• 0

Omzetgrens maand- of kwartaalaangifte

Tot op heden hebben wij met ons bedrijf een kwartaalaangifte voor de BTW. Onze boekhouder waarschuwt ons er voor dat we mogelijk naar een maand-aangifte moeten. Hiervoor zou een bepaalde grens zijn, afhankelijk van de omzet. Dit kan ik niet op de site van de belastingdienst vinden. Op die site wordt gesuggereerd dat dit alleen het geval is als je te laat betaalt. Is er wel een omzetgrens? en hoe hoog ligt die omzetgrens dan?

 

Pieter

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dit kan ik niet op de site van de belastingdienst vinden. Op die site wordt gesuggereerd dat dit alleen het geval is als je te laat betaalt. Is er wel een omzetgrens? en hoe hoog ligt die omzetgrens dan?

 

For later reference (let op de datum), dat laatste staat hier:

 

Ook kunnen wij u verplichten om maandelijks aangifte te doen. Dit doen wij als wij uw aangifte of betaling niet op tijd ontvangen. U ontvangt daarvan schriftelijk bericht.

 

(Ik kan uit ervaring vertellen dat dit klopt. Lang verhaal kort: de bd stuurde mijn aangifteformulieren naar een vorig adres, waarvan de nieuwe bewoner de post niet doorstuurde. Toen ik na vijf maanden of zo zelf maar eens checkte, had ik al een fikse boete aan mijn zitvlak en de plicht om maandelijks aangifte te doen.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

En ik maar denken dat die €15.000-grens in 2009 eerst tijdelijk en in de toelichting op het Belastingplan 2011 vervolgens definitief is komen te vervallen.

 

Wel een beetje jammer dat het handboek ondernemen op dit punt dus al jaren achterloopt (en heel erg jammer dat de betreffende boekhouder kennelijk al net zo lang achterloopt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wel een beetje jammer dat het handboek ondernemen op dit punt dus al jaren achterloopt (en heel erg jammer dat de betreffende boekhouder kennelijk al net zo lang achterloopt).

Bedoel je daarmee dat het handboek 2015 niet zou kloppen?

Dat denk ik wel. De keuze voor maand- of kwartaalaangifte ligt al ruim 5 jaar bij de ondernemer zelf (zie pagina 2), ongeacht hoe hoog je omzet is. Als je de btw-aangifte per maand wil doen, dan moet je daar tegenwoordig zelf om vragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Dat denk ik wel. De keuze voor maand- of kwartaalaangifte ligt al ruim 5 jaar bij de ondernemer zelf (zie pagina 2), ongeacht hoe hoog je omzet is.

Frappant dat is dat in dat stuk ook weer gesproken wordt over omzetcriterium, terwijl uit bovenstaande reacties blijkt dat het een btw-afdracht criterium was. Dat zijn toch grote verschillen. Wij zijn een importbedrijf dat met 0% btw inkoopt en met 21% verkoopt. Een firma die alles binnen Nederland inkoopt en tegen 6% verkoopt, kan makkelijk een 10x zo grote omzet hebben bij dezelfde btw afdracht.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.