelijk wat ongelukkig, ik ben nooit voorstander van dingen achter de rug van een bemiddelaar te doen, maar ben wel "streetsmart" dat je ook niet altijd als Hansje Heiligboontje alles gelijk moet vertellen..

Vraag jezelf eens af, wat moet je melden in dit geval en wat kun je bereiken door het te melden als geen bepalingen uit je contract hebt overtreden. Als je dan toch wilt melden, doe het dan wel op een goed moment.. het gaat vaak ook om de volgorde van zaken hoe dingen vallen en eventuele consequenties.

 

Ik zal eigen ervaring van mij delen, ikwas een vergelijkbare periode als jij aan de slag geweest bij een opdrachtgever, tijdens mijn opzeggesprek kwam aan de orde dat de opdrachtgever vond dat de bemiddelaar een vrij hoge opslag vroeg maar daar erg weinig werk voor deed, voor mijn vervanging zou hij ook naar andere partijen gaan of proberen rechtstreeks in te huren. Ik kreeg ook de vraag of ik mensen kende of eens om me heen wilde kijken. Prima dat doe ik wel.. ik gooi nooit direct namen op tafel, wil altijd ook eerst die mensen zelf polsen maar ook even de "rituele dans" tussen de opdrachtgever en bemiddelaar afwachten.

Gelukkig was de opdrachtgever glashelder richting de bemiddelaar. Als de opslag tussen zzp tarief en hun tarief niet minimaal 50% daalde zou hij geen zzp-er inhuren via die bemiddelaar. De bemiddelaar gaf aan waarschijnlijk niet meer dan 30% te kunnen doen en de opdrachtgever zei "dan ga ik langs andere weg inhuren". Dat gebeurde allemaal in tijdsbestek van een paar dagen.

Intussen had ik wat om mij heen gekeken en gevraagd en had inderdaad ook iemand gevonden die het kon, wilde en beschikbaar was.. Die naam heb ik toen aan de opdrachtgever gegeven en een week later waren ze rond. Ongeveer een maand na beëindiging van het contract had ik een evaluatieafspraak met de bemiddelaar.. Pas tijdens dat gesprek heb ik gemeld dat nadat duidelijk was dat zij niet met hen verder wilde ik iemand uit mijn netwerk heb genoemd. Ook toen was de bemiddelaar ietwat humeurig maar waardeerde wel dat ik even meldde en dat hij niet zo goed begreep waarom ze klaagde over hun fee, maar dat ze die klant daar toch wel op zouden verliezen.

 

Probleem met dit soort zaken is dat openheid en eerlijkheid te prijzen valt maar dat je jezelf ook een beetje moet beschermen tegen irrationele emotionele reacties van een bemiddelaar die een klant dreigt te verliezen. Nogmaals als er geen bedingen in je contract staan die het verbieden dan is het alleen beleefdheid dat je het meld.

 

 

Nog maar een poging op die oneigenlijke/oneerlijke concurrentie dan..

Ik ga ervan uit dat er op basis van de bedingen geen grond is om jou te verbieden zoiets te doen.

 

Oneigenlijke concurrentie dat is een juridische grond waarop je als bedrijf een zaak kan beginnen als je vind dat je ernstig benadeeld word door iemand die kennis misbruikt die hij verkregen heeft in een (vertrouwens)positie en zonder die kennis zou hij niet of nauwelijks in staat zijn om klanten weg te pikken bij de benadeelde partij. Als eisende partij moet je aantonen dat er zoiets speelt. Het lijkt me in deze situatie erg onwaarschijnlijk dat de bemiddelaar zoiets kan hardmaken.

 

1. er was een contract met jou. de opdrachtgever em de bemiddelaar dat word beindigd, daarmee eindigen de wederzijdse verplichtingen, behalve dan de bedingen die nog doorwerken,

2. na jou vertrek besluit de opdrachtgever ook andere inhuurmogelijkheden te bekijken, er bestaat voor hem geen plicht opnieuw bij de bemiddelaar in te huren.

 

enige wat jij doet is 1 naam noemen en ja door het noemen van die naam worden de kansen van de bemiddelaar kleiner.. en voor succesvol beroep op oneigenlijke concurrent moet er wel iets maar dan dat aan de hand zijn.

Dit gebeurd bijvoorbeeld als een verkoper van overstapt naar een concurrent, "netjes" een jaar wacht tot zijn relatiebeding is afgelopen om vervolgens alsnog alle klanten van zijn oude baas te gaan benaderen en 10% besluit over te stappen..

DAT is oneigenlijke concurrentie, want de verkoper gebruikt kennis (het klantenbestand van zijn oude baas) om op georganiseerde wijze klanten bij zijn voormalig werkgever weg te halen.

 

Het doorgeven van een naam van een potentieel geschikte kandidaat is daarmee niet te vergelijken..

jij doet niets om klanten van de bemiddelaar te overtuigen bij hem weg te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat dit soort zaken altijd een gedoe wordt en soms op een rechtszaak uitloopt.

Het onderhands doorgeven van een nieuwe kandidaat aan de eindklant is precies wat een concurrentie beding met een bemiddelaar wil uitsluiten.

Voor de duidelijkheid, er is veel jurisprudentie gezien er veel freelancers zijn die deze constructie proberen om de bemiddelaar buiten spel te zetten. Helaas deze bemiddelaars zijn redelijk scherp en agressief. Ze komen er bijna altijd achter waar de nieuwe kandidaat vandaan kwam en hoe dat gelopen is en zullen dit altijd aanvechten.

 

De reden dat veel freelancers dit proberen is vaak ook een economische, men wil zelf een tip fee

ontvangen of een andere vergoeding van hun kandidaat, daarmee worden ze defacto een soort bemiddelaar. Een rechter snapt dit ook, dat maakt voor hem alleen maar duidelijker dat het oneigenlijke concurrentie betreft.

 

Mijn advies is dan ook, niet aan beginnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onder de reacties zijn er een aantal die dit zonder problemen vinden kunnen. En een aantal die op zijn minst flinke voorzichtigheid aanraden of het zelfs afraden.

 

Dit past eigenlijk geheel bij mijn gevoel, want enerzijds vind ik dat de meeste partijen hiermee geholpen (kunnen) zijn, te weten opdrachtgever, de zzp'er en de nieuwe zzp'er (die de opdracht overneemt). Voor de bemiddelaar is het echter een iets ander verhaal. Maar vanuit mijn positie (en die v/d opdrachtgever) bekeken zou het gek zijn als ik niemand mag voorstellen. Of verplicht ben om dat via mijn bemiddelaar te doen. Dat zou immers niets anders betekenen dan dat we met zijn allen verplicht zijn om de portemonnee van de bemiddelaar te (blijven) vullen. Dan zijn we straks helemaal de nieuwe bank sector. In een ander topic op dit forum werd namelijk al de vraag gesteld wat de toegevoegde waarde/noodzaak v/d bemiddelaars is.

 

Overigens ken ik ook een klein aantal bemiddelaars die niet meer met een concurrentie/relatiebeding werken. Die zouden het geen enkel probleem vinden, zeker omdat ze veelal een eenmalige fee hanteren of max 12-18 maanden een xx bedrag per uur. Dus na 2 jaar opdracht zitten ze er dan al niet meer tussen.

Ik ken ook een aantal bemiddelaars waarvan ik durf te voorspellen dat die nauwelijks een probleem hebben met een dergelijke constructie. Veelal wel op voorwaarde dat ze een eerlijke kans krijgen om zelf ook een nieuwe kandidaat voor te stellen en daarmee in concurrentie te gaan.

 

Als ik iets doe (nu of ooit in de toekomst), dan zal ik uiterst voorzichtig zijn. En zal ik eigenlijk de bal bij de opdrachtgever zelf leggen (zie moet heel duidelijk aangeven dat hij via meerdere partijen op zoek gaat naar een nieuwe invulling en/of dat hij aan mij vraagt of ik iemand ken) en/of de zzp'er zelf contact laten opnemen met mijn opdrachtgever.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.