• 0

Reiskosten - aftrek (kortingsabonnementen)

Hallo,

Voor de onderneming van mijn vrouw had ik de volgende vraag. Bij het uitoefenen van haar werkzaamheden reist zij veel met het openbaar vervoer; hoewel ze reist met een privé OV-chipkaart houden wij bij welke reizen privé en welke reizen zakelijk betreffen. De zakelijke reizen trekken wij af van de winst.

Nu heb ik berekend dat de reiskosten (zowel zakelijk als privé) kunnen worden verminderd door een aantal kortingsabonnementen af te sluiten. Ik vraag mij af: kan een deel van de prijs van zo'n kortingsabonnement ook als zakelijke kosten van de winst worden afgetrokken? Bijvoorbeeld door te berekenen dat het kortingsabonnement voor pakweg 60% van de reizen zakelijk is gebruikt?

Met vriendelijke groet,

Tim

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50665-reiskosten-aftrek-kortingsabonnementen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij het uitoefenen van haar werkzaamheden reist zij veel met het openbaar vervoer; hoewel ze reist met een privé OV-chipkaart houden wij bij welke reizen privé en welke reizen zakelijk betreffen. De zakelijke reizen trekken wij af van de winst.

Daar lijkt me niets mis mee.

Nu heb ik berekend dat de reiskosten (zowel zakelijk als privé) kunnen worden verminderd door een aantal kortingsabonnementen af te sluiten. Ik vraag mij af: kan een deel van de prijs van zo'n kortingsabonnement ook als zakelijke kosten van de winst worden afgetrokken? Bijvoorbeeld door te berekenen dat het kortingsabonnement voor pakweg 60% van de reizen zakelijk is gebruikt?

Ook daar lijkt me niets mis mee te zijn. Het abonnement trek je dan af voor dat deel dat het is gebruikt voor zakelijke en woonwerkkilometers. Je zult dan dus wel álle kilometers (ook privé) moeten kunnen verantwoorden. Anders is het aandeel niet te berekenen.

Heb je overigens wel eens gedacht aan andere opties? Bijvoorbeeld simpelweg een vergoeding van 19 cent per kilometer? Dat kan soms voordeliger uitpakken of gewoon makkelijker zijn. Een andere optie is om een volledig zakelijke OV-kaart te nemen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Ik kan uit ervaring de NS Business Card aanbevelen. Gespecificeerde factuur achteraf, ideaal.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

De verborgen toelaatbaarheden ::) ?

Bijvoorbeeld het privégebruik van een zakelijke computer.

De kortingskaart beoogt goed koopmanschap (meer winst) , wanneer de prijs van alle zakelijke reizen plus het abonnement goedkoper is dan dezelfde aantal zakelijke reizen zonder kortingskaart.

Dat je ook met deze kaart privé kunt reizen, vind ik een verborgen toelaatbaarheid.

Bij een computer is privégebruik nog enigszins controleerbaar , maar bij de kortingskaart volgens mij totaal niet ;)

• 0

De kortingskaart beoogt goed koopmanschap (meer winst) , wanneer de prijs van alle zakelijke reizen plus het abonnement goedkoper is dan dezelfde aantal zakelijke reizen zonder kortingskaart.

Klinkt als een hellend vlak. Als we daarlangs nog verder afglijden, wordt een auto namelijk volledig aftrekbaar zolang de totale autokosten maar lager zijn dan wat je anders aan openbaar vervoer en taxiritten had moeten uitgeven. ;D

• 0

Klinkt als een hellend vlak.

OK. Ik geef toe, een hellend vlakje ;). Men zou inderdaad de goedkoopste moeten toelaten volgens "Goed-Koopmanschap" . Dus wat is goedkoper?

Met de privé auto reizen en daarop 19 ct/km rekenen. (wegkilometers)

Met de trein (bus, taxi) en de werkelijke kosten nemen.

Met de trein (bus, taxi) dit prive betalen en 19ct/km met de onderneming verrekenen. (treinkilometers).

Zie ook dit

• 0

Hallo,

Ik wilde met dit bericht iedereen nog heel erg danken voor de reacties! Mijn excuses dat ik niet meer heb gereageerd, vanwege de drukte was ik mijn vraag en de reacties erop uit het oog verloren; dit neemt echter niet weg dat ik de reacties zeer op prijs stel!

Hartelijk dank,

Tim

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar