• 0

Internetonderneming starten, gevestigd in UK

Beste mensen,

 

Simpel verhaal, waar waarschijnlijk veel mogelijke antwoorden op mogelijk zijn. Desalniettemin wil ik het toch graag hier neerleggen.

 

Sinds een aantal weken ben ik met een goede Engelse vriend (woonachtig in Glasgow) een website aan het ontwikkelen. Inkomsten zullen worden gegenereerd door betalende leden. Spannender kan ik het niet maken.

 

We hebben de deal dat we beide recht hebben op 50% van de gegenereerde inkomsten, dit leggen we contractueel vast.

 

-Financiën zullen waarschijnlijk gaan lopen op een Ltd, die op zijn naam staat. Maar wellicht is een andere constructie belastingtechnisch gezien interessanter?

 

-Hoe gaan we organiseren dat ik, wonende in Nederland, inkomen uit deze Engelse Ltd kan onttrekken? Soort van loondienstvorm? Moet ik een Nederlandse rechtsvorm starten? Uiteraard zal het belastingtechnisch gezien moeten kloppen.

 

De KvK verwijst mij door naar de Belastingdienst, maar voordat ik daar vertel wat de bedoeling is wil ik eerst graag input van derden. Kan me zo maar voorstellen dat de Belastingdienst niet het meest gunstige voor mijn/onze portemonnee adviseert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor. Mijn advies: Gewoon niet samen een bedrijf beginnen. Werk in projectverband samen en factureer onderling. Maak goede (schriftelijke) afspraken die niet verder gaan dan de gemeenschappelijke zaken en hou ieder het geestelijk eigendom van je eigen werk in eigen beheer. Zorg dat de inspanning gelijk op gaat en bedenk ook hoe je wanneer het zich aandient op een voor beide partijen acceptabele manier uit elkaar kunt gaan. Hou ook ruimte voor andere zaken en bedenk ieder hoe je jezelf vervangbaar kunt maken.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor. Mijn advies: Gewoon niet samen een bedrijf beginnen. Werk in projectverband samen en factureer onderling. Maak goede (schriftelijke) afspraken die niet verder gaan dan de gemeenschappelijke zaken en hou ieder het geestelijk eigendom van je eigen werk in eigen beheer. Zorg dat de inspanning gelijk op gaat en bedenk ook hoe je wanneer het zich aandient op een voor beide partijen acceptabele manier uit elkaar kunt gaan. Hou ook ruimte voor andere zaken en bedenk ieder hoe je jezelf vervangbaar kunt maken.

 

Zou je dat kunnen toelichten? Er zal toch een rechtspersoon moeten zijn waarbinnen de zaken geregeld moeten worden (bank, taxes et cetera).

 

Of refereer je aan het verhaal van Ward?

 

We draaien beide ~12 uur per dag aan het project; het is een "joint effort" zeg maar, van "geestelijk eigendom" is niet echt sprake.

Link naar reactie
  • 0

Aan wat voor type internetonderneming moeten we denken?

 

Dat bepaalt namelijk mede hoe je onderling zou kunnen verrekenen en of je dat zou kunnen doen in een land dat bijzondere fiscale regelingen rond bepaalde bedrijfsactiviteiten kent (zoals Ierland, Luxemburg en Malta).

 

Een dating site. Niet echt een origineel concept, wel een nieuwe invalshoek. Maar een kleine niche zal voldoende zijn om omzet te genereren. Het is niet onze bedoeling om parship te bevechten. Nog niet ;).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan toch gewoon aandeel houder worden van die ltd? 50 / 50 ?

 

We bouwen momenteel -op- een bestaande Ltd., tenzij we anders besluiten. Even aandeelhouder worden is lastig denk ik, hij draait meerdere domeinen op op die Ltd. waar ik niets mee the maken heb. Tenzij dat juridisch te doen is natuurlijk, en dat is precies waarom ik dit draadje heb geopend hier; geen idee hoe dit aan te pakken. Beginfase, zeg maar. Ik wil het dichtgetimmerd hebben voordat de handel live gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

M'n partner heeft een Sole Trader status in de UK. Kort en krachtig, 50% gaat mijn kant op. Dat leggen we contractueel vast. Wat is de beste manier om dat te importeren?

 

Zou het dan eerder andersom doen.

Jij richt ook een eenmanszaak op, runt de website, en je laat hem een factuurje sturen voor 50% van de opbrengst.

Heb je door het runnen van de website meerdere klanten, en wordt voorkomen dat je als werknemer gezien kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Het is ondertussen een gegeven dat we de site draaien vanuit de UK, op zijn "Sole Trader" status. Alle hosting et cetera draait op zijn "rechtsvorm". Die kosten zijn vooralsnog minimaal, we draaien op open source-software (CRM etc.). De 50-50 deal wordt opgesteld. Idee is om de helft van de netto opbrengst via Paypal mijn kant op te laten gaan.

 

Maandag maar even een belletje richting Belastingdienst...

Link naar reactie
  • 0

Het is ondertussen een gegeven dat we de site draaien vanuit de UK, op zijn "Sole Trader" status. Alle hosting et cetera draait op zijn "rechtsvorm".

Dus op 11-sep vraag je naar alternatieve constructies en een dag later is het een gegeven? Ik zou me dan toch gaan afvragen of de verdeling in de praktijk wel 50-50 is. Blijkbaar is de zeggenschap dat niet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het meest interessante met dit soort constructies is om te zien wat er gebeurt als het heel goed gaat.

Als de site/applicatie bijvoorbeeld verkocht wordt later.

 

Dan is het spannend om te zien of de formele eigenaar nog steeds van de 'joint effort' op de hoogte is. Of dat hij/zij vindt dat het eigenlijk wel zijn/haar verdienste is dat het veel oplevert.

 

Overigens maakt het de situatie mijns inziens bepaald niet makkelijker dat je over verschillende wetgevingen zal praten in deze (UK en NL), tenminste neem ik aan dat het zo is.

De fiscale perikelen vallen wel mee, gezien er (kennelijk) twee EU ondernemers zijn die samenwerken. Voor zover de ene niet geacht wordt om in dienst te zijn van de andere dan. Of dat er eigenlijk sprake is van een VOF (of misschien een UK variant daarop).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is ondertussen een gegeven dat we de site draaien vanuit de UK, op zijn "Sole Trader" status. Alle hosting et cetera draait op zijn "rechtsvorm".

Dus op 11-sep vraag je naar alternatieve constructies en een dag later is het een gegeven? Ik zou me dan toch gaan afvragen of de verdeling in de praktijk wel 50-50 is. Blijkbaar is de zeggenschap dat niet?

 

 

 

Helaas kan ik na 2 uur berichten niet meer aanpassen; vandaar de veranderende content van dit topic.

 

Je start vol enthousiasme aan een goed idee, steekt er beide zeer veel tijd in, en na een week of 2, als het project serieuze vormen begint aan te nemen en het vooruitzicht op serieus rendement reëel wordt krab je je even achter het hoofd en denkt "maar hoe gaan we dit financiëel aanpakken". Alle infra, betalingsmethodes etc. zijn ondertussen reeds gebouwd op zijn "eenmanszaak". Dit is nu niet meer om te gooien; we hebben geen cash om een BV op te richten bijvoorbeeld. Los daarvan wil hij dat niet.

 

Komen we inderdaad op een interessant punt. Want de toko is van hem. We zijn goeie vrienden en ik vertrouw erop dat onze afspraken worden nageleefd (de 50-50 overeenkomst leggen we vast bij een notaris). Een risico, klopt, maar ik neem het risico. Voor het functioneren van de toko speel ik ook een redelijk cruciale rol, maar dat terzijde. Als hij besluit de boel te flessen en er met de winst vandoor te gaan, soit. Het zij zo. Maar ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren. I'll take the risk.

 

Morgen afspraak bij de KvK, ik wil sowieso een eenmanszaak op naam hebben, ongeacht de uitkomst van dit avontuur. Loondienst ben ik wel een beetje klaar mee.

 

Ik had eigenlijk gehoopt dat er iemand al vaker met dit specifieke bijltje zou hebben gehakt... Kan toch niet zo zijn dat dit een uniek verhaal is?

Link naar reactie
  • 0

Nee, helemaal niet uniek of zo.

Je gaat dan als eenmanszaak gewoon een samenwerkingsovereenkomst aan met een UK onderneming.

 

De vraag is alleen een beetje wat de samenwerking inhoudt:

- Een soort 'joint-venture' (die wij eigenlijk niet kennen in NL).

- Een overeenkomst van opdracht (waarbij de prijs niet helemaal vaststaat, maar afhankelijk is van de resultaten).

- Een 'verkapt loondienstverband' (wat zij misschien helemaal niet kennen in UK).

 

Dáár ging het om:

Het is lastig als je niet weet wat er afgesproken is (wordt) en onder welk recht dit valt!

 

Maar het kan best zijn dat alles koek-en-ei is. Ik hoop het.

Waarom niet? Als je goede vrinden zijn en goed kunnen samenwerken en elkaar aanvullen. Waarom zou het dan fout gaan?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.